0461-ITPP2.4512.187.2017.1.AW - Stawka VAT od usług spedycji międzynarodowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0461-ITPP2.4512.187.2017.1.AW Stawka VAT od usług spedycji międzynarodowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2017 r. (data wpływu 20 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez podwykonawców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez podwykonawców.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne i zdarzenie przyszłe.

Stan faktyczny nr 1.

Jako czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, świadczy Pani na rzecz swoich klientów (czynnych podatników podatku towarów i usług, posiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski) usługi polegające na czynnościach faktycznych i prawnych związanych z transportem towarów:

a.

spoza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przeznaczenia na terytorium Polski,

b.

z terytorium Polski do miejsca przeznaczenia poza terytorium Unii Europejskiej,

c.

przewożonych przez terytorium Polski, przy czym transport tych towarów rozpoczyna się lub kończy się poza terytorium Unii Europejskiej.

Miejscem opodatkowania przedmiotowych czynności jest terytorium Polski.

Czynności, o których mowa powyżej, obejmują organizację przewozu towarów w pełnym zakresie (z wyłączeniem frachtu morskiego), w tym również sporządzenie dokumentów przewozowych (CMR, konosamentów), usługi świadczone w portach morskich (takie jak THC, ISPS, opłata dokumentacyjna, opłata za przekroczenie terminu odbioru kontenera z portu - tzw. demurrage, opłata za przekroczenie terminu zwrotu pustego kontenera do portu - tzw. detention), usługi agenta celnego (sporządzenie i złożenie zgłoszenia celnego i ewentualnych innych dokumentów do odprawy celnej, reprezentacja przez organem celnym), zabezpieczenie należności celno-podatkowych, ubezpieczenie towarów w trakcie transportu, skanowanie dokumentów oraz usługi transportu drogowego, o których mowa w opisie stanu faktycznego nr 2.

Pani przewaga konkurencyjna polega na skupieniu w swojej działalności gospodarczej kompetencji w zakresie obsługi ładunków morskich, drogowych, lotniczych i kolejowych, profesjonalnej obsługi przez agentów celnych, a także dysponowaniu szeregiem certyfikatów: świadectwa AEO, licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy oraz członkostwa w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki oraz International Federation of Freight Forwarders Associations (FIATA).

Posiada Pani dokumenty - w postaci listów przewozowych (konosamentów, CMR) - potwierdzające, iż miejsce nadania lub przeznaczenia towarów znajduje się poza terytorium Unii Europejskiej. W odniesieniu do towarów importowanych, czyli objętych procedurą celną dopuszczenia do obrotu lub inną procedurą celną, w ramach której powstały należności celne, posiada Pani potwierdzony przez urząd celny dokument, z którego jednoznacznie wynika włączenie wartości ww. usług Pani do podstawy opodatkowania importu towarów.

Stan faktyczny nr 2.

W ramach realizacji zleceń, o których mowa w opisie stanu faktycznego nr 1, Pani jako czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, świadczy na rzecz swoich klientów, czynnych podatników podatku towarów i usług, posiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski, usługi transportu drogowego na trasach:

a.

krajowych - miejsce rozpoczęcia i zakończenia przewozu towarów znajduje się na terytorium Polski;

b.

wewnątrzwspólnotowych - miejsce rozpoczęcia i zakończenia przewozu towarów znajduje się na terytorium dwóch różnych Państw Członkowskich Unii Europejskiej.

W miejscu rozpoczęcia lub zakończenia rzeczonego transportu drogowego następuje przeładunek towarów z innego lub na inny środek transportu, z reguły tym środkiem transportu jest statek towarowy. Ten inny środek transportu przywozi towary spoza Unii Europejskiej lub wywozi towary poza terytorium Unii Europejskiej.

Stan faktyczny nr 3.

Usługi transportu drogowego, o których mowa w opisie stanu faktycznego nr 2, są świadczone na Pani rzecz przez podwykonawców, dysponujących odpowiednim taborem (zwłaszcza ciągnikami siodłowymi oraz naczepami). Podwykonawcy nie uczestniczą w świadczeniu pozostałych usług na rzecz Pani klientów, jak również nie posiadają dokumentacji potwierdzającej, iż świadczone przez nich usługi transportu drogowego są elementem transportu intermodalnego towarów spoza Unii Europejskiej lub do miejsca położonego poza terytorium Unii Europejskiej. Wobec powyższego podwykonawcy wystawiają faktury z tytułu wykonania ww. usług stosując podstawową, 23% stawkę podatku od towarów i usług. Płaci Pani podwykonawcom pełną kwotę wynagrodzenia, w tym również kwotę naliczonego podatku od towarów i usług.

Podwykonawcy, są czynnymi, zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług. Otrzymuje Pani od podwykonawców faktury potwierdzające faktycznie wykonane usługi transportu drogowego, zawierające dane dotyczące stron transakcji oraz wysokości wynagrodzenia zgodne ze stanem faktycznym.

Zdarzenie przyszłe.

Zamierza Pani świadczyć na rzecz czynnych, zarejestrowanych podatników podatku od towarów i usług, posiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski, usługi transportowe na trasach pomiędzy terytorium innego niż Polska Państwa Członkowskiego Unii Europejskiej, a terytorium państwa spoza Unii Europejskiej. Przedmiotowe usługi będą wykonywane przez przewoźników drogowych jako podwykonawców.

Będzie Pani posiadała dokumenty jednoznacznie potwierdzające przekroczenie przez towary granicy zewnętrznej Unii Europejskiej, w szczególności międzynarodowe listy przewozowe lub konosamenty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy usługi, o których mowa w opisie stanu faktycznego nr 1, podlegają opodatkowaniu 0% stawką podatku od towarów i usług?

2. Czy usługi, o których mowa w opisie stanu faktycznego nr 2, podlegają opodatkowaniu 0% stawką podatku od towarów i usług?

3. Czy przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia od podwykonawców usług transportu drogowego, o których mowa w opisie stanu faktycznego nr 3?

4. Czy usługi, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, będą podlegały opodatkowaniu 0% stawką podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia "spedycja", a tym samym należy przyjąć znaczenie tego terminu utrwalone w języku potocznym, w szczególności wśród podmiotów zawodowo trudniących się spedycją, czyli spedytorów. Istotne znaczenie ma również brzmienie art. 794 § 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. W świetle kolejnych przepisów Kodeksu cywilnego, elementem usług spedycyjnych jest często podzlecenie wykonania usług transportowych przewoźnikom, choć - zgodnie z art. 800 k.c. - spedytor może sam dokonać przewozu. W tym ujęciu spedycja to organizacja przewozu towarów, jak również szereg niezbędnych czynności dodatkowych, takich jak przygotowanie dokumentów przewozowych (konosamentów, CMR, innych dokumentów), dokonanie zgłoszenia celnego oraz reprezentacja właściciela towaru przed organami celnymi, a także inne czynności techniczne (np. skanowanie dokumentów).

Natomiast pośrednictwo w znaczeniu użytym w art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług to nabywanie na rzecz klienta usług objętych opłatami portowymi (takimi jak THC, ISPS oraz opłata dokumentacyjna), opłatami demurrage oraz detention, składkami za ubezpieczenie towarów w transporcie, a także zabezpieczenie na rzecz klienta należności celno-podatkowych.

Tym samym wszystkie przedmiotowe czynności stanowią usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Z tego względu usługi Pani mieszczą się w zakresie usług transportu międzynarodowego, opodatkowanych 0% stawką podatku od towarów i usług na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad 2.

Transport drogowy towarów jest wprawdzie w całości realizowany na terytorium Unii Europejskiej, jednakże stanowi część usługi transportu międzynarodowego. Realizowana przez Panią obsługa spedycyjna ładunku polega nie tylko na przewozie towarów samochodami ciężarowymi wewnątrz Unii Europejskiej, ale przede wszystkim na umożliwieniu wprowadzenia lub wyprowadzenia towarów z terytoriom Unii Europejskiej, co wymaga dopełnienia szeregu formalności, w tym przede wszystkim zgłoszenia celnego.

Powyższe znajduje potwierdzenie również w art. 799 Kodeksu cywilnego, gdyż w świetle tego przepisu spedytor posługuje się przewoźnikami "przy wykonaniu zlecenia na usługi spedycyjne". Gdyby było inaczej, oferta Pani nie spotkałaby się z zainteresowaniem klientów, gdyż wystarczające byłoby skorzystanie przez nich z usług przewoźników drogowych. W świetle opisu stanu faktycznego nr 1 i nr 2 Pani oferta ma charakter kompleksowy, obejmuje całość obsługi spedycyjnej ładunku, której niezbędnym elementem jest często transport drogowy towarów wewnątrz terytorium Unii Europejskiej.

Wobec powyższego stawka podatku od towarów i usług właściwa dla przedmiotowych usług wynosi 0%, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

Ad 3.

Przysługuje Pani prawo do odliczenia naliczonego podatku z tytułu nabycia od podwykonawców, tj. przewoźników drogowych, usług transportu drogowego na trasach pomiędzy dwoma różnymi Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej, jak również na trasach wewnątrz terytorium Polski. Przedmiotowe usługi podwykonawców mają charakter samoistny, nie stanowią części usług transportu międzynarodowego, a w konsekwencji nie stosuje się do nich 0% stawki podatku od towarów i usług, tak jak to ma miejsce w stanie faktycznym nr 2. W konsekwencji, podwykonawcy prawidłowo stosują na fakturach wystawianych dla Pani 23% stawkę podatku od towarów i usług.

Nabywa Pani przedmiotowe usługi transportowe wyłącznie na potrzeby świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, dla których właściwa jest 0% stawka podatku.

Tym samym w świetle opisu stanu faktycznego nr 3, spełnia Pani wszystkie warunki nabycia prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.

Ad 4.

Usługi transportowe, które zamierza Pani świadczyć na rzecz polskich podatników podatku od towarów i usług, będą opodatkowane 0% stawką podatku od towarów i usług. Zastosowanie będzie miał § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

W świetle opisu zdarzenia przyszłego spełnione będą wszystkie elementy hipotezy tego przepisu, czyli:

a.

miejsce rozpoczęcia transportu będzie znajdowało się poza terytorium Unii Europejskiej, a miejsce zakończenia transportu - w innym niż Polska Państwie Członkowskim Unii Europejskiej, albo

b.

miejsce rozpoczęcia transportu będzie znajdowało się w innym niż Polska Państwie Członkowskim Unii Europejskiej, a miejsce zakończenia transportu - poza terytorium Unii Europejskiej oraz

c. Pani, jako przewoźnik, będzie dysponowała dokumentami potwierdzającymi przekroczenie przez towary w trakcie transportu zewnętrznej granicy Unii Europejskiej, w szczególności międzynarodowe i listy przewozowe lub konosamenty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przepisu tego wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Terytorium państwa członkowskiego - w rozumieniu art. 2 pkt 4 ww. ustawy - to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa trzeciego - zgodnie z pkt 5 ww. artykułu - rozumie się terytorium państwa trzeciego niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej, traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane, niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W myśl art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Stawka podatku - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne lub możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

I tak, w myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Z regulacji ust. 3 tego artykułu wynika, że przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

1.

przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2.

przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a.

z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3.

usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Stosownie do ust. 5 powołanego artykułu, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1.

towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

3.

towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;

4.

osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Stosownie do § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719, z późn. zm.), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do:

1.

usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego;

2.

wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego;

3.

usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

(...).

Stosownie do ust. 2 ww. paragrafu, przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Brzmienie ust. 3 tego paragrafu wskazuje, że przez wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów, o której mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się transport towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich.

Z powołanych regulacji wynika, że prawo podatnika do zastosowania do usług międzynarodowego transportu towarów preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Istotą przywołanych przepisów jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, że towary będące przedmiotem transportu rzeczywiście przekroczyły granicę z państwem trzecim. Zatem, chcąc zastosować stawkę podatku w wysokości 0%, podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji wiarygodne dowody potwierdzające powyższy fakt.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego są sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści ust. 2 pkt 1 cyt. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku opisy stanów faktycznych i zdarzenia przyszłego w pierwszej kolejności należy wskazać, że miejscem świadczenia, a zarazem opodatkowania, usług, które Pani wykonuje/zamierza wykonywać na rzecz podatników jest/będzie - zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy - miejsce, w którym podatnicy ci posiadają siedziby działalności gospodarczej, tj. na terytorium Polski.

Skoro - jak podano w opisie stanu faktycznego nr 1 - wykonuje Pani czynności obejmujące usługi pośrednictwa i spedycji związane z transportem towarów

* spoza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przeznaczenia na terytorium Polski,

* z terytorium Polski do miejsca przeznaczenia poza terytorium Unii Europejskiej,

* przewożonych przez terytorium Polski, przy czym transport tych towarów rozpoczyna się lub kończy się poza terytorium Unii Europejskiej,

to uznać należy, że spełniają one definicję usług transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy.

Uwzględniając fakt, że posiada Pani dokumenty w postaci listów przewozowych (konosamentów, CMR) potwierdzające, iż miejsce nadania lub przeznaczenia towarów znajduje się poza terytorium Unii Europejskiej, a w przypadku towarów importowanych dodatkowo potwierdzony przez urząd celny/celno-skarbowy dokument, z którego jednoznacznie wynika włączenie wartości świadczonych przez Panią usług do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, jest Pani uprawniona, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, do opodatkowania wykonywanych usług pośrednictwa i spedycji międzynarodowej stawką podatku w wysokości 0%.

Stwierdzić należy, że usługi przewozu towarów opisane w stanie faktycznym nr 2, realizowane na "trasach krajowych" (miejsce rozpoczęcia i zakończenia przewozu towarów znajduje się na terytorium Polski) oraz "wewnątrzwspólnotowych" (miejsce rozpoczęcia i zakończenia przewozu towarów znajduje się na terytorium dwóch różnych państw członkowskich), stanowią część usług transportu międzynarodowego, ponieważ - jak wynika z treści wniosku - w miejscu rozpoczęcia/zakończenia świadczonych przez Panią usług transportu drogowego następuje przeładunek towarów z innego/na inny środka/środek transportu (statek), który przewozi je spoza/poza terytorium Unii Europejskiej. Wobec tego, przy założeniu posiadania dokumentacji, o której mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, ma Pani prawo do zastosowania 0% stawki podatku na podstawie § 6 ust. 1 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r.

Ponadto, w świetle zapisów § 6 ust. 1 pkt 3 lit. a w zw. z ust. 2 tego paragrafu, stawka podatku 0% znajdzie zastosowanie do planowanych usług transportowych, które będą przez Panią wykonywane na rzecz podatników posiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski, na trasach pomiędzy terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego, a terytorium państwa trzeciego.

W kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego nadmienić należy, że skoro świadczone przez Panią usługi transportu towarów są/będą opodatkowane stawką podatku 0%, to przysługuje/będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych od podwykonawców będących czynnymi zarejestrowanymi podatnikami VAT, pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy ograniczających to prawo, gdyż spełniona będzie podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Informuje się, że niniejsza interpretacja nie zawiera oceny prawnej kwestii dotyczącej prawidłowości zastosowania stawki podatku w wysokości 23% do usług świadczonych na Pani rzecz przez podwykonawców, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami o wydanie interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl