0461-ITPP2.4512.164.2017.1.DM - Sieć telekomunikacyjna jako zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0461-ITPP2.4512.164.2017.1.DM Sieć telekomunikacyjna jako zorganizowana część przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2017 r. (data wpływu 21 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka W. prowadzi działalność głównie w zakresie telekomunikacji przewodowej (61.10.Z) polegającej na dostarczaniu usługi dostępu do Internetu. Spółka prowadzi wyżej wymienioną działalność na terenie miasta S. oraz na terenie gmin S., K., D. K. oraz K. Działalność prowadzana na terenie miasta S. polega na dostarczaniu usługi dostępu do Internetu za pomocą infrastruktury telekomunikacyjnej w technologii Ethernetowej. Działalność prowadzona na terenie gmin S., K., D. K. oraz K. polega na świadczeniu usługi telefonii stacjonarnej, telewizji oraz Internetu w oparciu o sieć światłowodową technologii FTTH. Ponieważ obie sieci stanowią niezależnie działające infrastruktury telekomunikacyjne, działają w dwóch różnych technologiach dostępowych oraz na innych terenach Spółka postanowiła wyodrębnić Zorganizowaną Część Przedsiębiorstwa, obejmującą sieć telekomunikacyjną w technologii Ethernetowej na terenie miasta S. pod nazwą "sieć telekomunikacyjna miasto S.". W tym celu zarząd Spółki podjął stosowną uchwałę o wydzieleniu Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa jako wewnętrznej jednostki organizacyjnej, stanowiącego immanentną część Spółki W., ale jednocześnie będącej wyodrębnioną organizacyjnie, majątkowo i funkcjonalnie częścią przedsiębiorstwa tej Spółki. W uchwale zarząd zatwierdził:

* Plan wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

* Strukturę organizacyjną dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą "sieć telekomunikacyjna miasto S.".

* Aneks do planu kont.

* Opis składników majątku (aktywów i pasywów) oraz umów i zezwoleń wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą "sieć telekomunikacyjna miasto S.".

Powyższe dokumenty stanowią załącznik do Uchwały Zarządu z dnia z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie: wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w Spółce W., pod nazwą "sieć telekomunikacyjna miasto S.".

Powstały w ten sposób zespół składników materialnych i niematerialnych jest organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie i w takiej postaci funkcjonuje od 1 stycznia 2017 r.

* Organizacyjnie - poprzez jej wyodrębnienie i zatwierdzenie schematu organizacyjnego dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą "sieć telekomunikacyjna miasto S.".

* Finansowo - poprzez wprowadzenie zmian w ewidencji rachunkowej dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą "sieć telekomunikacyjna miasto S.", tak aby przychody i koszty dotyczące tej części ewidencjonowane były na odrębnych kontach analitycznych. W tym przychody i koszty powstające z rozliczeń z podmiotami i kontrahentami zewnętrznymi, należności i zobowiązania, wynikające z funkcjonowania tej części jak również majątek przypisany do zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą "sieć telekomunikacyjna miasto S.". Dzięki takiemu rozwiązaniu W. będzie miało możliwość sporządzania wewnętrznych sprawozdań finansowych dla wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą "sieć telekomunikacyjna miasto S.".

* Funkcjonalnie - ponieważ dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą "sieć telekomunikacyjna miasto S." zostały przypisane odrębne zadania i funkcje. Obsługą i nadzorem zajmuje się wyspecjalizowana firma z wiedzą i doświadczeniem adekwatną do merytorycznych i organizacyjnych zadań. Zadaniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest dostarczanie usługi dostępu do Internetu klientom indywidualnym z terenu miasta S.

Wydzielona zorganizowana część przedsiębiorstwa składa się z następujących elementów:

* serwer i pomieszczenie serwerowni (tytuł prawny do lokalu - umowa najmu),

* magistralna sieć światłowodowa - obejmująca międzyosiedlowe kable światłowodowe,

* nadajniki radiowe w technologii 5,4-5,7 GHz,

* międzybudynkowa sieć ethenetowa - obejmuje międzybudynkowe kable ethernetowe kategorii 5e typu FTP i UTP ułożone doziemnie w rurarzu 28 mm między wszystkimi budynkami na poszczególnych osiedlach,

* wewnątrzbudynkowa sieć ethernetowa - obejmuje wewnątrzbudynkowe magistralowe oraz klienckie kable ethernetowe kategorii 5e typu FTP i UTP oraz szafki dostępowe. Kable ułożone są w rurarzu poziomym (przekrój 28 mm) w piwnicach budynków wielorodzinnych oraz w rurarzu pionowym w klatkach schodowych lub szachtach energetycznych pomiędzy szafką dostępową, a lokalem klienta. Na magistrali poziomej w piwnicach, średnio w co drugiej klatce schodowej zainstalowane są metalowe szafki dostępowe 400 mm x 400 mm z przełącznikami ethernetowymi (switchami),

* wartości o charakterze niepieniężnym, w szczególności umowy o zasadniczym znaczeniu dla działalności ZCP takie jak umowy: ze spółdzielniami, wspólnotami mieszkaniowymi, operatorami telekomunikacyjnymi, pracownikami, klientami (ok 950 umów),

* baza danych klientów zorganizowanej części przedsiębiorstwa,

* zobowiązania w szczególności: zobowiązania wobec wspólnot oraz spółdzielni mieszkaniowych na podstawie zawartych umów (głównie za energię elektryczną), zobowiązania wobec pracownika, zobowiązania za dostawę łącza Internetowego, zobowiązania za dzierżawę kanalizacji telekomunikacyjnej, zobowiązanie wynikające z umowy najmu lokalu, w którym znajduje się serwerownia sieci, zobowiązania wobec firmy zewnętrznej świadczącej usługi serwisu obsługi technicznej i zarządzania siecią w technologii Ethernetowej,

* należności z tytułu świadczonych usług dostępu od Internetu od klientów z terenu miasta S.

Księgowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań zorganizowanej części przedsiębiorstwa dokonywane są od dnia 1 stycznia 2017 r. na odrębnych kontach księgowych zgodnie z przyjętym aneksem do planu kont. Na potrzeby zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostały wydzielone następujące konta księgowe:

Zespół 1

102 - kasa środków pieniężnych ZCP

Zespół 4

410 - zużycie materiałów i energii na potrzeby ZCP

428 - usługi obce świadczone na potrzeby ZCP

460 - podatki i opłaty dot. ZCP

430 - wynagrodzenia pracowników ZCP

432 - świadczenia na rzecz pracowników ZCP

401-3 - amortyzacja środków trwałych i wartości niemat. i prawnych ZCP

468 - pozostałe koszty ZCP

Zespół 6

639 - rozliczenia międzyokresowe kosztów dot. ZCP

Zespół 7

701-3 - sprzedaż dot. ZCP

Zespół 8

801 - kapitał podstawowy ZCP

813 - kapitał zapasowy ZCP

Ponieważ każdy z klientów spółki posiada odrębne konto analityczne dla celów rozrachunkowych na kontach zespołu 2 Spółka wyszczególniła te konta jako dotyczące zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Takie wyodrębnienie kont księgowych pozwala Spółce na sporządzanie wewnętrznych sprawozdań finansowych dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz ustalenie przychodów, kosztów, należności oraz zobowiązań przypadających na zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Główne źródło przychodów zorganizowanej części przedsiębiorstwa stanowią wpływy z abonamentu płaconego przez klientów sieci.

Do najważniejszych zobowiązań zorganizowanej części przedsiębiorstwa należą:

* zobowiązania wobec wspólnot oraz spółdzielni mieszkaniowych na podstawie zawartych umów (głównie za energię elektryczną),

* zobowiązania wobec pracownika,

* zobowiązania za dostawę łącza Internetowego,

* zobowiązania za dzierżawę kanalizacji telekomunikacyjnej,

* zobowiązanie wynikające z umowy najmu lokalu w którym znajduje się serwerownia sieci,

* zobowiązania wobec firmy zewnętrznej świadczącej usługi serwisu, obsługi technicznej i zarządzania siecią w technologii Ethernetowej

Spółka posiada jeden rachunek bankowy, na który wpływają należności z tytułu świadczonych usług oraz, za pomocą którego reguluje swoje zobowiązania. Spółka nie zdecydowała się na założenie odrębnego rachunku bankowego dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa ponieważ zmiana konta do wpłat dla grupy ok. 950 klientów indywidualnych byłaby droga i trudna do przeprowadzenia.

Spółka zamierza sprzedać wyodrębnioną zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W ramach transakcji ma dojść do sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), które mogą stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące swoje zadania, czyli świadczenie usług dostępu do Internetu.

Transakcja ma być udokumentowana umową sprzedaży zawartą w akcie notarialnym. W ramach umowy zostanie przeniesione prawo własności wszystkich składników materialnych wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz składników niematerialnych, w szczególności bazy danych klientów, praw i obowiązków wynikających z umów (cesja umów), w szczególności ze spółdzielniami, wspólnotami mieszkaniowymi, operatorami telekomunikacyjnymi oraz z klientami, należności oraz zobowiązań.

Nabywcą będzie nowo utworzona spółka z o.o., która będzie kontynuować i rozwijać dalej tę działalność.

Wszystkie umowy zmienią stronę w drodze cesji praw i obowiązków, z pracownikiem sprzedający rozwiąże umowy na zasadzie porozumienia stron, a spółka nabywająca przyjmie go do pracy, cesją praw na rzecz nabywcy przejdzie także umowa z firmą zewnętrzną, która w chwili obecnej świadczy usługi serwisu, obsługi technicznej oraz zarządzania siecią.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka prawidłowo określiła sprzedaż, jako sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa i może skorzystać z wyłączenia związanego z podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 z dnia 11 marca 2004 r. ustaw o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydzielona zorganizowana część przedsiębiorstwa pod nazwą "sieć telekomunikacyjna miasto S." spełnia warunki art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług "Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania;"

Zgodnie z powyższym ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa mamy do czynienia, jeżeli spełnione są następujące przesłanki:

* istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki te są przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

W związku z tym, że ustawodawca nie definiuje w jaki sposób spełnienie powyższych przesłanek powinno być weryfikowane, konieczne jest indywidualne rozpatrzenie każdego przypadku.

ZCP nie jest sumą składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników. Podstawowym wymogiem jest zatem to, aby ZCP stanowiło zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Warunkiem niezbędnym jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

W opisywanym przypadku bezsprzecznie mamy do czynienia z pełnym wyodrębnieniem organizacyjnym. Wydzielona część przedsiębiorstwa prowadzona jest w oparciu o przyjętą strukturę organizacyjną, w której określono regulamin organizacyjny, opis stanowisk i powiązań między nimi oraz schemat organizacyjny.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej, do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

W tym kontekście należy zaznaczyć, że system finansowo-księgowy Wnioskodawcy umożliwia ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na ustalenie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań dotyczących wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Powyższe potwierdza, że zostaje spełniony warunek wyodrębnienia finansowego.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. ZCP musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tzn. obejmować elementy, które są niezbędne do prowadzenia działań gospodarczych, na potrzeby których zostało utworzone.

W opisywanym przypadku bezsprzecznie ma miejsce wydzielenie funkcjonalne ponieważ utworzona ZCP spełnia określone funkcje - dostarcza usługę dostępu do Internetu w technologii Ethernetowej klientom z terenu miasta S.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, wydzielony zespół składników stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz w przypadku ich sprzedaży mają zastosowanie przepisy artykułu art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które wskazują, że składniki materialne i niematerialne mające być przedmiotem zbycia są wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym, przy założeniu, że wyodrębnienie to istnieje/będzie istniało w dniu zbycia, a nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie przy jej wykorzystaniu prowadził działalność gospodarczą. Oznacza to, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl