0461-ITPP2.4512.150.2017.1.KK - Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0461-ITPP2.4512.150.2017.1.KK Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2016 r. (data wpływu 8 lutego 2017 r.), uzupełnionym w dniach 27 lutego 2017 r. i 7 kwietnia 2017 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu pn. "...".- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 27 lutego 2017 r. i 7 kwietnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 na realizację projektu "...".

Stowarzyszenie planuje prowadzić Dzienny Dom Pomocy dla osób niesamodzielnych (osób starszych) w miejscowości C. Gm. B. Prowadzona placówka będzie działalnością statutową, niezarobkową. Stowarzyszenie nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Stowarzyszenie obecnie posiada zaplecze w postaci budynku użyteczności publicznej po szkole podstawowej, który będzie przystosowywany do pełnienia funkcji Dziennego Domu Pomocy dla osób niesamodzielnych, tj. będą przeprowadzone wymagane przepisami prawa prace budowlano-remontowe wraz z jednoczesną zmianą sposobu użytkowania budynku na obiekt w którym będą prowadzone usługi z zakresu usług opiekuńczych dla osób starszych. Stowarzyszenie posiada już opracowaną dokumentację techniczno-budowlaną oraz pozwolenie na budowę wraz ze zmianą sposobu użytkowania obiektu ze szkoły podstawowej na budynek dziennego pobytu (...).

Pobyt w placówce będzie 8 godzinny (z możliwością dostosowania do lokalnych potrzeb) i dotyczyć będzie wyłącznie osób starszych, samotnych, wymagających wsparcia.

W ramach prowadzonej działalności placówka będzie oferowała w szczególności:

* zaspokojenie potrzeb życiowych, m.in. poprzez zapewnienie miejsca do bezpiecznego i godnego spędzania czasu;

* usługi opiekuńcze i pielęgnacyjne, w tym pomoc w utrzymaniu higieny osobistej;

* posiłek w siedzibie DDP;

* udział w zajęciach terapeutycznych, plastycznych, muzycznych i wspierających ruchowo;

* dostęp do książek i środków przekazu, organizowanie imprez kulturalnych, rekreacyjnych i towarzyskich;

* pomoc w rozwinięciu i wzmacnianiu aktywności oraz samodzielności życiowej;

* pomoc psychologiczną, poradnictwo i wsparcie w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych oraz bieżących spraw życia codziennego, np. udzielania pomocy w kontaktach z placówkami służby zdrowia i urzędami.

W Domu Dziennej Pomocy dla osób niesamodzielnych będzie prowadzony także hostel (trzy odrębne wydzielone pomieszczenia w budynku (które będą przystosowane dla czasowego pobytu osób znajdujących się w bardzo trudnej sytuacji życiowej).

W zależności od ilości przebywających w ośrodku osób oraz stopnia ich niepełnosprawności, zatrudnionych zostanie wymagana stosownymi przepisami ilość osób świadczących usługi opiekuńcze, o stosownych kwalifikacjach.

Stowarzyszenie działa i prowadziło będzie ww. działalność w oparciu o ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Świadczone przez Stowarzyszenie usługi są zwolnione z opłat tytułem podatku i usług. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług

Przedmiotem projektu pt. "..." są poniżej wymienione prace określone przeprowadzonym audytem energetycznym, tj.:

* modernizacja instalacji c.o.;

* docieplenie stropu nad wejściem głównym do budynku;

* docieplenie stropodachu wentylowanego nad budynkiem;

* docieplenie stropodachu niewentylowanego nad budynkiem;

* docieplenie ścian zewnętrznych nadziemia;

* wymiana okien w budynku;

* modernizacja instalacji c.w.u. z kolektorami słonecznymi;

* wymiana drzwi wejściowych do budynku;

* docieplenie podłogi na gruncie;

* instalacja fotowoltaiczna i wymiana oświetlenia na LED (modernizacja oświetlenia wewnętrznego).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie obowiązujących przepisów prawa Stowarzyszenie w jakikolwiek sposób może odzyskać poniesiony w ramach realizacji projektu pt. "...?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, ani nie jest podatnikiem VAT na mocy art. 15 i 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., z uwagi na powyższe nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Stowarzyszenie nie jest jednostką budżetową gminy. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko w sytuacji, w której towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W tym przypadku, sytuacja ta nie będzie miała miejsca, ponieważ Stowarzyszenie nie będzie wykonywało czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Art. 87 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. "20" (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie). Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, zadania związane z realizacją projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Stowarzyszenie, a wykorzystanie mienia powstałego w związku z realizacją projektu nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tudzież warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ wykonanie przedmiotowego projektu nie będzie wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych oraz Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Stowarzyszenie w zakresie przedmiotowego projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia ww. warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia. Mając na uwadze powyższe przepisy prawa podatkowego należy uznać, iż Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a ponadto Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarowi usług. Stowarzyszenie nie jest jednostką budżetową gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Henryka Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl