0461-ITPP1.4512.992.2016.1.BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP1.4512.992.2016.1.BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2016 r., (data wpływu 15 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2016 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zakład Karny z chwilą przyznania dotacji na budowę opisanej poniżej inwestycji planuje stać się "płatnikiem podatku VAT", o którym mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednostka wykonuje zadania w zakresie wykonywania tymczasowego aresztowania oraz kary pozbawienia wolności. Do podstawowych zadań należy m.in. prowadzenie oddziaływań penitencjarnych i resocjalizacyjnych wobec osób skazanych na karę pozbawienia wolności, przede wszystkim przeorganizowanie pracy sprzyjającej zdobywaniu kwalifikacji zawodowych. Jednostka podjęła się zadania polegającego na wybudowaniu na terenie zakładu hali produkcyjnej oraz hali magazynowej wraz z niezbędną infrastrukturą na potrzeby produkcji mebli tapicerowanych. Realizacja inwestycji planowana jest w okresie od kwietnia 2017 r. do marca 2018 r. Po zakończonych pracach inwestycyjnych obiekty zostaną wydzierżawione. Zakład Karny na mocy decyzji Starosty posiada prawo trwałego zarządu gruntu, dla którego to prawa Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą. Zgodnie z art. 43 ustawy o gospodarce nieruchomościami jednostka ma prawo korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, w tym do oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie. W dniu 28 listopada 2016 r. została zawarta przedwstępna umowy dzierżawy. Wynika z niej, że dzierżawca (kontrahent zewnętrzny) i wydzierżawiający (zakład karny) zobowiązuje się do zawarcia. właściwej przyrzeczonej umowy dzierżawy nieruchomości, nas mocy której wydzierżawiający odda dzierżawcy do użytkowania i pobierania pożytków nieruchomości wraz z inwestycją na warunkach umowy, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz pod warunkiem, że wydzierżawiający dokona na nieruchomości inwestycję polegającą na wybudowaniu hali produkcyjnej i magazynowej służącej do prowadzenia działalności gospodarczej. Strony zobowiązały się zawrzeć umowę przyrzeczona w terminie 14 dni od dnia wybudowania hali. Z umowy przedwstępnej wynika, że umowa przyrzeczona będzie zawarta na czas oznaczony 10 lat. Dzierżawca zobowiązał się płacić, na podstawie faktury wystawionej przez wydzierżawiającego, czynsz dzierżawny, do którego będzie doliczany podatek VAT w obowiązującej wysokości. Czynsz opodatkowany jest stawką podatku w wysokości 23%. Dzierżawca zobowiązał się do utworzenia nowych miejsc pracy i zatrudnienia przez cały czas trwania umowy przyrzeczonej osób odbywających karę pozbawienia wolności. Osadzeni będą zatrudniani w wybudowanych w ramach inwestycji halach. W związku z powyższym Dyrektor Zakładu Karnego zwrócił się do dysponenta Funduszu Aktywacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy z wnioskiem o udzielnie dotacji na zadania w zakresie resocjalizacji osób pozbawionych wolności, a w szczególności na tworzenie nowych miejsc pracy dla osób pozbawionych wolności oraz ochronę istniejących. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 stycznia 2012 r. w sprawie Funduszu Aktywacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy określa szczegółowe zasady oraz tryb finansowania działań w zakresie resocjalizacji osób pozbawionych wolności oraz udzielania pożyczek i dotacji podmiotom zatrudniającym osoby pozbawione wolności. Przyznana dotacja będzie miała charakter bezzwrotny i zostanie wypłacona w kwocie netto planowanych wydatków w ratach. Zaprojektowanie i wybudowanie hali produkcyjnej zostanie zlecone wykonawcy zewnętrznemu na podstawie umowy. Za wykonanie przedmiotu umowy wypłacone zostanie wynagrodzenie ryczałtowe. Podstawa do zapłaty będą faktury częściowe wystawione już w 2017 r. Podatek VAT zostanie zapłacony ze środków bieżących jednostki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym - po otrzymaniu dotacji w kwocie netto na sfinansowanie inwestycji przez Zakład Karny na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przyszły zakup usług budowlanych, które będą realizowane prze Zakład Karny będzie w całości związany ze sprzedażą opodatkowaną, tj. wybudowana hala produkcyjna oraz magazynowa w całości zostanie oddana w dzierżawę kontrahentowi zewnętrznemu. Z tytułu dzierżawy dzierżawca będzie uiszczał Wnioskodawcy opłatę najmu, od której to naliczony będzie podatek VAT. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w sytuacji gdy jednostka stanie się czynnym podatnikiem VAT, a środki z dotacji planuje wykorzystać na budowę hal, które zamierza wydzierżawić odpłatnie, to dokona czynności opodatkowanej. W związku z powyższym będzie miał uprawnienie do odliczenia 100% podatku naliczonego od podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (...) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Zakład Karny) zamierza zrealizować inwestycję, polegającą na budowie hali produkcyjnej oraz hali magazynowej, które następnie zamierza wydzierżawiać na rzecz podmiotu zewnętrznego. W związku z powyższym Wnioskodawca planuje dokonać rejestracji jako czynny podatnik VAT oraz odliczać podatek związany z nabyciem towarów usług z faktur dokumentujących realizację przedmiotowych inwestycji. Dzierżawca zobowiązał się do utworzenia nowych miejsc pracy i zatrudnienia przez cały czas trwania umowy przyrzeczonej osób odbywających karę pozbawienia wolności.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy w związku z realizacją inwestycji będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi, a ponadto Wnioskodawca będzie czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji ponieważ zakupione w ramach inwestycji towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie okoliczności przedstawionych we wniosku, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl