0461-ITPP1.4512.977.2016.1.RH - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP1.4512.977.2016.1.RH Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2016 r. (data wpływu 13 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. ".................". - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2016 r. został złożony, ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "..............".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu........... r. została zawarta umowa do roku......... pomiędzy Gminą......, a przedsiębiorcą Panem............. działającym pod nazwą "...............". Przedmiotem umowy jest obsługa i eksploatacja sieci wodociągowych i kanalizacyjnych położonych na terenie Gminy.......... i stanowiących mienie komunalne gminy.

W............ r. Gmina będzie składać wniosek o dofinansowanie zadania pod nazwą "................".

Wniosek będzie składać do Samorządu Województwa.......... w.......... o dofinansowanie ze środków................. Projekt będzie realizowany w latach........ o wartości kosztorysowej.................. zł.

Po zrealizowaniu projektu wytworzone składniki infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej będą przekazane protokołem firmie..................., w celu obsługi i eksploatacji sieci wod-kan. zgodnie z zawartą umową.

Do dnia złożenia wniosku przekazano składniki infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej znajdujące się na terenie Gminy...........:

* oczyszczalnia ścieków w.............,

* hydrofornie z wyposażeniem wraz z siecią wodociągową w miejscowościach: K., M., P., Z., C., N., S.,

* stację podwyższenia ciśnienia w T.,

* oczyszczalnię w S.,

Przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem VAT odprowadza należne podatki do Urzędu Skarbowego.

Gmina realizowała i realizuje inwestycje z zamiarem przekazania przedsiębiorcy. Wydatki inwestycyjne ponoszone są od........... r. do dnia złożenia wniosku.

Przekazanie mienia komunalnego i inwestycji realizowanych przez Gminę następuje protokólarnie. Przedsiębiorca co miesiąc uiszcza czynsz dzierżawny na podstawie umowy dzierżawnej zawartej z Gminą na rachunek bankowy Gminy.............

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo jako czynny podatnik podatku VAT zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego podatku VAT dotyczącego przyszłych wydatków inwestycyjnych infrastruktury wod-kan., dzierżawionej przez przedsiębiorcę na prowadzenie działalności gospodarczej?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako czynny podatnik podatku VAT ze względu na uzyskiwane przychody z tytułu dzierżawionej infrastruktury odprowadza do Urzędu Skarbowego podatek należny od dochodów. Nakłady inwestycyjne, które zostaną poniesione na infrastrukturę własną Gminy, będą dzierżawione na prowadzenie działalności gospodarczej. Gmina realizowała i realizuje inwestycje z zamiarem przekazania przedsiębiorcy. Wydatki inwestycyjne ponoszone są od................ do dnia złożenia wniosku.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług poniesione wydatki inwestycyjne dotyczą usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest następujące:

Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącego wydatków inwestycyjnych poniesionych na infrastrukturę, która będzie przekazywana w dzierżawę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem spełnienia zarówno przesłanek pozytywnych, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru i usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zostanie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu będą służyć sprzedaży opodatkowanej Gminy (odpłatna dzierżawa infrastruktury). W konsekwencji Gminie, będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a. Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl