0461-ITPP1.4512.966.2016.1.BK - Prawo do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu z zakresu gospodarki wodno - ściekowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP1.4512.966.2016.1.BK Prawo do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu z zakresu gospodarki wodno - ściekowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2016 r., (data wpływu 5 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2016 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina składa deklaracje VAT- 7 za miesięczne okresy rozliczeniowe. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446) Gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. W ramach realizacji tego zadania własnego Gmina sukcesywnie rozbudowuje infrastrukturę wodociągową oraz kanalizacyjną na terenie Gminy (dalej: "Infrastruktura"). Gmina w ramach rozbudowy powyższej infrastruktury planuje pozyskać środki z UE na operację typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "........" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Gmina będzie otrzymywała od dostawcóww.ykonawców faktury VAT z wykazanymi kwotami VAT naliczonego. W ramach projektu wykonana/przebudowana zostanie poniższa infrastruktura:

* sieć wodociągowa rozdzielcza wraz z przyłączami na odcinku.......,

* przebudowa przepompowni ścieków -.....zlewnia oczyszczalni......,

* sieć wodociągowa wraz z przełączeniem istniejących przyłączy wodociągowych w miejscowości....., Gmina.....,

* sieć wodociągowa wraz z przełączeniem istniejących przyłączy wodociągowych w miejscowości......, Gmina.....,

* przebudowa instalacji elektrycznych i instalacji AKPiA dla oczyszczalni ścieków w.....

Gmina wykazywać będzie podatek należny w składanych przez siebie deklaracjach z tytułu sprzedaży, tj. w szczególności z tytułu pobieranych opłat od mieszkańców Gminy za świadczenie usług z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Mająca powstać infrastruktura generować będzie jedynie sprzedaż podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Powstała infrastruktura nie będzie podłączona do żadnych obiektów związanych z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu wykonywanymi przez Gminę (m.in. budynków jednostek oświatowych, budynku Urzędu Gminy).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług poniesionego w ramach realizacji projektu, tj. podatku związanego z budową powyższej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od poniesionych wydatków inwestycyjnych związanych z budową przedmiotowej infrastruktury. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie. Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest, więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz,

* są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W pierwszej kolejności dla porządku rozważań należy stwierdzić, ze Gmina nabywa usługi oraz towary, które wykorzystuje do budowy infrastruktury działając jako czynny podatnik VAT. Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Ustęp 6 tego przepisu stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższy przepis stanowi implementację do prawa krajowego normy wynikającej z art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/We, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednak w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba ze niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte. Zgodnie z pkt 2 załącznika 1 do dyrektywy podmioty prawa publicznego są zawsze uważane za podatników VAT m.in. przy dokonywaniu dostaw wody, gazu, energii elektrycznej i energii cieplnej. W przedmiotowej sprawie infrastruktura będzie wykorzystywana do świadczenia przez Gminę usług dostawy wody i odbioru ścieków od mieszkańców na podstawie zawieranych z nimi przez Gminę umów cywilnoprawnych. Jednocześnie Gmina działała jako podatnik VAT, nabywając poszczególne towary i usługi w ramach inwestycji w infrastrukturę, gdyż jej realizacja jest konieczna do realizowania usług dostawy wody i odprowadzania ścieków za wynagrodzeniem. Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów usług oraz gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych świadczyć będzie odpłatnie usługi zaopatrywania mieszkańców oraz innych podmiotów, mających siedzibę na terenie Gminy, w wodę i odprowadzanie ścieków. Zatem obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będą spełnione ponieważ Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a wydatki ponoszone na budowę infrastruktury będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, bowiem to Gmina świadczyć będzie dla użytkowników mającej powstać infrastruktury odpłatne usługi odprowadzania ścieków i dostawy wody. Podsumowując Gminie przysługuje pełne prawo do odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących wybudowaniu infrastruktury z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy. Ponadto Gmina pragnie podkreślić, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie TSUE oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w spawie C-37/95 GhentCoalTerminal NV, w którym Trybunał stwierdził, że "prawo do odliczenia podatku zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny". Zdaniem Gminy nie powinna ona być traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku przy zakupie towarów usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług odprowadzania ścieków, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia. Gmina zwraca uwagę, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie również w interpretacjach Ministra Finansów wydawanych dla innych jednostek samorządu terytorialnego:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 6 lipca 2016 r. sygn. ILPP1/4512-1-281/16-4/SS, w której organ uznał że: "obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione, ponieważ gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a wydatki ponoszone przez Zainteresowanego na budowę oczyszczalni mają i będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów usług (...) gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług służących wybudowaniu infrastruktury wodno-kanalizacyjnej z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 czerwca 2016 r. sygn. IPPP1/4512-429/16-2/EK., w której organ uznał iż: Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. "budowa kanalizacji wraz z oczyszczalnia ścieków", ponieważ (...) Gmina będzie wykorzystywała wybudowaną infrastrukturę kanalizacyjną do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług. Tym samym zainteresowanemu będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 maja 2016 r., sygn. 1061-IPTPP1.4512.166.2016.2.MSu, w której organ uznał iż: "rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ (...) gmina będzie wykorzystywała wybudowaną infrastrukturę kanalizacyjną do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Strona umowy tj. sprzedawca usług związanych z odbiorem ścieków od mieszkańców będzie gmina (...) tym samym gmina z tytułu świadczonych usług będzie wykazywała podatek należny. W związku z powyższym, wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzi, że Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją operacji pn.: (...), ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - Gmina... będzie wykorzystywała wybudowaną infrastrukturę kanalizacyjną do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług."

Tak więc, aby skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego, należy spełnić określone warunki, tzn. odliczenia tego może dokonać podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Każdy z tych warunków, zdaniem Wnioskodawcy został spełniony, gdyż Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT oraz wydatki o których mowa wyżej mają bezpośredni związek z osiąganymi przez Gminę dochodami z tytułu opłat za wodę i ścieki które są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl