0461-ITPP1.4512.962.2016.1.IK - Brak prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu - przebudowy pompowni i oczyszczalni.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP1.4512.962.2016.1.IK Brak prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu - przebudowy pompowni i oczyszczalni.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2016 r. (data wpływu 7 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "M." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2016 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza złożyć do Urzędu Marszałkowskiego Województwa.... wniosek o przyznanie pomocy na operacje z zakresu: "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach działania: "Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich", podziałania: "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach przygotowanej inwestycji Gmina ma zamiar wykonać modernizację systemu oczyszczania ścieków i dostarczania wody w Gminie poprzez przebudowę oczyszczalni ścieków i stacji uzdatniania wody wraz z przepompowniami.

Planowana inwestycja obejmuje następujące roboty remontowo-budowlane:

1.

przebudowę stacji uzdatniania wody;

2.

przebudowę układu technologicznego pompowni strefowej w miejscowości P. dz. geod. nr 32/1, Gmina;

3.

przebudowę układu technologicznego pompowni strefowej w miejscowości P. dz. geod. nr 28/3, Gmina;

4.

przebudowę układu technologicznego pompowni strefowej w miejscowości B., Gmina;

5.

przebudowę układu technologicznego pompowni strefowej w miejscowości P., Gmina;

6.

przebudowa oczyszczalni ścieków i przepompowni ścieków w R. wraz z budową zbiornika osadów.

Celem planowanej operacji jest poprawa warunków życia mieszkańców Gminy oraz ograniczenie zanieczyszczenia wód poprzez zapewnienie świadczenia usług w zakresie odbioru i oczyszczania ścieków, a także dostarczania odpowiedniej ilości i jakości wody pitnej. Cele te zostaną zrealizowane poprzez zwiększenie maksymalnej wydajności stacji uzdatniania wody oraz zwiększenie efektywności technologicznej oczyszczalni.

Gmina jest podatnikiem podatku VAT i figuruje w ewidencji "płatników" podatku VAT. Faktury związane z realizacją projektu wystawione będą na Gminę. Planowana inwestycja dotyczy majątku należącego do Gminy, który został oddany w dzierżawę pomiotowi prowadzącemu, na terenie Gminy działalność z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Wyżej wymieniony podmiot jest uprawniony do pobierania należności za świadczone, w ramach prowadzonej działalności, usługi zgodnie z zawartymi umowami, a na rzecz Gminy zobowiązany jest do zapłaty czynszu dzierżawnego.

Gmina, składając wniosek o przyznanie pomocy może zaliczyć podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych operacji, w sytuacji braku możliwości jego odzyskania. W związku z tym, Gmina jako Wnioskodawca powinna przedłożyć do Urzędu Marszałkowskiego Województwa X interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy, w sprawie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) z realizowanej operacji.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie mogła odzyskać VAT poniesiony w związku z realizacją zadania inwestycyjnego "M."?

Zdaniem Gminy, w związku z realizowaną inwestycją będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości, zarówno w trakcie ponoszenia wydatków na inwestycję jak i po jej zakończeniu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. Nr 710 j.t. z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z kolei, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W związku z przekazaniem składników majątkowych podmiotowi prywatnemu w drodze umowy dzierżawy Gmina osiąga dochody opodatkowane w postaci czynszu dzierżawnego. Zdaniem Gminy, został spełniony warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego poprzez zaistnienie bezpośredniego i bezspornego związku dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego powyżej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wniosku wynika, że Gmina zamierza w ramach projektu zrealizować inwestycję, która obejmie swym zakresem modernizację systemu oczyszczania ścieków i dostarczania wody w Gminie. Planowana inwestycja dotyczy majątku należącego do Gminy, który został oddany w dzierżawę pomiotowi prowadzącemu, na terenie Gminy działalność z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Na tle przedstawionego opisu sprawy wątpliwości Gminy dotyczą kwestii prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z planowaną realizacją projektu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że skoro Gmina przez zawarcie odpłatnej umowy dzierżawy działa jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, a nabywane towary i usługi posłużą sprzedaży opodatkowanej, w opisanej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wydatków związanych z planowaną inwestycją. Zatem Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl