0461-ITPP1.4512.893.2016.1.JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP1.4512.893.2016.1.JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2016 r. (data wpływu 21 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla wykonywanych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla wykonywanych usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest polską spółką cywilną, zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny. Prowadzi działalność m.in. w zakresie szkolenia sportowego, doradztwa żywieniowego oraz organizacji zawodów (imprez) sportowych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka jest organizatorem zawodów sportowych (m.in. biegowych, triathlonowych, rowerowych). Organizacja zawodów sportowych polega na wyznaczeniu i zabezpieczeniu trasy zawodów, zapewnieniu pomiaru czasu, zapewnieniu obsługi trasy (w tym obsługi medycznej), sponsorów oraz zaproszeniu osób, które będą chciały wziąć udział w zawodach. Dostęp do zawodów sportowych mają wyłącznie uczestnicy, którzy spełnią określone warunki (w tym wniosą opłatę i zaakceptują regulamin udziału). Udział w zawodach organizowanych przez Spółkę jest co do zasady odpłatny (konieczność wniesienia opłaty startowej przelewem lub gotówką) i mogą brać w nim udział osoby fizyczne (konsumenci) oraz przedsiębiorcy (np. biorący udział w zawodach celem promocji własnej firmy). Zgodnie z regulaminem takich zawodów sportowych, osoba (konsument lub przedsiębiorca), który chce wziąć udział w zawodach musi wnieść opłatę (określoną jako kwota brutto) i zaakceptować regulamin (kwestie bezpieczeństwa i odpowiedzialności). W zamian za opłatę, osoba uzyskuje możliwość startu w zawodach sportowych (otrzymuje numer startowy), a także może otrzymać dodatkowe korzyści związane ze startem (np. koszulkę startową, napoje w trakcie zawodów, medale czy dyplom po zakończeniu zawodów, nagrody za zwycięstwo).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 185 załącznika nr 3 ustawy o VAT, opłaty startowe pobierane przez Spółkę stanowią wynagrodzenie za usługę podlegającą opodatkowaniu obniżoną (aktualnie 8%) stawką VAT?

Zdaniem Spółki, w świetle art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 185 załącznika nr 3 ustawy o VAT, opłaty startowe pobierane przez Spółkę stanowią wynagrodzenie za usługę podlegającą opodatkowaniu obniżoną (aktualnie 8%) stawką VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Świadczenie usług polega na podjęciu przez podatnika działania lub jego zaniechaniu, powodującego obiektywną korzyść dla nabywcy/usługobiorcy, w zamian za co podatnik otrzymuje wynagrodzenie. W przedmiotowej sytuacji nie powinno budzić wątpliwości, iż opłaty pobierane przez Spółkę stanowią wynagrodzenie za usługę podlegającą opodatkowaniu VAT. W zamian za opłatę, Spółka umożliwia osobie (uczestnikowi) wzięcie udziału w zabezpieczonych zawodach sportowych (wyznaczona trasa), które są rozgrywane według jasno określonych zasad i w oparciu o regulamin. Skoro osoba (uczestnik) uzyskuje konkretną korzyść (może wziąć udział w zawodach sportowych) i za tę korzyść jest określona opłata (wynagrodzenie), to Spółka powinna zostać uznana za podatnika świadczącego usługę opodatkowaną VAT (w zamian za opłatę startową). Jednocześnie, w opinii Spółki, dla określenia prawidłowej stawki VAT za usługę świadczoną w zamian za opłatę startową, należy odwołać się do poz. 185 załącznika nr 3 ustawy o VAT (w załączniku tym są określone świadczenia, które podlegają obniżonej - aktualnie 8% - stawce VAT). Zgodnie z tym przepisem (pozycją załącznika nr 3 do ustawy o VAT), obniżoną stawkę VAT stosuje się do usług wstępu na imprezy sportowe (usługa nie jest definiowana przez odwołanie do klasyfikacji statystycznych, lecz wyłącznie poprzez jej językowe/biznesowe rozumienie). W tym kontekście należy podkreślić, iż pojęcie wstępu na imprezy sportowe - posiłkując się definicjami słownikowymi) - należy rozumieć, jako możliwość wejścia lub uczestniczenia w imprezach sportowych (zawodach sportowych). Wstęp to zarówno uczestnictwo czynne, jak i bierne (jako uczestnik i jako widz). W związku z tym, nie powinno budzić wątpliwości, iż wstępem na imprezy sportowe jest zarówno wejście celem oglądania imprez, jak również wejście celem wzięcia udziału w imprezie czy zawodach sportowych. W przypadku Spółki, opłata startowa uprawnia do czynnego udziału w zawodach sportowych. Wnosząc opłatę, uczestnik może wziąć udział w zawodach startowych, a więc uzyskuje świadczenie polegające na "wstępie na zawody sportowe". Z tej przyczyny, opłata startowa stanowi odpłatność za świadczenie Spółki, które powinno być - w świetle poz. 185 załącznika nr 3 do ustawy o VAT - opodatkowane obniżoną (obecnie 8%) stawką VAT. Zdaniem Spółki, praktyka organów podatkowych i sądów administracyjnych jest w tym zakresie jednolita i potwierdza stanowisko Spółki. Możliwość stosowania obniżonej stawki VAT do usług świadczonych za opłatę startową (wzięcie udziału w zawodach sportowych) została potwierdzona m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 lipca 2016 r., sygn. IBPP2/4512-301/16/BW, w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 2 maja 2016 r., sygn. 1061-IPTPP1.4512.110.2016.2.AK, w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 kwietnia 2016 r., sygn. IBPP2/4512-32/16/KO, w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 4 marca 2016 r., sygn. ITPP1/4512-1175/15/IK, a także w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 stycznia 2014 r., sygn., akt I FSK 311/13.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a ww. ustawy, z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych obecnie stawką podatku w wysokości 8%, wymieniono pod pozycją 185 - "Wstęp na imprezy sportowe" - bez względu na symbol PKWiU.

Należy zauważyć, że opłaty startowe wnoszone na rzecz Spółki przez uczestników imprez biegowych, triathlonowych, rowerowych mają charakter zapłaty za usługę (możliwość udziału w zawodach), ponieważ istnieje bezpośredni związek pomiędzy wpłaconą "opłatą startową", a otrzymanym świadczeniem, które przynosi bezpośrednie korzyści otrzymującemu je zawodnikowi (możliwość udziału w zawodach sportowych).

Zatem w zakresie, w jakim można opłatom wpisowym przypisać cechy wynagrodzenia za uzyskane świadczenie, opisana czynność podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.

Natomiast opłata startowa - jak wskazano - jest w istocie opłatą za wstęp na imprezę sportową, a zatem usługa umożliwiająca udział w zawodach poszczególnym zawodnikom, polegająca na pobraniu "opłaty startowej" od uczestników zawodów, podlegać będzie opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, wynikającą z art. 41 ust. 2, w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w związku z pozycją 185 załącznika nr 3 ustawy.

Końcowo podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl