0461-ITPP1.4512.882.2016.1.RH - Brak możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP1.4512.882.2016.1.RH Brak możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2016 r. (data wpływu 16 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2016 r. został złożony, ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja została ustanowiona........... r. na podstawie statutu Fundacji. Głównymi celami Fundacji są:

1. Rozwój turystyki i kultury w oparciu o uzdrowisko....... i zasoby przyrody i dziedzictwa kulturowego,

2. Organizowanie leczenia szeroko pojętej rehabilitacji medycznej i społecznej,

3. Organizowanie leczenia zaburzeń układu nerwowego.

Fundacja ma realizować swoje cele m.in. poprzez:

1. Wspieranie rozwoju Uzdrowiska i klastra...................,

2. Stwarzanie warunków dla zwiększenia atrakcyjności i konkurencyjności miejsc i terenów dla inicjatyw uzdrowiskowych, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów,

3. Organizowanie zbiórek pieniężnych i rzeczowych na cele rozwoju, promocji i wspierania przedsięwzięć ochrony zdrowia,

4. Organizowanie wyposażenia i prowadzenia ośrodków zajmujących się wczesną stymulacją dzieci, ich rehabilitacją oraz rehabilitacją osób dotkniętych nieuleczalnymi i przewlekłymi chorobami.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807) ani nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W dniu............ r. Fundacja złożyła wniosek o dofinansowanie projektu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego............ na lata............, działanie... -............, poddziałanie.......... -.................... Przedmiotem projektu był zakup specjalistycznego urządzenia.........., służącego rehabilitacji osób z zaburzeniami chodu. Planowane wydatki wyniosły............... zł brutto, netto.............. zł, podatek VAT ze stawką 8% -..........zł. Całość wydatków wraz z podatkiem VAT została zaszeregowana jako koszty kwalifikowane. Wnioskowana kwota dofinansowania wyniosła.............. zł, co stanowi.........%. Pozostała kwota w wysokości............. zł stanowiąca.......% całkowitej kwoty wydatków, została poniesiona jako wkład własny beneficjenta. W dniu............. r. Fundacja zakupiła powyższe urządzenie, co zostało udokumentowane fakturą VAT nr........... na kwotę netto............. zł, podatek VAT............. zł, brutto............... zł. W dniu.............. r., pomiędzy Fundacją........, a Województwem................. z siedzibą w.......... została zawarta umowa o dofinansowanie projektu, która przyznaje dofinansowanie w wysokości:

* środki europejskie (...) w kwocie.......... zł, co stanowi......% wydatków kwalifikowanych,

* współfinansowanie w kwocie............. zł, co stanowi..........%wydatków kwalifikowanych.

Jednym z warunków przyznania i wykorzystania pomocy jest dostarczenie, w przypadku gdy beneficjent oświadczył, iż podatek VAT jest kwalifikowany, pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu na etapie składania wniosku o płatność końcową oraz na koniec trwałości projektu. Fundacja otrzymała w tej sprawie interpretację z dnia............. r., nr..............., wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, a Jej stanowisko zostało uznane za prawidłowe. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie, zobowiązała się jednak dostarczyć kolejną interpretację na moment zakończenia trwałości projektu, stąd wniosek o jej wydanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja słusznie uznała, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego urządzenia, będącego przedmiotem umowy o dofinansowanie, a co za tym idzie ujęcie kwoty podatku VAT w całości jako kosztu kwalifikowanego?

Fundacja stoi na stanowisku, że nie przysługuje Jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktury zakupu. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, warunkiem koniecznym do uzyskania prawa obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony jest posiadanie statusu podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Fundacja nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT, nie wykonuje też czynności opodatkowanych. Działalność statutowa Fundacji sprowadza się do wspierania ochrony zdrowia i rehabilitacji, a usługi te na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. W sytuacji, gdyby Fundacja zarejestrowała się jako czynny podatnik VAT, nie miałaby prawa do odliczenia podatku naliczonego, bowiem zgodnie z powołanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zakup lokomatu do rehabilitacji osób niepełnosprawnych ma służyć tylko i wyłącznie ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, co mieści się w katalogu zwolnień wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 18. Fundacja uznaje za zasadne zakwalifikowanie kwoty podatku VAT naliczonego w wysokości.......... zł jako wydatku kwalifikowanego w umowie o dofinansowanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Do dnia 31 grudnia 2013 r. przepis ten posiadał brzmienie:

"Kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług"

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Wskazać należy, że art. 88 ust. 4 ustawy, do dnia 31 grudnia 2013 r., posiadał następujące brzmienie "obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20".

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT oraz nie wykonuje czynności opodatkowanych. Zrealizowała projekt dofinansowany ze środków unijnych, polegający na zakupie urządzenia, służącego do rehabilitacji osób z zaburzeniami chodu. Jak wskazano urządzenie to nie służy sprzedaży opodatkowanej.

Zatem, skoro zakupione towary i usługi nie służą sprzedaży opodatkowanej, to w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków związanych z dokonanym zakupem urządzenia.

Końcowo zaznaczyć należy, że rozstrzygano wyłącznie kwestię objętą postawionym pytaniem, nie oceniano kwestii czy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, gdyż nie była ona przedmiotem zapytania.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a. Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl