0461-ITPP1.4512.870.2016.1.RH - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu z zakresu gospodarki wodnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP1.4512.870.2016.1.RH Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu z zakresu gospodarki wodnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2016 r. (data wpływu 8 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2016 r. został złożony, ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza w latach zrealizować inwestycję w ramach projektu pn. "............" z udziałem środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata.......... na operację typu ".............." w ramach poddziałania ".........................".

Planowana całkowita wartość projektu ok................... zł, w tym podatek VAT ok...............zł. Zakres prac do zrealizowania, m.in.:

* przebudowa układu technologii uzdatniania wody polegająca na wymianie urządzeń uzdatniających wodę (areatory, filtry, rurociągi wraz z armaturą),

* rozbudowa układu dystrybucji wody na sieć wodociągową polegająca na budowie zewnętrznego, nadziemnego zbiornika wody uzdatnionej wraz z rurociągami oraz instalacją elektryczną-sygnalizacyjną,

* demontaż zbiorników hydroforowych i montaż zestawu pomp II-go stopnia wewnątrz budynku,

* przebudowa układu regeneracji filtrów polegająca na dostawieniu dmuchawy oraz pompy płucznej,

* wykonanie rezerwowego zasilania elektrycznego obiegu (agregat prądotwórczy), prace budowlane, itp.

Po zakończeniu realizacji inwestycji Gmina nie będzie osiągała przychodów. Planowane zadanie nie ma charakteru komercyjnego nie będzie służyło czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Zarządzanie siecią wodociągową zostało powierzone zewnętrznej Firmie "..........." Spółka z o.o.w......... nieodpłatnie, tj. przekazane użytkownikowi do eksploatacji.

Po zakończeniu rozbudowy majątek wytworzony w wyniku procesu inwestycyjnego będzie stanowił własność gminy, którego nieodpłatnym eksploatatorem będzie Firma "............" w.........., która będzie prowadziła opodatkowaną działalność - związaną ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę dla mieszkańców i podmiotów gospodarczych na terenie gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina w odniesieniu do planowanej realizacji inwestycji projektu pn. "................", będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części naliczonego przy zakupie towarów i usług nabywanych przez gminę. Projekt nie będzie generował zysku?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina, jako osoba prawna nie prowadzi działalności gospodarczej i nie sprzedaje usług. W ramach zamiaru zrealizowania inwestycji, projekt pn. "....................." nie będzie osiągał przychodów. Z uwagi na to Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia VAT od zrealizowanej inwestycji w całości lub części.

Zdaniem Gminy, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług. Realizacja przedmiotowego projektu jest zadaniem własnym gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1515, 1890 z późn. zm.). Dla Gminy działania te nie są traktowane jako sprzedaż podlegająca opodatkowaniu. Gmina nie prowadzi sprzedaży wody. Eksploatowanie siecią wodociągową zostało powierzone zewnętrznej firmie "........." Spółka z o.o.w........... nieodpłatnie. Gmina z tytułu rozbudowy i przebudowy stacji uzdatniania wody nie będzie osiągała żadnych przychodów. Zadanie nie będzie służyło czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT i nie ma charakteru komercyjnego.

Po zakończeniu rozbudowy majątek wytworzony w wyniku procesu inwestycyjnego będzie stanowił własność gminy, którego eksploatatorem zgodnie z umową będzie "........" Sp. z o.o. Firma zarządzająca.... w........ będzie prowadziła opodatkowaną działalność-związaną ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę dla mieszkańców i podmiotów gospodarczych na terenie gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru i usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej Gminy. W konsekwencji Gminie, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a. Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl