0461-ITPP1.4512.842.2016.1.BK - Brak prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu - modernizacji pracowni dydaktycznych w szkole.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP1.4512.842.2016.1.BK Brak prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu - modernizacji pracowni dydaktycznych w szkole.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2016 r., (data wpływu 18 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2016 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 5 stycznia 2010 r. Gmina, w odpowiedzi na konkurs... w ramach osi priorytetowej 3. Infrastruktura Społeczna, działanie 3.1 Inwestycje w infrastrukturę edukacyjną, ogłoszony przez Zarząd Województwa..., Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym... na lata 2007-2013, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "............", Po przejściu wszystkich procedur związanych z oceną wniosku, w dniu 17 maja 2010 r. Zarząd Województwa podjął decyzję o zakwalifikowaniu projektu do dofinansowania. W dniu 31 maja 2010 r. została zawarta umowa o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego... 2007-2013. Przedmiotem projektu była modernizacja pracowni dydaktycznych w budynkach Zespołu... przy ul........w......, oraz zakup wyposażenia do modernizowanych pomieszczeń. Przedmiotem projektu był remont pomieszczeń głównego budynku szkoły przy ul.......tj. pracowni komputerowych wraz z pracownią obsługi ruchu turystycznego oraz adaptacja nieużytkowanych pomieszczeń budynku internatu na jednostki mieszkalne - 2 pokoje hotelowe wraz z recepcją (tylko do użytku wewnętrznego - na potrzeby prowadzenia procesu dydaktycznego). Projekt zakładał wykonanie remontu wewnątrz budynków i wymianę 3 zewnętrznych okien w budynku internatu wraz z drzwiami do wiatrołapu. Budynek internatu Zespołu... przy ulicy......jest obiektem trzykondygnacyjnym, podpiwniczonym. Część parteru tj. 108,2 m2 została przebudowana z przeznaczeniem na pokoje gościnne (do celów dydaktycznych), recepcję i sanitariaty. Pomieszczenia te są dokładnym odwzorowaniem infrastruktury hotelowej tj. recepcji wraz z pokojami gościnnymi, które umożliwiają uczniom poznanie specyfiki pracy w branży hotelarskiej. Zakres robót obejmował rozbiórkę wykładzin podłogowych PCV rulowanych, rozbiórkę wykładzin podłogowych z płytek PCV. rozbiórkę posadzki wraz z pozostałymi warstwami, wykonanie naprawy posadzki, wykonanie podkładu samopoziomującego, wykonanie naprawy posadzki, wykonanie tynków na ścianach po robotach elektrycznych, wykonanie powłok malarskich na ścianach i suficie, ułożenie wykładzin podłogowych, zamontowanie listew przypodłogowych, demontaż instalacji wod-kan z armaturą i osprzętem, wewnętrzne instalacje zimnej i ciepłej wody, wewnętrzną instalację kanalizacji sanitarnej wymianę instalacji elektrycznej oświetleniowej, gniazd wtykowych oraz wykonanie nowych powłok malarskich oraz wykonanie nowych posadzek i wykładzin podłogowych. Dla wymienionych pracowni zakupiono wyposażenie. W budynku szkoły remont obejmował 7 pracowni komputerowych w salach 19, 49, 35, 48, 47, 38, 37 wraz z pomieszczeniami towarzyszącymi. Zakres prac remontowo-budowlanych uwzględniał zachowanie dotychczasowego wystroju i ekspozycji obiektu. Instalacje elektryczne wymagały nowych tablic zabezpieczeń oraz instalację elektryczną oświetlenia, instalację elektryczną gniazd wtykowych. Zakres obejmował również wykonanie uzupełnienia tynków, wykonanie powłok malarskich, a także wykonanie nowych posadzek i wykładzin podłogowych. W salach (19, 49, 35, 48, 47, 38, 37) i łączniku przy salach 44 i 51 zakupiono nowoczesny sprzęt komputerowy. Pracownia obsługi ruchu turystycznego (sala obsługi klienta - budynek szkoły sala nr 17) - jest to pracownia przeznaczona do wykonywania ćwiczeń praktycznych w zawodach technik obsługi ruchu turystycznego i technik hotelarstwa. Zakres remontu obejmował wymianę instalacji elektrycznej oświetleniowej, gniazd wtykowych oraz wykonanie instalacji elektrycznej zasłaniania żaluzji okiennych. Zakres obejmował również wykonanie uzupełnienia tynków, wykonanie powłok malarskich, a także wykonanie nowych posadzek i wykładzin podłogowych. Dla wymienionej pracowni zakupiono wyposażenie. Powyższa inwestycja została zrealizowana w ramach zadań własnych Gminy, wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8). Produkty projektu pozostaną własnością Gminy i są użytkowane przez Zespół.... Zarządza obiektem dyrektor Z.... Zespół... jest gminną jednostką samorządową podległą Gminie. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość prawną odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "........." na zasadach określonych w ustawie z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina na podstawie następujących obowiązujących przepisów nie ma prawnych możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu:

* zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność;

* zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów;

* zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które w szczególności obejmują m.in. działalności w zakresie edukacji publicznej;

* zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych;

* zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Uprzednio powyższa kwestia była uregulowana w analogiczny sposób w:

* rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), które obowiązywało od dnia 6 kwietnia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r.;

* rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), które obowiązywało od dnia 1 stycznia 2011 r. do 5 kwietnia 2011 r.;

* rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), rozdział 9 oraz § 7 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro - jak wynika z wniosku - zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki. Ponadto nie przysługuje zwrot podatku, gdyż z wniosku nie wynika, aby opisane środki były środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniach.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie zadanego pytania, nie ocenia innych kwestii, w szczególności dotyczących centralizacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl