0461-ITPP1.4512.84.2017.1.MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0461-ITPP1.4512.84.2017.1.MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania aportu infrastruktury do Spółki prawa handlowego za odpłatną dostawę towarów, ustalenia podstawy opodatkowania dla tej czynności oraz zastosowania właściwej stawki bądź zwolnienia od podatku dla planowanej transakcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podatku od towarów i usług w zakresie uznania aportu infrastruktury do Spółki prawa handlowego za odpłatną dostawę towarów, ustalenia podstawy opodatkowania dla tej czynności oraz zastosowania właściwej stawki bądź zwolnienia od podatku dla planowanej transakcji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina........ (dalej: "Wnioskodawca" lub "Gmina") jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) zamierza realizować zadanie inwestycyjne pn. "........". Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które obejmują sprawy m.in. kanalizacji oraz usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy).

Wybudowana w ramach projektu kanalizacja sanitarna ma być od samego początku wykorzystywana do czynności opodatkowanych. Po zakończeniu inwestycji Gmina planuje bowiem wniesienie Infrastruktury w formie wkładu niepieniężnego (aportu) na rzecz Komunalnego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. z siedzibą w...... (dalej: "Spółka"). Gmina.......jest większościowym udziałowcem w ww. Spółce, bowiem posiada 25.978 udziałów, co stanowi 64,647% wszystkich udziałów, jakie posiada łącznie czterech wspólników Spółki. Pozostałe udziały wspólników w kapitale zakładowych Spółki kształtują się następująco:

a. Gmina......- 1.951 udziałów (tj. 4,855% udziałów),

b. Gmina......- 5.718 udziałów (tj. 14,229% udziałów),

c. Gmina.......- 6.537 udziałów (tj. 16,269% udziałów).

Zgodnie z § 10 umowy Spółki - każdy udział daje prawo do jednego głosu, co oznacza, że Gmina.......posiada kontrolę nad Spółką, która została powołana m.in. w celu realizacji zadań własnych Gminy.

Spółka jest jedynym przedsiębiorstwem działającym w strukturze Gminy zajmującym się zarządzaniem i świadczeniem usług przy wykorzystaniu sieci kanalizacyjnych. Wybudowana Infrastruktura ma służyć Spółce do świadczenia usług w zakresie odbioru ścieków od mieszkańców Gminy, na podstawie zawartych z nimi pisemnych umów. Wszelkie wpływy z tytułu świadczenia powyższych usług są opodatkowane "stawką VAT".

Gmina planuje dokonać rozliczenia omawianej transakcji wniesienia aportem składników majątkowych (materialnych) wchodzących w skład Infrastruktury do Spółki w następujący sposób:

* wartość otrzymanego przez Gminę udziału w Spółce odpowiadać będzie wartości netto składników majątkowych (materialnych) wchodzących w skład Infrastruktury wnoszonych przez Gminę w formie wkładu niepieniężnego (aportu), natomiast

* kwota należnego podatku VAT w wysokości 23% z tytułu omawianej transakcji, wynikająca z odpowiedniej faktury VAT wystawionej przez Gminę, uregulowana zostanie przez Spółkę na rzecz Gminy w formie pieniężnej, po otrzymaniu tej kwoty w formie zwrotu podatku naliczonego dla Spółki z Urzędu Skarbowego.

Na podstawie uchwały podjętej przez Zgromadzenie Wspólników zostanie zawarty akt notarialny, w którym to będą ujęte wniesione aportem (wkład niepieniężny), składniki majątkowe, które podwyższą kapitał zakładowy Spółki.

Z uwagi na skomplikowany proces prawny związany z aportem, Gmina rozważa następujące scenariusze działań:

1. Scenariusz pierwszy zakłada, że po wybudowaniu Infrastruktura zostanie bezpośrednio wniesiona aportem do Spółki - po dopełnieniu wszelkich warunków, mających na celu zabezpieczenie prawno-podatkowe planowanego aportu wybudowanej Infrastruktury - bez uprzedniego wprowadzenia "okresu przejściowego" w formie odpłatnej "umowy przesyłu". W scenariuszu tym wniesienie Infrastruktury do Spółki będzie stanowić odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju, podlegającą opodatkowaniu według podstawowej stawki VAT.

2. Scenariusz drugi zakłada natomiast rozwiązanie polegające na wprowadzeniu "okresu przejściowego", w ramach którego Gmina będzie świadczyć na rzecz Spółki odpłatną "usługę przesyłu" ścieków komunalnych. W przypadku wdrożenia tego scenariusza, Gmina będzie obciążała Spółkę kwotami wynagrodzenia za "usługę przesyłu", dokumentowanymi fakturami VAT. Odpłatne wykorzystanie Infrastruktury do celów świadczenia "usług przesyłu" przez Gminę na rzecz Spółki na podstawie umowy cywilnoprawnej stanowiłoby w rozumieniu przepisów ustawy VAT czynność opodatkowaną.

Wartość netto oraz z należnym podatkiem VAT (według stawki 23%) z tytułu "usług przesyłu" ścieków komunalnych na rzecz Spółki, Gmina wykazywałaby w deklaracji VAT-7. W dalszej perspektywie Gmina "przewiduje", że infrastruktura będąca przedmiotem przesyłu, zostanie wniesiona do Spółki w formie aportu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Mając na uwadze powyższy przepis, w przypadku świadczenia odpłatnej "usługi przesyłu" będzie istnieć bezpośredni związek podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową Infrastruktury, z wykonaniem czynności opodatkowanych, tj. "usługi przesyłu". Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku, przed dokonaniem aportu Gmina nabędzie pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy wniesienie aportem Infrastruktury bezpośrednio po wybudowaniu do Spółki, będzie stanowić odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju?

2. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na powyższe pytanie, czy w tym przypadku aport podlegać będzie opodatkowaniu według podstawowej składki VAT, a zatem wniesienie do Spółki aportem Infrastruktury bezpośrednio po wybudowaniu, nie będzie podlegać zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a?

3. Czy podstawą opodatkowania VAT z tytułu aportu Infrastruktury będzie wszystko, co stanowi zapłatę, którą Gmina otrzyma od Spółki z tytułu dokonania aportu Infrastruktury (czyli określona w odpowiedniej uchwale wartość aportu wraz z podatkiem VAT, pomniejszoną o kwotę podatku VAT)?

4. Czy wniesienie aportem Inwestycji do Spółki w okresie krótszym niż 2 lata, w przypadku przekazania Infrastruktury do użytkowania Spółce w ramach odpłatnej "umowy przesyłu", nie będzie podlegać zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10?

5. Czy wniesienie aportem Inwestycji do Spółki, po upływie 2 letniego okresu od pierwszego zasiedlenia, w przypadku złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy VAT, będzie czynnością opodatkowaną?

Ad.1.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie Infrastruktury bezpośrednio po wybudowaniu przez Gminę, w formie aportu do Spółki, będzie stanowić odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. W omawianym przypadku czynność wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki zostanie dokonana przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej w formie aktu notarialnego. W konsekwencji w tym przypadku, dla zamierzonej czynności jej zbycia Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie natomiast do treści art. 7 ust. 1 przywołanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, co do zasady, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z definicją towaru zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, pod pojęciem tym należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Biorąc pod uwagę, iż w wyniku zawartej przez Gminę umowy prawo do dysponowania jak właściciel określonym mieniem przejdzie w formie wkładu niepieniężnego do Spółki, to czynność ta będzie spełniała definicję odpłatnej dostawy towarów na potrzeby opodatkowania VAT. Przy czym transakcja polegająca na wniesieniu bezpośrednio po wybudowaniu przez Gminę Infrastruktury, w formie aportu do Spółki, podlegać będzie opodatkowaniu VAT według podstawowej stawki VAT, tj. 23%. W opinii Gminy bowiem planowana transakcja nie będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT (ani żadnych innych przepisów o VAT) oraz od aportu Infrastruktury nie będą miały zastosowania obniżone stawki VAT,

Ad.2.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości zastosowania zwolnienia z VAT dla dostawy budynków i budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Zastosowanie powyższego przepisu jest możliwe pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów dokonującemu ich dostawy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie w stosunku, do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one mniejsze niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z uwagi na fakt, iż w analizowanym przypadku nie zostanie spełniony pierwszy z wymienionych warunków Gminie, bowiem będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji, w stanie faktycznym przedstawionym, we wniosku zostały spełnione zatem wszystkie warunki do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego z faktur zakupowych związanych z realizacją Inwestycji. W szczególności - zdaniem Gminy - nie ulega wątpliwości, iż towary i usługi, z których nabyciem będzie wiązać się podatek naliczony (tj. od towarów i usług, które będą nabywane w związku z Inwestycją) będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tj. do świadczenia usług w zakresie odpłatnego odprowadzania ścieków. Bez znaczenia przy tym pozostaje fakt, iż czynności opodatkowane podatkiem VAT są wykonywane przez gminną spółkę komunalną, gdyż działalność Spółki w zakresie odprowadzania ścieków jest przejawem kontynuacji działalności samej Gminy. Spółka komunalna jest jedynie narzędziem, za pomocą którego Gmina realizuje nałożone na nią zadania własne.

Ad.3.

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą opodatkowania VAT z tytułu czynności wniesienia do Spółki aportu obejmującego Infrastrukturę będzie wszystko, co stanowi zapłatę, którą Gmina otrzyma od Spółki z tytułu dokonania aportu Infrastruktury, czyli określona w odpowiedniej uchwale wartość aportu wraz z podatkiem VAT, pomniejszona o kwotę podatku VAT.

Zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługobiorca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Należność z tytułu dostawy towarów i świadczenia usług wyrażona jest w formie ceny.

Ustawa o VAT nie prezentuje terminu "cena", dlatego też właściwe jest odwołanie do innych przepisów prawa. Przedmiotową definicję zawiera art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach, która stanowi, że cena to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę, w cenie uwzględnia się podatek od towarów. Cenę towarów i usług, zgodnie z art. 2 ust. 1 powołanej ustawy, uzgadniają strony zawierające umowę. W ocenie Gminy, stronom transakcji przysługuje swoboda wyboru formy rozliczenia należnego wynagrodzenia. W analizowanym, przypadku nie powinno zatem mieć znaczenia, w jaki sposób strony transakcji rozliczą wspomniane wynagrodzenie, tj. czy wynagrodzenie otrzymane przez Gminę w związku wniesieniem wkładu składać się będzie w całości otrzymanych udziałów w Spółce, czy też wynagrodzenie to będzie składać się w części otrzymanych udziałów, a w części ze środków pieniężnych odpowiadających wartości podatku VAT należnego po stronie Gminy w związku z wniesieniem aportu. Dlatego też prawidłowe byłoby również rozwiązanie, w ramach którego wartość otrzymanych udziałów w spółce odpowiadałaby wartości netto składników majątkowych (materialnych) wnoszonych przez Wnioskodawcę w formie wkładu niepieniężnego, natomiast kwota VAT należnego, z tytułu omawianej transakcji, wynikająca z odpowiedniej faktury VAT wystawionej przez Wnioskodawcę, zostałaby uregulowana w formie pieniężnej. W takiej sytuacji kwotą należną/zapłatą z tytułu analizowanej transakcji wniesienia aportem przedmiotowych składników byłaby wartość całego otrzymanego świadczenia od Spółki, tj. wartość otrzymanych udziałów oraz środki pieniężne w wysokości odpowiadającej kwocie podatku VAT, należnej po stronie Wnioskodawcy w związku z dokonaniem aportu. W konsekwencji, podstawą opodatkowania będzie wspomniana kwota należna i zapłata z tytułu analizowanego zbycia aktywów, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT.

Ad. 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie możliwości zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, w momencie kiedy przed planowanym dokonaniem aportu, Gmina przekaże Spółce Infrastrukturę do użytkowania w ramach odpłatnej umowy cywilnoprawnej. Możliwość zastosowania takiego zwolnienia na podstawie powyższego artykułu VAT, jest możliwe pod warunkiem łącznego spełnienia następujących przesłanek:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia;

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z ww. przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku. Natomiast wykluczenie tego następuje w sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły 2 lata.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku, budowli jest ustalenie kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie, rozumie się, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT, rozumie się oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie z powyższą regulacją oddanie do użytkowania może nastąpić w ramach dowolnej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Taką czynność może być w szczególności oddanie budynku lub budowli do użytkowania w ramach odpłatnej umowy cywilnoprawnej, która jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Przykładowo taką czynnością może być wykorzystanie przedmiotowej nieruchomości w ramach "umowy przesyłu", co zasadniczo stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W analizowanym przypadku dostawa Infrastruktury (aport) nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, skoro w myśl powyższych przepisów o podatku VAT, do pierwszego zasiedlenia (odpłatna "umowa przesyłu") dojdzie przed zakładaną transakcją (aportem). W konsekwencji, planowana dostawa Infrastruktury, którą Gmina przed dokonaniem aportu, przekazałaby Spółce do użytkowania w ramach odpłatnej umowy cywilnoprawnej nie będzie wyłączona z możliwości zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Jak wskazano, Gmina z tytułu świadczenia "usług przesyłu", będzie podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie. Do oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest ustalenie, czy towary i usługi, przy których zastał naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W analizowanym przypadku, będzie istnieć bezsporny i bezpośredni związek pomiędzy wydatkami na budowę Infrastruktury z wykonaniem czynności opodatkowanych. Odpłatna "umowa przesyłu", dokonywana przez podatnika podatku VAT, w stanie przedstawionym we wniosku jest czynnością opodatkowaną według stawki podstawowej 23%.

Ad. 5.

Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanej sprawie w chwili obecnej (z przyczyn niezależnych) nie jest możliwe jednoznaczne stwierdzenie, czy i kiedy dojdzie do aportu. Jak przedstawiono we wniosku, możliwy jest też scenariusz, w którym do aportu dojdzie nawet w terminie przekraczającym 2 lata od objęcia jej umową odpłatnego przesyłu ze Spółką. W tym przypadku nie zostałaby spełniona druga z przesłanek art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i aport podlegałby zwolnieniu. W tym wypadku jednak Gmina, jak i Spółka rozważają złożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy VAT, to jest o rezygnacji ze zwolnienia i o wyborze opodatkowania dostawy Infrastruktury podatkiem VAT. Oświadczenie to zostanie złożone do właściwego Urzędu Skarbowego przed dniem dokonania aportu.

Wskazano, że na dzień złożenia oświadczenia i na dzień zamierzonej transakcji, zarówno Gmina jak i Spółka będą zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT, zaś oświadczenie będzie spełniało wymogi wskazane w art. 43 ust. 10 ustawy VAT. Po złożeniu tego oświadczenia, Gmina nie będzie miała prawa zastosowania zwolnienia z podatku i czynność ta nie będzie "wyłączona z opodatkowania". W związku z tym Gmina wystawi fakturę dokumentującą aport, w ten sposób, że zostanie wskazana wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT według stawki 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl