0461-ITPP1.4512.820.2016.2.AJ - Stawka VAT w związku ze świadczonymi przez spółkę usługami rekreacyjnymi dla dzieci.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP1.4512.820.2016.2.AJ Stawka VAT w związku ze świadczonymi przez spółkę usługami rekreacyjnymi dla dzieci.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2016 r. (data wpływu 31 października 2016 r.), uzupełniony w dniu 3 stycznia 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

- sposobu opodatkowania opłat za wstęp na salę zabaw w ramach organizowania imprez dla dzieci - jest prawidłowe,

- sposobu opodatkowania pozostałych atrakcji oferowanych w ramach organizowania imprez okolicznościowych dla dzieci obejmujących udział animatora - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2016 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 3 stycznia 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania usług o nazwie "opłata za wstęp na imprezy dla dzieci".

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) jest właścicielem budynków użytkowanych w prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zobowiązanym do składania deklaracji miesięcznych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy. Zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych Spółka opłaca miesięcznie. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest wynajem lokali użytkowych podmiotom gospodarczym. Od miesiąca czerwca 2016 r. Wnioskodawca prowadzi też działalność w jednym z budynków w zakresie usług związanych z zabawą, rekreacją dla dzieci tj. organizowanie zabaw i imienin oraz czasu wolnego, a także rozrywki w formie tzw. wejściówek i korzystania przez dzieci w określonym na wejściówce czasie z różnego rodzaju atrakcji, takich jak zjeżdżalnie, kulki, trampoliny, drabinki itp. sprzęty. Usługi rekreacyjne są nazywane przez Wnioskodawcę jako: opłaty za wstęp na imprezy dla dzieci. Ewidencję sprzedaży w zakresie podatku od towarów i usług ww. usług rekreacyjnych Wnioskodawca prowadzi za pośrednictwem kasy fiskalnej ze wskazaniem, że przedmiotowa sprzedaż jest opodatkowana stawką od podatku od towarów i usług w wysokości 23%. W pomieszczeniach gdzie się bawią dzieci wraz opiekunami jest również prowadzony przez Wnioskodawcę bufet, w którym to bufecie są sprzedawane dla dzieci w trakcie trwania imprez słodycze, owoce, frytki, torty itp. artykuły żywnościowe, zwane dalej towarami. Sprzedaż ww. towarów w większości jest opodatkowana stawką podstawową podatku od towarów i usług w wysokości 23%. Natomiast sprzedaż niektórych słodyczy typu chrupki, torty, niektórych napojów dla dzieci jest opodatkowana stawką podatku od towarów i usług wysokości 8%, a sprzedaż soków i napojów owocowo-warzywnych dla dzieci typu K, T itp. stawką w wysokości 5%. Na wniosek Spółki Wojewódzki Urząd Statystyczny w Łodzi pismem nr... z dnia 17 października 2016 r., udzielił pisemnej informacji, że organizowane przez stronę imprezy rozrywkowe i okolicznościowe dla dzieci np. imieniny, urodziny wraz zapewnieniem zabaw i organizacją czasu wolnego z udziałem animatorów, stosownie do zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWIU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), mieszczą się grupowaniu 93.29.29.0 - Pozostałe usługi związane z rozrywką, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wskazać należy, że wstęp dzieci wraz opiekunami na ww. imprezy odbywa się następująco: przy wejściu dziecko z opiekunem lub też grupa dzieci z opiekunami otrzymuje tzw. zegarek (wykupując wejściówkę np. na 1 godzinę), który to zegarek ewidencjonuje czas pobytu dzieci w wydzielonych pomieszczeniach, gdzie się bawią i korzystają z zabaw na urządzeniach i sprzętach.... Po zakończeniu imprezy przeznaczonej dla grupy dzieci z opiekunami lub też dziecka z opiekunem następuje odczytanie tzw. zegarka i obsługa nalicza należne opłaty za wstęp na salę tzw. misia, za udział w imprezach zbiorowych lub indywidualnych organizowanych dla dzieci np. malowanie twarzy, wykonanie misia ze styropianu, i za wydane towary i napoje w trakcie imprez. Impreza okazjonalna w... jest związana z szeregiem atrakcji w czasie urodzin tj. z grami i zabawą prowadzoną przez animatorki, jak też wykonaniem misia, wykonywaniem tatuaży, czytaniem, konkursami rysunkowymi, malowaniem, puszczaniem baniek mydlanych itd. a także korzystaniem w czasie imprezy z baru i zakupem słodyczy oraz napojów. Podobny przebieg zabaw zawiera wejście grupowe np. dzieci z przedszkola, jak i indywidualnie z opiekunem, mogą bawić się lalkami, zjeżdżać ze ślizgawek, korzystać z innych sprzętów i zabawek, jak też np. wykonać własnoręcznie misia i zakupić mu ubranka oraz inne akcesoria, a także zakupić słodycze w barze. Po odczytaniu należności i po zakończeniu imprez Spółka pobiera należne opłaty tytułu ww. imprez dla dzieci i ewidencjonuje sprzedaż za pośrednictwem kasy fiskalnej, wskazując, że pobierane jest wynagrodzenie za wykonanie usługi rekreacyjne dla dzieci o nazwie: opłaty za wstęp na imprezy dla dzieci.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że będące przedmiotem zapytania usługi o nazwie "opłaty za wstęp na imprezy dla dzieci "obejmują indywidualny wstęp dziecka na salę na określony czas np. jedna godzina, dwie godziny lub dłużej, podczas którego okresu czasu dziecko korzysta z zabawek, zjeżdżalni, kulek, trampoliny, drabinki itp. sprzętów, ale indywidulany wstęp dziecka może obejmować za dodatkową opłatą usługi w zakresie np. malowania twarzy, gry i zabawy prowadzone przez animatorki, wykonanie misia ze styropianu, sprzedaż ubranek i innych akcesoriów dla misia, wykonywanie tatuaży, czytanie, konkursy rysunkowe, malowanie, puszczanie baniek mydlanych oraz sprzedaż dla dziecka z baru słodyczy, frytek oraz napojów i ewentualnie tortu okolicznościowego.

Będące przedmiotem zapytania usługi o nazwie "opłaty za wstęp na imprezy dla dzieci" obejmują grupowy wstęp dzieci na salę na określony czas np. jedna godzina, dwie godziny lub dłużej, podczas którego okresu czasu dzieci mogą korzystać z zabawek, zjeżdżalni, kulek, trampoliny, drabinki itp. sprzętów, ale przede wszystkim z uwagi na fakt, że usługa dotyczy grupy dzieci, jest ona bardziej zorganizowana i co do zasady jest prowadzona przez animatorkę i obejmuje ona między innymi malowanie twarzy, gry i zabawy prowadzone przez animatorki, wykonanie misia ze styropianu, sprzedaż ubranek i innych akcesoriów dla misia, wykonywanie tatuaży, czytanie, konkursy rysunkowe, malowanie, puszczanie baniek mydlanych oraz sprzedaż w trakcie imprezy dla dzieci z baru słodyczy, frytek oraz napojów oraz podanie dzieciom np. tortu z okazji urodzin dziecka lub dzieci lub z okazji imienin dziecka lub dzieci.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług zobowiązana jest stosować Spółka sprzedając usługi rekreacyjne dla dzieci o nazwie: opłaty na wstęp na imprezy dla dzieci?

Zdaniem Wnioskodawcy, w pozycji 183 i 186 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca wskazał, że usługi związane rekreacją i rozrywką są opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%. Wskazać należy, że z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu, (w szczególności z wyroku z dnia 25 lutego 1999 r., sygn. akt C-349/96, z wyrok z dnia 2 grudnia 2010 r., sygn. akt C-276/09) wynika, że charakter usług może czasami wykluczać uznanie wykonywanych usług (np. w tym przypadku usług gastronomicznych i usług rekreacyjnych dla dzieci) jako jedno świadczenie. Z uwagi na powyższe należy uznać, że usługi rekreacyjne wykonywane przez Spółkę o nazwie: opłaty za wstęp na imprezy dla dzieci są odrębnie opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Reasumując powyższe należy uznać, że wyodrębniona przez Spółkę sprzedaż usług rekreacyjnych dla dzieci o nazwie: opłaty na wstęp na imprezy dla dzieci, winna być opodatkowana stawką podatku od towarów i usług o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług tj. w wysokości 8%.

Natomiast - zdaniem Wnioskodawcy - bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest fakt, że w imprezach rekreacyjnych z dziećmi uczestniczą ich dorośli opiekunowie oraz fakt, że w trakcie ww. imprez dokonywana jest sprzedaż usług gastronomicznych lub sprzedaż towarów do spożycia przez dzieci podczas ww. imprez. Nadmienić, należy, że identyczne stanowisko, jak Wnioskodawca w przedmiotowej sprawie, zostało przedstawione w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjny z dnia 16 grudnia 2015 r., sygn. akt I FSK 1401/14. Z uwagi na powyższe należy uznać, że błędnie Spółka ustaliła, że sprzedaż usług rekreacyjnych dla dzieci jest opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że stanowisko Wnioskodawcy co do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8%, stosownie do pozycji załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług oznacza, że ww. stawka podatku od towarów i usług, ma zastosowanie do wszystkich opisanych we wniosku czynności (usług) wykonywanych na rzecz dzieci. Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe stanowisko nie dotyczy sprzedaży dla dzieci towarów podczas imprez np. napojów, soków, słodyczy, frytek, tortów, ubranek i innych akcesoriów dla misia ze styropianu, itp.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

- prawidłowe - w zakresie sposobu opodatkowania opłat za wstęp na salę zabaw dla dzieci,

- nieprawidłowe - w zakresie sposobu opodatkowania pozostałych atrakcji oferowanych w ramach imprez okolicznościowych dla dzieci obejmujących udział animatora.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, pod pozycją 186 zostały wymienione "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" - bez względu na symbol PKWiU.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że pozycja 186 załącznika nr 3 do ustawy stanowi uzupełnienie regulacji zawartych w pozycjach 182-185 tego załącznika, które wyznaczają zakres stosowania obniżonej stawki podatku dla niektórych usług związanych m.in. z rekreacją.

W wyżej wskazane pozycjach załącznika nr 3 wskazano - bez względu na symbol PKWiU:

* poz. 182 - usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

* na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

* do obiektów kulturalnych,

* poz. 183 - usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

* poz. 184 - usług bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu,

* poz. 185 - wstępu na imprezy sportowe.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji "wstępu", pojęcie to, także bez bliższego wyjaśnienia, występuje w regulacjach unijnych.

W obowiązującym od 1 lipca 2011 r. art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, wskazano, że:

1. Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

2. Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

a.

prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;

b.

prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

c.

prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

3. Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Według powołanego wyżej art. 32, usługi wstępu na wymienione imprezy dotyczą takich usług, "których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę", przy czym opłata może być w formie abonamentu biletu okresowego lub opłaty okresowej (ust. 1) a powyższe uregulowanie ma w szczególności zastosowanie do prawa wstępu do parków rozrywki (ust. 2 pkt 1). Z kolei w ust. 3 zawarto regulację, że "ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę". W powyższym przepisie wskazano więc na "prawo wstępu w zamian za bilet lub opłatę", zaś ustawa krajowa posługuje się w powołanym załączniku pojęciem usługi "wyłącznie w zakresie wstępu", np. do parku rozrywki.

Natomiast według definicji słownikowej pod pojęciem "wstępu" należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś - Słownik Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa - www.sjp.pwn.pl). Zatem "wstęp" nie oznacza wyłącznie wejścia, ale odnosi się również do uczestnictwa, czyli brania w czymś czynnego udziału, współudziału w jakiejś akcji, zabawie w bawialni, czy w parku rozrywki.

Należy zatem zauważyć, że wstęp do bawialni (jak ma to miejsce w rozpatrywanej sprawie) nie może oznaczać biernego zachowania klienta po "dokonaniu wstępu" czyli po wejściu do danego obiektu. Wejście, wstęp do sali zabaw (bawialni) jest zatem z natury rzeczy nierozłącznie związany z możliwością aktywności ruchowej przy wykorzystaniu charakteru tego miejsca i przygotowanych w nim atrakcji.

Powiązanie dwóch określeń znajdujących się w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy ("usługi związane z rekreacją" i "w zakresie wstępu") wyklucza zatem przyjęcie, że wstęp w zakresie usług związanych z aktywnym wypoczynkiem jakim jest rekreacja, dotyczy wyłącznie "biernego" w nich uczestniczenia.

Również wykładnia systemowa wewnętrzna nie ogranicza sposobu rozumienia "wstępu" jedynie do "biernego" uczestniczenia w jakiejś imprezie. Skoro ustawodawca wymienił w poz. 183 załącznika 3 "Usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne", to biorąc pod uwagę charakter rozrywek w wesołych miasteczkach i parkach rozrywki należy uznać, że "wstęp" do tego typu obiektów obejmuje również aktywne korzystanie ze znajdujących się tam urządzeń typowych w takich miejscach (np. karuzele, strzelnice, kolejki, automaty zręcznościowe itp.), a nie tylko bierne przyglądanie się spektaklom czy pokazom.

Nadmienić należy, w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok z dnia 30 stycznia 2014 r., sygn. akt I FSK 311/13) sformułowanie: "usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" odnosi się do kart wstępu na siłownię, które upoważniają do korzystania z urządzeń i przyrządów tam się znajdujących. Natomiast sformułowanie "wyłącznie w zakresie wstępu" należy rozumieć w ten sposób, że wszystkie usługi świadczone przez siłownię, które nie są związane z normalnym typowym jej użytkowaniem, takie jak usługi restauracyjne na terenie klubu, zakup napojów, odżywek, czy też usługi instruktora, nie są objęte stawką obniżoną. Opodatkowane są zaś stawką podstawową".

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że usługa udostępniania atrakcji znajdujących się w pomieszczeniach gdzie bawią się dzieci, takich jak zjeżdżalnie, kulki, trampoliny, drabinki itp. sprzęty, za skorzystanie z których jest pobierana opłata, jest tożsama z "opłatą w zakresie wstępu". Poniesienie ww. opłaty za skorzystanie z danej atrakcji spowoduje, że usługobiorca nabywa "prawo wstępu" i w zamian za wskazaną opłatę będzie miał prawo do skorzystania z określonej atrakcji. Zatem usługa wstępu do pomieszczenia zabaw, zarówno w zakresie wstępu indywidualnego, jak i grupowego, polegająca na udostępnianiu za opłatą, znajdujących się w tym pomieszczeniu atrakcji w postaci zabawek, zjeżdżalni, kulek, trampoliny, drabinki itp. sprzętów - zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy - będzie opodatkowana obniżoną stawką VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146 pkt 2 ustawy i w powiązaniu z poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy.

Odnosząc się natomiast do pozostałych atrakcji, z których opcjonalnie, jak wskazano we wniosku - za dodatkową opłatą mogą korzystać dzieci, np. gry i zabawy prowadzone przez animatorki, malowanie twarzy, wykonanie misia ze styropianu, wykonywanie tatuaży, czytanie, konkursy rysunkowe, malowanie, puszczanie baniek mydlanych, należy wskazać, że usługi te, w świetle wykładni zawartej w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego sygn. akt I FSK 311/13, nie mieszczą się w pojęciu wstępu, wobec czego podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Tym samym, na gruncie powołanych przepisów, atrakcje nabywane opcjonalnie, za dodatkową opłatą, jako odrębne i niezależne świadczenia, należy opodatkować według podstawowej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl