0461-ITPP1.4512.811.2016.1.RH - Brak możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP1.4512.811.2016.1.RH Brak możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2016 r. (data wpływu 28 października 2016 r.), uzupełnionym w dniu 10 listopada 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2016 r. został złożony, uzupełniony w dniu 10 listopada 2016 r., ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizuje inwestycję pn.: "..............." (umowa o przyznaniu pomocy Nr............. zarejestrowana w rejestrze UM pod nr............... zawarta w dniu.......... 2016 r.w........ pomiędzy Samorządem Województwa............... z siedziba w.............,.............,..............., a Gminą... z siedzibą w........., ul.............,..........., NIP:........., REGON........... reprezentowaną przez............. - Wójta Gminy, polegającą na przebudowie odcinków dróg gminnych w miejscowości G. Zadanie to obejmuje przebudowanie odcinka drogi (ul. B.) o dł...... mb, drogi (ul...........) o długości........... mb o nawierzchni z kostki betonowej szarej typu E.... (kształt behation). Droga jest terenem ogólnie dostępnym nieodpłatnie. Po przeprowadzonej przebudowie drogi własność nie ulegnie zmianie i w dalszym ciągu wykorzystywana będzie do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Na realizację inwestycji gmina uzyskała pomoc w ramach poddziałania ".................." objętego.......................... na lata.................

Zrealizowana inwestycja nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy gmina w odniesieniu do zrealizowanego projektu pn. ".................." będzie miała możliwość odliczenia w całości lub w części podatku VAT?

Zdaniem Gminy, po zakończeniu realizacji zadania polegającego na przebudowie dróg gminnych ulice.........,..........,.............,............. w miejscowości............. -....... etap..........,.............. Gmina nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych związanych ze zrealizowanym projektem (zgodnie z art. 15 ust. 6; art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), nie ma więc możliwości odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT wystawionych przez wykonawców projektu. Poniesiony przez Gminę wydatek będzie w całości kosztem jednostki.

Efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (nie będą generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT). Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia w całości ani w części podatku od towarów i usług w odniesieniu do przedmiotowego projektu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a. Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl