0461-ITPP1.4512.777.2016.1.RH - Brak możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu - termomodernizacji budynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP1.4512.777.2016.1.RH Brak możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu - termomodernizacji budynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2016 r. (data wpływu do tut. organu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2016 r. został złożony, ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną i obowiązaną do realizowania zadań nałożonych przez ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446), czyli tzw. zadań własnych Gminy, w zakresie których Gmina nie jest uznawana za podatnika VAT oraz inne czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych w zakresie, których Gmina jest podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w tym m.in. w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (pkt 9).

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego planuje złożyć wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata............. tytuł projektu ".....................".

Planowana inwestycja, polegająca na wykonaniu robót termomodernizacyjnych i remontowych

istniejącego kompleksu Kino - Teatru w............ będzie obejmować:

1.

naprawę konstrukcji stropodachów wraz z ich dociepleniem i wymianą pokryć dachowych,

2.

wymiana instalacji odgromowych,

3.

wymiana obróbek blacharskich,

4.

wymiana rynien i rur spustowych,

5.

docieplenie ścian,

6.

wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,

7.

oświetlenie zewnętrzne i monitoring wizyjny kompleksu i terenu przyległego,

8.

przyłącza gazu, wodociągowe, kanalizacyjne i energetyczne,

9.

malowanie elewacji,

10.

wykonanie robót wewnętrznych:

a.

wymianę tynków,

b.

wymianę podestu i siedzisk widowni,

c.

wymianę sceny,

d.

wymianę ekranu kinowego,

e.

nabycie urządzeń scenicznych,

f.

modernizację pomieszczeń: szatni, garderoby, kabiny projekcyjnej, WC oraz gospodarczych, g/ wymianę instalacji: elektrycznej wraz z oświetleniem, wodno-kanalizacyjnej, c.o., wentylacji wraz z wykonaniem instalacji klimatyzacji Sali widowiskowej ze sceną, zaplecze dla artystów i Sali okrągłej,

g.

wymianę instalacji nagłośnienia Sali widowiskowej,

h.

wykonanie indywidualnego źródła ciepła z wykorzystaniem OZE

i.

wykonanie instalacji hydrantowej wraz z systemem alarmowym p. poż.,

k)

wykonanie instalacji audiowizyjnej wraz z urządzeniami i osprzętem,

j.

wyposażenie sceny,

k.

wykonanie instalacji internetowej i telefonicznej,

I.

wykonanie monitoringu wizyjnego Sali widowiskowej,

m.

wykonanie systemu alarmowego - antywłamaniowego.

Załącznikiem do wniosku będzie interpretacja indywidualna dotycząca podatku od towarów i usług VAT. Ponieważ gmina jako Wnioskodawca chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie, musi wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez niego odzyskany w całości lub w części zarówno podczas realizowania inwestycji ani po jej zakończeniu. Tylko w tej sytuacji może zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację inwestycji jako wydatek kwalifikowany projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji Gmina będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu?

Zdaniem Gminy, na etapie realizacji inwestycji Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków z nią związanych - brak związku ze sprzedażą opodatkowaną w całości i w części (art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) - podatek VAT był kosztem kwalifikowanym.

W związku z zamiarem przekazania przedmiotowej inwestycji w formie umowy użyczenia samorządowej instytucji kultury, VAT nie zmieni swego charakteru, pozostanie nadal kosztem kwalifikowanym. Nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną Gminy z następujących względów:

1.

forma przekazania - umowa użyczenia nie rodzi skutków podatkowych, nie służy czynnościom opodatkowanym Gminy; użyczenie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT,

2.

podatnikiem podatku VAT od niewielkich, symbolicznych wpłat dokonywanych przez organizacje pozarządowe na konto domu kultury z tytułu najmu, mediów będzie nie Gmina lecz dom kultury, zatem Gmina nie będzie podatnikiem podatku VAT w tym zakresie. Od strony Gminy w dalszym ciągu nie będzie związku ze sprzedażą opodatkowaną wydatkowanych środków,

3.

od wydatków na remont obiektu będącego przedmiotem wniosku nie przysługiwało Gminie prawo odliczenia podatku VAT, a Gmina nadal jest właścicielem obiektu będącego przedmiotem umowy użyczenia.

W opinii Gminy nie ma ona prawa do odzyskania podatku VAT z uwagi na brak związku ze sprzedażą opodatkowaną w całości i w części (art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) - obiekt przekazano w formie umowy użyczenia domowi kultury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a. Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl