0461-ITPP1.4512.772.2016.2.JP - Odliczanie przez gminę VAT w związku z realizacja projektu Odnawialne źródła energii.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP1.4512.772.2016.2.JP Odliczanie przez gminę VAT w związku z realizacja projektu Odnawialne źródła energii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2016 r. (data wpływu 20 października 2016 r.), uzupełnionym w dniu 9 grudnia 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2016 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 9 grudnia 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z planowanym przez Wnioskodawcę (nieprowadzącym działalności gospodarczej) udziałem w konkursie o dofinansowanie projektu w ramach RPO... 2014-2020 z zakresu Działania 10.3. Odnawialne źródła energii, Poddziałanie: 10.3.1 Odnawialne źródła energii - wsparcie dotacyjne oraz możliwością naboru partnera tj. Gminę XXX Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem o przedstawienie indywidualnej interpretacji podatkowej dot. kwalifikowalności podatku VAT przez Wnioskodawcę zgodnie z przyjętymi przez Wnioskodawcę założeniami realizacji projektu w oparciu o dofinansowanie z RPO 2014-2020 Działania 10.3. Odnawialne źródła energii, Poddziałanie: 10.3.1 Odnawialne źródła energii - wsparcie dotacyjne, polegające na:

a.

montażu ogniw fotowoltaicznych dla 217 członków XXX na (posesjach) indywidualnych gospodarstw domowych:

- w systemie on-qvid,

- w systemie off-qvid,

b.

montażu pomp ciepła centralnego ogrzewania,

c.

instalacji solarnych C.W.U

A w efekcie produkcji energii elektrycznej, cieplnej i ciepłej wody użytkowej oraz związaną z tym działalnością Wnioskodawcy w przyszłości. Wnioskodawca informuje, że zrealizował w partnerstwie z Gminą xx (partner wiodący) projekt "XXX" w ramach RPO... 2007-2013 wniosek nr....XXX umowa o dofinansowanie nr....XXX., gdzie Gmina XXX - lider projektu podpisała oświadczenie (w ramach złożonego wniosku o dofinansowanie) niemożliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT. Jednocześnie Gmina XXX zobowiązała się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części poniesionego podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające Beneficjentowi odzyskanie tego podatku na podstawie art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Wnioskodawca jako partner w projekcie opisanym nieprowadzący działalności gospodarczej zrealizował dla 279 gospodarstw domowych projekt, w ramach którego zamontowano instalacje solarne w celu przygotowania ciepłej wody użytkowej, która jest wykorzystywana przez uczestników, członków Wnioskodawcy w swoich gospodarstwach. W nowym projekcie wystąpią oszczędności, a więc produkcja energii elektrycznej, cieplnej. Wnioskodawca prosi zatem jak powyżej o indywidualną interpretację podatkową.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że faktury z tytułu montażu ogniw fotowoltaicznych wystawione będą na Urząd Miejski w XXX. Własność ogniw przejdzie na własność właścicieli budynków, na których zamontowane są ogniwa fotowoltaiczne po upływie 5-letniego okresu trwałości projektu. Właściciele budynków będą partycypowali w kosztach realizacji inwestycji w wysokości pełnych kosztów, pomniejszonych o wartość dofinansowania. W przypadku niedokonania wpłaty, przez któregoś z właścicieli nieruchomości montaż instalacji fotowoltaicznej nie dojdzie do skutku. Projekt będzie finansowany ze środków uzyskanych z dofinasowania projektu i wkładu własnego beneficjentów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy Wnioskodawca, nie prowadząc działalności gospodarczej i nie będąc zarejestrowanym, jako podatnik VAT, ma możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego i możliwość zwrotu podatku VAT czy nie?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie prowadząc działalności gospodarczej i nie będąc zarejestrowanym jako podatnik VAT, nie powinien odprowadzać takiego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro jak wskazano we wniosku, zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy jako niezarejestrowanemu podatnikowi podatku VAT nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Stroną wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Wnioskodawca, a zatem niniejsza interpretacja nie ma mocy wiążącej dla Gminy xx, która chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie.

Interpretacja dotyczy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą

i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl