0461-ITPP1.4512.65.2017.1.AJ - Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP1.4512.65.2017.1.AJ Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2017 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "...".

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Uniwersytet..., utworzony na mocy ustawy z dnia.... o utworzeniu Uniwersytetu... (Dz. U. Nr.., poz....), jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną część narodowego systemu edukacji i nauki. Podstawowym kierunkiem działalności Uniwersytetu jest kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych, a także upowszechnianie osiągnięć nauki, sztuki i kultury.

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność zwolnioną z VAT, opodatkowaną i poza VAT. Podatek VAT naliczony rozliczany jest zgodnie z przeznaczeniem zakupu i źródłem finansowania. Wnioskodawca, na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej z Województwem w dniu 30 listopada 2010 r. realizował projekt pn. "...". Przedsięwzięcie współfinansowane było z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego..., Oś priorytetowa 7 - Infrastruktura społeczeństwa informatycznego (85%) oraz wkładu własnego Beneficjenta (15%).

Realizacja ww. projektu związana była z podstawowym kierunkiem działalności Uniwersytetu, jaką jest nieodpłatne kształcenie i upowszechnianie osiągnięć nauki.

Przedmiotem projektu było stworzenie możliwości dostępu do usług MŚP poprzez wdrożenie rozwiązania portalowego, umożliwiającego dostęp do dziedzinowych i tematycznych baz danych przygotowanego do połączenia z platformą zdalnego nauczania. Portal powstał w oparciu o CMS (kontent Management System - system zarządzania treścią). Projekt stworzył możliwość wdrażania zaawansowanych rozwiązań teleinformatycznych, które przyczyniają się do zwiększenia wykorzystywania narzędzi teleinformatycznych i Internetu w edukacji, pracy i życiu codziennym, podniesienia jakości oraz poprawy dostępności e-usług, a także pozwolił na łatwiejsze uzyskanie synergii między edukacja a rynkiem pracy oraz światem nauki a przedsiębiorcami z regionu. Transfer wiedzy ze świata nauki do gospodarki regionu następuje poprzez udostępnienie wysokiej jakości e-usług dla MŚP w oparciu o portal społecznościowy z dziedziny weterynarii, dedykowany przedsiębiorcom i mieszkańcom regionu, zawierający ucyfrowione materiały, zgromadzone w tematycznych bazach danych, dodatkowo umożliwiający prowadzenie telekonsultacji dla lekarzy weterynarii.

W celu realizacji założeń projektu zaplanowano i zakupiono: skaner do preparatów, sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem oraz urządzenia do digitalizacji.

W okresie trwałości projektu portal posłużył do publikacji artykułów naukowych, artykułów popularno-naukowych, prezentacji, materiałów poglądowych, relacji z różnych uroczystości, filmów specjalistycznych, obrazów wirtualnego mikroskopu (zdjęcia z mikroskopu wysokiej rozdzielczości), zdjęcia 3D (interaktywne, trójwymiarowe modele narządów, anatomia w nowej atrakcyjnej formie), ogłoszeń i informacji. Portal posiada 286.456 użytkowników i 3.001.612 odsłon.

Ponadto we wniosku wskazano, że realizacja przedmiotowego projektu nie była związana z czynnościami opodatkowanymi. Świadczenie usług przewidzianych w ramach ww. projektu odbywało się nieodpłatnie.

Powstały w wyniku realizacji projektu portal weterynaryjny służy:

* podniesieniu poziomu transferu wiedzy ze strefy naukowo-badawczej do gospodarki regionu przez udostępnienie nieodpłatnie wysokiej jakości e-usług dla MŚP dedykowany dla przedsiębiorców i mieszkańców regionu;

* zwiększeniu wykorzystywania narzędzi teleinformatycznych i Internetu w edukacji;

* podniesieniu jakości oraz poprawy dostępności e-usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie,

Czy Uniwersytet... miał możliwość odliczenia podatku od towarów i usług dokonując zakupów w zakresie projektu pn. "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawową zasadą do realizacji prawa do odliczania podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Realizacja przedmiotowego projektu nie była związana z czynnościami opodatkowanymi. Świadczenie usług przewidzianych w ramach ww. projektu odbywało się nieodpłatnie.

Powstały w wyniku realizacji projektu portal weterynaryjny służy:

* podniesieniu poziomu transferu wiedzy ze strefy naukowo-badawczej do gospodarki regionu przez udostępnienie nieodpłatnie wysokiej jakości e-usług dla MŚP dedykowany dla przedsiębiorców i mieszkańców regionu;

* zwiększeniu wykorzystywania narzędzi teleinformatycznych i Internetu w edukacji;

* podniesieniu jakości oraz poprawy dostępności e-usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, realizując ww. projekt Wnioskodawca w żaden sposób nie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, że otrzymał interpretację indywidualną znak... z dnia 27 stycznia 2012 r., w której potwierdzona została prawidłowość jego stanowiska.

Zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie ww. projektu przedmiotowa interpretacja prawa podatkowego jest ponownie niezbędna do końcowego rozliczenia projektu będącego w okresie trwałości, który to okres kończy się z dniem 22 lutego 2017 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług, finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Uprzednio powyższa kwestia była uregulowana w analogiczny sposób w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) obowiązującego w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), które obowiązywało od dnia 6 kwietnia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że w związku z faktem, że poniesione wydatki - jak wynika z treści wniosku - nie miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, świadczenie usług przewidzianych w ramach projektu odbywało się nieodpłatnie, Wnioskodawca nie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanych rozporządzeniach.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl