0461-ITPP1.4512.56.2017.1.RH - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadań inwestycyjnych z zakresu gospodarki wodno-ściekowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0461-ITPP1.4512.56.2017.1.RH Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadań inwestycyjnych z zakresu gospodarki wodno-ściekowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2017 r. (data wpływu 17 stycznia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 25 stycznia 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadań inwestycyjnych pn. "....................." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

9W dniu 17 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu, uzupełniony w dniu 25 stycznia 2017 r. ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadań inwestycyjnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Gmina zamierza zrealizować zadania inwestycyjne, m.in. pod nazwą: "..................".

Na realizację wyżej wymienionych zadań Gmina aplikuje w Urzędzie Marszałkowskim o środki finansowe w ramach programu "................" w ramach poddziałania "................." w ramach działania "................" objętego Programem............. na lata.................

Wybudowana sieć kanalizacyjna, oczyszczalnia ścieków oraz przebudowana i wybudowana sieć wodociągowa stanowić będzie własność Gminy, która będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powstała nowa sieć kanalizacyjna oraz oczyszczalnia ścieków będzie odrębnym mieniem Gminy i w żaden sposób niepowiązana z już posiadaną infrastrukturą. Gmina z mieszkańcami wsi A, B, S oraz P zawrze umowy cywilnoprawne na odpłatne odprowadzanie ścieków nową siecią kanalizacyjną do nowopowstałych oczyszczalni ścieków. Za powyższe czynności mieszkańcy będą otrzymywać faktury VAT.

Z kolei przebudowana i nowo wybudowana sieć wodociągowa będzie stanowić własność Gminy a za usługę przesyłu wody przez sieć wodociągową stanowiącą własność Gminy a jednocześnie połączoną z siecią wodociągową użytkowaną przez Wodociągi......... z siedzibą w.........., ul..............., będą wystawiane faktury VAT z wyliczenia opłaty za przesył odebranego przez zamieszkałych na terenie nowo wybudowanego i przebudowanego odcinka sieci wodociągowej pobranego metra sześciennego wody w określonym odcinku czasu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będąc właścicielem nowopowstałego mienia w postaci wybudowania sieci kanalizacyjnej wraz z oczyszczalniami ścieków, jak również przebudowaną i nowo wybudowaną siecią wodociągową m.in. we wsi B i wykonując czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na powstałym mieniu, będzie mogła zastosować art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 t.j. z późn. zm.), a mianowicie pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony w związku z inwestycjami?

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie, że Gmina będzie właścicielem nowych inwestycji, tj. sieci kanalizacyjnych, oczyszczalni oraz przebudowanych i wybudowanych sieci wodociągowych m.in. we wsi B, na których prowadzone będą czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, ("mimo art. 15 ust. 1 pkt 6 jako organowi administracyjnemu, który jest powołany do zadań przewidzianych ustawą o samorządzie gminnym, to jednak będą to czynności wymagające zawarcia umów cywilnoprawnych"), zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 1, uprawniający w tym momencie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dotyczących realizacji powyższych zadań inwestycyjnych. Tym samym Gmina aplikując o środki z programu P. może uznać podatek od towarów i usług zawarty we wniosku jako koszt niekwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Wskazać należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem spełnienia zarówno przesłanek pozytywnych, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru i usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zostanie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - jak wskazała Gmina - powstała infrastruktura będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji Gminie, będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z wystawionych faktur VAT za nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo zastrzec należy, że niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że zakupione towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi Gminy, tj. w szczególności nie będą miały związku z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (np. z wykorzystaniem wybudowanej infrastruktury przez samorządowe jednostki budżetowe, czy też samorządowe zakłady budżetowe Gminy do czynności niepodlegających opodatkowaniu).

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl