0461-ITPP1.4512.189.2017.1.RH - Brak możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0461-ITPP1.4512.189.2017.1.RH Brak możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2017 r. (data wpływu do organu), uzupełnionym w dniu 12 kwietnia 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "........." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu, uzupełniony w dniu 12 kwietnia 2017 r. ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, posiada własny numer identyfikacji podatkowej, który został nadany Gminie decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego w.......z dnia...........r. Potwierdzenie zarejestrowania Gminy jako czynnego podatnika VAT zostało wydane przez ww. Naczelnika w dniu................ r.

W świetle art. 2, ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6, ust. 1 ww ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami - art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadania nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym nie jest uznawana za podatnika podatku VAT - art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Gmina realizuje swoje zadania poprzez jednostki organizacyjne.

Gmina od 1 grudnia 2016 r. rozpoczęła rozliczanie podatku VAT w sposób scentralizowany, tj, łącznie ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym.

Zakład Wodociągów Kanalizacji i Oczyszczania w.......... (zakład budżetowy) wykonuje czynności opodatkowane i niepodlegające VAT:

1. Zadania gminy podlegające ustawie o VAT: sprzedaż wody i ścieków dla mieszkańców, wywóz nieczystości stałych i płynnych od firm - 8%, zakręcenie wody - 23%, instalacja wodomierza - 8% (mieszkalny), - 23% (inny), plombowanie wodomierza - 8%, przebudowa instalacji wodociągowej - 23%, wywóz nieczystości płynnych (domowe) - 8%, udrażnianie kanalizacji - 8%, przyłączenie do sieci wodociągowej - 23%, dzierżawa pojemników na śmieci (osoby fizyczne i firmy) - 23%, wykonanie przyłącza wodociągowego - 23%, zbieranie odpadów segregowanych (...) - 8%

Zadania gminy poza ustawą o VAT:

Koszenie trawy, remonty cząstkowe dróg, równanie dróg, czyszczenie rowów przydrożnych, odśnieżanie i zwalczanie śliskości, wyłapywanie, przetrzymywanie i karmienie bezdomnych zwierząt, montaż koszy, ławek, znaków drogowych (załadunek, przewóz), zabezpieczenie budynku byłej przepompowni w........., układanie chodnika, zamiatanie ulic, sprzedaż wody i ścieków i wywóz nieczystości stałych dla jednostek Gminy.......

Gmina poza czynnościami niepodlegającymi ustawie o podatku od towarów i usług wykonuje również czynności opodatkowane i zwolnione z VAT. Gmina poprzez urząd wykonuje m.in.:

Zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym poza ustawą o VAT.

Najem lokali mieszkalnych - zwolnione,

Najem lokali użytkowych - 23%

Sprzedaż wody i ścieków najemcom lokali mieszkalnych - 8%

Dzierżawa autobusu - 23%

Sprzedaż monografii Gminy.......- 5%

Sprzedaż energii cieplnej dla jednostki OSP - 23%

Refakturowanie kosztów energii cieplnej, elektrycznej, usług - 23%

Wieczyste użytkowanie po 2004 r.- 22%

Usługi promocyjne (dożynki gminne) - 23%

Sprzedaż złomu (sporadycznie) - VAT odwrotne obciążenie Sprzedaż nieruchomości (gruntów) rolnych (sporadycznie) - zwolnione Sprzedaż nieruchomości (gruntów) pozostałych (sporadycznie) - 23%

Sprzedaż nieruchomości (gruntów) pozostałych z budynkami używanymi (sporadycznie) - zwolnione

Poza ww. w ramach podatnika - Gmina............, wykonywane są jeszcze czynności opodatkowane i zwolnione przez pozostałe jednostki organizacyjne:

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w......... (jednostka budżetowa).

Zadania wynikające z ustawy o pomocy społecznej, świadczeniach rodzinnych i funduszu alimentacyjnym, dodatkach mieszkaniowych, o systemie oświaty (stypendia i zasiłki szkolne), o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci - poza ustawą o vat, usługi opiekuńcze - zwolnione.

Publiczne Gimnazjum im.......... w.............. (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty i sprzedaż obiadów dla MGOPS (dożywianie uczniów) - poza ustawą o vat, sprzedaż obiadów dla uczniów nauczycieli - zwolnione, osób z zewnątrz - 8%, najem lokali użytkowych (sala gimnastyczna, pomieszczenia na sklepik) - 23%, wydawanie duplikatów dokumentów - zwolnione.

Szkoła Podstawowa w...... (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty - poza ustawą o vat, korzystanie z wychowania przedszkolnego - zwolnione, korzystanie z wyżywienia w jednostkach realizujących zadania z zakresu wychowania przedszkolnego - zwolnione, najem lokali użytkowych (sala gimnastyczna, pomieszczenia na sklepik) - 23%, wydawanie duplikatów dokumentów - zwolnione.

Szkoła Podstawowa w........... (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty - poza ustawą o vat" najem lokali użytkowych (centrala telefoniczna) - 23%, wydawanie duplikatów dokumentów - zwolnione.

Szkoła Podstawowa w.......... (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty - poza ustawą o vat, najem lokali mieszkalnych - zwolnione, najem lokali użytkowych (centrala telefoniczna) -23%, odsprzedaż energii elektrycznej, energii cieplnej (refaktury) - 23%, odsprzedaż wody - 8%, wydawanie duplikatów dokumentów - zwolnione.

Gmina będzie realizowała projekt pn. "..............." z dofinansowaniem z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.......... na lata.............

Projekt zakłada zakup i montaż wyposażenia dla GOK w............:

* zakup i montaż okotarowania sceny na sali widowiskowo-kinowej,

* zakup i montaż projektora multimedialnego na sali widowiskowo-kinowej,

* zakup i montaż systemu oświetlenia sali widowiskowo-kinowej. Wartość szacowana projektu stanowi kwotę............ zł. Celem ogólnym projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców Gminy, a co za tym idzie wzrost aktywności społecznej i obywatelskiej poprzez dostęp do nowoczesnego obiektu kultury.

Po zakończeniu inwestycji wyposażenie zakupione w ramach projektu zostanie przyjęte na stan na podstawie dokumentu OT. Następnie dokumentem PT zostanie nieodpłatnie przekazane na rzecz Gminnego Ośrodka Kultury w.......... "jako jednostki organizacyjnej gminy" i wprowadzone do ksiąg instytucji kultury, co zwiększy wartość budynku GOK o wartość poniesionych nakładów.

Gminny Ośrodek Kultury jest jednostką organizacyjną Gminy, mającą oddzielną osobowość prawną i będącą odrębnym czynnym podatnikiem VAT. Został utworzony uchwałą Rady Gminy....... Nr........ z dnia..........r. GOK świadczy usługi w zakresie kultury na rzecz ludności, które są przedmiotowo zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33a ustawy o VAT. W tej instytucji funkcjonuje również kino, a usługi związane z wyświetlaniem filmów są opodatkowane 8% stawką VAT - pkt 182 załącznika nr 3 do ustawy VAT. Ponadto GOK świadczy usługi wynajmu sceny estradowej i sal. Wynajmuje też dwa lokale mieszkalne i lokale użytkowe oraz odsprzedaży wody podmiotom wynajmującym oraz energii cieplnej dla stowarzyszenia OSP........., ponieważ zasilane są z jednej kotłowni. Za świadczone usługi GOK wystawia faktury VAT we własnym imieniu. Decyzją Zarządu Gminy...... z dnia......... r. w sprawie uwłaszczenia - na postawie art. 202, art. 200, ust. 1, pkt 2 i 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543) oraz paragraf 4, ust. 1, pkt 8, paragraf 5, ust. 2 i 4 rozporządzenia RM z dnia 10 lutego 1998 r. w sprawie uwłaszczenia osób prawnych nieruchomościami będącymi dotychczas w ich zarządzie lub użytkowaniu stwierdzono, że:

1.

z dniem......... roku Gminny Ośrodek Kultury w......... nabył z mocy prawa - prawo wieczystego użytkowania zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej we wsi........., przy ulicy............, oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr........,

2.

nabycie własności budynków, budowli i urządzeń - następuje nieodpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy realizując wyżej opisany projekt Gmina będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wartości poniesionych nakładów w budynku GOK?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony w przypadku realizacji ww. inwestycji w budynku GOK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej Gminy - wytworzone w wyniku inwestycji mienie zostanie przekazane nieodpłatnie Gminnemu Ośrodkowi Kultury w......., będącemu odrębnym od Gminy podmiotem. W konsekwencji Gminie, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl