0461-ITPB4.4511.62.2017.1.KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0461-ITPB4.4511.62.2017.1.KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2017 r. (data wpływu 26 stycznia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 20 lutego 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 20 lutego 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 11 lipca 2003 r. Wnioskodawczyni nabyła wraz z mężem nieruchomość rolną o powierzchni 2,12 ha (1,68 ha przeliczeniowego). Decyzją wójta gminy z dnia 24 października 2003 r. nieruchomość została zarejestrowana jako nowe gospodarstwo rolne i właściciele zostali zwolnieni z podatku rolnego na 5 lat. W dniu 22 grudnia 2003 r. Wnioskodawczyni wystąpiła do wójta gminy o warunki zabudowy. Pismem z dnia 3 marca 2004 r. otrzymała odpowiedź negatywną z uzasadnieniem, że zgodnie z obowiązującym miejscowym ogólnym planem zagospodarowania przestrzennego opisane grunty rolne nie są przeznaczone pod zabudowę. Gospodarstwo podzielono zgodnie z przepisami i w 2007 r. sprzedano jego część pozostawiając sobie powierzchnię 1,1737 ha (0,7439 ha przeliczeniowego) składającą się z trzech działek rolnych o powierzchni powyżej 30 arów każda.

W dniu 2 października 2015 r. Wnioskodawczyni ponownie wystąpiła do wójta gminy z wnioskiem o warunki zabudowy dla każdej z trzech działek oddzielnie. W dniu 28 grudnia 2015 r. otrzymała prawomocne decyzje o warunkach zabudowy dla każdej działki oddzielnie na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z garażem (do 2015 r. Wnioskodawczyni występowała jeszcze dwukrotnie o warunki zabudowy z wynikiem negatywnym).

W związku z tym, że w międzyczasie Wnioskodawczyni wraz z mężem kupiła działkę budowlaną w innej miejscowości i tam wybudowali swój dom, te trzy działki postanowiła sprzedać i dała ogłoszenie w internecie.

Od 2013 r. Wnioskodawczyni otrzymuje od Agencji Rolnej dofinansowanie za ugorowanie (numer identyfikacyjny gospodarstwa...). Teren nie jest uzbrojony i nie jest zabudowany, jest jedynie ugorowany (bronowany i koszony).

Wnioskodawczyni wraz z mężem są właścicielami na zasadzie wspólności majątkowej łącznej. Wnioskodawczyni nie jest podatnikiem VAT i nie prowadzi działalność gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w wyniku sprzedaży działek, każdej osobno lub wszystkich jednocześnie, Wnioskodawczyni jest zobowiązana zapłacić podatek dochodowy, czy będzie z niego zwolniona? Jeśli tak to w jakiej wysokości?

Zdaniem Wnioskodawczyni, powinna zostać zwolniona z zapłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych po sprzedaży opisanych działek. Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT. Jest to majątek osobisty Wnioskodawczyni i jej męża, a od momentu nabycia ziemi minęło 14 lat. Sprzedaje działki rolne, które objęte są podatkiem rolnym (Decyzja z dnia 21 stycznia 2017 r. w sprawie ustalenia wysokości podatku rolnego (89 zł) od gruntów ornych RIVa, RV, pastwisk trwałych PsIV, nieużytków N), nie są uzbrojone ani zabudowane, otrzymały jedynie warunki zabudowy dopiero 28 grudnia 2015 r. i nie zostały przekwalifikowane na działki budowlane. Opisana ziemia jest ugorowana i w związku z tym Wnioskodawczyni otrzymuje dopłatę z Agencji Rolnej. Po sprzedaży działki nadal pozostaną ziemią rolną gdyż brak jest planu zagospodarowania przestrzennego (pismo z Urzędu Gminy z dnia 17 stycznia 2017 r. - Zaświadczenie w celu przedłożenia u notariusza - "Urząd Gminy zaświadcza, że działki nie są objęte planem zagospodarowania przestrzennego gminy".)

Wypis z rejestru gruntów z dnia 12 stycznia 2017 r. podaje, że są to działki rolne składające się z nieużytków, pastwisk trwałych, gruntów ornych. Po sprzedaży nadal mogą być użytkowane rolniczo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłami przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Zatem, odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych stanowi źródło przychodu w rozumieniu powołanego art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli następuje przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie zostaje dokonane w wykonywaniu działalności gospodarczej

Z treści wniosku wynika, że w 2003 r. Wnioskodawczyni nabyła wraz z mężem nieruchomość rolną o powierzchni 2,12 ha (1,68 ha przeliczeniowego).

Analizując czy sprzedaż opisanych we wniosku działek będzie stanowić źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy sprzedaż ta nie nastąpiła oraz czy nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 5a ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zatem pojęcie działalności gospodarczej charakteryzuje się między innymi prowadzeniem tej działalności w celach zarobkowych, prowadzeniem działalności na własny rachunek, jej zorganizowaniem i ciągłością - zawodowym charakterem, uczestnictwem w obrocie gospodarczym. Ponadto przy ocenie zakresu pojęcia działalności gospodarczej nie można abstrahować od zamiaru podmiotu podejmującego poszczególne czynności.

W świetle powyższego uznać należy, że działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, czy też jej rodziny.

Zatem sprzedaż składników majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, w oparciu o okoliczności sprawy przedstawione przez Wnioskodawczynię, w szczególności fakt, że opisane działki zostały nabyte w 2003 r., a ponadto działki te nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej stwierdzić należy, ewentualna sprzedaż nie będzie stanowić źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem zostanie dokonana po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nieruchomość nabyto, a co za tym idzie nie będzie skutkowała obowiązkiem uiszczenia podatku dochodowego.

Końcowo wyjaśnić należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawczyni i tylko w stosunku do Niej może ona wywoływać określone przepisami skutki prawne. Mąż Wnioskodawczyni, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl