0461-ITPB3.4510.608.2016.1.PS - Zwolnienie z CIT dochodu fundacji przeznaczonego na wsparcie Policji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPB3.4510.608.2016.1.PS Zwolnienie z CIT dochodu fundacji przeznaczonego na wsparcie Policji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 listopada 2016 r. (data wpływu 15 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z § 7 statutu celem fundacji jest wsparcie działań Komendy Wojewódzkiej Policji w zakresie ochrony życia i zdrowia, zabytków i innych wartości przed działalnością przestępczą oraz podnoszenie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Fundacja gromadzi i przekazuje środki na finansowanie potrzeb Policji a w szczególności:

* nowoczesne wyposażenie w środki techniczne,

* odpowiednią bazę lokalową,

* realizację zadań inwestycyjnych i remontowych,

* doskonalenie wiedzy i umiejętności specjalistycznych policjantów,

* zapewnienie odpowiednich warunków opieki zdrowotnej, wypoczynku i rekreacji w celu podniesienia na wyższy poziom sprawności fizycznej funkcjonariuszy Policji.

Fundacja realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

* inspirowanie i organizowanie ruchu społecznego sprzyjającego ich realizacji,

* inicjowanie i pozyskiwanie pomocy finansowej i rzeczowej.

Na dzień 31 lipca 2016 r. w ewidencji księgowej Fundacji figurują zobowiązania stanowiące obce wierzytelności z tytułu:

1.

wynagrodzeń pochodzących sprzed dnia 1 stycznia 2003 r. w kwocie 18 179,79 zł,

2.

wynagrodzeń za luty, marzec 2004 r. w kwocie 3 904,55 zł,

3.

składek ZUS i podatek od ww. wynagrodzeń w kwocie 3 219,30 zł,

4.

innych zobowiązań w stosunku do osób trzecich z tytułu dostaw i usług, pochodzące z lat 2003-2012 w kwocie 44 209,73 zł.

W stosunku do wymienionych zobowiązań stanowiących wierzytelności z ww. tytułów nie zaistniały żadne okoliczności przerywające bieg przedawnienia. Władze Fundacji zamierzają spisać wyżej wymienione zobowiązania na skutek czego wystąpiłyby w Fundacji pozostałe przychody operacyjne.

Dochodami Fundacji zgodnie z § 9 statutu są:

* dochody ze zbiórek i imprez publicznych,

* dotacje, subwencje, darowizny, spadki i zapisy zarówno z Rzeczypospolitej Polskiej jak i z zagranicy,

* dochody z majątku ruchomego, nieruchomego i praw majątkowych Fundacji,

* dochody z działalności gospodarczej,

* inne wpływy.

Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji jest szkolenie w zakresie strzelectwa, samoobrony, udzielania pierwszej pomocy nieodpłatnie na rzecz Policji, odpłatnie na rzecz osób trzecich. Przeważającą część działalności gospodarczej sklasyfikowano w systematyce GUS do "Działalności pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej nie sklasyfikowanych" w kodzie PKD 9499Z, który zawiera w sobie działalności organizacji nie związanych bezpośrednio z partią polityczną, wspierających inicjatywy społeczne poprzez edukację, wpływy polityczne, gromadzenie funduszy itp.

Według postanowień statutu Fundacji zyski z działalności gospodarczej mogą być przeznaczone na realizację jej zadań statutowych. W związku z tym powstały w kwocie 69 513,37 zł dochód ze spisanych przedawnionych zobowiązań (wierzytelności obcych) Fundacja zamierza przeznaczyć na realizację celów statutowych (w szczególności na pomoc rzeczową i finansową dla Komendy Wojewódzkiej Policji) poprzez zwiększenie funduszu statutowego, a w przyszłości przeznaczenie go na zakup skanera laserowego 3D dla laboratorium Kryminalistycznego Komendy Wojewódzkiej Policji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dochód w kwocie 69 513,37 zł, powstały ze spisanych przedawnionych zobowiązań Fundacji przeznaczony w przyszłości na cele statutowe, tj. zakup skanera laserowego 3D dla Komendy Wojewódzkiej Policji korzystać będzie ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Według oceny podatnika przedstawione przesłanki stanu faktycznego upoważniają do zwolnienia przedmiotowego dochodu uzyskanego z tytułu spisania przedawnionych zobowiązań w całości przeznaczonej na cele statutowe, tj. na zakup skanera laserowego 3D dla Komendy Wojewódzkiej Policji. Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, ustawowo zwolnione zostały m.in. dochody podatników, których celem statutowym jest działalność oświatowa (nie uwarunkowana jakąkolwiek formą kształcenia) w części przeznaczonej na te cele. Według podatnika jego działalność statutowa zawiera się w kodzie PKD 9499Z jako działalność pozostałych organizacji członkowskich gdzie indziej nie sklasyfikowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2016 r. poz. 40, z późn. zm.) fundacje mogą być ustanowione dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, takich jak ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i opieka nad zabytkami. Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888, z późn. zm.) jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, iż fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Generalnie działalność fundacji można podzielić na:

* działalność statutową (niegospodarczą) oraz

* działalność gospodarczą.

Jednocześnie podkreślić trzeba, iż zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach, w oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.

Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona. Przykładem tego typu działalności jest:

* działalność pomocowa,

* działalność naukowa,

* działalność szkoleniowa, wydawnicza,

* organizowanie i finansowanie,

* realizacja konkretnych zadań jedno - lub wielokrotnych.

Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

* majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;

* dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.

Ponadto dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.

Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów.

Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest - z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty.

Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

* przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,

* przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,

* zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika zatem wprost, iż podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi zadeklarować, iż osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.

Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Z punktu widzenia przedmiotu wniosku zauważyć należy, że istotą podniesionego problemu interpretacyjnego jest zagadnienie, które dotyczy rozstrzygnięcia, czy dochód Wnioskodawcy w części związanej ze spisaniem przedawnionych zobowiązań przeznaczony na cele statutowe, tj. w szczególności na pomoc rzeczową i finansową dla Komendy Wojewódzkiej Policji i wydatkowany na zakup skanera laserowego 3D dla laboratorium Kryminalistycznego Komendy Wojewódzkiej Policji, może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wskazać należy, że sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i nie budzący wątpliwości by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między "celami działania", a "sposobem jego realizacji". Określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że celem Fundacji jest wsparcie działań Komendy Wojewódzkiej Policji w zakresie ochrony życia i zdrowia, zabytków i innych wartości przed działalnością przestępczą oraz podnoszenie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie województwa pomorskiego. Fundacja gromadzi i przekazuje środki na finansowanie potrzeb Policji.

Z przedstawionych okoliczności nie wynika więc wprost, aby cele statutowe Wnioskodawcy odzwierciedlały wprost cele statutowe preferowane przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Innymi słowy, ze statutu Wnioskodawcy nie wynika, iż realizuje on bezpośrednio cele preferowane przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ze statutu Wnioskodawcy wynika natomiast, że wspiera on działania Komendy Wojewódzkiej Policji między innymi w zakresie ochrony życia i zdrowia, czy zabytków przed działalnością przestępczą.

Wyeksponować należy w tymi miejscu, że statut fundacji powinien określać zasady, formy i zakres działalności realizującej cele, dla których zostało ono ustanowione. Oznacza to, że przez pojęcie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez fundację takiej działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.

Należy zauważyć, iż zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2016 r. poz. 1782, z późn. zm.) tworzy się Policję jako umundurowaną i uzbrojoną formację służącą społeczeństwu i przeznaczoną do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz do utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego.

W myśl art. 1 ust. 2 ustawy o Policji do podstawowych zadań Policji należą:

* ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra;

* ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych oraz w środkach publicznego transportu i komunikacji publicznej, w ruchu drogowym i na wodach przeznaczonych do powszechnego korzystania;

* inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi;

* wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców;

* nadzór nad strażami gminnymi (miejskimi) oraz nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi w zakresie określonym w odrębnych przepisach;

* kontrola przestrzegania przepisów porządkowych i administracyjnych związanych z działalnością publiczną lub obowiązujących w miejscach publicznych;

* współdziałanie z policjami innych państw oraz ich organizacjami międzynarodowymi na podstawie umów i porozumień międzynarodowych oraz odrębnych przepisów;

* gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji kryminalnych;

* prowadzenie bazy danych zawierającej informacje o wynikach analizy kwasu dezoksyrybonukleinowego (DNA).

Ponadto, zgodnie z art. 1 ust. 3 przywołanej ustawy, Policja realizuje także zadania wynikające z umów i porozumień międzynarodowych, na zasadach i w zakresie w nich określonych.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Jak wskazano powyżej, Organ podatkowy wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej - toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Z uwagi na powyższe, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe, jak wykazano powyżej, badają jedynie, czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że z przedstawionych we wniosku okoliczności nie wynika jednoznacznie, aby dochód Wnioskodawcy z tytułu spisania przedawnionych zobowiązań był przeznaczony stricte na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w konsekwencji wydatkowany zgodnie z jego przeinaczeniem.

Co prawda Fundacja realizuje cele statutowe takie jak ochrona zdrowia, poprzez wspieranie działań Wojewódzkiej Komendy Policji, która z kolei ustawowo została powołana między innymi do zadań w zakresie ochrony zdrowia ludzi, co z kolei może uprawniać do zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w przypadku przeznaczenia dochodu na powyższy cel i definitywnego wydatkowania tego dochodu zgodnie z jego przeznaczeniem, to jednak statut Wnioskodawcy obejmuje również wspieranie innych wartości bliżej nieokreślonych, a ponadto obejmuje podnoszenie bezpieczeństwa i porządku publicznego, a wiec cele, których ustawodawca nie wymienił w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto zakres zadań Policji nałożonych na nią ustawowo jest bardzo szeroki i obejmuje swym zakresem przede wszystkim działania, których ustawodawca nie wymienił w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem nie sposób uznać na podstawie przedstawionych we wniosku okoliczności, aby dochód uzyskany przez Fundację, w części wydatkowanej na zakup urządzenia przekazanego Komendzie Wojewódzkiej Policji mógłby zostać zakwalifikowany jako wydatkowany na działalność w zakresie ochrony zdrowia, czy też może działalność kulturalną (w części związanej z ochroną zabytków), która to jest preferowana przez ustawodawcę w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Trudno doszukać się tutaj również wspierania działań w zakresie dobroczynności, preferowanej w art. 17 ust. 1 pkt 4 przez ustawodawcę, bowiem przez "dobroczynność" należy rozumieć niesienie bezinteresownej pomocy w postaci konkretnych działań, datków pieniężnych itp.; filantropię. Natomiast przez "filantropię" należy rozumieć udzielanie pomocy materialnej ubogim ludziom; dobroczynność (Popularny słownik języka polskiego, red. naukowy prof. Dr hab. Bogusław Dunaj, Wydawnictwo Wilga, rok wydania 2000). Po analizie przytoczonych definicji należy stwierdzić, iż celu wymienionego w § 7 statutu Fundacji nie można zakwalifikować jako filantropię lub dobroczynność.

Do celów tożsamych, jakie wymienia ustawodawca w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy nie można zaliczyć również działań polegających na wspieraniu porządku i bezpieczeństwa publicznego, bowiem gdyby ustawodawca chciał objąć szczególną preferencją podatkową tego typu działania, to wskazałby je w przedmiotowym przepisie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 wprost, tak jak to uczynił np. w przypadku wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę.

Odnosząc się również do stanowiska Fundacji, trudno doszukać się tutaj również wspierania działań w zakresie działalności oświatowej, bowiem cel taki nie został wskazany w statucie Wnioskodawcy.

Reasumując, z przedstawionych we wniosku okoliczności nie wynika aby zakup skanera laserowego 3D dla laboratorium Kryminalistycznego Komendy Wojewódzkiej Policji służył takim celom jak ochrona zdrowia, lub innym preferowanym przez ustawodawcę w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też aby sposób jego wydatkowania miał stworzyć warunki do osiągnięcia celu w zakresie ochrony zdrowia lub jakiegokolwiek innego zbieżnego z preferowanymi przez ustawodawcę.

Podkreślić należy również, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Ponadto podnieść trzeba, że tut. organ z zachowaniem postanowień art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej oceniając stanowisko Wnioskodawcy nie może potwierdzić prawidłowości wskazanej kwoty dochodu kwalifikującej się do objęcia zwolnieniem przedmiotowym określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, wymagałoby to bowiem przeprowadzenia postępowania podatkowego lub kontrolnego, weryfikującego na podstawie dokumentów źródłowych rozliczenia Fundacji. Jest to związane z tym, że postępowanie podatkowe umożliwia organom podatkowym posłużenie się różnego rodzaju środkami dowodowymi, niemożliwymi do zastosowania w postępowaniu interpretacyjnym, bez których nie jest możliwe potwierdzenie prawidłowości wyliczenia określonej wartości.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl