0461-ITPB2.4511.830.2016.3.IB - Zwolnienie z opodatkowania otrzymywanych w ramach programu ETIUDA 4 środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z pobytem w ośrodku naukowym oraz kosztów podróży do ośrodka naukowego oraz stypendium naukowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPB2.4511.830.2016.3.IB Zwolnienie z opodatkowania otrzymywanych w ramach programu ETIUDA 4 środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z pobytem w ośrodku naukowym oraz kosztów podróży do ośrodka naukowego oraz stypendium naukowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2016 r. (data wpływu 7 października 2016 r.) uzupełnionym w dniu 25 listopada 2016 r. oraz w dniu 30 grudnia 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymywanych w ramach programu ETIUDA 4:

- środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z pobytem w ośrodku naukowym oraz kosztów podróży do ośrodka naukowego - jest nieprawidłowe,

- stypendium naukowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2016 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem w dniu 25 listopada 2016 r. oraz w dniu 30 grudnia 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymywanych w ramach programu ETIUDA 4 środków finansowych.

We wniosku tym i w jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Osoba fizyczna (Wnioskodawczyni) otrzymała finansowanie w ramach konkursu "ETIUDA 4". Instytucją przyznającą finansowanie było Narodowe Centrum Nauki. Środki finansowe są przekazywane jednostce naukowej, na podstawie umowy zawartej przez Dyrektora Narodowego Centrum Nauki z jednostką naukową, w której ma wszczęty przewód doktorski Wnioskodawczyni i dopiero przekazywane Wnioskodawczyni. Stypendium doktorskie w konkursie ETIUDA 4 obejmuje środki finansowe na:

a.

pokrycie kosztów związanych z pobytem w ośrodku naukowym, będącym miejscem realizacji stażu w kwocie 26 676,00 PLN (słownie: dwadzieścia sześć tysięcy sześćset siedemdziesiąt sześć złotych 00/100);

b.

pokrycie kosztów podróży do ośrodka naukowego będącego miejscem realizacji stażu w kwocie 1 000,00 PLN (słownie: jeden tysiąc złotych 00/100)

c.

stypendium naukowe stanowiące część stypendium doktorskiego w kwocie 3 000 PLN (słownie: trzy tysiące złotych 00/100) miesięcznie przez okres 12 miesięcy.

Wskazane powyżej kwoty będą Wnioskodawczyni przekazywane w 2016 r. przy czym kwoty a) i b) zostaną wypłacone wspólnie w 3 transzach: pierwsza transza płatna do 31 października, druga transza płatna do 30 listopada, trzecia transza płatna do 31 grudnia.

Kwoty a) i b) zostaną wykorzystane przez Wnioskodawczynię zgodnie z ich przeznaczeniem, a więc na pokrycie kosztów przejazdu na odbycie stażu w Niemczech, który to staż trwał będzie od 1 grudnia 2016 r. do 28 lutego 2017 r., a więc 89 dni.

Osoba fizyczna, która jest beneficjentem stypendium spełnia przesłanki, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, a więc ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tak więc podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) w Polsce.

W przesłanym uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawczyni otrzymała środki w ramach konkursu "ETIUDA 4" na stypendia doktorskie. Regulamin tego konkursu pn. "Regulamin przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich ETIUDA finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki" został zatwierdzony przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego decyzją DKN.ZNU.6100. 28.2013.BS.1 po uzyskaniu w dniu 13 czerwca 2013 r. pozytywnej opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (stanowisko nr 195/2013). Tym samym decyzja ta ma zastosowanie do środków, które otrzymała Wnioskodawczyni.

Środki na finansowanie stypendium doktorskiego przyznaje w drodze decyzji Dyrektor Narodowego Centrum Nauki jednostce, w której Wnioskodawczyni prowadzi działalność naukową. Dyrektor NCN działa na podstawie ww. ustawy oraz rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie nadania statutu Narodowemu Centrum Nauki (Dz. U. Nr 171, poz. 1154).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wszystkie środki przekazywane Wnioskodawczyni w ramach konkursu ETIUDA 4, zwłaszcza wymienione w lit. a i b) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym? Faktem potwierdzonym jest, że stypendium naukowe będące częścią stypendium doktorskiego, o którym mowa w lit. c) nie podlega opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawczyni kwota stypendium naukowego, o której mowa w lit. c powyżej jest na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o PIT wolna od podatku, ponieważ Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego dnia 25 lipca 2013 r. wydał decyzję (DKN.ZNU.6100.28.2013.BS.1), w której zatwierdził zasady przyznawania stypendiów naukowych przedstawionych w Regulaminie przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w projektach badawczych oraz regulamin przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich ETIUDA finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki, a rzeczony artykuł stanowi, że wolne od podatku są również inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki Szkolnictwa Wyższego. Z kolei kwoty wskazane w lit. a i b) stanowią stypendium, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o PIT, a więc dochody osób przebywających czasowo za granicą. Ponieważ wskazane kwoty stanowią część stypendium doktorskiego, a więc również muszą mieć charakter stypendialny. Z kolei zgodnie z tym ustępem dochody takie wolne są od podatku w takim zakresie w jakim ich wysokość nie przekracza równowartości diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167) ustanowiono wysokość należnej pracownikowi diety w przypadku podróży służbowej do Niemiec na 49 EUR. Oznacza to, iż dochody uzyskane w ramach kwot ujętych w lit. a i lit. b będą zwolnione z podatku do kwoty, która będzie stanowić iloczyn liczby dni pobytu Wnioskodawczyni poza granicami kraju oraz kwoty 49 EUR. Przy czym kursem właściwym dla wyliczenia kwoty wolnej od podatku będzie kurs z dnia wypłacenia przez jednostkę naukową środków Wnioskodawczyni.

Ponieważ jednak Wnioskodawczyni będzie otrzymywała wskazane kwoty w 3 transzach, należy przyjąć, że przyznana Wnioskodawczyni kwota a) i b) 27 676,00 zł odpowiada 89 dniom pobytu poza granicami kraju, a tym samym dzienna wartość stypendium wynosi 310,97 zł. Należy więc przyjąć, iż każdorazowo opodatkowaniu podlegać będzie różnica pomiędzy dzienną stawką przyznanego stypendium, a więc 310,97 zł, a iloczynem kursu EUR z dnia wypłaty danej transzy i stawki diety 49 EUR. Różnica ta będzie stanowiła przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i zostanie rozliczona według stawki podatkowej 18% w zeznaniu podatkowym w roku, w którym powstała.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymywanych w ramach programu ETIUDA 4 środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z pobytem w ośrodku naukowym oraz kosztów podróży do ośrodka naukowego jest nieprawidłowe, natomiast w części dotyczącej stypendium naukowego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Jednocześnie, ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "stypendium", w celu jego wyjaśnienia w pierwszej kolejności należy odnieść się do znaczenia tego pojęcia w języku powszechnym. I tak, stypendium to:

* "pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych" (Słownik Języka Polskiego PWN - http://sjp.pwn.pl);

* "pieniądze przyznawane komuś przez państwo, instytucję lub osobę prywatną za wiedzę oraz szczególne umiejętności w jakiejś dziedzinie po to, aby umożliwić dalszą naukę lub prowadzenie badań" (Wielki Słownik Języka Polskiego PAN - http://www.wsjp.pl).

Należy przy tym podkreślić, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy określa rodzaje (grupy) stypendiów, dla których ustawodawca przewidział preferencję podatkową w postaci zwolnienia od podatku. Wolne od podatku są:

* stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, tj. stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 882) i aktów wykonawczych do tej ustawy;

* stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym, tj. stypendia adresowane do doktorantów przyznawane na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1842) i aktów wykonawczych do tej ustawy;

* inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

W odniesieniu do trzeciej z ww. grup stypendiów, należy podkreślić, że:

* muszą one mieć charakter stypendiów naukowych (tj. służących kontynuowaniu nauki lub prowadzeniu badań naukowych) i stypendiów za wyniki w nauce (tj. przyznawanych w oparciu o kryterium celów osiągniętych w dziedzinie nauki i służących dalszemu rozwojowi naukowemu);

* zasady ich przyznawania muszą być zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania (bez konieczności uprzedniego zasięgnięcia opinii ww. Rady);

* na moment ich otrzymania przez stypendystę ww. procedura zatwierdzania zasad ich przyznawania musi być zakończona.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawczyni otrzymała stypendium doktorskie w ramach programu ETIUDA 4, które obejmuje środki finansowe na:

a.

pokrycie kosztów związanych z pobytem w ośrodku naukowym, będącym miejscem realizacji stażu w kwocie 26 676,00 PLN (słownie: dwadzieścia sześć tysięcy sześćset siedemdziesiąt sześć złotych 00/100);

b.

pokrycie kosztów podróży do ośrodka naukowego będącego miejscem realizacji stażu w kwocie 1 000,00 PLN (słownie: jeden tysiąc złotych 00/100);

c.

stypendium naukowe stanowiące część stypendium doktorskiego w kwocie 3 000 PLN (słownie: trzy tysiące złotych 00/100) miesięcznie przez okres 12 miesięcy.

Decyzją z dnia 25 lipca 2013 r. znak DKN.ZNU.6100.28.2013.BS.1, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Stanowisko nr 195/2013 z dnia 13 czerwca 2013 r.), zatwierdził zasady przyznawania stypendiów naukowych, przedstawionych w Regulaminie przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w projektach badawczych oraz regulamin przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich ETIUDA finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki - w brzmieniu stanowiącym załącznik do tej decyzji.

Jak wynika z brzmienia tego Regulaminu (załącznika do ww. decyzji) w części dotyczącej przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich ETIUDA finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki (część II Regulaminu):

* stypendium naukowe, stanowiące część stypendium doktorskiego finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki, wynosi 3000 zł miesięcznie i przyznawane jest na okres przygotowywania rozprawy doktorskiej, nie krótszy niż 6 miesięcy i nie dłuższy niż 12 miesięcy (cześć II punkt 5 Regulaminu);

* środki na finansowanie stypendium doktorskiego są przyznawane jednostce, w której młody naukowiec prowadzi działalność naukową (jednostce naukowej, w której ma wszczęty przewód doktorski osoba, której przyznano stypendium doktorskie) i przekazywane tej jednostce na podstawie umowy zawartej przez nią z Dyrektorem Narodowego Centrum Nauki (część II punkty 10 i 12 Regulaminu);

* stypendium naukowe jest wypłacane, w miesięcznych ratach, przez jednostkę, której przyznano środki na finansowanie stypendium doktorskiego, na podstawie umowy zawartej między tą jednostką a młodym naukowcem (część II punkt 14 Regulaminu).

Regulamin zatwierdzony ww. decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego) obejmuje wyłącznie zasady przyznawania "stypendium naukowego, stanowiącego część stypendium doktorskiego finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki" w ramach programu ETIUDA. Nie obejmuje natomiast zasad przyznawania w ramach stypendiów doktorskich ETIUIDA środków na pokrycie przez stypendystę kosztów związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku naukowym (kosztów stażu w zagranicznym ośrodku finansowym) oraz środków na pokrycie kosztów podróży do ośrodka naukowego, będącego miejscem stażu zagranicznego.

Mając na uwadze powyższe, środki otrzymane przez Wnioskodawczynię opisane w stanie faktycznym w lit. c podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast środki, o których mowa w lit. a i b) nie mogą korzystać z ww. zwolnienia przedmiotowego. W odniesieniu do przyznanych Jej środków na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym, tj. kosztów związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku naukowym oraz środków na pokrycie kosztów podróży związanej z odbyciem stażu w zagranicznym ośrodku naukowym nie został bowiem spełniony warunek zatwierdzenia zasad przyznawania tych środków przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Co więcej, ww. środki nie są stypendium naukowym ani stypendium za wyniki w nauce. Z treści powoływanego Regulaminu wynika bowiem jednoznacznie, że "stypendium naukowym", stanowiącym część stypendium doktorskiego ETIUDA finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki, są wyłącznie środki przyznawane na okres przygotowywania rozprawy doktorskiej, nie krótszy niż 6 miesięcy i nie dłuższy niż 12 miesięcy, w kwocie 3000 zł miesięcznie.

Wobec powyższej analizy opisanego stanu faktycznego należy więc stwierdzić, że otrzymane przez Wnioskodawczynię w ramach stypendium doktorskiego ETIUDA 4 stypendium naukowe podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnieniu z opodatkowania, o którym mowa w tym przepisie nie podlegają natomiast środki na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz podróży związanej z odbyciem tego stażu. Poza tym, ponieważ Wnioskodawczyni otrzymuje przedmiotowe "środki finansowe", a nie stypendium, środki te nie mogą być także zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, otrzymane przez Wnioskodawczynię środki finansowe na pokrycie kosztów związanych z pobytem w ośrodku naukowym oraz kosztów podróży do ośrodka naukowego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl