0461-ITPB2.4511.1033.2016.1.AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPB2.4511.1033.2016.1.AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2016 r. (data wpływu 12 grudnia 2016 r.), uzupełnionym w dniach 13 i 22 lutego 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniach 13 i 22 lutego 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu pn. "...", który współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego. W projekcie tym zaplanowane są:

1.

wypłaty stypendiów dla studentów I stopnia za wyniki w nauce, tzw. stypendia motywacyjne. Stypendium motywacyjne przyznawane jest na okres 9 miesięcy, czyli na dany rok akademicki. Kwota zaplanowana w budżecie projektu wynosi 600 zł na studenta na miesiąc. Wypłata następuje co miesiąc. Łączna kwota stypendium w danym roku podatkowym wyniesie maksymalnie 5.400 zł. Z każdym studentem, uczestnikiem projektu Uczelnia zawiera umowę o realizację i finansowanie stypendium;

2.

wynagrodzenia dla studentów I stopnia za udział w obowiązkowych oraz ponadprogramowych praktykach zawodowych.

a.

wynagrodzenie za praktyki obowiązkowe wynosi:

* dla II roku studiów - 2.880 zł brutto, praktyki trwają 5 m-cy, w sumie 360 godz., kwota wynagrodzenia za 1 godz. 8 zł;

* dla III roku studiów - 3.840 zł brutto, praktyki trwają 8 m-cy, w sumie 480 godz., kwota wynagrodzenia za 1 godz. 8 zł;

b.

wynagrodzenie za praktyki ponadprogramowe wynosi 1.280 zł, praktyki trwają 3 m-ce w sumie 160 godz., kwota wynagrodzenia za 1 godz. 8 zł.

Łączne wynagrodzenie za praktyki dla studenta II roku studiów wynosi 4.160 zł, natomiast dla studenta III roku 3.840 zł. Z każdym studentem zakwalifikowanym do projektu Uczelnia zawiera umowę na uczestnictwo w obowiązkowych oraz ponadprogramowych praktykach zawodowych.

W uzupełnieniu wniosku wskazano ponadto, że:

W ramach projektu pn. "...", student otrzymuje bezpośrednio świadczenia pieniężne w postaci:

1.

stypendium motywacyjnego za wyniki w nauce oraz

2.

stypendium za udział w obowiązkowych i ponadprogramowych praktykach zawodowych.

Otrzymywane wynagrodzenie - stypendium przez studenta, uczestnika projektu stanowi pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do naliczania i odprowadzania podatku dochodowego od:

* stypendiów motywacyjnych za naukę dla studentów Uczelni, uczestniczących w projekcie;

* wynagrodzenia dla ww. studentów za uczestnictwo w obowiązkowych oraz ponadprogramowych praktykach zawodowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mówiący o zwolnieniu przedmiotowym w przypadku środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu, daje możliwość nienaliczania podatku zarówno od stypendium motywacyjnego za naukę jak i wynagrodzenia za udział w praktykach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 i 1948).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu pn. "...", który współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego. W projekcie tym zaplanowane są:

1.

wypłaty stypendiów dla studentów I stopnia za wyniki w nauce, tzw. stypendia motywacyjne. Stypendium motywacyjne przyznawane jest na okres 9 miesięcy, czyli na dany rok akademicki. Kwota zaplanowana w budżecie projektu wynosi 600 zł na studenta na miesiąc. Wypłata następuje co miesiąc. Łączna kwota stypendium w danym roku podatkowym wyniesie maksymalnie 5.400 zł. Z każdym studentem, uczestnikiem projektu Uczelnia zawiera umowę o realizację i finansowanie stypendium;

2.

wynagrodzenia dla studentów I stopnia za udział w obowiązkowych oraz ponadprogramowych praktykach zawodowych.

a.

wynagrodzenie za praktyki obowiązkowe wynosi:

* dla II roku studiów - 2.880 zł brutto, praktyki trwają 5 m-cy, w sumie 360 godz., kwota wynagrodzenia za 1 godz. 8 zł;

* dla III roku studiów - 3.840 zł brutto, praktyki trwają 8 m-cy, w sumie 480 godz., kwota wynagrodzenia za 1 godz. 8 zł;

b.

wynagrodzenie za praktyki ponadprogramowe wynosi 1.280 zł, praktyki trwają 3 m-ce w sumie 160 godz., kwota wynagrodzenia za 1 godz. 8 zł.

Łączne wynagrodzenie za praktyki dla studenta II roku studiów wynosi 4.160 zł, natomiast dla studenta III roku 3.840 zł. Z każdym studentem zakwalifikowanym do projektu Uczelnia zawiera umowę na uczestnictwo w obowiązkowych oraz ponadprogramowych praktykach zawodowych.

Otrzymywane wynagrodzenie - stypendium przez studenta, uczestnika projektu stanowi pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że wypłacane przez Wnioskodawcę studentkom i studentom (tj. uczestnikom projektu współfinansowanego ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego) stypendia motywacyjne oraz wynagrodzenia za praktyki obowiązkowe i ponadprogramowe - jako pomoc udzielana w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym od wypłacanych kwot Wnioskodawca nie będzie obowiązany do pobierania zaliczek na podatek dochodowy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl