0461-ITPB1.4511.859.2016.2.HD - Możliwość opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej (pozyskiwanie rekompensat od przewoźników lotniczych dla pasażerów, których loty były opóźnione lub anulowane) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPB1.4511.859.2016.2.HD Możliwość opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej (pozyskiwanie rekompensat od przewoźników lotniczych dla pasażerów, których loty były opóźnione lub anulowane) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2016 r. (data wpływu 17 października 2016 r.), uzupełnionym w dniu 29 listopada 20165 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Głównym celem świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest pozyskiwanie rekompensat od przewoźników lotniczych dla pasażerów, których loty były opóźnione lub anulowane. Rekompensaty będą wypłacane na podstawie regulacji prawnych zawartych w rozporządzeniu nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego.

Umowy z klientami będą zawierane bezpośrednio przez stronę internetową. Zakres prowadzonych usług w żaden sposób nie łączy się z rynkiem finansowym, nie ma również związku z działalnością ubezpieczeniową. Wysokość rekompensat jest z góry ustalona przez przewoźników lotniczych i pokrywana jest ze środków własnych linii lotniczych.

Polska Klasyfikacja Działalności Gospodarczej (PKD) wymusza zarejestrowanie wyżej wskazanych usług pod nr PKD 66.21.Z - działalność związana z oceną ryzyka i szacowaniem poniesionych strat. Natomiast według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), usługi te sklasyfikowane są pod nr 66.21.10.0.

Wskazany nr PKD 66.21.Z zawarty jest w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast brak jest numeru PKWiU 66.21.10.0.

W Sekcji K wskazane są szczegółowo usługi, które powodują wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu, a mianowicie są to usługi finansowe i ubezpieczeniowe, kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10.1), oraz wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.1).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczone usługi z zakresu pozyskiwania rekompensat od przewoźników lotniczych za opóźnione bądź anulowane loty mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%?

Zdaniem Wnioskodawcy, związku z powyższym, brak jest przesłanek negatywnych, na podstawie których świadczone usługi mogłyby być wykluczone z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Osiągane przychody - uzyskane z rekompensat od przewoźników lotniczych - można opodatkować w stawce 8,5% ryczałtu ewidencjonowanego.

Wprawdzie działalność Wnioskodawcy sklasyfikowana jest pod nr PKD 66.21.Z - działalność związana z oceną ryzyka i szacowaniem poniesionych strat, symbol PKWiU z 2008 r. nr 66.21.10.0, co według Polskiej Klasyfikacji Działalności z góry przypisuje prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność do Sekcji K wskazanej w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, niemniej jednak - według Wnioskodawcy - Sekcja K wskazana w załączeniu do ustawy jest zbyt ogólna. Brak dokładnego wskazania nr PKWiU 66.21.10.0 pozwala sądzić, iż prowadzona przez Wnioskodawcę działalność na tej podstawie mogła być wykluczona z formy opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym, gdyż w żaden sposób nie łączy się z usługami ubezpieczeniowymi jak i finansowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. poz. 930 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy, wynosi 8,5%.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania - o czym stanowi art. 8 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników: osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Załącznik ten stanowi wykaz usług, których świadczenie wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zakresem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest pozyskiwanie rekompensat od przewoźników lotniczych dla pasażerów, których loty były opóźnione lub anulowane. Usługi te sklasyfikowane są według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod nr 66.21.10.0.

Mając zatem na uwadze powyższy stan prawny i zdarzenie przyszłe należy wskazać, że w punkcie 26 ww. załącznika nr 2, stanowiącego wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wymieniona została Sekcja K - usługi finansowe i ubezpieczeniowe. Przy czym należy zauważyć, że ustawodawca w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazał, że użyte w ustawie określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Sekcja K obejmuje:

* Dział 64 - usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,

* Dział 65 - usługi ubezpieczeniowe, reasekuracyjne oraz usługi związane z funduszami emerytalnymi, z wyłączeniem obowiązkowego ubezpieczenia społecznego,

* Dział 66 - usługi wspomagające usługi finansowe oraz ubezpieczenia i fundusze emerytalne.

Ponadto, w Dziale 66 znajdują się usługi sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 66.21.10.0 - usługi związane z oceną ryzyka i szacowaniem poniesionych strat.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że skoro z możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wyłączone zostały wszystkie przychody objęte Sekcją K, wśród których znajdują się usługi oznaczone według PKWiU nr 66.21.10.0 (usługi związane z oceną ryzyka i szacowaniem poniesionych strat) - to świadczenie tych usług przez Wnioskodawcę uniemożliwia mu opodatkowanie przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl