0461-ITPB1.4511.815.2016.1.DP - Zwolnienie przedmiotowe - ulga żłobkowo-przedszkolna dla pracowników spółki cywilnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPB1.4511.815.2016.1.DP Zwolnienie przedmiotowe - ulga żłobkowo-przedszkolna dla pracowników spółki cywilnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2016 r. (data wpływu 3 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni, jako wspólnik spółki cywilnej zamierza w niedalekiej przyszłości zaliczać do kosztów uzyskania przychodów "opłaty dotyczące przedszkoli i żłobków pracowników zatrudnionych w ww. spółce cywilnej".

Zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 67b) pracodawca, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki, które zakład pracy będzie finansował pracownikom, na podstawie okazanych (zapłaconych) przelewów zgodnie z umowami zawartymi z placówkami typu: przedszkole, żłobek.

Wydatki te mogłyby być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jednak do wysokości nieprzekraczającej kwoty wydatków poniesionych do wysokości nie więcej niż 400 zł miesięcznie na każde dziecko uczęszczające do żłobka lub klubu dziecięcego i nie więcej niż 200 zł miesięcznie na każde dziecko uczęszczające do przedszkola.

Wnioskodawczyni wskazuje, że ww. wydatki będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, pomimo, że będą one finansowane z innych źródeł niż ZFŚS.

Z treści wniosku wynika, że zamiarem Wnioskodawczyni jest uzyskanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Wnioskodawczyni uważa, że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów refinansowanych wydatków poniesionych przez pracownika na placówki: przedszkole do 200 zł miesięcznie i żłobek do 400 zł miesięcznie jest zgodne z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (pkt 67b).

Pracownik powinien każdorazowo (co miesiąc) okazywać dowody wpłat za przedszkole czy żłobek swoich dzieci, aby wiadomo było jakie faktycznie koszty zostały przez niego poniesione, które można z kolei refundować.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.),.), podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych są poszczególni wspólnicy spółki cywilnej bowiem spółka cywilna nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Zasady wyrażone w ust. 1 - o czym stanowi art. 8 ust. 2 ww. ustawy - stosuje się odpowiednio do:

1.

rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;

2.

ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Na podstawie art. 22 ust. 1p ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów, z uwzględnieniem ust. 8, są także koszty poniesione przez pracodawcę, pod warunkiem że nie zostały sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych:

1.

na utworzenie zakładowego żłobka, zakładowego klubu dziecięcego lub zakładowego przedszkola;

2.

z tytułu:

a.

prowadzenia zakładowego żłobka, zakładowego klubu dziecięcego lub zakładowego przedszkola, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie na każde dziecko pracownika, o którym mowa w art. 27f ust. 1:

- uczęszczające do żłobka lub klubu dziecięcego - kwoty 400 zł,

- uczęszczające do przedszkola - kwoty 200 zł,

b.

dofinansowania pracownikowi wydatków, do wysokości nieprzekraczającej kwoty wydatków poniesionych i udokumentowanych przez pracownika, związanych z:

- objęciem dziecka pracownika opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna lub uczęszczaniem dziecka pracownika do żłobka lub klubu dziecięcego, nie więcej niż 400 zł miesięcznie na każde dziecko, o którym mowa w art. 27f ust. 1,

- uczęszczaniem dziecka pracownika do przedszkola, nie więcej niż 200 zł miesięcznie na każde dziecko, o którym mowa w art. 27f ust. 1.

W myśl art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1.

wykonywał władzę rodzicielską;

2.

pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3.

sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że spółka cywilna, w której Wnioskodawczyni jest wspólnikiem zamierza dofinansować (refundować) - ze środków innych niż ZFŚS - pobyt dzieci swoich pracowników w przedszkolach i żłobkach.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że jeżeli pracownik będzie ponosił wydatki związane z uczęszczaniem dziecka do żłobka lub przedszkola, a pracodawca (spółka cywilna, w której Wnioskodawczyni jest wspólnikiem) wydatki te zwróci pracownikowi (dofinansuje), to - w myśl art. 22 ust. 1p pkt 2 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - Wnioskodawczyni będzie mogła zaliczyć wydatki te do kosztów uzyskania przychodów, w wartości ustalonej proporcjonalnie do jej prawa do udziału w zysku. Cała wartość kosztu nie może jednakże przekraczać kwoty wydatków poniesionych i udokumentowanych przez pracownika oraz limitów ustalonych w cytowanym uprzednio art. 22 ust. 1p pkt 2 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. nie więcej niż 400 zł miesięcznie na każde dziecko (o którym mowa w art. 27f ust. 1) uczęszczające do żłobka, oraz, nie więcej niż 200 zł miesięcznie na każde dziecko (o którym mowa w art. 27f ust. 1) uczęszczające do przedszkola.

Końcowo wskazać należy, że wskazany przez Wnioskodawczynię w treści wniosku (opisie zdarzenia przyszłego oraz we własnym stanowisku) art. 21 ust. 1 pkt 67b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy kwestii zwolnienia przedmiotowego a nie - jak wskazała Wnioskodawczyni - możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 ze. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl