0461-ITPB1.4511.79.2017.1 - Określenie skutków podatkowych rozwiązania spółki komandytowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0461-ITPB1.4511.79.2017.1 Określenie skutków podatkowych rozwiązania spółki komandytowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2016 r. (data wpływu 30 stycznia 2017 r.) wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych rozwiązania spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych rozwiązania spółki komandytowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym, (dalej: "Wnioskodawca", "Wspólnik"). Wnioskodawca jest komandytariuszem w spółce komandytowej (dalej "Spółka komandytowa"). Spółka komandytowa jest wspólnikiem w innej spółce osobowej (dalej: "Spółka osobowa"). Spółka komandytowa posiada ogół praw i obowiązków w Spółce osobowej. Ponadto w majątku Spółki komandytowej znajdują się również: udziały i akcje w spółkach kapitałowych, środki pieniężne oraz środki trwałe. W majątku Spółki komandytowej znajdują się m.in:

1.

środki pieniężne,

2.

udziały w spółkach kapitałowych,

3.

akcje w spółkach kapitałowych,

4.

środki trwałe,

5.

ogół praw i obowiązków w Spółce osobowej (dalej wszystkie zwane jako "Składniki majątkowe").

W przyszłości, wspólnicy Spółki komandytowej podejmą decyzję o zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej w formie Spółki komandytowej. W związku z tym, podjęta zostanie decyzja przez wspólników Spółki komandytowej o rozwiązaniu Spółki komandytowej bez przeprowadzenia formalnej likwidacji w trybie art. 67 k.s.h. oraz postanowień umowy Spółki komandytowej (dalej jako "Likwidacja"). W ramach Likwidacji Wnioskodawca może otrzymać Składniki majątkowe.

W związku z powyższym opisem, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zadano następujące pytania.

1. Czy otrzymanie przez Wnioskodawcę środków pieniężnych w wyniku Likwidacji Spółki komandytowej rodzić będzie po stronie Wnioskodawcy obowiązek rozpoznania przychodu, a w konsekwencji obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych?

2. Czy otrzymanie przez Wnioskodawcę udziałów w spółkach kapitałowych w wyniku Likwidacji Spółki komandytowej rodzić będzie po stronie Wnioskodawcy obowiązek rozpoznania przychodu, a w konsekwencji obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych?

3. Czy otrzymanie przez Wnioskodawcę akcji w spółkach kapitałowych w wyniku Likwidacji Spółki komandytowej rodzić będzie po stronie Wnioskodawcy obowiązek rozpoznania przychodu, a w konsekwencji obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych?

4. Czy otrzymanie przez Wnioskodawcę środków trwałych w wyniku Likwidacji Spółki komandytowej rodzić będzie po stronie Wnioskodawcy obowiązek rozpoznania przychodu, a w konsekwencji obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych?

5. Czy otrzymanie przez Wnioskodawcę ogółu praw i obowiązków w Spółce osobowej w wyniku Likwidacji Spółki komandytowej rodzić będzie po stronie Wnioskodawcy obowiązek rozpoznania przychodu, a w konsekwencji obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych?

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie środków pieniężnych w wyniku Likwidacji Spółki komandytowej nie będzie rodziło po stronie Wnioskodawcy przychodu i w związku z nim obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ad. 2

W opinii Wnioskodawcy otrzymanie udziałów w spółkach kapitałowych w wyniku Likwidacji Spółki komandytowej nie będzie rodziło po stronie Wnioskodawcy przychodu i w związku z nim obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ad. 3

Wnioskodawca uważa, że otrzymanie akcji w spółkach kapitałowych w wyniku Likwidacji Spółki komandytowej nie będzie rodziło po stronie Wnioskodawcy przychodu i w związku z nim obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ad. 4

Otrzymanie środków trwałych w wyniku Likwidacji Spółki komandytowej - w ocenie Wnioskodawcy - nie będzie rodziło po Jego stronie przychodu i w związku z nim obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ad. 5

W opinii Wnioskodawcy otrzymanie ogółu praw i obowiązków w Spółce osobowej w wyniku Likwidacji Spółki komandytowej nie będzie rodziło po stronie Wnioskodawcy przychodu i w związku z nim obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

Ad. 1

Wśród przychodów, których nie zalicza się do przychodów z działalności gospodarczej art. 14 ust. 3 pkt 10 Ustawy PIT wskazuje środki pieniężne otrzymane przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną (tj. np. spółką komandytową, jawną, partnerską) z tytułu likwidacji takiej spółki. Przyjęcie powyższej zasady jest podyktowane faktem, że podatnikiem podatku PIT z udziału w zyskach spółki niebędącej osobą prawną jest wspólnik tej spółki. Składniki majątkowe, otrzymane przez Wnioskodawcę wskutek Likwidacji Spółki komandytowej, korzystają więc z bezwarunkowego zwolnienia z opodatkowania podatkiem PIT, niezależnie od tego jaki konkretnie składnik majątku otrzyma Wnioskodawca. Wobec powyższego w wyniku wydania Środków pieniężnych w związku z Likwidacją Spółki komandytowej i wydaniem Wnioskodawcy środków pieniężnych po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód na gruncie Ustawy o PIT ponieważ zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 10 Ustawy o PIT nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej środki pieniężne otrzymane w związku z likwidacją spółki osobowej. Z uwagi na powyższe w wyniku likwidacji Spółki komandytowej po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód dla celów podatkowych, w związku z wydaniem Wnioskodawcy środków pieniężnych.

Ad. 2-5

Stosownie do treści art. 14 ust. 3 pkt 12b Ustawy PIT, do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku otrzymanych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną lub wystąpieniem wspólnika z takiej spółki - jeżeli od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie, likwidacja spółki niebędącej osobą prawną lub nastąpiło wystąpienie wspólnika z takiej spółki, do dnia ich odpłatnego zbycia upłynęło sześć lat i odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Zgodnie zaś z art. 14 ust. 2 pkt 17b Ustawy PIT, przychód ten powstałby dla Wnioskodawcy dopiero w momencie ewentualnego odpłatnego zbycia składników majątku otrzymanych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną, chyba, że spełnione zostaną określone w art. 14 ust. 3 pkt 12b Ustawy PIT warunki niezaliczenia otrzymanych przychodów do przychodów z działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż etap Likwidacji Spółki komandytowej będzie neutralny dla Wnioskodawcy. Gdy w wyniku Likwidacji Spółki komandytowej dojdzie do przekazania Wnioskodawcy majątku likwidowanej Spółki komandytowej w postaci udziałów, akcji, środków trwałych czy ogółu praw i obowiązków po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu. Za poprawnością stanowiska Wnioskodawcy przemawia nie tylko wykładnia językowa art. 14 ust. 3 pkt 10 Ustawy o PIT, ale również jego wykładnia autentyczna. Przepis ten wprowadzony został ustawą z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478) i wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. W treści założeń do projektu ww. ustawy nowelizującej można przeczytać, iż w przypadku otrzymania przez wspólnika likwidowanej spółki osobowej składników majątkowych w postaci m.in. środków pieniężnych " (...) ich wartość nie będzie stanowiła przychodu; przyjęcie tego rozwiązania uwzględnia wnioski płynące z powołanego orzecznictwa i zmierza do wyeliminowania podwójnego opodatkowania. W związku z powyższym proponuje się wyłączenie z przychodów podlegających opodatkowaniu przychodu odpowiadającego wartości środków pieniężnych otrzymanych z tytułu likwidacji spółki". Ewentualny przychód powstanie dla Wnioskodawcy, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 17b Ustawy PIT, dopiero w momencie odpłatnego zbycia udziałów, akcji, środków trwałych czy ogółu praw i obowiązków w Spółce osobowej otrzymanych w związku z Likwidacją Spółki komandytowej chyba, że spełnione zostaną, określone w art. 14 ust. 3 pkt 12b Ustawy PIT, warunki niezaliczenia otrzymanych przychodów do przychodów z działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, że zakres żądania wnioskodawcy wyznacza:

a.

stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,

b.

stan prawny (przepisy prawa) wskazany przez wnioskodawcę oraz

c.

zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazuje pytanie (pytania) wnioskodawcy w kontekście jego wątpliwości interpretacyjnych w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego oraz własne stanowisko wnioskodawcy.

Ponadto tut. organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalenie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli zatem zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej będzie różniło się od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja indywidualna nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl