0115-KDST2-1.4011.357.2023.2.JPO - Opodatkowanie uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług związanych z oprogramowaniem w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 12% oraz możliwości dokonania korekty rozliczenia za 2022 rok

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 października 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST2-1.4011.357.2023.2.JPO Opodatkowanie uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług związanych z oprogramowaniem w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 12% oraz możliwości dokonania korekty rozliczenia za 2022 rok

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% oraz możliwości dokonania korekty rozliczenia za 2022 rok. Uzupełnił go Pan pismem z 21 sierpnia 2023 r. (data wpływu 24 sierpnia 2023 r.) oraz - w odpowiedzi na wezwanie - pismami z 2 i 25 października 2023 r. (daty wpływu 3 i 25 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium kraju. Od (...) 2021 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach prowadzonej działalności projektuje Pan systemy informatyczne i rozwiązania interfejsowe na potrzeby tworzenia oprogramowania (oprogramowanie to tworzą inne podmioty). W ramach ww. działalności wykonuje Pan następujące usługi:

- analizę funkcjonalności systemów informatycznych;

- zbieranie wymagań i zarządzanie projektami UX;

- proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów;

- przygotowywanie specyfikacji technicznej;

- zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu;

- nadzorowanie wdrażanych rozwiązań;

- testowanie zaprojektowanych rozwiązań;

- projektowanie architektury aplikacji oraz serwisów internetowych;

- usługi polegające na projektowaniu stron internetowych, tj. wykonaniu projektu graficznego strony internetowej, aplikacji internetowej bądź mobilnej (usługa kończy się na etapie stworzenia gotowego projektu graficznego i przekazania do działu programistów, którzy go wdrażają - nie zajmuje się Pan programowaniem takiej strony).

Usługi świadczone przez Pana zostały sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod następującymi symbolami: 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy Pan usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.

Od momentu rozpoczęcia przez Pana działalności gospodarczej formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Nie spełnia Pan żadnej z negatywnych przesłanek wynikających z art. 8. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które uniemożliwiłyby opodatkowanie prowadzonej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Spełnia Pan wszystkie ustawowe przesłanki do zastosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zamierza Pan zastosować do przychodów osiąganych ze świadczonych usług, które to usługi opisano wyżej, stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%. Pana zamiarem jest zastosowanie stawki ryczałtu 8,5% do przychodów osiągniętych w 2022 i 2023 r., a także - jeżeli stan faktyczny nie ulegnie zmianie - do przychodów osiągniętych w latach późniejszych.

Uzupełnienie wniosku

Wskazał Pan, że oprócz działalności gospodarczej nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności w ramach świadczonych usług. To na Panu ciąży ryzyko gospodarcze związane ze świadczeniem poszczególnych usług.

Czynności, które świadczy Pan w ramach usług będących przedmiotem wniosku nie są wykonywane pod kierownictwem, ani w miejscu wyznaczonym przez kontrahenta. Posiada Pan swobodę w doborze miejsca i czasu świadczenia rzeczonych usług i działa według ustalonego przez siebie szczegółowego harmonogramu prac.

Ponosi Pan całkowite ryzyko związane z prowadzoną przez siebie działalnością.

Doprecyzował Pan, że do grupowania PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych przyporządkowuje następujące usługi:

- analizę funkcjonalności systemów informatycznych;

- zbieranie wymagań i zarządzanie projektami UX;

- proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów;

- przygotowywanie dokumentacji technicznej;

- zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu końcowego (interfejsu systemu);

- nadzorowanie wdrażanych rozwiązań w środowisku podmiotu zlecającego;

- testowanie zaprojektowanych rozwiązań.

Natomiast do grupowania PKWiU 62.01.11.0 Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania przyporządkowuje Pan następujące usługi:

- projektowanie architektury aplikacji oraz serwisów internetowych;

- usługi polegające na projektowaniu stron internetowych.

Podkreśla Pan, że projektuje jedynie wizualny aspekt części systemów komputerowych i wrażenia użytkownika końcowego, a nie samo oprogramowanie i jego moduły.

W ramach wykonywania usług jako UX/UI Designer realizuje Pan szereg kluczowych czynności i zadań, które mają na celu doskonalenie interakcji użytkowników z produktami i systemami informatycznymi. Przedstawił Pan szczegółową charakterystykę tych czynności:

a) Analiza funkcjonalności systemów informatycznych:

* badanie istniejących systemów i aplikacji w celu zrozumienia ich funkcji i możliwości;

* identyfikowanie potencjalnych obszarów ulepszeń i optymalizacji;

* analiza konkurencji i trendów rynkowych.

b) Zbieranie wymagań i zarządzanie projektami UX:

* rozmowy z klientami i interesariuszami w celu zrozumienia ich potrzeb i celów;

* tworzenie user stories i personas;

* planowanie i zarządzanie projektem UX, w tym harmonogramem i zasobami.

c) Proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów:

* tworzenie koncepcji projektowych i prototypów;

* ocena technicznej wykonalności projektu;

* szacowanie kosztów i zasobów potrzebnych do realizacji projektu.

d) Przygotowywanie specyfikacji technicznej:

* definiowanie i utrzymywanie dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji.

e) Zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu końcowego (interfejsu systemu):

* przeprowadzanie badań użytkowników i testów użytkownika;

* analiza feedbacku od użytkowników;

* dostosowywanie projektu UX do potrzeb użytkowników.

f) Nadzorowanie wdrażanych rozwiązań w środowisku podmiotu zlecającego:

* monitorowanie postępu wdrażania projektu UX i zapewnianie zgodności z wymaganiami i bieżąca pomoc w administrowaniu elementami systemu.

g) Testowanie zaprojektowanych rozwiązań:

* przeprowadzanie testów akceptacyjnych i testów użytkownika.

* wykrywanie i naprawa błędów w interfejsie.

h) Projektowanie architektury aplikacji oraz serwisów internetowych:

* tworzenie wizualnej struktury informacyjnej i nawigacji;

* projektowanie układu i interakcji interfejsu użytkownika.

i) Usługi polegające na projektowaniu stron internetowych:

* tworzenie projektu graficznego strony internetowej lub aplikacji;

* przygotowywanie plików graficznych i interaktywnych prototypów (bez programowania).

Na żadnym etapie prac wykonywanych przez Pana nie powstają kody programów komputerowych. Oprogramowanie stanowi jedynie część systemów komputerowych, tak samo jak odrębny element stanowią interfejsy, projekty UX i UI.

Wyjaśnił Pan, że przez "systemy informatycznie" rozumie Pan złożoną kombinację oprogramowania, sprzętu, danych i sposobu prezentacji tych danych (interfejsu), które to elementy działają razem, aby umożliwić określone zadanie. Ma Pan na myśli systemy informatyczne wykorzystywane do wykonywania (...).

Elementy składające się na te "systemy informatyczne" obejmują:

* aplikacje desktopowe i mobilne do konfiguracji i zarządzania (...);

* oprogramowanie do przetwarzania i przygotowywania plików do (...);

* platformy internetowe do zdalnego monitorowania i zarządzania procesami (...);

* firmware i sterowniki dla (...);

* interfejsy użytkownika (UI);

* architektura systemów związana z projektowaniem UX.

Zajmuje się Pan jedynie elementami określonymi w dwóch ostatnich punktach, tj. interfejsami użytkownika oraz architekturą systemów związaną z doświadczeniami użytkownika.

Wskazał Pan, że "systemy informatyczne" nie stanowią oprogramowania (programów komputerowych). Oprogramowanie należy do elementów "systemów informatycznych", jednak nie zajmuje się Pan tym elementem "systemów informatycznych".

Pod pojęciem "projekty UX" rozumie Pan projekty związane z doskonaleniem doświadczeń użytkowników w interakcji z produktami i systemami. Mogą to być projekty obejmujące projektowanie interfejsów użytkownika (UI) systemów informatycznych, a także tworzenie interakcyjnych prototypów i przeprowadzanie badań użytkowników w celu optymalizacji interfejsu.

Przez określenie "produkt" i "rozwiązania" rozumie Pan gotowe interfejsy użytkownika (UI) oraz architekturę systemów związaną z projektowaniem doświadczenia użytkownika, tj. doświadczenia, jakie użytkownik przechodzi podczas interakcji z interfejsem firmy, jej usługami i produktami. Decyzje projektowe w projektowaniu UX są często oparte na badaniach, analizie danych i wynikach testów.

Doprecyzował Pan, że na "architekturę aplikacji oraz serwisów internetowych" składają się wizualne i hierarchiczne przedstawienie takich elementów jak: zdjęcia, rozmiar i krój tekstów, przyciski, formularze, menu, animacje. Podczas realizacji opisanych we wniosku usług Pana obowiązkiem jest zadbanie o to, by projekt graficzny i architektura serwisów internetowych bądź aplikacji były funkcjonalne, zrozumiałe, jak i atrakcyjne wizualnie i wygodne dla końcowego odbiorcy.

Wyjaśnił Pan, że wymienione "aplikacje" nie stanowią oprogramowania (programów komputerowych). Oprogramowanie należy do elementów tych aplikacji, wśród których wymienia się także projektowane przez Pana architekturę aplikacji, projekt UX i interfejsy użytkownika (UI). Nie tworzy Pan elementów związanych z oprogramowaniem, tylko z architekturą wizualną aplikacji, projektowaniem UX oraz interfejsów (UI).

Wyżej wymieniony "projekt graficzny" nie stanowi oprogramowania (programu komputerowego). Oprogramowanie nie stanowi również elementu tego projektu graficznego.

Wskazał Pan, że w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym korzystał/korzysta Pan z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. w latach 2021 i 2022, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

- nie uzyskał Pan przychodów z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro,

- nie uzyskał Pan przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Pytania

1) Czy w tak przedstawionym stanie faktycznym, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w związku z art. 4 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy, będzie Pan uprawniony do zastosowania w 2022 i 2023 r. wobec przychodów osiąganych z opisanych we wniosku usług 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i w sytuacji otrzymania pozytywnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego będzie mógł dokonać korekty rozliczenia za rok 2022?

2) Czy w przypadku, gdy w latach późniejszych wystąpi analogiczny stan faktyczny do przedstawionego we wniosku, będzie Pan uprawniony do zastosowania wobec przychodów osiąganych z opisanych we wniosku usług 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, t.j.), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Oznacza to, że o ile dana działalność usługowa nie jest wskazana jako opodatkowana innymi stawkami (art. 12 ust. 1 pkt 1, 2, 2a, 2b, 3, 4, 6, 7, 8 ww. ustawy), to podlega ona opodatkowaniu stawką 8,5%.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przez pojęcie "działalność usługowa" rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) jako usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12.0) oraz usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWiU 62.01.11.0). Z całą pewnością działalność prowadzona przez Pana jest więc działalnością usługową w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, działalność usługowa prowadzona przez Pana nie została wskazana w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jako działalność opodatkowana stawkami innymi niż stawka 8,5%.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ryczałt od przychodów ewidencjonowanych związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) wynosi 12%. Należy podkreślić, że na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania. Z powyższego wynika, że stawką 8,5% mogą być opodatkowane tylko te usługi, które nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1).

Z uwagi na fakt, że usługi świadczone przez Pana na żadnym etapie nie obejmują programowania, a jedynie analizę funkcjonalności systemów informatycznych, zbieranie wymagań i zarządzanie projektami UX, proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów, przygotowywanie specyfikacji technicznej, zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu, nadzorowanie wdrażanych rozwiązań, testowanie zaprojektowanych rozwiązań, projektowanie architektury aplikacji oraz serwisów internetowych oraz projektowanie stron internetowych, tj. wykonanie projektu graficznego strony internetowej, aplikacji internetowej bądź mobilnej, która to usługa kończy się na etapie stworzenia gotowego projektu graficznego i przekazania do działu programistów, którzy go wdrażają i zajmują się programowaniem stron internetowych i aplikacji, działalność prowadzona przez Pana, sklasyfikowana pod symbolami PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.01.11.0, nie powinna być opodatkowana stawką 12% ryczałtu. Nie mieści się bowiem w definicji usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1).

Prawidłowe i uzasadnione jest zatem opodatkowanie 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stawka ta ma zastosowanie zarówno dla przychodów z działalności związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 oraz dla przychodów z działalności związanej z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0.

Mając na względzie powyższe, a także biorąc pod uwagę, że spełnia Pan wszystkie ustawowe przesłanki do zastosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w związku z art. 4 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy, będzie Pan uprawniony do zastosowania w 2022 i 2023 r. wobec przychodów osiąganych z opisanych we wniosku usług 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto, w myśl art. 81 § 1 i 2 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, t.j.), zgodnie z którym, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację i skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji, w sytuacji otrzymania pozytywnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, będzie Pan mógł dokonać korekty rozliczenia za rok 2022.

Ad.2.

Zakłada Pan, że w przyszłości w dalszym ciągu będzie świadczył następujące usługi:

* analizę funkcjonalności systemów informatycznych;

* zbieranie wymagań i zarządzanie projektami UX;

* proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów;

* przygotowywanie specyfikacji technicznej;

* zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu;

* nadzorowanie wdrażanych rozwiązań;

* testowanie zaprojektowanych rozwiązań;

* projektowanie architektury aplikacji oraz serwisów internetowych;

* usługi polegające na projektowaniu stron internetowych, tj. wykonaniu projektu graficznego strony internetowej, aplikacji internetowej bądź mobilnej (usługa będzie kończyła się na etapie stworzenia gotowego projektu graficznego i przekazania do działu programistów, którzy go wdrożą - nie będzie Pan zajmował się programowaniem takiej strony),

sklasyfikowane według PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania. Zakłada się, że w przyszłości w dalszym ciągu będzie Pan spełniał wszystkie przesłanki do zastosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przypadku, gdy w latach późniejszych w stosunku do okresu, o którym mowa w opisie stanu faktycznego, tj. w latach następujących po 2023 r., wystąpi analogiczny stan faktyczny do tego przedstawionego we wniosku i nie będzie to sprzeczne z obowiązującym aktualnie stanem prawnym, będzie Pan zatem uprawniony do opodatkowania przychodów osiąganych z ww. usług według stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)

opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)

korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)

osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)

prowadzenia aptek,

b)

(uchylona)

c)

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)

(uchylona)

e)

(uchylona)

f)

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)

wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)

podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.), pod pojęciem usług rozumie:

- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z opisanych okoliczności sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności projektuje Pan systemy informatyczne i rozwiązania interfejsowe na potrzeby tworzenia oprogramowania (oprogramowanie to tworzą inne podmioty). Usługi świadczone przez Pana zostały sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod następującymi symbolami: 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan, że do grupowania PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych przyporządkowuje następujące usługi:

- analizę funkcjonalności systemów informatycznych;

- zbieranie wymagań i zarządzanie projektami UX;

- proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów;

- przygotowywanie dokumentacji technicznej;

- zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu końcowego (interfejsu systemu);

- nadzorowanie wdrażanych rozwiązań w środowisku podmiotu zlecającego;

- testowanie zaprojektowanych rozwiązań.

Natomiast do grupowania PKWiU 62.01.11.0 Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania przyporządkowuje Pan następujące usługi:

- projektowanie architektury aplikacji oraz serwisów internetowych;

- usługi polegające na projektowaniu stron internetowych.

Podkreślił Pan, że projektuje jedynie wizualny aspekt części systemów komputerowych i wrażenia użytkownika końcowego, a nie samo oprogramowanie i jego moduły.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się "Usługi związane z oprogramowaniem". Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

- rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

- pisanie programów na zlecenie użytkownika,

- projektowanie stron internetowych.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 "Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych", która obejmuje dwa poniższe grupowania:

- PKWiU 62.01.11.0 "Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania",

- PKWiU 62.01.12.0 "Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych".

Z treści wyjaśnień do PKWiU 2015 wynika, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

- projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

- projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych), projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

- wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Z kolei, grupowanie PKWiU 62.01.12.0 "Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych" obejmuje:

- usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

- usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).

Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie "ex" (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród "Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych" (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.

Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii np. programowania czy tworzenia oprogramowania. Przy czym związek ten może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo "związany z" oznacza "dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś". Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu - mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej - należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego "Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych". Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to - całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie - obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) - tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana, a będące przedmiotem zapytania, usługi sklasyfikowane w grupowaniach PKWiU 62.01.11.0 i 62.01.12.0 mają związek z oprogramowaniem. Jak Pan wskazał, wykonywane czynności polegają m.in. na:

- projektowaniu architektury aplikacji oraz serwisów internetowych obejmującym tworzenie wizualnej struktury informacyjnej i nawigacji oraz projektowanie układu i interakcji interfejsu użytkownika;

- projektowaniu stron internetowych obejmującym tworzenie projektu graficznego strony internetowej lub aplikacji oraz przygotowywanie plików graficznych i interaktywnych prototypów;

- analizie funkcjonalności systemów informatycznych obejmującej m.in. badanie istniejących systemów i aplikacji w celu zrozumienia ich funkcji i możliwości, identyfikowanie potencjalnych obszarów ulepszeń i optymalizacji;

- zbieraniu wymagań i zarządzanie projektami UX obejmującym rozmowy z klientami i interesariuszami w celu zrozumienia ich potrzeb i celów, tworzenie user stories i personas oraz planowanie i zarządzanie projektem UX, w tym harmonogramem i zasobami;

- proponowaniu rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów poprzez m.in. tworzenie koncepcji projektowych i prototypów, ocenę techniczną wykonalności projektu oraz szacowanie kosztów i zasobów potrzebnych do realizacji projektu;

- przygotowywaniu specyfikacji technicznej, tj. definiowaniu i utrzymywaniu dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji;

- zbieraniu informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu końcowego (interfejsu systemu) obejmującym przeprowadzanie badań użytkowników i testów użytkownika, analizę feedbacku od użytkowników oraz dostosowywanie projektu UX do potrzeb użytkowników;

- nadzorowaniu wdrażanych rozwiązań w środowisku podmiotu zlecającego tj. monitorowaniu postępu wdrażania projektu UX i zapewnianie zgodności z wymaganiami i bieżąca pomoc w administrowaniu elementami systemu;

- testowaniu zaprojektowanych rozwiązań, tj. przeprowadzania testów akceptacyjnych i testów użytkownika oraz wykrywania i naprawy błędów w interfejsie.

Opis świadczonych usług wskazuje, że dotyczą one niewątpliwie oprogramowania. Opisane czynności nie dotyczą co prawda samych prac programistycznych, jednak mają wpływ na tworzone przez programistów oprogramowanie (jego wizualny aspekt), tym samym są związane z oprogramowaniem.

Wskazał Pan, że na "architekturę aplikacji oraz serwisów internetowych" składają się wizualne i hierarchiczne przedstawienie takich elementów jak: zdjęcia, rozmiar i krój tekstów, przyciski, formularze, menu, animacje. Podczas realizacji opisanych we wniosku usług Pana obowiązkiem jest zadbanie o to, by projekt graficzny i architektura serwisów internetowych bądź aplikacji były funkcjonalne, zrozumiałe, jak i atrakcyjne wizualnie i wygodne dla końcowego odbiorcy, co dodatkowo potwierdza związek Pana usług z oprogramowaniem. Pomimo, że - jak Pan wskazał - "projekt graficzny" nie stanowi oprogramowania (programu komputerowego), to m.in. na jego podstawie tworzone jest oprogramowanie, co również wskazuje na związek Pana usług z oprogramowaniem.

Zatem, biorąc pod uwagę zakres świadczonych przez Pana usług w kontekście przeprowadzonej analizy, stwierdzić należy, że wykonywanych przez Pana czynności, które zaklasyfikował Pan do grupowań PKWiU 62.01.11.0 i 62.01.12.0, niewątpliwie dotyczą oprogramowania, a tym samym są związane z oprogramowaniem.

W tym kontekście podnoszona przez Pana okoliczność - że na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania - w sytuacji gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności programowania czy tworzenia oprogramowania - nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.

W świetle powyższego, w opisanych okolicznościach właściwa stawka ryczałtu dla opisanych usług sklasyfikowanych w grupowaniach PKWiU 62.01.11.0 oraz 62.01.12.0, które - jak wynika z przeprowadzonej analizy - są związane z oprogramowaniem, wynosi 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie - jak wynika z Pana stanowiska - stawką 8,5%.

Przechodząc do kwestii korekty rozliczenia za rok 2022 wyjaśniam, co następuje.

Zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ww. ustawy:

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Przy czym, zgodnie z art. 3 pkt 5 tej ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

W myśl art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej:

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym - poprawnym już - wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Przepisy Ordynacji podatkowej nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość z zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy. Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe, czyli 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej). Okoliczności skutkujące przerwaniem lub zawieszeniem biegu przedawnienia wymienione zostały w art. 70 i art. 70a ww. ustawy.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że wyłącznie w sytuacji zastosowania błędnej stawki ryczałtu w odniesieniu do opisanych usług, przysługuje Panu prawo do dokonania korekty rozliczenia za 2022 rok. Natomiast w przypadku, gdy w 2022 r. stosował Pan stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12% - to brak jest podstaw do dokonania korekty.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

* stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

* zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości wskazanej przez Pana klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem dotyczącym ustalenia stawki opodatkowania w zakresie opisanych usług. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl