0115-KDST1-1.440.60.2024.1.AGW - WIS TOWAR – zupa - CN 2104 - stawka 5% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST1-1.440.60.2024.1.AGW WIS TOWAR – zupa - CN 2104 - stawka 5% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej "ustawą", po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 5 marca 2024 r. (data wpływu), uzupełnionego w dniu 25 marca 2024 r. (data wpływu), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: towar - " (...)"

Opis: (...), (...); skład produktu: (...); produkt prezentowany w opakowaniu o masie (...), (...)

Rozstrzygnięcie: CN 2104

Stawka podatku od towarów i usług: 5%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 14 załącznika nr 10 do ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2024 r. Wnioskodawca złożył wniosek, uzupełniony w dniu 25 marca 2024 r., w zakresie sklasyfikowania towaru " (...)" na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług.

W treści wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru

Przedmiotem wniosku jest towar przeznaczony do spożycia dla ludzi, stanowiący gotowy artykuł spożywczy. Towar powinien być klasyfikowany zdaniem Wnioskodawcy pod kodem pozwalającym na ustalenie zasad opodatkowania CN 2104 (dokładnie CN 2104 10 00 89):

Sekcja IV - Gotowe artykuły spożywcze; różne przetwory spożywcze; napoje bezalkoholowe, alkoholowe i ocet; tytoń i przemysłowe namiastki tytoniu; produkty, nawet zawierające nikotynę, przeznaczone do wdychania bez spalania; pozostałe wyroby zawierające nikotynę przeznaczone do wprowadzania nikotyny do ciała ludzkiego

21 - Różne przetwory spożywcze

2104 - Zupy i buliony i preparaty do nich; złożone przetwory spożywcze, homogenizowane

2104 10 - Zupy i buliony i preparaty do nich, pozostałe

2104 10 00 89 - Pozostałe.

Zupa (...) - (...).

Składniki: (...).

* W oparciu o produkt końcowy.

Wniosek dotyczy tylko wyrobu gotowego, bez dodatku (...).

UZASADNIENIE dla klasyfikacji CN.

Zgodnie z art. 5a ustawy VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Klasyfikacja scalona podlega ogólnym regułom interpretacji. Zgodnie z regułą 3b mieszaniny, wyroby złożone składające się z różnych materiałów lub wytworzone z różnych składników oraz wyroby pakowane w zestawy do sprzedaży detalicznej, które nie mogą być klasyfikowane przez powołanie się na regułę 3a, należy klasyfikować tak, jak gdyby składały się one z materiału lub składnika, który nadaje im ich zasadniczy charakter, o ile takie kryterium jest możliwe do zastosowania.

Zgodnie z wyjaśnieniami do działu 21 kategoria ta nie obejmuje:

(1) mieszanek warzywnych objętych pozycją 0712;

(2) namiastek kawy palonej zawierających kawę w każdej proporcji (pozycja 0901);

(3) herbaty aromatyzowanej (pozycja 0902);

(4) przypraw lub pozostałych produktów, objętych pozycjami od 0904 do 0910;

(5) przetworów spożywczych innych niż produkty opisane w pozycji 2103 lub 2104, zawierających więcej niż 20% masy kiełbasy, mięsa, podrobów, krwi, owadów, ryb lub skorupiaków, mięczaków lub pozostałych bezkręgowców wodnych, lub dowolnych ich kombinacji (dział 16);

(6) produktów objętych pozycją 2404;

(7) drożdży pakowanych jako lek lub innych produktów objętych pozycjami 3003 lub 3004;

(7) preparatów enzymatycznych objętych pozycją 3507.

Zgodnie z wyjaśnieniami do działu 2104 niniejsza kategoria obejmuje:

(1) preparaty do zup lub bulionów, wymagające jedynie dodatku wody, mleka itd.

(2) zupy i buliony gotowe do spożycia po podgrzaniu.

Produkty te generalnie bazują na produktach roślinnych (warzywa, mąka, skrobie, tapioka, makaron, ryż, ekstrakty roślinne "idt"), mięsie, ekstraktach mięsnych, tłuszczu, rybach, skorupiakach, mięczakach lub pozostałych bezkręgowcach wodnych, peptonach, aminokwasach lub ekstrakcie drożdżowym. Mogą również zawierać znaczące ilości soli.

Produkty te generalnie występują w postaci tabletek, bryłek, kostek lub w postaci proszku lub płynu.

Zdaniem Wnioskodawcy towar powinien być klasyfikowany w "dziale CN 2104", ponieważ:

(1) W przypadku towaru będącego przedmiotem wniosku, zasadniczy charakter wyznacza bulion ((...)% składu całego produktu);

(2) Towar nie mieści się w kategorii wyłączonej spod działu 21, w tym zawartość mięsa (...) nie przekracza 20% masy. Wnioskodawca wskazuje, że bulion na bazie mięsa nie należy klasyfikować do kategorii mięsa. Bulion stanowi jedynie wywar z tego produktu. Ponadto w samej klasyfikacji do CN wskazano, że zupa generalnie może bazować na mięsie;

(3) towar jest (...), składającym się z bulionu i dodatków. Powinien spełniać podstawową definicję zupy;

(4) W tym przypadku towar stanowi (...), niewymagające dodania innych składników. (...). Uzasadnia to kwalifikację w samym dziale IV Nomenklatury Scalonej, czyli jako gotowego artykułu spożywczego;

(5) Bulion, będący składnikiem towaru (...). Dodatkowe (...), podobnie jak w przypadku wielu innych zup.

"Uwzględniając powyższe towar powinien klasyfikowany w dziale CN 2104."

UZASADNIENIE właściwej stawki na gruncie podatku VAT.

Stosownie do art. 41 ust. 1-2a ustawy VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4. Dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 5%, z zastrzeżeniem art. 138i ust. 4.

Zgodnie z art. 146aa w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4 wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Do dostawy towarów Wnioskodawcy znajdzie zastosowanie przepis art. 41 ust. 2a - dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 5%. W załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%", w poz. 14 wskazano klasyfikowane do kodu Nomenklatury scalonej (CN) towary spożywcze o CN 2104 - "Zupy i buliony i preparaty do nich; złożone przetworzy spożywcze, homogenizowane". W związku z tym dostawa towaru powinna być opodatkowana stawką 5%. Zgodnie z § 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2024 (Dz. U. z 2023 r. poz. 2670) do towarów spożywczych wymienionych w poz. 1 - 18 załącznika nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56) stosuje się stawkę 0%. Dostawa towarów o kodzie 2104 CN jest więc tymczasowo (31 marca 2024 r.) opodatkowana stawką 0%.

Towar Wnioskodawcy nie stanowi dostawy towarów bądź świadczenia usług klasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu usługi związanej z wyżywieniem (PKWiU 56).

Według "art. 12f" ustawy VAT stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług klasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), z wyłączeniem sprzedaży w zakresie:

1)

napojów innych niż wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, w tym ich przygotowania i podania;

2)

towarów nieprzetworzonych przez podatnika, innych niż wymienione w załączniku nr 3 lub załączniku nr 10 do ustawy lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie;

3)

posiłków, których składnikiem są towary wskazane jako wyłączone z grupowań wymienionych w poz. 2 i 11 załącznika nr 10 do ustawy.

UZASADNIENIE do ustawy wprowadzającej niniejszy przepis (druk sejmowy 3255, s. 9 - 10) wskazuje, że regulacja dotyczy szeroko pojętej działalności gastronomicznej. Stanowi ona kontynuację wypracowanych dotychczas zasad dotyczących opodatkowania sprzedaży dokonywanej przez lokale gastronomiczne (interpretacja ogólna Ministra Finansów 1 lipca 2016 r. w sprawie stosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług dla sprzedaży posiłków i dań przez placówki gastronomiczne PT1.050.3.2016.156). Tylko w sytuacji wydania towaru w ramach usługi związanej z wyżywieniem, należy całe świadczenie klasyfikować w grupowaniu PKWiU 56.

Ustawa VAT nie zawiera definicji usług związanych z wyżywieniem. Stosownie do wyjaśnień do PKWiU dział usług związanych z wyżywieniem obejmuje usługi związane z zapewnianiem pełnego wyżywienia przeznaczonego do bezpośredniego spożycia w restauracjach, włączając restauracje samoobsługowe i oferujące posiłki "na wynos", z lub bez miejsc do siedzenia. Dział ten nie obejmuje m.in. gotowych posiłków i dań, mrożonych w "puszczach", w słoikach, pakowanych próżniowo lub przy pomocy innych technologii opakowań ze zmodyfikowaną atmosferą, sklasyfikowanych w 10.85.1 (gotowe posiłki i dania) bądź gotowych posiłków i dań, łatwo psujących się, sklasyfikowanych w 10.89.16.0 (gotowa żywność łatwo psująca się, taka jak: kanapki i świeża pizza).

Stosownie natomiast do art. 6 rozporządzenia wykonawczego 282/2011 ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej usługi restauracyjne i cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów lub żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi. Usługi restauracyjne polegają na świadczeniu takich usług w lokalu należącym do usługodawcy, podczas gdy usługi cateringowe polegają na świadczeniu takich usług poza lokalem usługodawcy. Za usługi cateringowe i restauracyjne w rozumieniu ust. 1 nie uznaje się dostawy gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo dostawy gotowej lub niegotowej żywności i napojów, wraz z ich transportem lub bez niego, ale bez żadnych innych usług wspomagających.

Zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości z dnia 22 kwietnia 2021 r., C-703/19, "pojęcie "usług restauracyjnych i cateringowych" obejmuje dostarczanie żywności wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi, mającymi na celu umożliwienie natychmiastowego spożycia tej żywności przez klienta końcowego, czego zweryfikowanie należy do sądu odsyłającego. Jeżeli klient końcowy podejmie decyzję o nieskorzystaniu z zasobów materialnych i ludzkich udostępnionych mu przez podatnika w związku z konsumpcją dostarczonej żywności, należy uznać, że z dostawą tej żywności nie wiąże się żadna usługa wspomagająca".

Wnioskodawca, (...). Towary Wnioskodawcy należy klasyfikować jego zdaniem jako gotowe posiłki lub dania bądź gotową żywność łatwo psującą się.

(...). Kluczowym aspektem działalności Wnioskodawcy jest dostawa towaru spożywczego (...).

Wnioskodawca nie angażuje się w dodatkowe usługi, które umożliwiłyby bezpośrednie spożycie produktów przez swojego klienta, ani nie ma wpływu na sposób ich wykorzystania. Jego rola ogranicza się do (...). Wnioskodawca (...). Dostarczanie towaru nie ma na celu bezpośredniego spożycia przez konsumenta, lecz (...).

Wskazania dotyczące bezpośredniego spożycia produktów, zawarte w (...), są podyktowane względami bezpieczeństwa, a nie charakterem świadczenia w kontekście podatku od towarów i usług. Oznacza to, że produkty po otwarciu nie nadają się do przechowywania i nie wymagają obróbki termicznej. Wnioskodawca ma prawo do określenia kodu Nomenklatury Scalonej zgodnie z zasadami właściwymi dla dostawy towaru. Dostawa towaru podlega zdaniem Wnioskodawcy opodatkowaniu do 31 marca 2024 r. stawką 0%, regularnie stawką 5%.

Do wniosku dołączono (...), która zawiera m.in.:

- opis produktu: (...);

- (...),

- (...),

- (...): składniki: (...).

* W oparciu o produkt końcowy.

UZASADNIENIE klasyfikacji towaru

W myśl art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej Nomenklatura scalona obejmuje:

a)

nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;

b)

wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane "podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;

c)

przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przypisy odnoszące się do podpozycji CN.

Jednolitemu stosowaniu zarówno Systemu Zharmonizowanego (HS), jak i Nomenklatury scalonej (CN) służą Noty wyjaśniające.

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega regułom zawartym w Ogólnych regułach interpretacji Nomenklatury scalonej zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę.

Reguła 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) wskazuje, że tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikację towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej.

Zgodnie z tytułem działu 21 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje "Różne przetwory spożywcze".

Natomiast zgodnie z Uwagą 1 (e) do działu 21 Nomenklatury scalonej: "Niniejszy dział nie obejmuje przetworów spożywczych innych niż produkty opisane w pozycji 2103 lub 2104, zawierających więcej niż 20% masy kiełbasy, mięsa, podrobów, krwi, owadów, ryb lub skorupiaków, mięczaków lub pozostałych bezkręgowców wodnych, lub dowolnych ich kombinacji (dział 16)".

Z kolei pozycja 2104 CN zawiera "Zupy i buliony i preparaty do nich; złożone przetwory spożywcze, homogenizowane".

Z Not wyjaśniających do HS do pozycji 2104 CN lit. (A) "Zupy i buliony i preparaty do nich" wynika, że "Niniejsza kategoria obejmuje:

(1) Preparaty do zup lub bulionów wymagające jedynie dodatku wody, mleka itd.

(2) Zupy i buliony gotowe do spożycia po podgrzaniu.

Produkty te generalnie bazują na produktach roślinnych (warzywa, mąka, skrobie, tapioka, makaron, ryż, ekstrakty roślinne itd.), mięsie, ekstraktach mięsnych, tłuszczu, rybach, skorupiakach, mięczakach lub pozostałych bezkręgowcach wodnych, peptonach, aminokwasach lub ekstrakcie drożdżowym. Mogą również zawierać znaczne ilości soli.

Produkty te generalnie występują w postaci tabletek, bryłek, kostek lub w postaci proszku lub płynu".

Uwzględniając powyższe uznać należy, że towar w postaci " (...)" o przedstawionym we wniosku składzie surowcowym, spełnia kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych pozycją 2104 Nomenklatury scalonej (CN). Klasyfikacja towaru została dokonana zgodnie z postanowieniami reguły 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jak wynika z art. 146ef ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 5%, z zastrzeżeniem art. 138i ust. 4.

W załączniku nr 10 do ustawy zawierającym "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%", w poz. 14 wskazano CN 2104: "Zupy i buliony i preparaty do nich; złożone przetwory spożywcze, homogenizowane".

W związku z powyższym, ponieważ opisany we wniosku towar, tj. " (...)" klasyfikowany jest do pozycji 2104 Nomenklatury scalonej (CN), jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 5%, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 14 załącznika nr 10 do ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do towaru będącego jej przedmiotem, który zostanie sprzedany, zaimportowany lub wewnątrzwspólnotowo nabyty w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- towar, będący przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru będącego przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja towaru, lub

- stawka podatku właściwa dla towaru, lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.), zwana dalej Ordynacją podatkową.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl) e-urząd-skarbowy/, będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl