0115-KDIT3.4011.90.2020.1.PS - PIT w zakresie konieczności rozpoznania przychodu podatkowego w związku z otrzymaną nagrodą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.90.2020.1.PS PIT w zakresie konieczności rozpoznania przychodu podatkowego w związku z otrzymaną nagrodą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) oraz art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r.o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2020 r. (data wpływu 29 stycznia 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności rozpoznania przychodu podatkowego w związku z otrzymaną nagrodą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności rozpoznania przychodu podatkowego w związku z otrzymaną nagrodą.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług reklamowych świadczonych przez Internet. Wnioskodawca prowadzi książkę przychodów i rozchodów. Wybór opodatkowania: rok 2019 - zasady ogólne, rok 2020 - podatek liniowy. Główne PKD 73.11.Z. W roku 2019 Wnioskodawca był zwolniony z podatku VAT z art. 113 jednak od stycznia 2020 r. zrezygnował z tego zwolnienia.

Wnioskodawca współpracuje z kilkoma serwisami badawczymi, w których można wypełniać ankiety na różne tematy z życia codziennego i oceniać różne produkty w zamian za nagrody pieniężne. W niektórych serwisach można zyskać dodatkowe punkty, które można wymienić na nagrody w zamian za polecenie osobom serwisu - są to takie konkursy, w których firmy wypłacają pieniądze w postaci nagrody punktowej za polecenie jak największej ilości osób do serwisu. Przychody z tego tytułu uwzględniane są jako przychody z działalności gospodarczej

Problem pojawia się w przypadku niektórych firm, które mają swoją siedzibę w Polsce, a w regulaminie mają zastrzeżone, że jest to konkurs, są opisane zasady i odprowadzają one podatek zryczałtowany w wysokości 10% za użytkownika. Wówczas od nagrody potrącane jest 10% podatku od nagród i dopiero reszta jest przelewana na konto bankowe. Każdy użytkownik traktowany jest tak samo, jeśli chodzi o rozliczenie - nie ważne, czy posiada działalność, czy jest zwykłą osobą fizyczną.

Wnioskodawca podaje przykłady takich firm:

* X sp.z.o.o.;

* Y sp.z.o.o.;

* Z sp.z.o.o.;

* B sp.z.o.o.

Przykładowo:

Odwołując się do spółki Y sp.z.o.o., w jej regulaminie widnieje: Do każdej Nagrody przyznana zostanie dodatkowa nagroda pieniężna, stanowiąca 11,11°% wartości brutto Nagrody. Organizator przed wydaniem Nagrody, jako płatnik, potrąci z nagrody pieniężnej 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od łącznej wartości Nagrody i nagrody pieniężnej oraz odprowadzi do właściwego urzędu skarbowego w ustawowym terminie (zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

X sp.z.o.o. - wyciąg z regulaminu:

3. Dodatkowo, do każdej z Nagród doliczona będzie nagroda pieniężna w wysokości 11,11% wartości Nagrody, którą Organizator pobierze od Uczestnika w momencie wydania Nagrody z przeznaczeniem na zapłatę podatku dochodowego od Nagrody, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego.

W tych serwisach zbiera się punkty za polecenie jak największej ilości użytkowników, którzy będą chętnie wypełniali ankiety, a potem przy odbiorze nagrody należy wypełnić tzw. test wiedzy, w którym należy odpowiedzieć na pytanie konkursowe, aby dopiero otrzymać prawo do tej nagrody i móc tą nagrodę otrzymać w postaci przelewu na konto. Gdy się poprawnie odpowie, wygrywa się pytanie konkursowe i można oczekiwać na przelew nagrody. Do tej nagrody przypisywana jest również nagroda dodatkowa w wysokości 11,11% i od całości jest odejmowany podatek zryczałtowany w wysokości 10%.

Z interpretacji, które odnalazł Wnioskodawca oraz opinii doradców podatkowych wynika, że związek konkursu z działalnością gospodarczą podatnika nie wpływa na sposób opodatkowania wygranej (nagrody).

W orzecznictwie sądów administracyjnych i interpretacjach indywidualnych przeważa stanowisko, że osoby fizyczne prowadzące firmy, które uzyskają nagrody w ramach konkursu lub loterii, w których uczestniczą w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, będą opodatkowane stawką zryczałtowaną na podstawie art. 30 ust. 1 pk2 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że organizator konkursu lub loterii jako płatnik powinien pobrać zryczałtowany podatek według stawki 10%. Fakt, że uczestnikami konkursu lub loterii są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, nie wpływa na sposób opodatkowania otrzymanych przez nie nagród, czyli że związek wygranych w konkursie z prowadzoną działalnością gospodarczą nie wyłącza opodatkowania nagród stawką 10%. W tej sytuacji wyłączenie z zakresu art. 30c przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wskazuje, że ustawodawca nakazuje opodatkowanie nagród w konkursach czy loteriach dla przedsiębiorców według stawki zryczałtowanej. W związku z tym opodatkowanie nagród podatkiem liniowym lub według skali byłoby działaniem contra legem, czyli wbrew prawu. Wobec powyższego Wnioskodawca prosi o potwierdzenie stanowiska, że osoba prowadząca jednoosobową działalność w zakresie usług reklamowych świadczonych przez Internet, nie wykazuje już w żadnych przychodach nagród z konkursów od firm, w których regulaminach wyraźnie wskazano że to organizator potrąca podatek od nagrody.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przychód od nagród wygranych w konkursach, w ramach których organizator od wszystkich wygranych pobiera 10% zryczałtowany podatek od nagród (tak jak nakazuje ustawodawca), Wnioskodawca zobowiązany jest uwzględnić w przychodach w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mimo że podatek został już pobrany?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien on wykazywać w przychodach z działalności gospodarczej nagród z konkursów od firm, gdzie organizator w regulaminie wyraźnie wskazał, że potrącą podatek od nagrody i podatek ten został potrącony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy, zawiera katalog źródeł przychodów, wśród których wymienia m.in. pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 3), inne źródła (pkt 9).

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 powołanej ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą uznaje się działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług (art. 14 ust. 1 ww. ustawy).

W świetle art. 14 ust. 2 pkt 8 cytowanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Natomiast za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 (art. 20 ust. 1 ustawy).

Zgodnie natomiast z treścią art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Obowiązek pobrania podatku od wygranych wynika z art. 41 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym płatnicy, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Zaznaczenia wymaga w tym miejscu, że w orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia "konkurs", dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że: "(...) zasadniczo definicja pojęcia "konkurs" zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji.

Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem "konkurs" czytamy, że jest to - "przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami". W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję "konkursu" pojawia się element "rywalizacji". Bez "rywalizacji" bowiem nie możemy dookreślić pojęcia "konkurs". W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem "rywalizować" wskazuje się, że oznacza to: "ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś" (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.)".

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca jest osobą prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług reklamowych świadczonych przez Internet. Wnioskodawca współpracuje z kilkoma serwisami badawczymi, w których można wypełniać ankiety na różne tematy z życia codziennego i oceniać różne produkty w zamian za nagrody pieniężne. W niektórych serwisach można zyskać dodatkowe punkty, które można wymienić na nagrody w zamian za polecenie osobom serwisu - są to konkursy, w których firmy wypłacają pieniądze w postaci nagrody punktowej za polecenie jak największej ilości osób do serwisu. Jak wskazał Wnioskodawca przychody z tego tytułu uwzględniane są jako przychody z działalności gospodarczej.

W serwisach, z którymi współpracuje Wnioskodawca i które to wypłacają mu nagrody, zbiera się punkty za polecenie jak największej ilości użytkowników, którzy będą chętnie wypełniali ankiety, a potem przy odbiorze nagrody należy wypełnić tzw. test wiedzy, w którym należy odpowiedzieć na pytanie konkursowe, aby dopiero otrzymać prawo do tej nagrody i móc tą nagrodę otrzymać w postaci przelewu na konto.

Jak wynika z przedmiotowego wniosku firmy, z którymi współpracuje Wnioskodawca potrącają 10% zryczałtowany podatek dochodowy od takich nagród pieniężnych oraz odprowadzają go do właściwego urzędu skarbowego w ustawowym terminie, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Każdy użytkownik traktowany jest tak sumo, niezależnie czy prowadzi działalność gospodarczą czy też nie.

Przechodząc na grunt przepisów prawa podatkowego, należy wskazać że, nagrody otrzymywane przez Wnioskodawcę w konkursach organizowanych przez serwisy, z którymi współpracuje Wnioskodawca, i które jak wynika z treści wniosku co do zasady kwalifikowane są do przychodów z działalności gospodarczej, a więc uzyskiwane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy). Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy.

Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i 2 ustawy, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Tylko nagrody otrzymane przez uczestników konkursów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi pozarolniczej działalności gospodarczej, stanowią przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, tj. przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, pomimo pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego przez organizatorów konkursów, Wnioskodawca zobowiązany jest uwzględnić w przychodach w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychody od nagród wygranych w tych konkursach, które podlegają opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Zastrzec należy przy tym, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie kwestia obowiązku rozpoznawania przychodu podatkowego w związku o otrzymywaniem nagród w konkursach organizowanych przez serwisy, z którymi współpracuje Wnioskodawca.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy - Ordynacja podatkowa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych - Dz. U. z 2020 r. poz. 374, z późn. zm.)

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl