0115-KDIT3.4011.439.2019.3.PS - PIT w zakresie sposobu opodatkowania dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.439.2019.3.PS PIT w zakresie sposobu opodatkowania dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2019 r. (data wpływu 29 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 grudnia 2019 r. (data wpływu 27 grudnia 2019 r.) oraz pismem z dnia 8 stycznia 2020 r. (data wpływu 8 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej. Wniosek został następnie uzupełniony pismem z dnia 27 grudnia 2019 r. (data wpływu 27 grudnia 2019 r.) oraz pismem z dnia 8 stycznia 2020 r. (data wpływu 8 stycznia 2020 r.)

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzanie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą głównie na świadczeniu usług informatycznych mieszczących się w dziale:

1.

62 klasyfikacji PKWIU, tj.:

* 62.0 usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane;

* 62.1 usługi związane z oprogramowaniem;

* 62.2 usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki;

* 62.3 usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi;

* 62.09 pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych;

2.

63:

* 63.1 usługi przetwarzania danych; usługi zarządzania stronami internetowymi (hosting) i podobne usługi; usługi portali internetowych;

* 63.11 usługi przetwarzania danych; usługi zarządzania stronami internetowymi (hosting) i podobne usługi;

* 63.12 usługi portali internetowych;

* 63.91 usługi agencji informacyjnych;

* 63.99 pozostałe usługi w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

.

Obecnie działalność jest opodatkowana podatkiem dochodowym liczonym według zasad ogólnych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku informatyka. Zakres obowiązków Wnioskodawcy obejmuje:

1.

administrowanie serwerem backupu;

2.

monitoring sieci i serwerów będących pod nadzorem Centrum Usług Informatycznych;

3.

współpraca z administratorem sieci rozległej w zakresie administracji, ochrony i rozbudowy sieci;

4.

współpraca z firmami zewnętrznymi w zakresie nadzorowanych zasobów informatycznych, współpraca z serwisem sprzętu komputerowego w zakresie realizowanych napraw i konserwacji urządzeń pracujących w sieci i sieciach autonomicznych;

5.

współpraca z innymi jednostkami X w zakresie wykonywania swoich zadań;

6.

współpraca z administratorami Y oraz administratorami sieci lokalnych X

7.

zastępstwo w zakresie administrowania serwerami będącymi w gestii CUI;

8.

udział w procesach zakupu, odbioru i konfiguracji sprzętu i oprogramowania dotyczącego sieci i serwerów;

9.

udział w pracach rozwojowych zgodnych z zakresem obowiązków;

10.

tworzenie dokumentacji związanej z zajmowanym stanowiskiem pracy;

11.

współpraca w pracach Zespołu Zasobów Sieci i Serwerów;

12.

współpraca z innymi jednostkami X w zakresie wykonywania swoich zadań;

13.

przestrzeganie odpowiednich regulaminów i procedur;

14.

dostarczenie danych potrzebnych do przygotowania analiz dotyczących nadzorowanych zasobów informatycznych;

15.

samodzielne i twórcze wykonywanie powierzonych zadań;

16.

znajomość umów zawieranych przez CUI dotyczących obowiązków na stanowisku pracy;

17.

udział w komisjach przetargowych;

18.

wykonywanie innych poleceń służbowych bezpośredniego przełożonego i kierownika CUI z tytułu zajmowanego stanowiska.

Zakres obowiązków wynikających z umowy o pracę pokrywa się z zakresem usług określonych w grupowaniu 62.03.Z. działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi. Podklasa ta obejmuje zarządzanie i obsługę systemów komputerowych i/lub urządzeń przetwarzania danych należących do klienta w miejscu ich zainstalowania, włączając usługi wspomagające.

W przypadku prac zleconych przez pracodawcę i nie mieszczących się w zakresie obowiązków z umowy o pracę Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz pracodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokumentowane fakturami VAT.

W 2020 r. Wnioskodawca zamierza opodatkować swoje dochody podatkiem liniowym, w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowych od osób fizycznych. Wnioskodawca w tym celu zamierza złożyć oświadczenie o wyborze podatku liniowego właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie wskazanym w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca oświadcza, że żadne czynności wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2020 na rzecz kontrahenta będącego w tym roku podatkowym jednocześnie pracodawcą Wnioskodawcy nie będą odpowiadały (w całości lub częściowo) czynnościom, które Wnioskodawca będzie wykonywał w tym samym roku podatkowym w ramach tego stosunku o pracę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, który w 2020 r. wykonuje czynności wynikające z umowy o pracę związane z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi należącymi do pracodawcy w miejscu ich zainstalowania, a nie pokrywające się w żadnym stopniu z usługami w zakresie tworzenia i zarządzania oprogramowaniem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz kontrahenta będącego w tym samym roku podatkowym jednocześnie pracodawcą Wnioskodawcy, nie stanowi przesłanki do braku możliwości opodatkowania tych dochodów na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Wnioskodawca wskazuje, że stosownie do art. 9a ust. 2 powyższej ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku Wnioskodawca obowiązany jest do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania.

Możliwość opodatkowania podatkiem liniowym jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. W przypadku Wnioskodawcy zakresy świadczonych usług nie pokrywają się usługami świadczonymi w ramach umowy o pracę. Obejmują, np. opiekę informatyczną nad platformą - usługa wg grupowania PKWIU 62.01 Działalność związana z oprogramowaniem. W związku z powyższym nie istnieją przeszkody do wyboru opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej według art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym (...).

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Stosownie do art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że możliwość opodatkowania dochodów 19% "podatkiem liniowym" dotyczy - co do zasady - dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej (ze źródła przychodów pozarolnicza działalność gospodarcza). Przy czym, możliwość opodatkowania "podatkiem liniowym" jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy w wyniku prowadzenia tej działalności uzyskują przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik (a w przypadku wykonywania ww. działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną chociażby jeden ze wspólników) wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że żadne czynności wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2020 na rzecz kontrahenta będącego w tym roku podatkowym jednocześnie pracodawcą Wnioskodawcy nie będą odpowiadały (w całości lub częściowo) czynnościom, które Wnioskodawca będzie wykonywał w tym samym roku podatkowym w ramach tego stosunku o pracę.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że skoro w istocie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach stosunku pracy nie będą tożsame są z czynnościami, które wykonywać będzie w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (kwestia ta stanowi element przedstawionego zdarzenia przyszłego i jako taka nie podlega ocenie w niniejszej interpretacji), a zatem nie będą zachodzić okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w 2020 r. będą mogły być opodatkowane tzw. podatkiem liniowym, na zasadach określonych w art. 30c tej ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy jest więc prawidłowe.

Wyeksponować trzeba jednak, że ocena "tożsamości" wykonywanych czynności w ramach stosunku pracy oraz prowadzonej działalności gospodarczej może nastąpić w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego. Mając na uwadze treść art. 14b Ordynacji podatkowej, w przedmiotowej sprawie tut. organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach umowy o pracę, są tożsame z czynnościami, które wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (leczenie ambulatoryjne). Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego. Opodatkowanie wykonywanych usług tzw. podatkiem liniowym leży natomiast w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że nie spełnia przesłanek wynikających z art. 9a ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl