0115-KDIT3.4011.388.2018.2.DP - Opodatkowanie przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.388.2018.2.DP Opodatkowanie przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2018 r. (data wpływu 18 czerwca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2018 r. (data wpływu 28 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką w udziale wynoszącym 99% lokalu mieszkalnego, dla którego to lokalu mieszkalnego prowadzona jest księga wieczysta (dalej: Lokal mieszkalny).

Lokal znajduje się w budynku wybudowanym przed 1945 r.

Wnioskodawczyni wraz z mężem zawarli dnia 12 listopada 2003 r. umowę ustanowienia odrębnej własności lokalu, jego sprzedaży i oddania gruntu w użytkowanie wieczyste oraz ustanowienia hipotek, mocą której to umowy nabyli na prawie wspólności ustawowej (do majątku wspólnego) własność Lokalu mieszkalnego. Wcześniej Wnioskodawczyni i jej mężowi, na prawach wspólności ustawowej przysługiwało, przez co najmniej 5 lat (od 1981 r.), własnościowe spółdzielcze prawo do Lokalu mieszkalnego. Zgodnie z treścią aktu notarialnego "Na poczet ustalonej ceny w kwocie 38.460,00 (trzydzieści osiem tysięcy czterysta sześćdziesiąt) złotych, po zastosowaniu 70% bonifikaty od wartości lokalu, to jest od kwoty 128.200,00 (sto dwadzieścia osiem tysięcy dwieście) złotych nabywcy uiścili w dniu 7 listopada 2003 r. pierwszą ratę w wysokości 3.846,00 (trzy tysiące osiemset czterdzieści sześć) złotych, co Przedstawicielka Gminy Miasta S. potwierdza". Z powyższego wynika, że cena, za którą Wnioskodawczyni wraz z mężem nabyli lokal to 38.460,00 zł.

Dnia 8 maja 2014 r. Wnioskodawczyni podpisała z mężem umowę o wyłączeniu wspólności ustawowej, następnie tego samego dnia zawarła umowę o podział majątku wspólnego. Mocą tej umowy własność całego Lokalu mieszkalnego przypadła Wnioskodawczyni, zaś jej mężowi własność pojazdów samochodowych. Wartość Lokalu mieszkalnego została w akcie notarialnym określona na 1.000.000,00 zł, zaś pojazdów samochodowych na 50.000 zł. Zdaniem Wnioskodawczyni wartość Lokalu mieszkalnego została określona według ceny rynkowej. Podział nastąpił bez wzajemnych spłat i dopłat.

Wnioskodawczyni aktualnie wynajęła Lokal mieszkalny na rzecz swojego syna, który jest współwłaścicielem tego lokalu w udziale wynoszącym 1%. Wnioskodawczyni wynajęła ten Lokal mieszkalny na rzecz syna na cele prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, polegającej na dalszym podnajmie nieruchomości podmiotom trzecim zajmującym się usługami zakwaterowania turystów na pobyt krótkoterminowy.

Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej, nie wynajmuje innych lokali. W umowie najmu między Wnioskodawczynią a jej synem określono, że to on ponosi odpowiedzialność za ewentualne szkody wyrządzone przez dalszych podnajemców. Tym samym Wnioskodawczyni nie jest obciążona ryzykiem gospodarczym prowadzenia działalności gospodarczej w Lokalu mieszkalnym przez jej syna. Wnioskodawczyni, z tytułu najmu Lokalu mieszkalnego, przysługuje czynsz najmu.

Syn Wnioskodawczyni wykonał w Lokalu roboty budowlane polegające m.in. na zmianie rozmieszczenia i ilości pomieszczeń w Lokalu, zmianie przeznaczenia niektórych pomieszczeń w Lokalu (np. dodatkowe łazienki zamiast kuchni), wymianie podłóg, okien, pomalowaniu ścian itp. koszt robót budowlanych przekroczył wartość 10.000,00 zł.

Wnioskodawczyni aktualnie opodatkowuje uzyskany z tytułu najmu przychód (w postaci czynszu najmu) podatkiem ryczałtowym od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1).

Czy Wnioskodawczyni uprawniona jest do opodatkowania przychodów z tytułu najmu Lokalu mieszkalnego na rzecz syna zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8,5% do kwoty 100.000 zł przychodów i 12,5% ponad tę kwotę?

Wnioskodawczyni uważa, że jest uprawniona do opodatkowania przychodów z tytułu najmu Lokalu mieszkalnego na rzecz syna zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8,5% do kwoty 100.000 zł przychodów i 12,5% ponad tę kwotę.

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (u.z.p.d.) "ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne: osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej".

Zgodnie z art. 2 ust. 1a u.z.p.d. "osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych".

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ww. ustawy "Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym".

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne "Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5%: przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, do kwoty 100.000 zł; od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12,5% przychodów".

W związku z tym, że Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej i niewynajmującą innych nieruchomości poza Lokalem mieszkalnym, w związku z czym nie sposób przypisać jej prowadzenia działalności ciągłej i zorganizowanej, to jest ona uprawniona do opodatkowania przychodów z tytułu najmu Lokalu mieszkalnego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie wskazać należy, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy pytania oznaczonego we wniosku nr 1. W zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2, 3, 4 i 5 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto podkreślić należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. W postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ogranicza się do dokonania subsumcji przedstawionego przez stronę stanu faktycznego pod określony przepis prawa podatkowego i wyjaśnienia przyczyn, dla których w określonym stanie faktycznym dany przepis ma zastosowanie.

Odnosząc się natomiast do powołanych przez Wnioskodawczynię interpretacji indywidualnych wskazać należy, że dotyczą one tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym czy zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl