0115-KDIT3.4011.38.2022.2.AWO - Ulga termomodernizacyjna w PIT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.38.2022.2.AWO Ulga termomodernizacyjna w PIT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 stycznia 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Uzupełniła go Pani pismami z 19 stycznia 2022 r., 22 stycznia 2022 r. oraz 24 stycznia 2022 r.

Uzupełnienia wniosku w odpowiedzi na wezwanie dokonała Pani pismami z:

- 28 marca 2022 r. (wpływ 28 marca 2022 r.), oraz

- 24 marca 2022 r. (wpływ 28 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawiony w uzupełnieniu wniosku z 28 marca 2022 r.

Na podstawie aktu notarialnego 1 (umowa darowizny i ustanowienia służebności) z 3 czerwca 2015 r. jest Pani jedyną właścicielką budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wolnostojącego, służącego do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych, stanowiącego konstrukcyjnie samodzielną całość, położonego na działce o numerze ewidencyjnym 1, obręb A, gmina A., powiat B., województwo C.

Decyzją z 23 kwietnia 1985 r., znak: XXX Naczelnik Miasta i Gminy A. udzielił pozwolenia na budowę wyżej wskazanego budynku mieszkalnego. Nieruchomość ma założoną księgę wieczystą XYZ.

4 maja 2021 r. rozpoczęła Pani przedsięwzięcie termomodernizacyjne składające się z kilku etapów:

I. Etap pierwszy (zadanie częściowo zrealizowane)

Wymiana starych okien i drzwi wraz z usługą montażową.

Wydatki na to zadanie w 2021 r. zostały sfinansowane wyłącznie z własnego budżetu właściciela budynku mieszkalnego. Nie uzyskano żadnej dotacji na to zadanie.

Data rozpoczęcia przedsięwzięcia: 20 maja 2021 r.

Przewidywana data zakończenia przedsięwzięcia: 30 maja 2023 r.

II. Etap drugi (zadanie zrealizowane)

Wymiana starego i nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe na nowoczesne źródło ciepła spełniające najwyższe normy określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz.Urz.UE.L 193 z 21.07.2015, s. 100).

Wydatki na to zadanie w 2021 r., zgodnie z fakturami VAT wystawionymi na właściciela budynku mieszkalnego jednorodzinnego, opiewają na kwotę... zł... gr.

Przedsięwzięcie w 2021 r. zostało częściowo sfinansowane z: 1) dotacji celowej - na podstawie uchwały numer YYY Rady Miejskiej w A. (...). - umowa z... 2021 r.

Kwota dotacji wyniosła:. zł.

2) Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w B. w ramach programu "Czyste Powietrze" - umowa numer ZZZ.

Kwota dotacji wyniosła:. zł.

Wkład własny na zadanie pochodził z budżetu własnego właściciela budynku mieszkalnego i po odliczeniu dotacji z punktu 1 i 2 wyniósł:. zł... gr.

Data rozpoczęcia przedsięwzięcia: 20 maja 2021 r.

Data zakończenia przedsięwzięcia: 2 wrzesnia 2021 r.

III. Etap trzeci (zadanie częściowo zrealizowane)

Inwestycja będzie polegała na: 1) demontażu, zakupie i montażu nowej instalacji c.o. i c.w.u., na które składa się m.in.: wymiana rurociągów, częściowa wymiana grzejników na ogrzewanie podłogowe, wymianę izolacji rurociągów, zastosowanie ekranów zagrzejnikowych w tych miejscach gdzie grzejniki zostaną, sterowników termostatycznych i czasowego sterowania działania instalacji, wyposażenie instalacji w system cyrkulacyjny oraz zastosowanie armatury regulacyjnej.

Demontaż, zakup i montaż nowej instalacji c.o. i c.w.u. w budynku mieszkalnym przyczyni się do bardziej funkcjonalnego i ekonomicznego jej wykorzystania.

Obecna instalacja c.o. i c.w.u. z biegiem czasu straciła swoją sprawność i prowadzi do dużych strat ciepła, co z kolei skutkuje wzrostem rachunków za energię cieplną odczuwalną w budżecie właściciela. Wymiana instalacji c.o. i c.w.u. umożliwi redukcję zużycia ciepła potrzebnego do ogrzania budynku mieszkalnego. Inwestycja ta będzie możliwa do wykonania tylko w przypadku wykonania inwestycji opisanej w punkcie 2. Zrobienie ogrzewania podłogowego na obecnej podłodze jest niewłaściwą sztuką budowlaną i nie przyniesie zamierzonego efektu termomodernizayjnego.

2) ociepleniu przegród budowlanych - podłogi na gruncie, na które składa się m.in.: (zasypanie fundamentów (kruszywo o ciągłym uziarnieniu i podsypka z piachu), chudy beton wraz ze zbrojoną siatką stalową, izolacja przeciwwilgociowa podłogi na gruncie połączona na zakład z izolacją poziomą fundamentów - folia, izolacja podłogi i ścian - płyty styropianowe, dylatacja, instalacja centralnego ogrzewania (folia od ogrzewania podłogowego, rura do ogrzewania podłogowego, spinki mocujące rurę), wylewka betonowa, wykończenie podłogi, tj. klej pod płytki podłogowe wraz z wypełnieniem fug, płytki podłogowe oraz mata i panele wraz z listwami wykończeniowymi), a także materiały budowlane służące do naprawy tynku przy podłodze wraz ze szpachlowaniem i ich odmalowaniem.

Obecnie istniejąca podłoga na gruncie nie spełnia swoich właściwości termomodernizacyjnych. Podłoga na gruncie wykonana jest z desek przybitych do drewnianych legarów. Legary (z uwagi na różną szerokości pomieszczeń, podtrzymywane są przez drewniane podpory), posadowione są na fundamentach. Fundament jest niezasypany żadną podsypką - pusty w środku. Podłoga w żaden sposób nie jest zaizolowana. Wykonanie wylewki betonowej, na takim podkładzie, może doprowadzić do jej zapadnięcia. Konieczne jest rozebranie istniejącej podłogi, zasypanie odpowiednią ilością i warstwą kruszywa i piachu, a następnie wykonanie stosownej wylewki, która zapewni odpowiednią stabilność i wyrównanie podłogi, na którą będzie można ułożyć kolejne warstwy: styropianu, folii, instalacji c.o. – ogrzewania podłogowego, kolejnej wylewki i wykończenia podłogi.

Z uwagi na ponad trzydziestpięcioletnie użytkowanie pomieszczeń nad fundamentami, w budynku odczuwa się niższą temperaturę oraz wilgoć. Podłoga jest niestabilna. Brak izolacji termicznej na gruncie, stanowi olbrzymi mostek termiczny, co ma bezpośredni wpływ na temperaturę w pomieszczeniach zlokalizowanych bezpośrednio nad gruntem. Zastosowanie ocieplenia przegrody budowlanej - podłogi na gruncie podniesie temperaturę w pomieszczeniach bezpośrednio nad gruntem, jak i powyżej nich. Wykonanie odpowiedniej izolacji od gruntu, a tym samym kompletnej podłogi na gruncie, przyczyni się do uzyskania jednakowej temperatury w budynku, izolacji od wilgoci oraz ograniczy utratę ciepła w budynku. To z kolei przełoży się na niższe zapotrzebowanie na ogrzewanie budynku, co bezpośrednio ma przełożenie na zmniejszenie zapotrzebowania na energię - czyli uzyska się efekt ekologiczny i ekonomiczny.

Dobrze zaizolowana termicznie podłoga na gruncie powinna być wykonana zwłaszcza pod posadzkami ogrzewanymi, tj. ogrzewaniem podłogowym. Dobrze wykonane ocieplenie podłogi to podstawa. Wiąże się to z mniejszymi stratami ciepła, a tym samym oszczędnościami w rachunkach za ogrzewanie.

W 2021 r.:

1)

zakupiono część materiałów dotyczących:

a)

instalacji c.o. i c.w.u. (tj.m.in.: rura do ogrzewania podłogowego, sprzęgło do podłogówki, sterownik do podłogówki),

b)

ocieplenia przegród budowlanych - podłogi na gruncie (tj.m.in.: kruszywo o ciągłym uziarnieniu, zbrojoną siatkę stalową, cement, wykończenie podłogi, tj. płytki podłogowe, fugę do płytek), a także materiały budowlane służące do naprawy tynku przy podłodze wraz ze szpachlowaniem i ich odmalowaniem (tynk budowlany, gładź szpachlową, farbę, grunt),

2)

wykonano już częściowe ocieplenia przegród budowlanych - podłogi na gruncie.

W 2021 r. wydatki na:

1)

instalację c.o. i c.w.u.,

2)

ocieplenie przegród budowlanych - podłogi na gruncie

zgodnie z fakturami VAT wystawionymi na właściciela budynku mieszkalnego jednorodzinnego zostały sfinansowane wyłącznie z własnego budżetu właściciela budynku mieszkalnego.

Ponadto posiadana umowa numer ZZZ z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w B. w ramach programu "Czyste Powietrze" obejmuje swym zakresem zadanie dotyczące wymiany instalacji c.o., instalacji c.w.u. oraz ocieplenia przegród budowlanych.

W 2021 r. zadanie nie zostało rozliczone z WFOŚiGW i nie wystąpiono z wnioskiem o jego rozliczenie, z uwagi na jego pełne niezrealizowanie.

Data rozpoczęcia przedsięwzięcia: 20 maja 2021 r.

Planowana data zakończenia przedsięwzięcia: 30 maja 2023 r.

IV. Etap czwarty (zadanie planowane do zrealizowania)

W związku z pogarszającym się stanem poszycia dachowego, a także chęcią ocieplenia przegrody budowlanej (w związku z dużymi stratami ciepła przez nieocieplony strych) jaką niewątpliwie jest strych, konieczna jest wymiana pokrycia dachowego.

Więźba dachowa musi być zabezpieczona membraną paroprzepuszczalną, łatami, kontrłatami, deskami, blachodachówką oraz wyposażona w system odprowadzania wód opadowych poprzez wymianę kompletu rynien dachowych i rur spustowych.

Kolejnym etapem będzie ocieplenie poszycia dachowego wełną mineralną zabezpieczoną folią paroprzepuszczalną, tak by mógł dobrze spełniać funkcje termoizolacyjne - zimą chronić przed ucieczką ciepła, a co za tym idzie poprawy efektywności energetycznej budynku mieszkalnego, co przyczyni się do zmniejszenia ilości spalonego źródła energii, a latem przed przegrzaniem.

Planuje Pani zrealizować inwestycję do 30 maja 2023 r.

Wymiana poszycia dachowego nie będzie w żaden sposób naruszała i zmieniała konstrukcji budynku, a tym bardziej samego dachu, które skutkowałoby jego nadbudową lub rozbudową. Wymiana poszycia dachowego nie spowoduje powiększenia kubatury, czy też powierzchni użytkowej budynku, a tym bardziej nie dojdzie do adaptacji poddasza poprzez podniesienie ścian kolankowych, dobudowie nowej kondygnacji, czy też podwyższenie ścian szczytowych.

Posiadana umowa numer ZZZ z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w B. w ramach programu "Czyste Powietrze" - obejmuje swym zakresem zadanie dotyczące ocieplenia przegród budowlanych.

W 2021 r. zadanie nie zostało rozliczone z WFOŚiGW i nie wystąpiono z wnioskiem o jego rozliczenie, z uwagi na to że nie zostało jeszcze rozpoczęte.

V. Etap piąty (zadanie planowane do zrealizowania)

Modernizacja układu kominowego.

Obecny układ kominowy przyczynia się do dużych strat ciepła. Objawia się to tym, że na niemieszkalnym strychu, w którym przebiega komin, jak i ponad poszyciem dachowym gdzie komin wystaje pojawiły się "wykwity" oraz pęknięcia na ścianach komina. Komin, mając już ponad trzydzieścipięć lat, nigdy nie był modernizowany.

Stary komin charakteryzuje się również bardzo nierównomiernym ciągiem powietrza. Powoduje to bardzo szybkie i niedokładne spalanie opału.

Piec centralnego ogrzewania został wymieniony w 2021 r. Zamontowany kocioł 5 klasy ma o wiele niższą temperaturę spalin i większe opory ich przepływu oraz wydajność modulowaną od nawet 30% mocy nominalnej. W kotłach tych w trybie pracy z częściową mocą spaliny mają temperatury bliskie punktu rosy i jeśli zostawi się stary komin, produkty spalania będą się wykraplać w kominie, a nawet i w samym kotle. Chłodne spaliny mają większą gęstość i tym samym następuje spadek siły ciągu kominowego. Należy zatem zakładać, że komin podłączony do kotła klasy 5 na całej długości będzie pracował w trybie mokrym. Wkład kominkowy związany jest z konstrukcją budynku i służy jako urządzenie grzewcze. Z uwagi na brak funduszy w 2021 r., wymianę układu kominowego odłożono do realizacji do końca 30 maja 2023 r. Modernizacja układu kominowego będzie polegała na rozebraniu popękanego komina od wysokości strychu i zastosowaniu od tej wysokości wkładu ceramicznego oraz kwasoodpornego od samego dołu komina. Należy wykonać go z materiałów odpornych na działanie agresywnego kondensatu i takiej konstrukcji, żeby jak najbardziej ograniczyć spadek temperatury spalin przechodzących przez komin na całej jego długości. Na kondensat odporne są elementy wykonane ze stali nierdzewnych (kwasoodpornych) oraz ceramika kwasoodporna. Z kolei izolację cieplną zapobiegającą wychłodzeniu spalin na całej długości komina zapewni wełna mineralna zastosowana pomiędzy elementem wewnętrznym i płaszczem zewnętrznym. Wówczas opał będzie spalał się jednostajnie i dokładnie. Układ kominowy będzie szczelny i będzie miał odpowiedni ciąg. W skutek inwestycji montażu wkładu kominowego zwiększy się wydajność kotła, gdyż wytworzone ciepło trafi do instalacji grzewczej, a nie "ucieknie" kominem. Dzięki temu, że komin będzie miał zamontowany odpowiedni wkład i będzie szczelny opał będzie spalał się efektywnie i bez strat.

Podsumowanie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego

Kwota odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej w odniesieniu do realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnegoh (etap I, etap II, etap III, etap IV i etap V), w budynku mieszkalnym, którego jest Pani właścicielem, uwzględniając wartość dofinansowania wynikającego z umowy Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w B. w ramach programu "Czyste Powietrze" - umowa numer ZZZ, nie przekroczy kwoty 53 000 zł. Koszt materiałów, które zostały i zostaną użyte do inwestycji oraz usługa ich wykonania jest i będzie udokumentowana fakturami VAT wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatków od towarów i usług. Faktury VAT za materiały i usługę, które są i zostaną użyte w inwestycji termomodernizacyjnej są i zostaną wystawione na Panią. Wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (etap I, etap II, etap III, etap IV i etap V) nie zostaną sfinansowane (dofinansowane) z żadnych innych środków i nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek innej formie, poza tylko tymi wynikającymi z umowy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w B. w ramach programu "Czyste Powietrze" - umowa numer ZZZ oraz dotacji celowej na podstawie uchwały numer YYY Rady Miejskiej w A. z 29 marca 2021 r. w sprawie przyjęcia zasad udzielania dotacji celowej na wymianę źródeł ciepła w celu ograniczenia niskiej emisji i zanieczyszczeń powietrza na terenie Gminy i Miasta A. w 2021 r. - umowa z... 2021 r. Wydatki poniesione w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem termomodernizacyjnym (etap I, etap II, etap III, etap IV i etap V) nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i nie zostaną uwzględnione przeze mnie w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna).

W uzupełnieniu wniosku złożonym 28 marca 2022 r. podała Pani także, że:

1) wskazana we wniosku nieruchomość, zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny, tzn. cytując: "Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku".

2) W ramach ulgi termomodernizacyjnej zamierza Pani dokonać odliczenia w 2022 r., w 2023 r. i w 2024 r. Jeśli kwota odliczenia nie znajdzie pokrycia w rocznym dochodzie będzie podlegała odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

3) Na moment dokonania odliczenia (data złożenia zeznania lub jego korekty) nadal będzie Pani właścicielem nieruchomości opisanej we wniosku, tj. działki o numerze ewidencyjnym 1, obręb A, gmina A., powiat B., województwo C., posiadającej założoną księgę wieczystą XYZ.

4) Forma opodatkowania uzyskanych przez Panią dochodów to dochód opodatkowany według skali podatkowej.

5) Forma opodatkowania uzyskanych przez Panią dochodów - była/jest i będzie dochodem opodatkowanym według skali podatkowej.

6) Wskazując we wniosku, że przedsięwzięcie termomodernizacyjne składa się z kliku etapów miała Pani na myśli to, że etap 2, etap 3 punkt 1, etap 3 punkt 2, etap 4 i etap 5 są funkcjonalnie czynnościami powiązanymi ze sobą.

I tak:

etap 2 jest ściśle powiązany z etapem 3 punkt 1 - aby połączyć nowy kocioł na pellet należy zastosować nową instalację c.o. i c.w.u. Obecna instalacja c.o. i c.w.u., z biegiem czasu, straciła swoją sprawność i prowadzi do dużych strat ciepła, co z kolei skutkuje wzrostem rachunków za energię cieplną. Fizycznie, aby instalacja c.o. i c.w.u. działała sprawnie musi być kompatybilna z nowymi rozwiązaniami technicznymi (zastosowanie nowych złączy, rur, rozdzielaczy, sterowników).

Natomiast inwestycja ta będzie możliwa do wykonania tylko w przypadku realizacji etapu 3 punkt 2. Dlatego, że część instalacji c.o. i c.w.u. znajduje się pod podłogą. Więc nierealne jest zrobienie instalacji nie ruszając przy tym podłogi. A przy tym brak izolacji termicznej na gruncie, stanowi olbrzymi mostek termiczny, co ma bezpośredni wpływ na temperaturę w pomieszczeniach zlokalizowanych bezpośrednio nad gruntem. Zrobienie ogrzewania podłogowego na obecnej podłodze byłoby niewłaściwą sztuką budowlaną i nie przyniosło by zamierzonego efektu termomodernizayjnego.

Natomiast etap 5 jest również związany z etapem 2. Dlatego, że spalanie pelletu musi mieć gdzieś swoje odprowadzenie, którym jest układ kominowy. Obecny układ kominowy przyczynia się do dużych strat ciepła. Objawia się to tym, że na niemieszkalnym strychu, w którym przebiega komin, jak i ponad poszyciem dachowym gdzie komin wystaje pojawiły się "wykwity"oraz pęknięcia na ścianach komina. Komin, mając już ponad 35 lat, nigdy nie był modernizowany. Stary komin charakteryzuje się również bardzo nierównomiernym ciągiem powietrza. Powoduje to bardzo szybkie i niedokładne spalanie opału.

Etap 5 swoją konstrukcją fizycznie jest związany z etapem 2 i z etapem 4. Nie da się zrobić wymiany układu kominowego nie naruszając poszycia dachowego.

Reasumując etap 2, etap 3 punkt 1, etap 3 punkt 2, etap 4 oraz etap 5 są czynnościami funkcjonalnie ze sobą powiązanymi.

Aby uzyskać przedsięwzięcie termomodernizacyjne (w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wsparciu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków) - czyli ulepszenie, w wyniku którego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynku, należy wyeliminować również stratę ciepła, które ucieka przez stare okna i drzwi (etap 1) oraz przez dach (etap 5).

Etap 1 posiada pod tym względem autonomię w stosunku do funkcjonalnego powiązania ze sobą etapu 2, etapu 3 punkt 1, etapu 3 punkt 2, etapu 4 oraz etapu 5.

7) Od dnia nabycia nieruchomości, tj. 3 czerwca 2015 r. - akt notarialny 1 (umowa darowizny i ustanowienia służebności), poza opisanymi etapami (etap I, etap II, etap III punkt 1 i 2, etap IV i etap V), nie przeprowadziła Pani innych prac modernizacyjnych.

8) Wskazanie cyt.: "uwzględnienie wartości dofinansowania wynikającego z umowy Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w B. (...) oraz dotacji celowej na podstawie uchwały (...)" - należy rozumieć tak, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej zamierza Pani uwzględnić wydatki pomniejszone o kwoty tych dofinansowań.

9) Etap 1 dotyczy wydatków poniesionych na zakup okien i drzwi wraz z usługą ich wymiany/montażu.

10) Data poniesionego/zakupionego wydatku dotyczącego etapu 1 - zakup okien i drzwi wraz z usługą ich wymiany/montażu - 7 czerwca 2021 r.

11) Data wystawienia faktury dotyczącej etapu 1 - zakup okien i drzwi - 7 czerwca 2021 r.

Data wystawienia faktury dotyczącej etapu 1 - usługa (wymiana i montaż okien i drzwi) - 7 czerwca 2021 r.

12) Wydatki na wykonanie etapu 1 sfinansowane zostały wyłącznie przez Panią, z Pani budżetu. W 2021 r. wymieniła Pani tylko trzy okna i jedną parę drzwi, z uwagi na ograniczony budżet. Wymianę okien i drzwi przewiduje Pani albo w 2022 r. albo w 2023 r., dlatego że do wymiany została jeszcze jednak para drzwi i dwa okna. Wszystko będzie zależało od posiadanych środków pieniężnych, które może Pani na ten cel przeznaczyć. Dlatego zakłada Pani, że nie tak jak wskazała Pani we wniosku (30 maj 2023 r.), ale do końca roku podatkowego 2023 r. zakończy Pani etap 1.

13) Wydatki na wykonanie etapu 1 zostały/zostaną poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wsparciu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków) - ulepszenie, w wyniku którego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynku.

14) Przez "stare" ponad trzydziestoletnie, okna i drzwi "ucieka"dużo ciepła z domu, co wiąże się z dużymi kosztami ponoszonymi na jego ogrzewanie, po to by utrzymać odpowiednią temperaturę w domu. Wymiana okien i drzwi zapewnia oszczędność pieniędzy ponoszonych na ogrzewanie, a przy okazji podniesie ekologiczny charakter budynku. Wymiana okien i drzwi na nowe okna i drzwi przyczyni się do zmniejszenia zapotrzebowania budynku mieszkalnego na energię potrzebną do jego ogrzania - czyli występuje związek pomiędzy przedmiotem (etap 1) z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym (w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wsparciu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków).

15) Wydatki należące do etapu 1 przynależą do materiałów budowlanych/urządzeń/usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Według ww. załącznika do rozporządzenia wydatki należące do etapu 1 to:

- materiały budowlane i urządzenia: punkt 14: stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

- usługi: punkt 6: wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych.

16) A. Utylizacja okien i drzwi została/będzie zrealizowana na podstawie gospodarki odpadami przeprowadzonej na terenie gminy A. (właściwej dla przedmiotowej nieruchomości), tzn. stare okna i drzwi zostaną oddane do Gminnego Puntu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, który przyjmuje odpady budowlane i rozbiórkowe.

B. W ramach ulgi termomodernizacyjnej nie zamierza Pani uwzględniać wydatków związanych z ich utylizacją, z uwagi na fakt, że gospodarka odpadami prowadzona na terenie gminy właściwej dla przedmiotowej nieruchomości pozwala na bezpłatne ich oddanie. W związku z tym nie powstały/powstaną żadne koszty obciążające Pani budżet.

17) Prace należące do etapu 1 nie doprowadziły do przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy budynku.

By wykonać etap 1 nie była/nie będzie wymagana przebudowa, rozbudowa lub nadbudowa budynku.

Budynek mieszkalny jednorodzinny został oddany do użytkowania w grudniu 1986 r.

18) Etap 1 zostanie zakończony w terminie 3 kolejnych lat licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

19) Etap 2 dotyczył wymiany kotła na paliwo stałe (na węgiel) na kocioł na paliwo stałe (pellet) spełniający najwyższe normy określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz.Urz.UE.L 193 z 21.07.2015, s. 100).

Nie jest to kocioł kondensacyjny.

Na etap 2 składały się następujące wydatki na materiały i usługi:

a)

zakup kotła,

b)

drzwiczki kominowe nierdzewne,

c)

czarna rozeta,

d)

uszczelniacz kominkowy (...),

e)

rura czarna (...),

f)

(...) kolano z rewizją (...) regulowane,

g)

uszczelniacz kominkowy (...),

h)

(...) zawór temp (...),

i)

z uwagi na dużą ilość poszczególnych elementów składowych jednej z faktur (68 pozycji) wydatki na materiały wykorzystane do zrealizowania etapu 2 pogrupowano na: złączki, redukcje, trójniki, zawory, rury, uchwyty, pompy, obejścia, kolana, odpowietrzniki,

j)

usługa - uruchomienie kotła

20) Wydatki składające się na etap 2 poniesiono w 2021 r.

Data wystawienia faktury jest datą zakupu poszczególnych wydatków oraz wykonania usługi:

a)

zakup kotła - data faktury 20 maja 2021 r.

b)

drzwiczki kom. nierdz....x... - data faktury 26 czerwca 2021 r.

c)

czarna rozeta - data faktury 7 lipca 2021 r.

d)

uszczelniacz kominkowy (...)- data faktury 9 lipca 2021 r.

e)

rura czarna (...)- data faktury 29 lipca 2021 r.

f)

(...) kol z rewizją (...) regulowane - data faktury 29 lipca 2021 r.

g)

uszczelniacz kominkowy (...) - data faktury 29 lipca 2021 r.

h)

(...) zawór temp (...) - data faktury 12 sierpnia 2021 r.

i)

wydatki z faktur (68 pozycji) - data faktury 31 sierpnia 2021 r.

j)

usługa - uruchomienie kotła - data faktury 2 września 2021 r.

21) W ramach ulgi termomodernizacyjnej zamierza Pani uwzględnić wydatki na materiały użyte do etapu 2 oraz wydatki związane z usługą realizacji etapu 2.

22) Wydatki na wykonanie etapu 2 zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wsparciu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków) - ulepszenie, w wyniku którego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynku.

23) Jednym etapów z przedsięwzięcia termomodernizacyjnego była wymiana starego i nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe (kocioł na węgiel) na nowoczesne źródło ciepła spełniające najwyższe normy określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz.Urz.UE.L 193 z 21.07.2015, s. 100) - na kocioł na pellet. Poprzez wieloletnie użytkowanie kotła na węgiel z roku na rok pogarszał się jego stan. Mimo poprawnego użytkowania kotła na węgiel z biegiem lat stał się on nieefektywny w zaspokojeniu ciepła w domu, co wiązało się z dużymi kosztami ponoszonymi na jego ogrzewanie, po to by utrzymać odpowiednią temperaturę w domu. Wymiana przyczyniła się do zmniejszenia zapotrzebowania budynku mieszkalnego na energię potrzebną do jego ogrzania - czyli występuje związek pomiędzy przedmiotem (etap 2) z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym (w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wsparciu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków).

24) Wydatki należące do etapu 2 przynależą do materiałów budowlanych/urządzeń/usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Według wyżej wskazanego załącznika do rozporządzenia wydatki należące do etapu 2 to:

- materiały budowlane i urządzenia: punkt 6: kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz.UE.L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127).

- usługi: punkt 15: uruchomienie i regulacja ciepła oraz analiza spalin.

25) A. Utylizacji podlegał jedynie kocioł na paliwo stałe (węgiel). Kocioł został zezłomowany na złomowisku.

B. W ramach ulgi termomodernizacyjnej nie zamierza Pani uwzględniać wydatków związanych z jego utylizacją, z uwagi na fakt, że takowe nie powstały.

26) Prace należące do etapu 2 nie doprowadziły do przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy budynku.

By wykonać etap 2 nie była wymagana przebudowa, rozbudowa lub nadbudowa budynku.

Budynek mieszkalny jednorodzinny został oddany do użytkowania w grudniu 1986 r.

27) W wydatkach trzeba będzie również uwzględnić przewód elektryczny, który posłuży do podpięcia sterowników do podłogówki. Bez połączenia sterowników do prądu nie będzie on działał i nie będzie możliwe ustawienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach. Uważa Pani, że wydatki dotyczące etapu 3 punkt 1, które wskazała Pani we wniosku wyczerpują kategorię kosztów na jego realizację. Oczywiście nie może Pani założyć, że podany katalog wydatków nie ulegnie zmianie. Wszystko będzie zależało od stanu realizacji prac przy etapie 3 punkt 1. Może okazać się, że zostanie jeszcze poniesiony wydatek, który na dzień niniejszej odpowiedzi jest Pani znany. Wydatek ten w konsekwencji będzie powiązany z realizacją etapu 3 punkt 1.

Powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytanie:

czy podane we wniosku wydatki dotyczące etapu numer 3 punkt 1 wyczerpują kategorię kosztów (wydatków w ramach Etapu 3 punkt 1)?

Na realizację etapu 3 punkt 1 poniosła Pani wydatek na:

a)

rura do podłogówki - data 17 listopada 2021 r.

b)

rozdzielacz - data 3 listopada 2021 r.

c)

sprzęgło do ogrzewania podłogowego - data 12 sierpnia 2021 r.

d)

ekran zagrzejnikowy - data 30 kwietnia 2021 r.

e)

emalię do kaloryferów, klej polimerowy - data 17 maja 2021 r.

f)

srebrzanka - data 31 maja 2021 r.

g)

sterownik do ogrzewania podłogowego - data 31 grudnia 2021 r.

h)

kolanka, rury - data 10 lipca 2021 r.

i)

wąż w oplocie - data 5 maja 2021 r.

j)

pe kolano...x... - data 28 maja 2021 r.

k)

przewód elektryczny - data 27 kwietnia 2021 r., 17 czerwca 2021 r.

l)

kolana.... oraz rura - data 10 lipca 2021 r.

Data wystawienia faktury jest również datą zakupu poszczególnych elementów.

28) W ramach ulgi termomodernizacyjnej zamierza Pani uwzględnić wydatki na materiały użyte do etapu 3 punkt 1 oraz nie zamierza Pani uwzględniać wydatków związanych z usługą realizacji etapu 3 punkt 1. Usługa będzie wykonana własnym siłami. W związku z tym nie powstaną żadne koszty obciążające Pani budżet.

29) Wydatki na wykonanie etapu 3 punkt 1 zostały/zostaną poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wsparciu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków) - ulepszenie, w wyniku którego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynku.

30) Demontaż, zakup i montaż nowej instalacji c.o. i c.w.u. w budynku mieszkalnym przyczyni się do bardziej funkcjonalnego i ekonomicznego jej wykorzystania. Obecna instalacja c.o. i c.w.u., z biegiem czasu, straciła swoją sprawność i prowadzi do dużych strat ciepła, co z kolei skutkuje wzrostem rachunków za energię cieplną odczuwalną w Pani budżecie. Wymiana instalacji c.o. i c.w.u. umożliwi redukcję zużycia ciepła potrzebnego do ogrzania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynku. Inwestycja ta przyczyni się do zmniejszenia zapotrzebowania budynku mieszkalnego na energię potrzebną do jego ogrzania - czyli występuje związek pomiędzy przedmiotem (etap 3 punkt 1) z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym (w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wsparciu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków).

31) Wydatki należące do etapu 3 punkt 1 przynależą do materiałów budowlanych/urządzeń/usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Według wyżej wskazanego załącznika do rozporządzenia wydatki należące do etapu 3 punkt 1 to: materiały budowlane i urządzenia:

- punkt 8: materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

- punkt 9: materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej.

32) A. Utylizacji podlegać będą jedynie takie elementy jak: grzejniki, rury c.o. i rury c.w.u. Zostaną one zezłomowane na złomowisku.

B. W ramach ulgi termomodernizacyjnej nie zamierza Pani uwzględniać wydatków związanych z ich utylizacją, z uwagi na fakt, że takowe nie powstaną. Demontaż zostanie wykonany własnymi siłami. W związku z tym nie powstaną żadne koszty obciążające Pani budżet.

33) Prace należące do etapu 3 punkt 1 nie doprowadziły/doprowadzą do przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy budynku.

By wykonać etap 3 punkt 1 nie była/nie będzie wymagana przebudowa, rozbudowa lub nadbudowa budynku.

Budynek mieszkalny jednorodzinny został oddany do użytkowania w grudniu 1986 r.

34) Etap 3 punkt 1 zostanie zakończony w terminie 3 kolejnych lat licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z uwagi na umowę z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w B. w ramach programu "Czyste Powietrze" - umowa numer ZZZ, która zawiera realizację przedsięwzięcia dotyczącego wymiany instalacji c.o. i c.w.u., etap 3 punkt 1 musi Pani wykonać maksymalnie do 4 lipca 2023 r. (30 miesięcy od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie - wniosek złożyła Pani 4 stycznia 2021 r.) by skorzystać z dofinansowania.

35) Wydatki na wykonanie etapu 3 punkt 1 sfinansowane zostały/zostaną wyłącznie przez Panią, z własnego budżetu.

W 2021 r. zakupiła Pani część materiałów do zrealizowania etapu 3 punkt 1, tj.m.in. rurę do ogrzewania podłogowego, sprzęgło do ogrzewania podłogowego, rozdzielacz, sterownik do ogrzewania podłogowego, ekran zagrzejnikowy, emalie. Pozostałe materiały, tj.m.in. rury do c.o. i c.w.u. planuje Pani zakupić w tym roku (2022). Z uwagi na umowę z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w B. w ramach programu "Czyste Powietrze" - umowa numer ZZZ, która zawiera realizację przedsięwzięcia dotyczącego wymiany instalacji c.o. i c.w.u., etap 3 punkt 1 musi Pani wykonać maksymalnie do 4 lipca 2023 r. (30 miesięcy od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie - wniosek złożyła Pani 4 stycznia 2021 r.) by skorzystać z dofinansowania.

36) Uważa Pani, że wydatki dotyczące etapu 3 punkt 2 wyczerpują kategorię kosztów na jego realizację. Oczywiście nie może Pani założyć, że podany katalog wydatków nie ulegnie zmianie. Wszystko będzie zależało od stanu realizacji prac przy etapie 3 punkt 2. Może okazać się, że jeszcze zostanie poniesiony wydatek, który na dzień niniejszej odpowiedzi jest Pani nieznany. Wydatek ten w konsekwencji będzie powiązany z realizacją etapu 3 punkt 2.

37) Na realizację etapu 3 punkt 2 poniosła Pani wydatki na:

a)

kruszywo - data wystawienia 6 marca 2021 r., data płatności 20 marca 2021 r., data wystawienia 9 czerwca 2021 r., data płatności 23 czerwca 2021 r.,

b)

cement - data 20 kwietnia 2021 r., 21 kwietnia 2021 r., 29 maja 2021 r., 1 października 2021 r.,

c)

pręt żebrowany - data 1 października 2021 r., 6 listopada 2021 r.

d)

pręt kwadratowy - data 9 grudnia 2021 r.

e)

pręt gwintowany - data 29 grudnia 2021 r.,

f)

taśma dylatacyjna - data 18 listopada 2021 r.,

g)

siatka zbrojeniowa - data 29 maja 2021 r.,

h)

plastyfikator - data 29 maja 2021 r.,

i)

grunt - data 23 kwietnia 2021 r., 27 kwietnia 2021 r., 7 czerwca 2021 r., 12 lipca 2021 r.,

j)

gładź francuska - data 23 kwietnia 2021 r., 30 kwietnia 2021 r., 4 maja 2021 r., 24 czerwca 2021 r.,

k)

zaprawa do siatki - data 24 czerwca 2021 r.,

l)

pianka pistoletowa - data 25 czerwca 2021 r., 30 czerwca 2021 r.,

m)

piana white teq - data 28 stycznia 2022 r.,

n)

bloczek z betonu komórkowego - data 7 czerwca 2021 r.,

o)

tynk maszynowy - data 4 maja 2021 r., 19 czerwca 2021 r.,

p)

gładź szpachlowa - data 19 czerwca 2021 r., 30 czerwca 2021 r.,

q)

folia budowlana - data 23 kwietnia 2021 r.,

r)

zaprawa murarska - data 7 czerwca 2021 r.,

s)

(...) biały - data 27 kwietnia 2021 r., 22 lipca 2021 r.,

t)

fuga - data 16 lipca 2021 r., 19 lipca 2021 r., 3 sierpnia 2021 r., 29 lipca 2021 r.,

u)

silikon - data 14 czerwca 2021 r., 19 lipca 2021 r., 31 lipca 2021 r., 3 sierpnia 2021 r., 27 września 2021 r.,

v)

płytki - data 7 czerwca 2021 r., 10 lipca 2021 r.,

w)

klej - data 10 lipca 2021 r.,

x)

gips budowlany - data 10 lipca 2021 r.,

y)

beton towarowy c20/25 - data 19 marca 2022 r.,

Data wystawienia faktury od podpunktu b) do podpunktu y) jest również datą zakupu poszczególnych elementów.

38) W ramach ulgi termomodernizacyjnej zamierza Pani uwzględnić wydatki na materiały użyte do etapu 3 punkt 2 oraz na wydatki związane z usługą realizacji etapu 3 punkt 2.

39) Wydatki na wykonanie etapu 3 punkt 2 zostały/zostaną poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wsparciu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków) - ulepszenie, w wyniku którego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynku.

40) Wydatki należące do etapu 3 punkt 2 przynależą do materiałów budowlanych/urządzeń/usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Według wyżej wskazanego załącznika do rozporządzenia wydatki należące do etapu 3 punkt 2 to:

- materiały budowlane i urządzenia: punkt 1: materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

- usługi: punkt 5: docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów.

41) A. Utylizacja elementów wchodzących w skład etapu 3 punkt 2 (czyli gruz, elementy starej drewnianej podłogi) została/będzie zrealizowana na podstawie gospodarki odpadami przeprowadzonej na terenie gminy A. (właściwej dla przedmiotowej nieruchomości), tzn. gruz, stara podłoga zostaną oddane do Gminnego Puntu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, który przyjmuje odpady budowlane i rozbiórkowe.

B. W ramach ulgi termomodernizacyjnej nie zamierza Pani uwzględniać wydatków związanych z ich utylizacją, z uwagi na fakt, że gospodarka odpadami prowadzona na terenie gminy właściwej dla przedmiotowej nieruchomości pozwala na bezpłatne ich oddanie. Usunięcie elementów wchodzących w skład etapu 3 punkt 2 zostanie wykonany własnymi siłami. W związku z tym nie powstaną żadne koszty obciążające Pani budżet.

42) Prace należące do etapu 3 punkt 2 nie doprowadziły/doprowadzą do przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy budynku.

By wykonać etap 3 punkt 2 nie była/nie będzie wymagana przebudowa, rozbudowa lub nadbudowa budynku.

Budynek mieszkalny jednorodzinny został oddany do użytkowania w grudniu 1986 r.

43) Etap 3 punkt 2 zostanie zakończony w terminie 3 kolejnych lat licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z uwagi na umowę z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w B. w ramach programu "Czyste Powietrze" - umowa nr ZZZ, która zawiera realizację przedsięwzięcia dotyczącego ocieplenia przegród budowlanych, etap 3 punkt 2 musi Pani wykonać maksymalnie do dnia 4 lipca 2023 r. (30 miesięcy od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie - wniosek złożyła Pani 4 stycznia 2021 r.) by skorzystać z dofinansowania.

Wydatki na wykonanie etapu 3 punkt 2 sfinansowane zostały/zostaną wyłącznie przez Panią, z własnego budżetu.

W 2021 r. zakupiła Pani część materiałów do zrealizowania na części budynku (kotłowni i suszarni) etapu 3 punkt 2, tj.m.in. kruszywo, cement, zbrojoną siatkę stalową, dylatację, wykończenie podłogi, tj. fugę, płytki, silikon a także materiały budowlane służące do naprawy tynku przy podłodze wraz ze szpachlowaniem i ich odmalowaniem. Na pozostałą część budynku (ganek, korytarz, łazienka, kuchnia, pokój) materiały planuje Pani zakupić w tym roku (2022). Z uwagi na umowę z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w B. w ramach programu "Czyste Powietrze" - umowa numerr ZZZ, która zawiera realizację przedsięwzięcia dotyczącego ocieplenia przegród budowlanych, etap 3 punkt 2 musi Pani wykonać maksymalnie do dnia 4 lipca 2023 r. (30 miesięcy od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie - wniosek złożyła Pani 4 stycznia 2021 r.) by skorzystać z dofinansowania.

44) Etap 4 dotyczy następujących wydatków:

a)

wkręty do drewna,

b)

gwoździe,

c)

gwoździe skrętne,

d)

rura kielichowa wraz z elementami jej złączenia,

e)

kołki wbijane,

f)

blachodachówka,

g)

blacha płaska,

h)

blacha trapezowa,

i)

membrana,

j)

kominek wentylacyjny,

k)

wkręty farmerskie,

l)

lakier zaprawkowy,

m)

taśma kalenicowa,

n)

gąsior blachodachówkowy,

o)

klej dekarski,

p)

rynny,

q)

wkręty z kołkiem,

r)

kołek wbijany,

s)

wyłaz dachowy,

t)

łaty,

u)

kontrłaty,

v)

deski,

w)

wełna mineralna,

x)

drut,

y)

sznurek,

z)

impregnat do drewna.

45) Na realizację etapu 4 poniosła Pani wydatek na:

a)

wkręty do drewna - data 9 lutego 2022 r.,

b)

gwoździe skrętne - data 6 lutego 2022 r.,

c)

rura kielichowa wraz z elementami jej złączenia - data 2 lutego 2022 r., 4 lutego 2022 r.,

d)

kołek wbijany - data 2 lutego 2022 r.,

e)

impregnat do drewna - data 14 października 2021 r., 8 listopada 2021 r.,

Data wystawienia faktury jest również datą zakupu poszczególnych wydatków.

46) W ramach ulgi termomodernizacyjnej zamierza Pani uwzględnić wydatki na materiały użyte do etapu 4 oraz nie zamierza Pani uwzględniać wydatków związanych z usługą realizacji etapu 4. Usługa będzie wykonana własnym siłami. W związku z tym nie powstaną żadne koszty obciążające Pani budżet.

47) Wydatki na wykonanie etapu 4 zostały/zostaną poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wsparciu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków) - ulepszenie, w wyniku którego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynku.

48) W związku z pogarszającym się stanem poszycia dachowego, a także chęcią ocieplenia przegrody budowlanej (w związku z dużymi stratami ciepła przez nieocieplony strych) jaką niewątpliwie jest strych, konieczna jest wymiana pokrycia dachowego. Więźba dachowa musi być zabezpieczona membraną paroprzepuszczalną, łatami, kontrłatami, deskami, blachodachówką oraz wyposażona w system odprowadzania wód opadowych poprzez wymianę kompletu rynien dachowych i rur spustowych. Kolejnym etapem będzie ocieplenie poszycia dachowego wełną mineralną zabezpieczoną folią paroprzepuszczalną, tak by mógł dobrze spełniać funkcje termoizolacyjne - zimą chronić przed ucieczką ciepła, a co za tym idzie poprawy efektywności energetycznej budynku mieszkalnego, co przyczyni się do zmniejszenia ilości spalonego źródła energii, a latem przed przegrzaniem. Wymiana poszycia dachowego nie będzie w żaden sposób naruszała i zmieniała konstrukcji budynku, a tym bardziej samego dachu, które skutkowałoby jego nadbudową lub rozbudową. Wymiana poszycia dachowego nie spowoduje powiększenia kubatury czy też powierzchni użytkowej budynku, a tym bardziej nie dojdzie do adaptacji poddasza poprzez podniesienie ścian kolankowych, dobudowie nowej kondygnacji, czy też podwyższenie ścian szczytowych.

Wymiana poszycia dachowego przyczyni się do zmniejszenia zapotrzebowania budynku mieszkalnego na energię potrzebną do jego ogrzania - czyli występuje związek pomiędzy przedmiotem (etap 4) z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym (w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wsparciu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków).

49) Wydatki należące do etapu 4 przynależą do materiałów budowlanych/urządzeń/usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2489). Według wyżej wskazanego załącznika do rozporządzenia wydatki należące do etapu 4 to materiały budowlane i urządzenia: - punkt 1: materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem.

50) A. Utylizacji podlegać będzie stare poszycie dachowe - eternit. W związku z ogłoszeniem informacji o naborze wniosków na odbiór odpadów niebezpiecznych w postaci materiałów zawierających azbest na rok 2022, w dniu 20 stycznia 2022 r. (data wpływu wniosku do Urzędu Gminy i Miasta w A.) złożyła Pani do Burmistrza Gminy i Miasta A. (organu właściwego dla przedmiotowej nieruchomości) wniosek o bezpłatne odebranie odpadów zawierających azbest składowany na nieruchomości. Wniosek został zakwalifikowany do wyżej wskazanego programu. Planowana realizacja odbioru azbestu to rok 2022.

B. W ramach ulgi termomodernizacyjnej nie zamierza Pani uwzględniać wydatków związanych z ich utylizacją, z uwagi na fakt, że gospodarka odpadami prowadzona na terenie gminy właściwej dla przedmiotowej nieruchomości pozwala na bezpłatne ich oddanie. W związku z tym nie powstaną żadne koszty obciążające Pani budżet.

51) Etap 4 zostanie zakończony w terminie 3 kolejnych lat licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Z uwagi na umowę z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w B. w ramach programu "Czyste Powietrze" - umowa numer ZZZ, która zawiera realizację przedsięwzięcia dotyczącego ocieplenia przegród budowlanych, etap 4 muszę wykonać maksymalnie do dnia 4 lipca 2023 r. (30 miesięcy od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie) by skorzystać z dofinansowania.

52) Etap 5 dotyczy następujących wydatków:

a)

wełna mineralna,

b)

wsad kominowy na który składa się: daszek, płyta z wpustem, odskraplacz z rurką w bok, rura, trójnik, wyczystka,

c)

cegła czerwona,

d)

sznur uszczelniający,

e)

uszczelniacz,

f)

klej,

g)

siatka.

53) Na realizację etapu 5 poniosła Pani wydatek na:

a)

wsad kominowy na który składa się: daszek, płyta z wpustem, odskraplacz z rurką w bok, rura, trójnik, wyczystka - data 24 marca 2022 r.

b)

cegła czerwona - data 3 marca 2022 r.

Data wystawienia faktury jest również datą zakupu poszczególnych wydatków.

54) W ramach ulgi termomodernizacyjnej zamierza Pani uwzględnić wydatki na materiały użyte do etapu 5 oraz nie zamierza Pani uwzględniać wydatków związanych z usługą realizacji etapu 5. Usługa będzie wykonana własnym siłami. W związku z tym nie powstaną żadne koszty obciążające Pani budżet.

55) Wydatki na wykonanie etapu 5 zostały/zostaną poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wsparciu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków) - ulepszenie, w wyniku którego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynku.

Obecny układ kominowy przyczynia się do dużych strat ciepła. Objawia się to tym, że na niemieszkalnym strychu, w którym przebiega komin, jak i ponad poszyciem dachowym, gdzie komin wystaje pojawiły się "wykwity"oraz pęknięcia na ścianach komina. Zostawienie komina w takim stanie w każdej chwili może przyczynić się do wydobywania się czadu. Komin, mając już ponad trzydzieści pięć lat, nigdy nie był modernizowany. Stary komin charakteryzuje się również bardzo nierównomiernym ciągiem powietrza. Powoduje to bardzo szybkie i niedokładne spalanie opału. Piec centralnego ogrzewania został wymieniony w 2021 r. Zamontowany kocioł 5 klasy ma o wiele niższą temperaturę spalin i większe opory ich przepływu oraz wydajność modulowaną od nawet 30% mocy nominalnej. W kotłach tych w trybie pracy z częściową mocą spaliny mają temperatury bliskie punktu rosy i jeśli zostawi się stary komin, produkty spalania będą się wykraplać w kominie, a nawet i w samym kotle. Chłodne spaliny mają większą gęstość i tym samym następuje spadek siły ciągu kominowego. Należy zatem zakładać, że komin podłączony do kotła klasy 5 na całej długości będzie pracował w trybie mokrym. Wkład kominkowy związany jest z konstrukcją budynku i służy jako urządzenie grzewcze. Z uwagi na brak funduszy w 2021 r., wymianę układu kominowego odłożono do realizacji w 2022 r. Modernizacja układu kominowego będzie polegała na rozebraniu popękanego komina od wysokości strychu i zastosowaniu od tej wysokości wkładu kwasoodpornego od samego dołu komina. Należy wykonać go z materiałów odpornych na działanie agresywnego kondensatu i takiej konstrukcji, żeby jak najbardziej ograniczyć spadek temperatury spalin przechodzących przez komin na całej jego długości. Na kondensat odporne są elementy wykonane ze stali nierdzewnych (kwasoodpornych). Z kolei izolację cieplną zapobiegającą wychłodzeniu spalin na całej długości komina zapewni wełna mineralna zastosowana pomiędzy elementem wewnętrznym i płaszczem zewnętrznym. Wówczas opał będzie spalał się jednostajnie i dokładnie. Układ kominowy będzie szczelny i będzie miał odpowiedni ciąg. W skutek inwestycji montażu wkładu kominowego zwiększy się wydajność kotła, gdyż wytworzone ciepło trafi do instalacji grzewczej, a nie "ucieknie" kominem. Dzięki temu, że komin będzie miał zamontowany odpowiedni wkład i będzie szczelny opał będzie spalał się efektywnie i bez strat.

Realizacja etapu 5 przyczyni się do zmniejszenia zapotrzebowania budynku mieszkalnego na energię potrzebną do jego ogrzania - czyli występuje związek pomiędzy przedmiotem (etap 5) z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym (w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wsparciu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków).

56) Wydatki należące do etapu 5 przynależą do materiałów budowlanych/urządzeń/usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489). Według wyżej wskazanego załącznika do rozporządzenia wydatki należące do etapu 5 to: materiały budowlane i urządzenia: punkt 1: materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem.

57) A. Elementy wchodzące w skład etapu 5 nie będą podlegały utylizacji.

B. W ramach ulgi termomodernizacyjnej nie zamierza Pani uwzględniać wydatków związanych z utylizacją elementów wchodzących w skład etapu 5, z uwagi na fakt, że takowe nie powstaną.

Etap 5 ostanie zakończony w terminie 3 kolejnych lat licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Prace należące do etapu 5 nie doprowadzą do przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy budynku.

By wykonać etap 5 nie będzie wymagana przebudowa, rozbudowa lub nadbudowa budynku.

Budynek mieszkalny jednorodzinny został oddany do użytkowania w grudniu 1986 r.

W uzupełnieniu tym nadmieniła Pani również, że:

- po przeanalizowaniu posiadanych faktur do przedmiotowych etapów koryguje Pani datę rozpoczęcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego z daty 4 maja 2021 r. na datę 4 marca 2021 r. - jako datę poniesienia pierwszego wydatku, który został wykorzystany do realizacji etapu 3 punkt 2,

- koryguje Pani datę zakończenia etapu 3 punkt 1, etapu 3 punkt 2, etapu 4 - musi je Pani wykonać maksymalnie do dnia 4 lipca 2023 r. (30 miesięcy od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie) by skorzystać z dofinansowania.

Pytanie zawarte w uzupełnieniu wniosku z 28 marca 2022 r.

Czy wydatki udokumentowane fakturami, wystawionymi przez płatników podatku VAT, na usługi i materiały związane z realizacją przedstawionego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (etap I, etap II, etap III, etap IV i etap V), można odliczyć od dochodu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, zgodnie z ustawą:

- z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.),

- z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2018 r. poz. 2246 z późn. zm.),

w zeznaniu PIT, uwzględniając wartość dofinansowania wynikającego z umowy Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w B. w ramach programu "Czyste Powietrze" - umowa nr ZZZ oraz dotacji celowej na podstawie uchwały numer YYY Rady Miejskiej w A (...). - umowa z dnia... 2021 r.?

Pani stanowisko w sprawie zawarte w uzupełnieniu wniosku z 28 marca 2022 r.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie, wskazała Pani, że Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych zawiera wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

W Pani ocenie:

- materiały wykorzystane do realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (etap I, etap II, etap III, etap IV i etap V) oraz wydatki poniesione w związku z usługą ich wykonania, mieszczą się w wyżej wskazanym katalogu, a także są możliwe i prawidłowe przy odliczeniu od dochodu w ramach ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu PIT.

- powołując się na uzasadnienie w interpretacjach indywidualnych:

a)

z 21 sierpnia 2020 r. o numerze 0115-KDIT3.4011.339.2020.3.AWO dotyczącej ustalenia możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej,

b)

z 9 lutego 2021 r. o numerze: 0112-KDIL2-1.4011.952.2020.2.JK dotyczącej ustalenia możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej,

c)

z 16 czerwca 2021 r. o numerze: 0115-KDIT2.4011.267.2021.1.ŁS dotyczącej ustalenia możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej,

d)

z 29 lipca 2021 r. o numerze: 0112-KDIL2-1.4011.445.2021.2.JK dotyczącej ustalenia możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej,

e)

z 3 sierpnia 2021 r. o numerze 0115-KDIT2.4011.284.2021.2.MD dotyczącej ustalenia możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej,

f)

z 29 lipca 2020 r. o numerze 0115-KDIT3.4011.329.2020.2.k.r. dotyczącej ustalenia możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej,

g)

z 12 lutego 2020 r. o numerze 0113-KDIPT2-2.4011.735.2019.2.BO dotyczącej ustalenia możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej,

h)

z 28 maja 2021 r. o numerze 0115-KDIT3.4011.218.2021.3.AWO dotyczącej ustalenia możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej

uważa Pani, że skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej związanej z opisanym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym (etap I, etap II, etap III, etap IV i etap V) jest możliwe i prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Będzie Pani miała możliwość odliczenia od podstawy obliczenia podatku poniesionych i udokumentowanych fakturami VAT wydatków na wskazane w uzupełnieniu z 28 marca 2022 r. usługi i materiały związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (Etapy: I, II, III punkt 1, III punkt 2, IV i V) w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl powyższego przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w treści art. 26h ust. 1 wymienionej ustawy, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. ˗ Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym ˗ należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Jak stanowi natomiast art. 3 pkt 6 przytoczonej wyżej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 438) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne ˗ przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)

ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)

wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)

całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji;

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia poniesione na:

1)

materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)

węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)

kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)

kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)

zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)

kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz.UE.L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127);

7)

przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)

materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)

materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)

pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)

kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)

ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)

stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)

materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Powyższym odliczeniem objęte są również wydatki poniesione na następujące usługi:

1)

wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)

wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)

wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)

wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)

docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)

wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)

wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)

montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)

montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)

montaż pompy ciepła;

11)

montaż kolektora słonecznego;

12)

montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)

montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)

uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)

regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)

demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Dodać również należy, że w myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 cytowanej ustawy).

Na marginesie zaznaczyć należy, że powyższy przepis (art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) na mocy ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z 29 października 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) od 1 stycznia 2022 r. ma następujące brzmienie:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)

sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)

zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki ˗ art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy.

Artykuł 26 h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 powyższej ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy).

Zaznaczyć jednak należy, że przepisy normujące ulgę termomodernizacyjną nie odwołują się w swej treści do nowo budowanego budynku jednorodzinnego. Z tego względu wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie nie mogą być przez Podatników uwzględniane w ramach rzeczonej ulgi.

Z powyższych względów, dla celów zastosowania przedmiotowej ulgi konieczne jest powiazanie wydatku związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego z budynkiem, który już istnieje - wzgląd na art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane.

Z podanych przez Panią informacji wynika m.in., że:

- jest Pani jedyną właścicielką budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wolnostojącego, służącego do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych, stanowiącego konstrukcyjnie samodzielną całość,

- wskazana we wniosku nieruchomość, zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny,

- 4 maja 2021 r. (zgodnie z informacją zawartą w uzupełnieniu z 28 marca 2022 r. - 4 marca 2021 r.) rozpoczęła Pani przedsięwzięcie termomodernizacyjne składające się z kilku etapów (etapy przedstawione we wniosku),

- w ramach ulgi termomodernizacyjnej zamierza Pani dokonać odliczenia w 2022 r., w 2023 r. i w 2024 r. Jeśli kwota odliczenia nie znajdzie pokrycia w rocznym dochodzie będzie podlegała odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek,

- wskazując we wniosku, że przedsięwzięcie termomodernizacyjne składa się z kliku etapów miała Pani na myśli to, że etap II, etap III punkt 1, etap III punkt 2, etap IV i etap V są funkcjonalnie czynnościami powiązanymi ze sobą,

- etap I posiada pod tym względem autonomię w stosunku do funkcjonalnego powiązania ze sobą etapu II, etapu III punkt 1, etapu III punkt 2, etapu IV oraz etapu V,

- od dnia nabycia nieruchomości, tj. 3 czerwca 2015 r., poza opisanymi etapami (etap I, etap II, etap III punkt 1 i 2, etap IV i etap V), nie przeprowadziła Pani innych prac modernizacyjnych,

- wskazanie cyt.: "uwzględnienie wartości dofinansowania wynikającego z umowy Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w B. (...) oraz dotacji celowej na podstawie uchwały (...)" - należy rozumieć tak, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej zamierza Pani uwzględnić wydatki pomniejszone o kwoty tych dofinansowań.

Jednocześnie szczegółowo opisała Pani poszczególne etapy przedsięwzięcia i wyliczyła wydatki ponoszone w ramach tych etapów.

Bazując na przedstawionym przez Panią opisie prac składających się na realizowane przedsięwzięcie (Etap I, Etap II, Etap III pkt 1 i 2, Etap IV i Etap V) - stosownie do powyższych ustaleń oraz mając na uwadze przywołane przepisy prawa - stwierdzić należy, że stanowiące przedmiot wniosku wydatki poniesione przez Panią na Etap I, Etap II, Etap III, Etap IV i Etap V, mieszczą się w katalogu wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Zaznaczyć przy tym należy, że zgodnie z cytowanym wyżej art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W opisie sprawy podała Pani, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej zamierza Pani dokonać odliczenia w 2022 r., w 2023 r. i w 2024 r. Jeśli kwota odliczenia nie znajdzie pokrycia w rocznym dochodzie będzie podlegała odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Konieczne jest więc wyjaśnienie, że jeżeli poniosła Pani wydatek w 2021 r. (przykładowo zakres etapu 2), to za ten rok powinna Pani dokonać odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Ze względu jednak na fakt, że wskazuje Pani, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej zamierza Pani dokonać odliczenia w podanych latach (nie ujmuje Pani, czy będzie to odliczenie dokonane w podanym roku za rok poprzedni, czy za ten - podany - rok), a przedmiotem Pani pytania jest - ogólnie - możliwość ujęcia w ramach ulgi termomodernizacyjnej opisanych wydatków (poniesionych przez Panią na: Etap I, Etap II, Etap III, Etap IV i Etap V), to powyższa nieścisłość nie ma wpływu na ocenę Pani stanowiska w sprawie.

Z tego też względu, będzie Pani miała możliwość odliczenia od podstawy obliczenia podatku poniesionych i udokumentowanych fakturami VAT wydatków na wskazane w uzupełnieniu z 28 marca 2022 r. usługi i materiały związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (Etapy: I, II, III punkt 1, III punkt 2, IV i V) w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego Pani stanowisko należało więc uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się natomiast do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie maja zastosowania w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329, dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl