0115-KDIT3.4011.364.2017.1.PSZ - PIT w zakresie wyłączenia od opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży wysłodków buraczanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.364.2017.1.PSZ PIT w zakresie wyłączenia od opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży wysłodków buraczanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2017 r. (data wpływu 7 listopada 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2017 r. (data wpływu 28 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyłączenia od opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży wysłodków buraczanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyłączenia od opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży wysłodków buraczanych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 grudnia 2017 r. (data wpływu 28 grudnia 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pan rolnikiem indywidualnym i uprawia między innymi roślinami buraki cukrowe na powierzchni ok. 30 ha. Buraki cukrowe kontraktowane są zgodnie z umową przez K. Z umowy wynika, że za każdą tonę czystych buraków producent cukru dokona bezpłatnego zwrotu plantatorowi 0,5 tony wysłodków buraczanych prasowanych, przeliczonych na zawartość 10% suchej masy.

Po rezygnacji z produkcji zwierzęcej nie ma Pan możliwości skarmienia wysłodków w swoim gospodarstwie i odsprzedaje je Pan rolnikowi dla uzupełnienia jego potrzeb paszowych. Za sprzedane wysłodki wystawia Pan fakturę VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przychód ze sprzedanych wysłodków (należnych zgodnie z umową) w kwocie 23.459 zł 25 gr jest dodatkowym przychodem Pana, który należy wykazać w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (PIT-36)?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedając plony zbóż, rzepaku, buraków cukrowych, wysłodki buraczane należy traktować jako produkt rolniczy uzyskiwany z uprawy buraków cukrowych.

Wskazuje Pan, że nie prowadzi Pan działalności gospodarczej, a buraki nie są przetwarzane w Pana gospodarstwie.

Uważa Pan, że sprzedaż tych wysłodków nie powinna być wykazana w zeznaniu rocznym PIT-36. W związku z tym do przychodów tych nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W Pana ocenie przychody ze sprzedaży wysłodków buraczanych stanowią przychód z działalności rolniczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Jednocześnie w myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

* licząc od dnia nabycia.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w przepisie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter wyczerpujący.

Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest wytwarzanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkcja roślinna), chowu lub hodowli (produkcja zwierzęca). Powyższe oznacza, że wszelkie produkty działalności rolniczej powstają wyłącznie na skutek działania normalnych biologicznych procesów wzrostu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jest Pan rolnikiem indywidualnym i uprawia między innymi buraki cukrowe. Buraki cukrowe kontraktowane są zgodnie z umową przez K. Z umowy wynika, że za każdą tonę czystych buraków producent cukru dokona bezpłatnego zwrotu plantatorowi 0,5 tony wysłodków buraczanych prasowanych, przeliczonych na zawartość 10% suchej masy. W związku z rezygnacją z produkcji zwierzęcej, otrzymane wysłodki odsprzedaje Pan rolnikowi, dla uzupełnienia jego potrzeb paszowych. Za sprzedane wysłodki wystawia Pan fakturę VAT.

W celu rozstrzygnięcia, czy sprzedaż wysłodków stanowi działalność rolniczą w rozumieniu przytoczonego art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy odnieść się do definicji językowej pojęcia "przetwórstwa".

Według Słownika Języka Polskiego (http://sjp.pl) "przetworzyć" to przekształcić coś twórczo; zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd; opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową. "Przetwórstwo" natomiast to przerabianie na dużą skalę surowców, zwłaszcza płodów rolnych, na gotowe produkty.

Produkt przetworzony to taki, który na skutek zastosowania względem niego określonych procesów technologicznych nabrał nowych cech, właściwości. Stan nieprzetworzony to taki stan produktu, który nie różni się zasadniczo od stanu, w jakim produkt znajdował się bezpośrednio po jego wytworzeniu.

Należy zauważyć, że wysłodki buraczane są produktem ubocznym uzyskiwanym przy produkcji cukru. Stanowią je rozdrobnione buraki cukrowe, z których wcześniej wyługowano wodą cukier i składniki rozpuszczalne w wodzie. Wysłodki powstają we wstępnej fazie obróbki buraków, nie można ich jednak uznać za produkt powstały w wyniku przetworzenia. Z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, fakt użycia specjalistycznych maszyn i urządzeń, czy też poddanie czynnikom naturalnym np. suszeniu czy prasowaniu produktów pochodzących wyłącznie z własnych upraw, pozostaje bez znaczenia przy kwalifikowaniu tego rodzaju działań do działalności rolniczej. Ze względu na to, że zawarta umowa z producentem cukru przewiduje bezpłatny zwrot wysłodków plantatorowi w zamian za odstawione przez niego buraki, uznać należy, że sprzedawane przez Pana wysłodki stanowią produkt nieprzetworzony, pochodzący z prowadzonej przez Pana uprawy buraków.

Biorąc pod uwagę cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli sprzedawane przez Pana wysłodki nie będą poddawane obróbce, nie nabiorą nowych cech, to do dochodów z ich sprzedaży nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sprzedaż ich stanowi - zgodnie z przepisem art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - działalność rolniczą. Bez znaczenia przy tym pozostaje fakt, że sprzedaż wysłodków będzie prowadzona na rzecz innego rolnika. W związku z tym przychodu uzyskanego ze sprzedaży wysłodków nie należy wykazywać w zeznaniu rocznym PIT-36.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl