0115-KDIT3.4011.158.2019.1.AK - Opodatkowanie przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.158.2019.1.AK Opodatkowanie przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2019 r. (data wpływu 15 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni pozostaje w związku małżeńskim, w którym panuje ustrój ustawowej współwłasności małżeńskiej. Małżonkowie prowadzą wspólne gospodarstwo domowe. Wnioskodawczyni wraz mężem są emerytami pobierającymi świadczenia emerytalne. Ponadto Wnioskodawczyni wraz z mężem są wspólnikami spółki komandytowej, jednak jako komandytariusze nie prowadzą jej spraw. Małżonkowie uzyskują również przychody ze źródła określanego jako kapitały pieniężne, głównie w postaci odsetek od lokat bankowych. Uzyskiwane przez małżonków przychody są klasyfikowane jako przychody z emerytur, kapitałów pieniężnych oraz z udziału w spółce, o którym mowa w art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni ani jej małżonek nie prowadzi innej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychody osiągane z ww. źródeł pozwalają Wnioskodawczyni i jej mężowi na poczynienie oszczędności, które zamierzają oni zabezpieczyć przed utratą wartości, aby zachować je na lata kiedy ich aktywność ulegnie zmniejszeniu, a także kiedy dzięki nim będą mogli pomóc zaspokajać rosnące potrzeby dzieci, wnuków i ich rodzin.

Ponieważ lokaty bankowe oferowane obecnie na rynku są częstokroć oprocentowane niżej niż wynosi wskaźnik inflacji, w szczególności po uwzględnieniu podatku dochodowego od uzyskiwanych odsetek. Wnioskodawczyni wraz z mężem planują za zaoszczędzone pieniądze nabyć lokale (użytkowe i mieszkalne) a następnie wynająć je i w ten sposób zabezpieczyć oszczędności od utraty wartości oraz osiągać zwrot z oszczędności wyższy niż z lokat bankowych. Jak dotąd z zaoszczędzonych pieniędzy Wnioskodawczyni wraz z mężem nabyła jeden lokal - apartament w atrakcyjnej miejscowości oraz wynajęła go na lat 10 firmie zajmującej się oferowaniem wynajmu krótkoterminowego we własnym imieniu i na swój rachunek. Ponadto kilka lat wstecz małżonkowie nabyli grunt, na którym planowali budowę domu dla siebie i dzieci, jednak ostatecznie dzieci wybudowały własne domy w innych miejscach i przedmiotowy grunt pozostał niezabudowany. Grunt ten małżonkowie zamierzają w przyszłości zbyć jeśli trafi się kupiec oferujący godziwą cenę. Do tego czasu małżonkowie planują ten grunt wydzierżawiać.

Wysokość posiadanych oszczędności pozwoli Wnioskodawczyni i jej mężowi na zakup kolejnych, oprócz wyżej opisanego, lokali na wynajem, ale w sumie nie więcej niż 7, w zależności od ich ceny. Nabyte lokale będą docelowo przeznaczone na zaspokojenie potrzeb samej Wnioskodawczyni i jej męża, ewentualnie rodzin ich dzieci i wnuków lub spadkobierców. Wnioskodawczyni wraz z mężem planują, że do momentu ostatecznego zadysponowania nieruchomościami będą one oddane w najem lub dzierżawę długoterminowo, tj. na okresy powyżej 1 roku. Jednocześnie, dla ograniczenia obowiązków sprawozdawczych i administracyjnych Wnioskodawczyni i jej mąż zdecydowali, że za zgodą męża, Wnioskodawczyni w całości będzie deklarowała do opodatkowania osiągane przychody z najmu i dzierżawy oraz zawierała umowy z najemcami/ dzierżawcami. Skutkiem podjętej wraz z mężem decyzji wynajmującym/wydzierżawiającym i rozliczającym się z przychodów z najmu/dzierżawy będzie Wnioskodawczyni. O decyzji co do rozliczania ww. przychodów przez jednego z małżonków (Wnioskodawczynię) małżonkowie złożyli właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie przed dniem osiągnięcia pierwszego przychodu w roku podatkowym.

Wnioskodawczyni planuje wynajmować/wydzierżawiać nieruchomości samodzielnie. Nie będzie zatrudniać firm czy osób do obsługi najmu/dzierżawy. Wnioskodawczyni wskazuje, że najemców/dzierżawców będzie poszukiwać na własną rękę poprzez ogłoszenia np. w Internecie. Wyszukiwaniu najemców/dzierżawców nie będą towarzyszyć działania marketingowe wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia. Wnioskodawczyni zakłada, że będzie wynajmować/ wydzierżawiać nieruchomości długoterminowo osobom fizycznym i firmom, w tym podmiotom, które następnie będą mogły lokale podnajmować/ poddzierżawiać także krótkoterminowo, ale już w ramach ich własnej działalności, prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek

Czynności wynajmu/ dzierżawy nieruchomości, o których mowa we wniosku, będą przez Wnioskodawczynię wykonywane w sposób zarobkowy, ale bez cech zorganizowania i ciągłości ze względu na swój długoterminowy charakter Wnioskodawczyni nie planuje w sposób ciągły, regularny i systematyczny obsługiwać spraw związanych z najmem/dzierżawą, a jedynie w momencie, gdy konieczne będzie poszukiwanie nowego najemcy/ dzierżawcy. Wnioskodawczyni nie planuje świadczyć w obrębie nieruchomości żadnych dodatkowych usług związanych z wynajmem/ dzierżawą.

Najem/ dzierżawa długoterminowe świadczone przez Wnioskodawczynię nie będą spełniać definicji usług hotelarskich w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.

Wnioskodawczyni nie prowadziła nigdy działalności gospodarczej w zakresie (i) obrotu nieruchomościami, (ii) zarządzania nieruchomościami oraz (iii) wynajmu nieruchomości, nie posiada w tej materii jakichkolwiek uprawnień.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy uzyskując dochód z wynajmu lokali w opisanych powyżej okolicznościach Wnioskodawczyni może dochód ten opodatkować jako osoba fizyczna w ramach tzw. najmu prywatnego, regulowanego przepisami art. 1 pkt 2 i art. 6 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawczyni można stwierdzić, najem/dzierżawa przedmiotowych nieruchomości nie będą realizowane w sposób, który wskazuje na spełnienie wszystkich przesłanek prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej wymienionych w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ze względu na przedstawione okoliczności najmu/ dzierżawy, w tym ich zakładaną niewielką skalę, a także to, że najem/ dzierżawa nie będą wykonywane w ramach działalności gospodarczej, przychód uzyskany z tego najmu/ dzierżawy będzie można zaliczyć do przychodów ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Głównym źródłem utrzymania Wnioskodawczyni i jej rodziny jest emerytura, przychody z udziału w spółce komandytowej i przychody z kapitałów pieniężnych, natomiast nieruchomości, które posiada i które zamierza kupić wraz z mężem służyć mają zabezpieczeniu wartości oszczędności, które zgromadzili. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie regulują kwestii związanych z zasadami zawierania umów najmu/ dzierżawy, w tym także ilości nieruchomości, które mogą być przedmiotem wynajmu/ dzierżawy. Co do zasady wybór kwalifikacji i sposobu rozliczania przychodów z najmu/ dzierżawy ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem/ dzierżawę. Nie jest on ograniczony ilością wynajmowanych/ wydzierżawianych nieruchomości, lecz charakterem zawartych umów, a w szczególności związkiem tych nieruchomości z prowadzoną działalnością gospodarczą, a w rozpatrywanym przypadku ta zależność nie zachodzi.

Wynajem lokali i dzierżawa gruntów, o których mowa we wniosku będą wykonywane w sposób zarobkowy, gdyż zgodnie z przepisami umowa najmu i dzierżawy charakteryzuje się tym, że wynajmujący/ wydzierżawiający otrzymuje czynsz od najemcy/ dzierżawcy w zamian za oddanie mu rzeczy do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony. Każda zatem umowa najmu/ dzierżawy ma charakter zarobkowy i według obowiązującego prawa nie może być inaczej, niezależnie czy to będzie najem/ dzierżawa jednej nieruchomości (lokalu, gruntu), czy też kilku. Wnioskodawczyni nie zamierza jednak tworzyć żadnej zorganizowanej struktury do obsługi najmu/ dzierżawy, a organizacja najmu/ dzierżawy polegać będzie jedynie, jeśli jest taka potrzeba, na przygotowaniu nieruchomości do wynajmu/ dzierżawy, znalezieniu najemców/ dzierżawców nieruchomości oraz ustaleniu płatności i sposobu jej realizacji. Najem/ dzierżawa nie będą również prowadzone w sposób ciągły i nie będą miały charakteru stałego, a raczej okazjonalny, gdyż podpisywane będą umowy okresy roczne i dłuższe, ale trudno obecnie przewidzieć, czy po upływie tego okresu nieruchomości będą nadal wynajmowane /wydzierżawiane, co będzie głównie uzależnione od sytuacji osobistej i rodzinnej Wnioskodawczyni oraz popytu na nieruchomości. W przyszłości Wnioskodawczyni zakłada korzystanie z nieruchomości przez członków rodziny Wnioskodawczyni lub rodzin jej dzieci, jak również docelowo nabycie własności nieruchomości przez członków rodziny, np. w drodze spadkobrania.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

* pozarolnicza działalność gospodarcza,

* najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:

1.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

2.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

3.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

4.

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.

Zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zakresu przedmiotowego pozarolniczej działalności gospodarczej wykluczone zostały czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

* odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

* są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

* wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Ze wskazanych regulacji wynika, że aby dane przychody zostały zaliczone do źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, muszą być łącznie spełnione trzy warunki:

i. zaistniały przesłanki pozytywne, o których mowa w art. 5a pkt 6 powoływanej ustawy pozwalające na stwierdzenie, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą,

ii. nie wystąpiły przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy oraz

iii. wykluczono, że uzyskane przychody są zaliczane do jednego z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy).

Przywołany powyżej przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącym źródła przychodu, jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że najem/dzierżawa dla celów podatkowych mogą być traktowane jako pozarolnicza działalność gospodarcza lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy.

Wskazać należy, że treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych daje podstawę by przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków: po pierwsze, dana działalność musi być działalnością zarobkową, po drugie, działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz, po trzecie, w sposób ciągły.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Zorganizowany sposób działania w obrocie gospodarczym to prowadzenie tej działalności w sposób metodyczny, zaplanowany, systematyczny, uporządkowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, głównie mierzonego maksymalizacją zysków, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Wykonywanie działalności w sposób ciągły to prowadzenie jej w sposób stały, nie okazjonalny, stanowiący istotny, jeśli nie główny, cel aktywności. Ciągłość działania wiąże się z jej planowanym charakterem i realizacją poszczególnych zamierzeń. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu np. powtarzalny, krótkoterminowy, wielokrotny najem przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter; o ciągłości nie przesądza wynajmowanie danej nieruchomości przez kilka lat, lecz powtarzalność podejmowanych działań oraz ich rozmiar.

Działanie we własnym imieniu oznacza, że podmiot prowadzący działalność gospodarczą występuje jako podmiot niezależny prawnie od innych podmiotów, a podejmowane przez niego czynności rodzą bezpośrednio dla niego określone prawa i obowiązki.

Należy przy tym podkreślić, że nie ma podstaw do kwalifikowania do pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 powoływanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podejmowanych przez podatnika czynności, które mieszczą się w zakresie zwykłego zarządu majątkiem własnym, to znaczy mają na celu zwyczajowe gospodarowanie tym majątkiem, zabezpieczenie jego wartości oraz zaspokajanie potrzeb osobistych podatnika lub jego rodziny. Działań z zachowaniem normalnych, zwyczajowo przyjętych w takich przypadkach reguł gospodarności nie należy utożsamiać z działalnością gospodarczą. W efekcie działania podatnika, w stosunku do stanowiących jego własność składników majątkowych (w tym mienia nieruchomego), wykazują cechy zorganizowania i ciągłości, w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy, gdy podejmowane przez niego czynności, związane z zagospodarowaniem tego mienia i jego rozporządzaniem, będą istotnie odbiegały od normalnego wykonywania prawa własności, a nadto podatnik z operacji tych uczyni sobie lub ma zamiar uczynienia stałego (nie okazjonalnego) źródła zarobkowania.

W szczególności działania podatnika wypełniają definicję działalności gospodarczej, gdy podejmuje on pośrednio lub bezpośrednio aktywne czynności w zakresie najmu/ dzierżawy nieruchomości (zarówno w fazie przygotowawczej, jak i w okresie realizacji) angażując środki podobne do wykorzystywanych przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą.

Przy czym w każdym przypadku należy oceniać sytuację indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania planowane przez Wnioskodawcę, nie zaś tylko poszczególne czynności. Biorąc pod uwagę powyższą argumentację oraz odnosząc się do zaprezentowanego zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawczyni stwierdzić należy, że opisany sposób wykonywania najmu/ dzierżawy nieruchomości, a w szczególności, że nieruchomości są lub będą zakupywane w celu ulokowania oszczędności pochodzących z innych źródeł przychodów, jako alternatywa do przechowywania środków w banku, oraz że wynajem/ dzierżawa będą okazjonalne, a działania w związku z najmem/ dzierżawą nie będą prowadzone w sposób zorganizowany i ciągły, przesądza o zakwalifikowaniu przysporzeń majątkowych uzyskiwanych z tego tytułu, do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając więc na uwadze zaprezentowane przepisy prawa podatkowego oraz opisane zdarzenie przyszłe zdaniem Wnioskodawczyni stwierdzić należy, że w istocie Wnioskodawczyni nie będzie wynajmowała/ wydzierżawiała nieruchomości w sposób, który wskazuje na spełnienie wszystkich przesłanek prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej (w szczególności wynajem/ dzierżawa nie będą prowadzone w sposób zorganizowany i ciągły), a przez to przychody uzyskiwane z tego tytułu należy zakwalifikować do źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako tzw. najem prywatny.

W rezultacie Wnioskodawczyni będzie mogła korzystać z opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tego tytułu na zasadach określonych w art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zasada ta odnosić się będzie do całości osiąganych przychodów z wynajmu/ dzierżawy nieruchomości, tj. także do tej części przychodów, które opodatkowuje Wnioskodawczyni na skutek podjętej wraz z mężem decyzji o opodatkowaniu całości przychodu (dochodu) osiągniętego z tego źródła przez jednego z małżonków (Wnioskodawczynię).

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2157), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - o czym stanowi art. 2 ust. 1a tej ustawy.

Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1a ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 6 i 7 ww. ustawy jeśli przedmiotem najmu prywatnego są składniki majątku wspólnego małżonków (między którymi istnieje wspólność majątkowa), to przychody uzyskane z tego najmu mogą być rozliczane przez jednego z małżonków - jeśli złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu osiągniętego z tego źródła przez jednego z nich. Oświadczenie to należy złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymany został pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnięty został w grudniu roku podatkowego.

Stanowisko analogiczne do przedstawionego powyżej zaprezentowane zostało między innymi w interpretacjach indywidualnych:

* Pismo z dnia 14 lutego 2019 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-1.4011.27.2019.1.AN,

* Pismo z dnia 29 stycznia 2019 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-2.4011.469.2018.2.AK,

* Pismo z dnia 19 grudnia 2018 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.497.2018.2 PSZ,

* Pismo z dnia 4 stycznia 2017 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi 1061-IPTPB1.4511.913.2016.2.KU.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl