0115-KDIT3.4011.145.2017.1.DP - Koszty podatkowe w związku z wydatkami pokrytymi z otrzymanego dofinansowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.145.2017.1.DP Koszty podatkowe w związku z wydatkami pokrytymi z otrzymanego dofinansowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2017 r. (data wpływu 2 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymanym dofinansowaniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymanym dofinansowaniem.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Z tytułu osiąganych z tego źródła dochodów opłaca podatek dochodowy w tzw. formie liniowej, a zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przeważającym rodzajem działalności Wnioskodawcy są usługi zakwalifikowane w PKD 85.59.B (Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane). Wnioskodawca jest objęty regulacją ustawy o systemie oświaty, czyli posiada wpis do rejestru instytucji szkoleniowych. Prezydent miasta wydał zaświadczenie wobec Wnioskodawcy o wpisaniu placówki do ewidencji szkół niepublicznych - prowadzonej przez Departament Edukacji Urzędu Miejskiego o nazwie: P. Do chwili obecnej Wnioskodawca wykonywał szkolenia komercyjne, finansowane ze środków własnych zleceniodawców, jak również sporadycznie szkolenia finansowane w całości lub w przeważającej części ze środków unijnych - jako podwykonawca zleceniodawców będących beneficjentami projektów unijnych. Począwszy od połowy 2016 r. Wnioskodawca uczestniczy jako Partner w realizacji dwóch projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego W.... 2014-2020, działanie 3.3 Kształcenie zawodowe młodzieży na rzecz konkurencyjności (...), na podstawie zawartych umów o dofinansowanie projektów z funduszy unijnych. Celem głównym realizowanych projektów (dwóch) jest podniesienie kompetencji uczniów i uczennic oraz doskonalenie zawodowe nauczycieli w Z. w L. (pierwszy projekt) oraz w Z. w H. (drugi projekt). Okres realizacji przez Wnioskodawcę dwóch projektów został określony na: 1 maja 2016 r. - 31 października 2017 r. Warunki współpracy przy realizacji projektów pomiędzy beneficjentem, a Partnerem reguluje zawarta między nimi umowa partnerska. Taką formę wspólnego realizowania przedsięwzięć finansowanych ze środków unijnych dopuszcza ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r. poz. 217 z późn. zm.). Ostatecznie projekty (dwa) mają być zrealizowane do dnia 31 października 2017 r. Ponadto Wnioskodawca z otrzymanych dotacji nie finansował i nie planuje finansować wydatków inwestycyjnych.

Finansowanie projektów (dwóch) odbywa się w następujący sposób:

* środki unijne (EFS) - 85% (kosztów kwalifikowanych),

* dotacja celowa Budżetu Państwa/Funduszu Pracy - 10% (kosztów kwalifikowalnych),

* wkład własny beneficjenta i partnera - 5% (kosztów kwalifikowalnych).

Łączna wartość wydatków kwalifikowalnych dla ww. (dwóch) projektów wynosi 717.100 PLN (tj. 369.650 PLN i 347.450 PLN). Wydatki kwalifikowalne obejmują koszt podatku od towarów i usług. Całość wydatków w ujęciu zadaniowym oraz kwotowym zawarta jest w budżetach poszczególnych projektach i obejmuje koszty bezpośrednie oraz koszty pośrednie.

Koszty bezpośrednie finansowane są z dotacji lub ze środków własnych i obejmą wydatki kwalifikowane m.in. na takie zadania jak: rekrutacja, staże zawodowe uczniów i nauczycieli i związane z nimi działania (m.in. na ubezpieczenie, badania lekarskie, zakup ubrań roboczych, zakwaterowanie i wyżywienie, transport do/z miejsc stażowych).

Z kolei koszty pośrednie finansowane są z dotacji (unijnych, celowych) i rozliczane są w formie ryczałtu (w wysokości 25% poniesionych, udokumentowanych i zatwierdzonych wydatków bezpośrednich). Koszty te dotyczące tzw. obsługi technicznej projektu i obejmą wydatki m.in. na obsługę księgową projektu, zatrudnienie personelu pomocniczego itp. Poniesienie kosztów pośrednich nie wymaga ich ścisłego udokumentowania.

Zakres obowiązków oraz uprawnień beneficjenta i partnera został określony dla każdego z nich w "umowie partnerskiej" w związku z realizacją dwóch projektów. Wnioskodawca, jako partner projektu odpowiada za konkretny wymieniony w umowach wykaz zadań. Na ich sfinansowanie Wnioskodawca otrzymał na specjalnie wyodrębniony rachunek bankowy zwany "rachunkiem projektu" środki finansowe przekazywane transzami z Banku Gospodarstwa Krajowego - 15% i Urzędu Marszałkowskiego - 85%. Partnerowi przysługuje dofinansowanie kosztów bezpośrednich (środki zostaną ostatecznie przelane na rachunek projektu) oraz kosztów pośrednich. Wnioskodawca prowadzi ewidencję otrzymanych wpływów i poniesionych kosztów w postaci odrębnie prowadzonej "podatkowej księgi przychodów i rozchodów dla dwóch projektów".

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychód z działalności gospodarczej została zaewidencjonowana w kol. 17 "Uwagi" w dacie otrzymania dotacja na poniesione koszty pośrednie (dwóch projektów). W tej kolumnie odnotowane zostały oprócz kwoty dotacji, nazwa umowy z Urzędem Marszałkowskim. Kwoty dotacji nie zostały wpisywane w kol. 7-9 podatkowej księgi przychodów i rozchodów ponieważ zdaniem Wnioskodawcy, jako dotacje udzielone ze środków unijnych oraz z dotacji celowych budżetu państwa korzystają one ze zwolnienia z podatku dochodowego. Z kolei wydatki na koszty pośrednie nie są ujmowane w wymienionej księdze podatkowej, gdyż nakłady na ich poniesienie ostatecznie zostaną zwrócone Wnioskodawcy. Wnioskodawca dokonuje rozgraniczenia (podziału), które wydatki ponoszone są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i dotyczą stricte projektów unijnych oraz są finansowane z jego budżetu, a które nie dotyczą projektu lecz pozostałej działalności firmy. W efekcie powyższego wydatki na koszty bezpośrednie jak i pośrednie ujęte w budżetach projektów nie powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów przy ustalaniu podstawy opodatkowania firmy Wnioskodawcy. Przesłanką takiego rozgraniczenia dokumentacji podatkowej jest źródło finansowania otrzymanych przychodów i ponoszonych kosztów wynikających z realizacji projektu. Dotacje na sfinansowanie (dwóch) projektów wymienione są w umowie o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego W.P. 2014-2020, jako środki unijne z Europejskiego Funduszu Społecznego i dotacja celowa budżetu państwa. Normatywną podstawą ich udzielania jest m.in. ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy otrzymane dotacje (dwie) na sfinansowanie kosztów pośrednich ponoszonych przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych i w związku z tym czy został prawidłowo zaewidencjonowany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów firmy Wnioskodawcy?

2. Czy wydatki udokumentowane, ponoszone na obsługę techniczną projektów, zakwalifikowane w budżetach projektów jako koszty pośrednie i refinansowane otrzymanymi dotacjami nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów firmy Wnioskodawcy?

3. Czy nadwyżka pomiędzy kwotą otrzymanych dotacji na koszty pośrednie, a udokumentowanymi wydatkami zakwalifikowanymi w projekcie jako koszty pośrednie powinna być zaliczona do przychodów opodatkowanych, czyli zwiększających podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym z działalności gospodarczej Wnioskodawcy?

Zdaniem Wnioskodawcy - w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 - otrzymane dotacje są przychodem z działalności gospodarczej co wynika z treści art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwoty dotacji nie mogą być wykazane w kol. 7, 8 i 9 podatkowej księgi przychodów i rozchodów ponieważ taki rodzaj dotacji z uwagi na źródło, z którego pochodzi (środki unijne, dotacje celowe) są zwolnione z podatku dochodowego. Ww. zwolnienie (przedmiotowe) zostało określone odnośnie dotacji ze środków unijnych w art. 21 ust. 1 pkt 136. Natomiast dotacja celowa budżetu państwa zwolniona jest na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 wyżej cytowanej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy - w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 - ponoszone przez niego wydatki na tzw. koszty pośrednie związane z techniczną stroną realizacji projektów, nie mogą być kosztami uzyskania przychodów skoro ich poniesienie ostatecznie zostanie zwrócone podatnikowi (Wnioskodawcy) poprzez otrzymaną na ten cel dotację (zarówno z jednego jak i drugiego projektu). Powyższy wniosek wynika i znajduje potwierdzenie w treści art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy - w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 - wydatki na tzw. koszty pośrednie nie wymagają ścisłego udokumentowania i nie podlegają kontroli formalno-merytorycznej przy rozliczaniu projektu. Ewentualna nadwyżka pomiędzy otrzymanymi dotacjami w postaci ryczałtu, a udokumentowanymi wydatkami nie zwiększają podstawy do opodatkowania podatkiem dochodowym z działalności gospodarczej ponieważ otrzymane dotacje korzystają w całości ze zwolnienia podatkowego na zasadach wskazanych przez Wnioskodawcę w odpowiedzi na pytanie pierwsze.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Co do zasady, wszelkie otrzymywane przez podatnika dotacje i dopłaty związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią te dotacje, które przeznaczone są na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Wyjątek ten nie ma jednak zastosowania w niniejszej sprawie, bowiem z przedstawionego stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że Wnioskodawca z otrzymanej dotacji nie finansował wydatków inwestycyjnych.

Niektóre dotacje (dofinansowania) korzystają jednak ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym. I tak, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

Wnioskodawca uczestniczy, jako Partner w realizacji dwóch projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) i dotacji celowej budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego... (RPO...) 2014-2020, działanie 3.3 Kształcenie zawodowe młodzieży na rzecz konkurencyjności... gospodarki, na podstawie umowy o dofinansowanie tego projektu w wysokości kosztów kwalifikowanych; 85% ze środków unijnych (EFS); 10% z budżetu Państwa/Funduszu Pracy (dotacja celowa); 5% wkład własny beneficjenta i partnera. Środki finansowe przekazywane są transzami z Banku Gospodarstwa Krajowego - 15%, z Urzędu Marszałkowskiego Województwa - 85%. Wnioskodawcy przysługuje dofinansowanie kosztów bezpośrednich oraz kosztów pośrednich. Ewidencja otrzymanych wpływów i poniesionych wydatków prowadzona jest odrębnie w podatkowej księdze przychodów i rozchodów dla realizacji każdego z projektów.

W efekcie powyższego koszty bezpośrednie finansowane są z dotacji lub środków własnych, z kolei koszty pośrednie rozliczone ostatecznie zostaną w formie ryczałtu w wysokości 25% poniesionych, udokumentowanych, zatwierdzonych wydatków bezpośrednich w całości sfinansowanych z dotacji unijnych i celowych.

Dotacje na sfinansowanie omawianych projektów wymieniona jest w zawartych umowach o dofinansowanie projektu w ramach regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... 2014-2020, jako środki unijne z Europejskiego Funduszu Społecznego i dotacja celowa budżetu państwa. Normatywną podstawą ich udzielania jest m in. ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że realizowanie projektów w partnerstwie reguluje art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r. poz. 217 z późn. zm.) oraz zawarta pomiędzy partnerami umowa partnerska. Z powołanych regulacji wynika, że partnerstwo polega na tym, iż podmioty tworzące partnerstwo wnoszą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe w celu wspólnej realizacji projektu. Liderem projektu jest beneficjent, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu i który działa w imieniu i na rzecz partnerów. Warunki realizowania projektu partnerskiego są określone w porozumieniu lub umowie partnerskiej o charakterze cywilnoprawnym. Takie porozumienie lub umowa precyzuje w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez lidera (beneficjenta) środków finansowych na pokrycie niezbędnych wydatków ponoszonych przez partnera na realizację zadań w ramach danego projektu. W świetle powyższego stwierdzić należy, że lider i partner (partnerzy) działają wspólnie w celu realizacji projektu. Wspólne jest też zarządzanie projektem. Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie. Zatem partner to równorzędny wobec lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów, itd. Nie jest to więc wykonawcą ani podwykonawcą któremu - na podstawie odrębnej umowy - zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty) i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.tj:

* programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,

* programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz.UE.L 310 z dnia 9 listopada 2006 r., str. 1) oraz programów Europejskiego Instiumentu Sąsiedztwa.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

W budżecie środków europejskich - w myśl art. 117 ust. 2 ww. ustawy - ujmuje się:

* dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

* wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 tej ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

* realizację projektów przez jednostki budżetowe,

* płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

* dotacje celowe dla beneficjentów,

* realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

* realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Rozwoju i Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Rozwoju i Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, że zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić również należy, że w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (...).

Zgodnie natomiast z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie mniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że Wnioskodawca realizuje projekty, o których mowa we wniosku, jako Partner w oparciu o umowę partnerstwa, którą reguluje art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, to otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne - przekazane na realizację tego projektu (pochodzące z otrzymanego na ten cel dofinansowania), stanowią dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 (w części stanowiącej dotację celową z budżetu krajowego) i pkt 136 (w części stanowiącej środki europejskie) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym także "nadwyżka" ww. środków powstała na skutek specyficznego (ryczałtowego) sposobu rozliczania otrzymanej dotacji nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do kwestii kosztów podatkowych wskazać należy, że konsekwencją zwolnienia z opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę ww. środków, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, wydatków sfinansowanych z tych środków.

Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 w myśl natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Z brzmienia ww. przepisów wynika, że wolą ustawodawcy wydatki sfinansowane ze środków zwolnionych z opodatkowania (co do zasady) podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów.

Odnosząc się z kolei do sposobu ujmowania otrzymanych środków finansowych w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów wskazać należy, że zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o. Sam sposób prowadzenia księgi określa rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zawarte w załączniku Nr 1 do ww. rozporządzenia "Objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów" wskazują w jakich kolumnach wpisywać określone przychody i koszty.

Mając na względzie powyższe, stwierdzić należy, że przychody i koszty, których wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, a więc w części objętej zwolnieniem przedmiotowym lub nie stanowiący przychodu podatkowego, nie mogą być w księdze ujmowane. Wynika to m.in. także z treści pkt 13 "Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów" w myśl którego "Kolumna 13 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12) z wyjątkiem kosztów. których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów". Fakultatywnie można ująć je w kolumnie 17 (obowiązującego od dnia 8 kwietnia 2016 r. wzoru) podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Uwagi, w której to kolumnie, zgodnie z Objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, można ewidencjonować przychody faktycznie przez podatnika otrzymane oraz koszty faktycznie poniesione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl