0115-KDIT2.4011.79.2019.2.RS - Przychód z tytułu nagród w konkursach.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2.4011.79.2019.2.RS Przychód z tytułu nagród w konkursach.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2019 r. (data wpływu 3 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest związkiem międzygminnym działającym na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.) (art. 64-73b tej ustawy). Związek ten został wpisany do rejestru związków międzygminnych prowadzonego przez ministra właściwego do spraw z zakresu administracji publicznej i prowadzi swoją działalność w oparciu o statut, którego tekst jednolity został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa. W Związku uczestniczą Miasta...,...,....,....,....,... oraz... i gminy...,...,...,...,...,... oraz. Zadaniem Wnioskodawcy jest kształtowanie wspólnej polityki komunikacyjnej i zapewnienie warunków właściwego funkcjonowania zintegrowanego systemu biletowego w postaci biletu metropolitalnego, poprzez m.in. emitowanie i dystrybucję biletów metropolitalnych, uchwalanie cen i taryf dotyczących biletów metropolitalnych, podejmowanie z właściwymi organizatorami, operatorami, przewoźnikami, współpracy dotyczącej wprowadzenia i funkcjonowania biletów metropolitalnych w publicznym transporcie zbiorowym, m.in. poprzez integrowanie systemów pobierania opłat w kontekście funkcjonowania biletów metropolitalnych, badanie rynku, prognozowanie i planowanie publicznego transportu zbiorowego w kontekście funkcjonowania biletów metropolitalnych. Istotną rolę w realizacji wyżej wymienionych, statutowych celów Wnioskodawcy - zwłaszcza ze względu na pogłębiające się zatłoczenie na drogach i problemy komunikacyjne z przemieszczaniem się - ma działanie polegające na informowaniu oraz promowaniu publicznego transportu zbiorowego w szczególności w kontekście funkcjonowania biletów metropolitalnych, które pozwalają na przemieszczanie się na obszarze działania Wnioskodawcy różnymi środkami komunikacji publicznej (w tym komunikacją kolejową) w oparciu i na podstawie jednego biletu.

Jednym z narzędzi, które stosowane są przez Wnioskodawcę w Jego działalności informacyjnej i promującej podróżowanie na podstawie biletu metropolitalnego jest wydawana przez Wnioskodawcę gazeta pt. "X". Gazeta ta wydawana jest od września 2010 r. Ukazuje się ona 4 razy do roku w nakładzie każdego wydania w ilości 30.000 egzemplarzy. Sąd Okręgowy postanowieniem w sprawie dokonał rejestracji wyżej wskazanego tytułu prasowego do rejestru dzienników i czasopism. B. zgodnie z normą (...) zarejestrował tytuł w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych, nadając mu numer (...). Gazeta ta jest dostępna publicznie. Jest ona bezpłatnie dystrybuowana mieszkańcom...,...,...,...,...,...,... oraz mieszkańcom gmin wiejskich:..,...,...,...,...,... i. Oprócz zawartych w tej gazecie informacji dotyczących publicznego transportu zbiorowego na terenie gmin uczestniczących w Związku, o obowiązujących - rozkładach jazdy komunikacji zbiorowej, połączeń w różnych środkach transportu publicznego i między nimi, rodzajów i cen biletów uprawniających do przejazdów komunikacją publiczną w tym obowiązujących ulg w przejazdach - Wnioskodawca jako wydawca ww. gazety - na jej łamach, w celu pogłębiania wiedzy o zrównoważonym transporcie publicznym organizuje konkursy np. w formie krzyżówki z hasłami dotyczącymi transportu zbiorowego. Wskazana w gazecie liczba osób, które jako pierwsze prześlą (do wskazanej przy każdym konkursie daty i godziny i na wskazany przez Wnioskodawcę jako organizatora konkursu adres e-mail), prawidłową odpowiedź otrzymuje nagrody od Wnioskodawcy w formie niepieniężnej, np. zestawy upominków firmowanych przez Wnioskodawcę. Nagrody te są przez Wnioskodawcę przesyłane zwycięzcom w sposób zgodny ze wskazaniem uczestnika konkursu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w świetle stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, nagrody tj. wartość nagród, które otrzymują od Wnioskodawcy zwycięzcy konkursów ogłaszanych przez Wnioskodawcę w gazecie "X." są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych a Wnioskodawca jako płatnik tego podatku jest zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z uregulowaniem art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2. Czy też nagrody te jako wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł - są zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wolne od podatku dochodowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość nagród przyznawanych przez Niego zwycięzcom konkursów ogłaszanych na łamach wydawanej przez Niego gazety "X." - o ile wartość przyznanej nagrody nie przekracza wartości 2000 zł - jest na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych a w konsekwencji Wnioskodawca nie występuje w tym przypadku w roli płatnika zryczałtowanego podatku z tego tytułu.

Dopiero w sytuacji, gdy wartość wygranej w konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę w wyżej opisanej gazecie przekroczy kwotę 2000 zł, uzyskany przez zwycięzcę konkursu przychód podlegał będzie w całości opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, którego płatnikiem będzie właśnie Wnioskodawca. W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Podstawę wymiaru tego podatku stanowi wartość rynkowa otrzymanych świadczeń, obliczona na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Wartość pieniężną świadczeń w naturze - co do zasady - ustala się według cen zakupu. Dlatego też do przychodu wygrywającego należy doliczyć kwotę w wysokości brutto, tzn. wraz z podatkiem VAT, gdyby bowiem pracownik dokonywał ich zakupu, musiałby zapłacić kwotę brutto, a nie netto. W sytuacji nagród rzeczowych laureaci konkursów, przed wydaniem nagrody powinni wpłacić płatnikowi zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości nagrody. Podmiotem obowiązanym (płatnikiem), na mocy art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ww. ustawy, do pobrania i odprowadzenia - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika - podatku dochodowego od całej wartości nagrody (wygranej) oraz złożenia formularza PIT-8AR, jest podmiot dokonujący wypłaty nagrody. Organizator konkursu nie musi składać miesięcznej deklaracji o wygranych. Deklarację roczną przekazuje się do urzędu skarbowego według miejsca zamieszkania płatnika. Opisana sytuacja ma miejsce w przypadku nie występowania zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych. Takim zwolnieniem jest zwolnienie opisane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolne od podatku dochodowego są m.in. wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów i usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów i usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Tym samym otrzymanych nagród nie należy opodatkowywać, o ile łącznie spełniają następujące warunki: ich jednorazowa wartość nie przekracza 2000 zł i zostały one wygrane w konkursach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową. Obydwa te warunki muszą być spełnione łącznie. Spełnienie tylko jednego z powyższych warunków, nie uprawnia do zastosowania omawianego zwolnienia. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "środki masowego przekazu". Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji słownikowej - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Do zakresu tego pojęcia bez jakiejkolwiek wątpliwości trzeba zaliczyć prasę, radio, telewizję, telegazetę, telewizję satelitarną. W ustawie z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 1914 z późn. zm.) - "prasa" oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą numerem bieżącym i datą a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele-i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania. W tym rozumieniu bez wątpienia prasą jest gazeta wydawana przez Wnioskodawcę pt. "X." (tym bardziej, że jest zarejestrowanym tytułem prasowym o nadanym numerze ISSN) a zatem nie może być wątpliwości, że konkursy ogłaszane przez Wnioskodawcę w tej gazecie są konkursami organizowanymi i emitowanymi (ogłaszanymi) w środku masowego przekazu. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają także definicji drugiego ze zwrotów wymienionych w analizowanym art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT tj. brak w nich definicji pojęcia konkurs oraz nagrody. W celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, "konkurs" to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast "nagroda" to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot, będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców. Wszystkie te cechy spełniają konkursy ogłaszane w X. przez Wnioskodawcę. Celem konkursów adresowanych do nieograniczonej liczby czytelników X., które spełniają jedynie np. kryterium wieku (wśród konkursów są też konkursy adresowane do dzieci lub grup młodzieży szkolnej określonego poziomu nauczania) jest wyłonienie osób, które prawidłowo rozwiązując zadanie ustalą prawidłowo hasło będące rozwiązaniem konkursu. Ogłaszając te konkursy Wnioskodawca w gazecie "X." określa zasady udziału w konkursie, wskazując kto może w nim uczestniczyć, sposób wyłonienia zwycięzcy, któremu zostaje przyznana nagroda tj. pierwsze x osób, które na adres Wnioskodawcy prześlą prawidłowo ustalone hasło czy rozwiązaną zagadkę. Wskazywany też jest organizator konkursu, którym jest Wnioskodawca. Dlatego w ocenie Wnioskodawcy konkursy te spełniają przesłanki pozwalające na uznanie je za konkursy, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji - w sytuacji gdy wartość nagrody dla zwycięzcy nie przekracza kwoty 2000 zł, przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów skierowanych do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, ale jest z tego podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 zwolniony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści przywołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie, stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Jak wynika z treści art. 11 ust. 2b ww. ustawy, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, do źródeł przychodów zalicza się inne źródła.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Z przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć "konkurs" oraz "nagroda", wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN "konkurs" jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast "nagroda" to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Zgodnie natomiast z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Wskazany przepis zawiera przesłanki przedmiotowo-podmiotowe, których spełnienie jest niezbędne do zastosowania zwolnienia. Warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2000 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik "i" w wyrażeniu "organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)". To oznacza, że oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie znalazło zastosowanie.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest związkiem międzygminnym. Zadaniem Wnioskodawcy jest kształtowanie wspólnej polityki komunikacyjnej i zapewnienie warunków właściwego funkcjonowania zintegrowanego systemu biletowego w postaci biletu metropolitalnego, poprzez m.in. emitowanie i dystrybucję biletów metropolitalnych, uchwalanie cen i taryf dotyczących biletów metropolitalnych, podejmowanie z właściwymi organizatorami, operatorami, przewoźnikami, współpracy dotyczącej wprowadzenia i funkcjonowania biletów metropolitalnych w publicznym transporcie zbiorowym, m.in. poprzez integrowanie systemów pobierania opłat w kontekście funkcjonowania biletów metropolitalnych, badanie rynku, prognozowanie i planowanie publicznego transportu zbiorowego w kontekście funkcjonowania biletów metropolitalnych. Istotną rolę w realizacji wyżej wymienionych, statutowych celów Wnioskodawcy - zwłaszcza ze względu na pogłębiające się zatłoczenie na drogach i problemy komunikacyjne z przemieszczaniem się - ma działanie polegające na informowaniu oraz promowaniu publicznego transportu zbiorowego w szczególności w kontekście funkcjonowania biletów metropolitalnych, które pozwalają na przemieszczanie się na obszarze działania Wnioskodawcy różnymi środkami komunikacji publicznej (w tym komunikacją kolejową) w oparciu i na podstawie jednego biletu.

Jednym z narzędzi, które stosowane są przez Wnioskodawcę w Jego działalności informacyjnej i promującej podróżowanie na podstawie biletu metropolitalnego jest wydawana przez Wnioskodawcę gazeta pt. "X.", która ukazuje się 4 razy do roku w nakładzie każdego wydania w ilości 30.000 egzemplarzy. Sąd Okręgowy postanowieniem w sprawie dokonał rejestracji wyżej wskazanego tytułu prasowego do rejestru dzienników i czasopism. B. zgodnie z normą (...) zarejestrował tytuł w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych, nadając mu numer ISSN. Gazeta ta jest dostępna publicznie. Jest ona bezpłatnie dystrybuowana mieszkańcom miast i gmin wiejskich. Oprócz zawartych w tej gazecie informacji dotyczących publicznego transportu zbiorowego na terenie gmin uczestniczących w Związku, o obowiązujących - rozkładach jazdy komunikacji zbiorowej, połączeń w różnych środkach transportu publicznego i między nimi, rodzajów i cen biletów uprawniających do przejazdów komunikacją publiczną w tym obowiązujących ulg w przejazdach - Wnioskodawca jako wydawca ww. gazety - na jej łamach, w celu pogłębiania wiedzy o zrównoważonym transporcie publicznym organizuje konkursy np. w formie krzyżówki z hasłami dotyczącymi transportu zbiorowego. Wskazana w gazecie liczba osób, które jako pierwsze prześlą (do wskazanej przy każdym konkursie daty i godziny i na wskazany przez Wnioskodawcę jako organizatora konkursu adres e-mail), prawidłową odpowiedź otrzymuje nagrody od Wnioskodawcy w formie niepieniężnej, np. zestawy upominków firmowanych przez Wnioskodawcę. Nagrody te są przez Wnioskodawcę przesyłane zwycięzcom w sposób zgodny ze wskazaniem uczestnika konkursu.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie konkursy są emitowane (ogłaszane) przez mass media, tj. na łamach gazety. Ponadto skoro organizatorem konkursów jest Wnioskodawca, czyli wydawca gazety (właściciel), zarejestrowanej w rejestrze dzienników i czasopism, to uznać należy, że spełniony został warunek organizowania konkursu przez środek masowego przekazu.

W konsekwencji należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym spełnione są wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, wartość nagród wygranych w konkursie, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 2000 zł, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w sytuacji, gdy wartość nagrody przekroczy 2000 zł, Wnioskodawca jako organizator konkursów jest zobowiązany pobrać od wartości nagród przekazywanych uczestnikom - zwycięzcom 10% zryczałtowanego podatku dochodowego określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy opisanego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl