0115-KDIT2-3.4011.418.2018.6.AD - Określenie skutków podatkowych zbycia nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-3.4011.418.2018.6.AD Określenie skutków podatkowych zbycia nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2018 r. (data wpływu 21 grudnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2019 r. (data wpływu 24 stycznia 2019 r.) oraz pismem z dnia 18 lutego 2019 r. (data wpływu 21 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości:

* w części dotyczącej kwalifikacji do źródła przychodów - jest nieprawidłowe,

* w części dotyczącej zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 21 stycznia 2019 r. (data wpływu 24 stycznia 2019 r.) oraz pismem z dnia 18 lutego 2019 r. (data wpływu 21 lutego 2019 r.).

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W okresie od dnia 7 października 2010 r. do dnia 21 marca 2011 r. Wnioskodawca wraz z małżonką nabył do majątku objętego ustawową wspólnością majątkową nieruchomości rolne o łącznej powierzchni 8,5615 ha, jako lokatę kapitału w nieruchomości rolne. Nieruchomości te nabył jako grunty rolne i opłaca podatek rolny.

W 2011 r. właściciel nieruchomości sąsiedniej uzyskał m.in. na Wnioskodawcy nieruchomości dokumentację geologiczną złoża piasków w kat. C1, która w listopadzie 2011 r. została przyjęta, jako udokumentowane złoże piasków o obszarze 21,70 ha i zasobie 8.604.592 ton.

W marcu 2015 r. ten sam sąsiad uzyskał decyzję wójta o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia - otwarcie kopalni piasków na części złoża, obejmującego m.in. nieruchomość Wnioskodawcy.

W 2014 r. nastąpiła zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy i nieruchomość Wnioskodawcy została oznaczona w planie przestrzennym jako tereny powierzchniowej eksploatacji, przeznaczenie podstawowe: kopalnia kruszywa naturalnego.

W okresie od dnia 18 marca 2015 r. do dnia 22 października 2018 r. Wnioskodawca był przedsiębiorcą, prowadzącym sezonową działalność gastronomiczną (sprzedaż lodów i napojów w okresach letnich).

Małżonka jest przedsiębiorcą prowadzącym indywidualną działalność gospodarczą, której przedmiotem jest siłownia i klub fitness oraz najem lokalu użytkowego na przedszkole po dawnym klubie fitness.

W 2018 r. do Wnioskodawcy zgłosił się przedsiębiorca z ofertą kupna nieruchomości, które chce nabyć w celu uruchomienia w przyszłości kopalni piasku. Wnioskodawca rozważa sprzedaż nieruchomości, która ma nastąpić w 2019 r.

W treści pisma z dnia 21 stycznia 2019 r. stanowiącego uzupełnienie wniosku Wnioskodawca podaje, że jego intencją jest uzyskanie interpretacji w zakresie:

1.

skutków podatkowych zbycia opisanych we wniosku nieruchomości rolnych przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod kopalnię kruszywa naturalnego w świetle art. 5 pkt 6 lub art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz

2.

możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyby stanowisko podatnika w zakresie interpretacji przepisów powołanych w pkt 1 okazało się nieprawidłowe.

W dalszej części ww. pisma jako element zdarzenia przyszłego Wnioskodawca podaje, że poza okresem wskazanym we wniosku z małżonką dokonywał nabycia innych nieruchomości, tj.:

1.

w 2000 r. nabył 2 działki gruntu rolnego położnego w J. - jako lokatę kapitału,

2.

w 2002 r. nabył jedną działkę gruntu rolnego położną w J.- jako lokatę kapitału,

3.

w 2002 r. nabył udział we współwłasności nieruchomości budowlanej w C.- jako lokatę kapitału,

4.

w 2005 r. żona nabyła działkę gruntu budowlanego położoną w C. - jako lokatę kapitału, którą sprzedała w 2008 r. z przeznaczeniem ceny na spłatę kredytu hipotecznego mieszkaniowego,

5.

w 2005 r. nabył nieruchomość zabudowaną domem mieszkalnym, położoną w C. i z nieruchomości tej z małżonką korzysta w celach mieszkaniowych do dnia dzisiejszego,

6.

w 2006 r. żona nabyła działkę gruntu, położoną w C., przeznaczoną pod budownictwo mieszkaniowe - jako lokatę kapitału, której część została zbyta tytułem rozliczenia zobowiązania z tytułu pożyczki,

7.

w latach 2006-2008 nabył nieruchomości składające się z 12 działek gruntu położnych w C., które w 2008 r. wniósł jako wkład niepieniężny (aport) do spółki sp. z o.o.., której wspólnikiem pozostaje do dnia dzisiejszego,

8.

w latach 2010-2017 nabył 8 działek stanowiących grunty rolne lub leśne, położonych w miejscowości T. i D. - jako lokatę kapitału, w latach 2010-2011 nabył łącznie 12 działek gruntów rolnych w miejscowości R. jako lokatę kapitału, z czego 4 działki zostały sprzedane w 2012 r. po cenie zakupu z przeznaczeniem ceny na bieżące potrzeby utrzymania rodziny,

9.

w 2014 r. nabył działkę gruntu zabudowaną niezamieszkałym budynkiem mieszkalnym (oficyna) - jako lokatę kapitału (pkt 2 uzupełnienia).

W dalszej kolejności Wnioskodawca podaje, że:

* w okresie od dnia 7 października 2010 r. do dnia 21 marca 201I r. nabywał nieruchomości wskazane powyżej na cele tam wskazane (pkt 3 uzupełnienia),

* w sumie w okresie od dnia 7 października 2010 r. do dnia 21 marca 201I r. nabywał 10 działek rolnych położonych w miejscowości R. (pkt 4 uzupełnienia),

* nieruchomości rolne nabyte przez niego, położone w miejscowości R., w okresie od dnia 7 października 2010 r. do dnia 21 marca 201I r. nie były wykorzystywane przez niego w żaden sposób - odłogowały (pkt 5 uzupełnienia),

* zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miała miejsce między innymi na jego wniosek i właścicieli sąsiednich nieruchomości (pkt 6 uzupełnienia),

* przedsiębiorca, który przedstawił mu ofertę kupna nieruchomości w R. sam zgłosił się do niego, ustalając osobę właściciela prawdopodobnie na podstawie ewidencji gruntów lub ksiąg wieczystych (pkt 7 uzupełnienia),

* nabywał nieruchomości rolne na powiększenie gospodarstwa rolnego i posiada gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1892 z późn. zm.) - grunty rolne o powierzchni przekraczającej I ha lub I ha przeliczeniowy (pkt 8 uzupełnienia),

* rozpoczął prowadzenie gospodarstwa rolnego i działalność rolniczą na swoich gruntach rolnych od 2012 r. (pkt 9 uzupełnienia),

* nieruchomości, o których mowa we wniosku w chwili sprzedaży będą wchodziły w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym (pkt 10 uzupełnienia),

* jak podał we wniosku sama sprzedaż nieruchomości nie spowoduje utraty charakteru rolnego nieruchomości. Nabywca nabędzie grunty rolne o powierzchni przekraczającej I ha lub 1 ha przeliczeniowy, a zatem "same w sobie" stanowiące gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. Dalszy sposób wykorzystania nieruchomości będzie zależny od woli nabywcy (pkt 11 uzupełnienia).

W dalszej kolejności w piśmie z dnia 18 lutego 2019 r. Wnioskodawca uzupełniając wniosek w zakresie opisu zdarzenia przyszłego wskazuje, że:

* działki wymienione w pkt 2 poz. 1-3 uzupełnienia wniosku z dnia 21 stycznia 2019 r. nie były przedmiotem odpłatnego zbycia i pozostają własnością jego oraz jego małżonki (pkt 1 uzupełnienia),

* z działek wymienionych w pkt 8-10 uzupełnienia wniosku z dnia 21 stycznia 2019 r. Wnioskodawca sprzedał 4 działki rolne na powiększenie gospodarstwa rolnego nabywcy. Działki te od chwili nabycia do sprzedaży odłogowały (pkt 2 uzupełnienia).

W dalszej kolejności Wnioskodawca podaje, że działki wymienione w pkt 2 uzupełnienia wniosku z dnia 21 stycznia 2019 r. w latach 2000-2007 były wykorzystywane w sposób następujący:

* 2 działki w J. były i są wykorzystywane rolniczo,

* 1 działka w J. jest porośnięta lasem, a w części jest terenem zielonym,

* działki budowlane niezabudowane położone w C. nie były wykorzystywane w żaden sposób, prócz utrzymywania porządku (koszenie trawy, sprzątanie itp.),

* działki położone w miejscowości T. w części są porośnięte lasem, a w części wykorzystywane rolniczo,

* działka w D. odłoguje,

* działka budowlana położona w C. zabudowana domem mieszkalnym jest wykorzystywana na cele mieszkaniowe wnioskodawcy i rodziny,

* działka położona w C. zabudowana budynkiem mieszkalnym (oficyną) jest niezamieszkała i jest wykorzystywana przez wnioskodawcę na cele składowe w ramach gospodarstwa domowego i hobby,

* działki położone w miejscowości R. odłogują ze względu na niską klasę bonitacyjną i nieopłacalność upraw (pkt 3 uzupełnienia).

Wnioskodawca podaje również, że sprzedaż działek wymienionych we wniosku będzie czynnością jednorazową, a nie ciągłą i zorganizowaną. Cena ich sprzedaży będzie wyższa niż cena zakupu. Wnioskodawca nie organizował sprzedaży. Potencjalny kupiec sam się do niego zgłosił.

Wnioskodawca nabywał nieruchomości opisane we wniosku na powiększenie gospodarstwa rolnego, ale ze względu na niską klasę bonitacyjną gruntów odłogowały one. Według oświadczenia nabywcy zamierza on nabyć grunty na powiększenie gospodarstwa rolnego, bo tak kupuje grunty rolne na terenie kraju i to zostanie zawarte w treści aktu notarialnego. Dopiero w dalszym czasie przewiduje eksploatację złoża piasku (w części przewidzianej planem miejscowym) i obowiązany będzie do rekultywacji gruntów.

W kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 lutego 2019 r. Wnioskodawca sformułował następujące pytania.

1. Czy przychód Wnioskodawcy ze sprzedaży nieruchomości położonych w miejscowości R. i objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego symbolem PG-17 tereny powierzchniowej eksploatacji przeznaczenie podstawowe: kopalnia kruszywa naturalnego jest przychodem z działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też jest to przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych wcześniej niż 5 lat przed ich zbyciem i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2. Czy przychód ze sprzedaży powyższych nieruchomości jako nieruchomości rolnych, które w związku ze sprzedażą nie utracą charakteru rolnego, jest zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mimo że w późniejszym czasie nabywca - zgodnie z planem miejscowym przeznaczy grunty pod kopalnię piasku?

W sformułowanym w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 lutego 2019 r. własnym stanowisku Wnioskodawca podaje, że jego zdaniem:

* w zakresie pytania pierwszego - przychód ze sprzedaży nieruchomości nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, ponieważ ani on ani jego małżonka nie prowadzą działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami. Opisane we wniosku i uzupełnieniach nabywanie nieruchomości i zbywanie części nieruchomości na przestrzeni ostatnich 18 lat nie nosi znamion działalności gospodarczej, ponieważ jest zwykłym zarządem i rozporządzaniem majątkiem prywatnym. Wnioskodawca i jego małżonka nie spełniają atrybutu handlowca nieruchomościami. Przychód ze sprzedaży nieruchomości będzie więc przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości. Od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości minęło więcej niż 5 lat, a zatem stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a stawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód ze sprzedaży nieruchomości nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

* w zakresie pytania drugiego - w związku ze sprzedażą nieruchomości nie utracą one charakteru rolnego, ponieważ choćby ze względu na powierzchnię stanowić będą gospodarstwo rolne nabywcy nieruchomości. Utrata charakteru rolnego nieruchomości może nastąpić ewentualnie dopiero później, po uzyskaniu przez nabywcę koncesji na eksploatację kopaliny i uruchomieniu zakładu górniczego. Sama sprzedaż nieruchomości nie zmieni ich rolnego charakteru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe zarówno w części dotyczącej kwalifikacji do źródła przychodów, jak również w części dotyczącej zwolnienia przedmiotowego.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 cytowanej na wstępie ustawy źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d. innych rzeczy, * jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie skutkuje powstaniem przychodu. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych * prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Za takim rozumieniem pojęcia "zorganizowany" przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r. I SA/Op18/08).

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności, (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania - na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - działań podjętych przez Wnioskodawcę do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że Wnioskodawca wraz z żoną w okresie od dnia 7 października 2010 r. do dnia 21 marca 2011 r. nabył 10 działek rolnych położonych w miejscowości R. o łącznej powierzchni ok. 8,5615 ha, jako lokatę kapitału. Od nieruchomości tych opłaca podatek rolny. Nieruchomości te nie były wykorzystywane przez niego w żaden sposób, odłogowały. W 2014 r. gmina, na wniosek m.in. Wnioskodawcy, dokonała zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Według nowego planu nieruchomość została oznaczona jako tereny powierzchniowej eksploatacji, przeznaczenie podstawowe: kopalnia kruszywa naturalnego. W 2015 r. sąsiad Wnioskodawcy z własnej inicjatywy uzyskał decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych zgody na realizację przedsięwzięcia dotyczącego otwarcia kopalni piasków. Powyższa decyzja obejmuje nieruchomość Wnioskodawcy. W 2018 r. do Wnioskodawcy zgłosił się przedsiębiorca z propozycją nabycia opisanej nieruchomości. Poza nabyciem przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku działek, w latach 2000-2017 nabył on wraz z żoną szereg innych działek i udziałów we współwłasności gruntu położonych w różnych rejonach Polski i o różnym przeznaczeniu (rolne, leśne, pod zabudowę, zabudowane), jako lokatę kapitału. Dwie z nich Wnioskodawca wraz z żoną wykorzystują w celach osobistych (m.in. mieszkaniowych), 12 działek Wnioskodawca wniósł aportem do spółki, w której jest wspólnikiem, 3 działki są wykorzystywane rolniczo, 6 nieruchomości zostało sprzedanych a z uzyskanych środków pokryto bieżące potrzeby i zobowiązania. Pozostałe "odłogują".

Biorąc zatem pod uwagę treść analizowanych przepisów na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że sprzedaż opisanych we wniosku działek nie nosi znamion działalności gospodarczej ponieważ jest zwykłym zarządem i rozporządzaniem majątku prywatnego.

Jak wskazano bowiem powyżej prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. O właściwej kwalifikacji przychodu decyduje całokształt okoliczności faktycznych, w tym dotyczących zjawisk poprzedzających i towarzyszących zbyciu składników majątkowych (nieruchomości).

Te natomiast w sytuacji przedstawionej we wniosku prowadzą do odmiennego niż podaje Wnioskodawca wniosku.

Nabycie działek mających być przedmiotem zbycia w 2019 r., jak również kilkudziesięciu innych (w latach 2000-2017), nastąpiło - jak sam Wnioskodawca wskazuje - w celu lokaty kapitału. Zatem zakup tych działek Wnioskodawca dokonał z zamiarem osiągnięcia korzyści majątkowych, poprzez inwestycję środków pieniężnych, tj. z zamiarem odzyskania zainwestowanych środków w przyszłości. Ponadto, jak wynika z wniosku, Wnioskodawca wystąpił do gminy o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu obejmującego przedmiotowe działki, w wyniku czego w zmienionym planie działki te zostały oznaczone jako kopalnia kruszywa naturalnego. Z powyższego wynika zatem, że zamiar wykorzystania przedmiotowych nieruchomości dla celów zarobkowych Wnioskodawca podjął już w momencie ich nabycia.

Z kolei wielokrotne nabywanie nieruchomości, ich ilość, rodzaj nabywanych nieruchomości i ich przeznaczenie świadczy o wykonywaniu czynności powtarzalnych, uporządkowanych i konsekwentnie prowadzących do osiągniecia zysku. Nie są to tym samym działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności lecz rodzajem aktywności określonej jako działalność handlowa podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. A zatem, w kontekście powołanej wyżej definicji działalności gospodarczej, przychody uzyskane przez Wnioskodawcę ze sprzedaży opisanych we wniosku nieruchomości należy zakwalifikować do przychodów z działalności gospodarczej.

W konsekwencji, nie znajdzie w zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym zastosowania przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 stawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dochód uzyskany ze sprzedaży opisanych nieruchomości, w okolicznościach wskazujących na to, że sprzedaż ta wykonywana jest w ramach prowadzonej działalności, winien być opodatkowany zgodnie z zasadami przewidzianymi dla tego właśnie źródła - pozarolniczej działalności gospodarczej, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W dalszej kolejności odnosząc się do zagadnienia możliwości zastosowania w sytuacji przedstawionej we wniosku zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wyjaśnić co następuje.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Zwolnienie od podatku dochodowego przewidziane w tym przepisie dotyczy jednak jedynie źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychodu z odpłatnego zbycia m.in. nieruchomości, nie dotyczy natomiast przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wynika to wprost z treści art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy, w którym mowa jest o przychodzie ze sprzedaży nieruchomości, tj. o przychodzie ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skoro zatem - jak wskazano powyżej - w zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 stawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychody uzyskane przez Wnioskodawcę ze sprzedaży opisanych we wniosku nieruchomości należy zakwalifikować do przychodów z działalności gospodarczej, to tym samym uznać należy, że brak jest przesłanek ustawowych do zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy zarówno w zakresie pytania pierwszego jak i drugiego należy uznać za nieprawidłowe.

Ponadto informuje się, że kwestia dotycząca podatku od towarów i usług jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie - Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl