0115-KDIT2-3.4011.407.2018.3.PS - Określenie skutków podatkowych z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lutego 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-3.4011.407.2018.3.PS Określenie skutków podatkowych z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2018 r. (data wpływu 17 grudnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2019 r. (data wpływu 7 stycznia 2019 r.) oraz pismem z dnia 22 stycznia 2019 r. (data wpływu 24 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości:

* w zakresie wyłączenia z opodatkowania na terenie Polski dochodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości położonej na terenie Irlandii (pytanie pierwsze i drugie) - jest prawidłowe,

* odnośnie pytania trzeciego - nie udziela się odpowiedzi, gdyż Wnioskodawca oczekiwał na nie odpowiedzi w sytuacji uznania stanowiska w odniesieniu do pytania pierwszego i drugiego za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 stycznia 2019 r. (data wpływu 7 stycznia 2019 r.) oraz pismem z dnia 22 stycznia 2019 r. (data wpływu 24 stycznia 2019 r.).

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wraz z mężem przybywała Pani w Irlandii od 2006 r. (mąż od 2005 r.). Byliście Państwo rezydentami tego kraju, pracowaliście i płaciliście podatki. W 2013 r. postanowiliście Państwo wziąć kredyt i kupić nieruchomość w postaci domu typu duplex. Przedmiotem nabycia było prawo własności do nieruchomości (domu mieszkalnego). Ww. nieruchomość objęta była ustawową wspólnością majątkową. W 2017 r. postanowiliście Państwo, że wracacie do Polski na stałe i że sprzedajecie ten dom. Sprzedaży nieruchomości dokonano w Irlandii. Umowa sprzedaży została podpisana w sierpniu 2017 r. We wrześniu 2017 r. przyjechaliście Państwo do Polski i od tej pory zaczęliście żyć w tym kraju. W trakcie pobytu w Polsce jeszcze parę razy musieliście Państwo polecieć od Irlandii aby zakończyć wszystkie sprawy, tj. zamknąć konto bankowe, uregulować wszelkiego rodzaju płatności, czy sprowadzić część Państwa ruchomości. W marcu 2018 r. polecieliście Państwo na podpisanie aktu notarialnego sprzedaży domu i po tym czasie została sfinalizowana sprzedaż domu. Data zbycia nieruchomości to 9 marca 2018 r. Ww. zbycie nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej. Wystąpiliście Państwo o rozliczenie podatkowe związane ze sprzedażą nieruchomości. Ponieważ byliście rezydentami tego domu i nie służył on do celów biznesowych na mocy tamtejszych przepisów zostaliście Państwo zwolnieni z opłaty podatkowej. Na moment odpłatnego zbycia tej nieruchomości była Pani polskim rezydentem podatkowym. Wszystkie formalności podatkowe związane ze zbyciem ww. nieruchomości są uregulowane w tamtejszym Urzędzie Skarbowym.

Wszystkie środki finansowe uzyskane z odpłatnego zbycia domu w Irlandii zostaną wydatkowane na cele mieszkaniowe w przeciągu 3 lat od daty zbycia. Do tej pory dochód ze zbycia nieruchomości w Irlandii wydatkowano na opłaty za plany budowalne i pozwolenie, projekt domu, I i II etap budowy domu na działce należącej do męża oraz projekty przyłączenia mediów do działki i realizację tych projektów. Nieruchomość ta służyć będzie własnym celom mieszkaniowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

1. Czy dochód z tytułu sprzedaży nieruchomości w Irlandii podlega opodatkowaniu w Polsce?

2. Czy z tego tytułu musi Pani złożyć zeznanie podatkowe i wykazać dochód w deklaracji podatkowej za 2018 r.?

3. Jeśli nie ma możliwości zastosowania tzw. wyłączenia z progresją, to czy istnieje możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnośnie kwoty uzyskanej ze sprzedaży domu Irlandii, w części wydatkowanej na własne cele mieszkaniowe?

Zdaniem Pani w przypadku sprzedaży nieruchomości położonej w kraju, z którym Polska ma podpisaną umowę dotyczącą wyłączenia z progresją (tj. w tym wypadku Irlandią), to dochodu tego nie wykazuje się w zeznaniu i nie trzeba składać PIT - 39.

Zdaniem Pani w myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, które przeznaczone są na cele wskazane w ustawie, tj. na cele mieszkaniowe Pani i małżonka. Zdaniem Pani wydatkowanie przychodu na ww. cele spowoduje zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. przepisie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie wyłączenia z opodatkowania na terenie Polski dochodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości położonej na terenie Irlandii. Odnośnie pytania trzeciego nie udziela się odpowiedzi, gdyż Wnioskodawca oczekiwał na nie odpowiedzi w sytuacji uznania stanowiska w odniesieniu do pytania pierwszego i drugiego za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie art. 3 ust. 1a tej ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Wskazany wyżej przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a cyt. ustawy).

W opisanym przez Panią stanie faktycznym, jako polski rezydent podatkowy dokonała Pani w 2018 r. odpłatnego zbycia nieruchomości położonej w Irlandii. Zastosowanie znajdą zatem uregulowania umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1996 r. Nr 29, poz. 129 z późn. zm.).

W świetle art. 6 ust. 1 i 2 ww. Umowy, dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (w tym dochód z gospodarstwa rolnego i leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie. Określenie "majątek nieruchomy" posiada takie znaczenie, jakie przyjmuje się według prawa Umawiającego się Państwa, w którym majątek ten jest położony. Określenie to obejmuje w każdym przypadku mienie przynależne do majątku nieruchomego, żywy i martwy inwentarz gospodarstw rolnych i leśnych, prawa, do których zastosowanie mają przepisy prawa powszechnego dotyczące własności ziemi, prawa użytkowania majątku nieruchomego, jak również prawa do zmiennych lub stałych świadczeń z tytułu eksploatacji lub prawa do eksploatacji pokładów mineralnych, źródeł i innych zasobów naturalnych; statki morskie, statki powietrzne i pojazdy transportu drogowego nie stanowią majątku nieruchomego.

Stosownie do treści art. 13 ust. 1 ww. Umowy, zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia tytułu własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6, a położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Należy wyjaśnić, że użycie w tym przepisie słowa "mogą być opodatkowane" oznacza, że przychody, o których w nim mowa są opodatkowane w kraju miejsca położenia nieruchomości zawsze, o ile prawo podatkowe tego państwa przewiduje opodatkowanie takiego dochodu. Sformułowanie, że dochód ten "może" być opodatkowany nie zezwala na dowolne wybranie państwa, w którym dochód ten ma zostać opodatkowany. Przepis ten oznacza, że dochód taki oprócz tego, że podlega opodatkowaniu w państwie, w którym osoba osiągająca ten dochód ma miejsce zamieszkania lub siedzibę, to podlega również opodatkowaniu w tym państwie, w którym położony jest dany majątek, zgodnie z prawem tego państwa.

Jednocześnie aby uniknąć podwójnego opodatkowania tego samego dochodu należy zastosować właściwą metodę unikania podwójnego opodatkowania określoną w art. 24 ww. Umowy.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a ww. Umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Irlandii, lub otrzymuje dywidendy, których dotyczą postanowienia artykułu 10 ustęp 3, to Polska zwolni od podatku taki dochód lub dywidendy.

Powyższe oznacza to, że dochód ze zbycia nieruchomości położonej w Irlandii, który może być w Irlandii opodatkowany zgodnie z prawem tego państwa - w Polsce będzie zwolniony od opodatkowania.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d. innych rzeczy, * jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ww. ustawy, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2).

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30 ust. 5 ustawy).

Ponieważ dochód uzyskany przez Panią podlega opodatkowaniu zarówno w Irlandii jak i w Polsce, zastosowanie znajdzie metoda unikania podwójnego opodatkowania uregulowana w powołanym art. 24 ust. 1 lit. a ww. umowy.

W konsekwencji dochód uzyskany z tytułu sprzedaży nieruchomości położonej na terenie Irlandii będzie w Polsce zwolniony z opodatkowania.

Jednocześnie, z uwagi na fakt, że w Polsce dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł, dochód uzyskany ze zbycia nieruchomości położonej w Irlandii nie będzie miał wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego w Polsce, i nie będzie podlegał wykazaniu w zeznaniu podatkowym.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pierwszego oraz drugiego pytania uznać należy za prawidłowe, a w konsekwencji nie udziela się odpowiedzi na pytanie trzecie, gdyż Wnioskodawczyni oczekiwała na nie odpowiedzi w sytuacji uznania stanowiska w odniesieniu do pytania pierwszego i drugiego za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl