0115-KDIT2-3.4011.283.2018.1.AW - Zwolnienie z PIT dotacji otrzymanej z budżetu gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-3.4011.283.2018.1.AW Zwolnienie z PIT dotacji otrzymanej z budżetu gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2018 r. (data wpływu - 28 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2015 r. Wnioskodawca rozpoczął realizację planowanej inwestycji na nieruchomości, w której zamieszkuje. Inwestycja polegała na wykonaniu przyłącza gazowego do nieruchomości, umożliwiając tym samym wykonanie instalacji gazowej w budynku. Wykonanie tej instalacji było niezbędne w celu wymiany starej instalacji c.o. i c.w.u zasilanej piecem opalanym na paliwo stałe.

W 2015 r. Wnioskodawca złożył wniosek o warunki przyłącza gazowego dla nieruchomości. Kiedy dowiedział się o możliwości uzyskania dofinansowania do planowanej inwestycji złożył (na początku 2016 r.) wniosek o dotację oraz odpowiednie dokumenty do Gminy, w związku z realizacją zadania pod nazwą "...".

W czwartym kwartale 2016 r. wykonane zostało przyłącze gazowe do budynku mieszkalnego oraz ruszyły prace związane z wykonaniem instalacji gazowej na zewnątrz i wewnątrz budynku. W trakcie 2017 r. Wnioskodawca wykonał gruntowną modernizację instalacji centralnego ogrzewania polegającą między innymi na wymianie pieca na paliwo stałe na piec gazowy, instalacji zasobnika ciepłej wody użytkowej, wymianie grzejników na nowe, zamontowaniu wkładu kominowego. Materiały potrzebne do realizowanych prac kupował samodzielnie, otrzymując faktury VAT. Prace instalacyjne wykonywane były w większości przez wyspecjalizowane firmy, co również potwierdzają otrzymane przez Wnioskodawcę faktury VAT na te usługi.

W dniu 9 października 2017 r. Wnioskodawca zawarł porozumienie z Gminą jako Przekazującą Dotację w sprawie powierzenia roli współrealizującego Zadanie pn.: "..." realizacja Umowy Dotacji z dnia 9 grudnia 2014 r. z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Po zakończeniu prac związanych wykonaniem instalacji gazowej, wymianą pieca i modernizacją instalacji c.o. i c.w.u. Wnioskodawca przedłożył w Gminie odpowiednie dokumenty zawierające między innymi pełne rozliczenie finansowe, dokumentację poniesionych kosztów i inne.

W dniu 15 grudnia 2017 r. w związku z realizacją porozumienia z Gminą, o którym mowa wyżej, Wnioskodawca otrzymał na swój rachunek bankowy dotację w kwocie 12 341 zł 71 gr.

Zgodnie z uzyskaną informacją z Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja pochodzi ze środków ustalonych Uchwałą Rady Miasta z dnia 20 grudnia 2016 r. w sprawie uchwalenia budżetu Miasta na 2017 r. W § 8 tejże uchwały ustala się dotacje udzielane z budżetu Miasta zgodnie z załącznikiem nr 7. W załączniku nr 7 wyszczególniono dotacje udzielane z budżetu Miasta. Wśród majątkowych dotacji celowych dla jednostek spoza sektora finansów publicznych w dziale 900 rozdz. 90005, Ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu, ujęto "...". W związku z powyższym otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja pochodzi z budżetu Miasta i tym samym jest dotacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.).

Na początku roku 2018 Wnioskodawca otrzymał z Gminy informację PIT-8C za rok 2017. W informacji tej został wskazany przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (część D) w wysokości 12 341 zł 71 gr. W opisie rodzaju przychodu w otrzymanej informacji PIT-8C widnieje: "...".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana dotacja z tytułu realizacji Zadania pn. "..." podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskany z otrzymanej dotacji z tytułu realizacji Zadania pn. "..." podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Otrzymana kwota dotacji nie stanowi żadnego przysporzenia a jedynie częściowy zwrot poniesionych kosztów przy realizacji programu.

W stosunku do otrzymanej kwoty dotacji znajdzie zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 u.1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego brzmieniem wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Jako samorządowe jednostki organizacyjne realizują zadania na obszarze województwa.

Gmina, z którą zawarte zostało porozumienie w sprawie powierzenia roli współrealizującego Zadanie pn.: "..." również jest jednostką samorządu terytorialnego.

Środki finansowe z których udzielona została Wnioskodawcy dotacja zostały ustalone Uchwałą Rady Miasta (wraz z załącznikami) w budżecie Miasta na 2017 r. jako majątkowe dotacje celowe dla jednostek spoza sektora finansów publicznych.

Mając na uwadze powyższe otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja pochodzi z budżetu Miasta i tym samym jest dotacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.).

Mając na uwadze powyższe uznać należy, że otrzymana dotacja zwolniona będzie z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 u.1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie w pkt 9 wymienia się inne źródła.

W świetle art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do tego źródła, o czym świadczy użycie słowa w "szczególności". Wobec tego przychodem z innych źródeł będzie dla podatnika każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczonego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ww. ustawy.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r. stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36 (przy czym zastrzeżenie to - o treści zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność - nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania świadczenia oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 9 października 2017 r. Wnioskodawca zawarł porozumienie z Gminą jako Przekazującą Dotację w sprawie powierzenia roli współrealizującego Zadanie pn.: "..." realizacja Umowy Dotacji z dnia 9 grudnia 2014 r. z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W dniu 15 grudnia 2017 r. Wnioskodawca otrzymał na swój rachunek bankowy dotację w kwocie 12 341 zł 71 gr. Dotacja ta pochodzi z budżetu Miasta i jest dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że skoro otrzymane środki są dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych a ponadto dotacja ta została sfinansowana z budżetu Gminy, to korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl