0115-KDIT2-3.4011.246.2018.2.AD - Pięcioletni termin w związku z opodatkowaniem przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-3.4011.246.2018.2.AD Pięcioletni termin w związku z opodatkowaniem przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2018 r. (data wpływu 18 lipca 2018 r.), uzupełnionego pismem z dnia 30 lipca 2018 r. (data wpływu 6 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działek powstałych w wyniku podziału nieruchomości gruntowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działek powstałych w wyniku podziału nieruchomości gruntowej. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 30 lipca 2018 r. (data wpływu 6 sierpnia 2018 r.).

W ww. wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

W dniu 29 lutego 2008 r. Wnioskodawca nabył w drodze darowizny od swoich rodziców, w trybie przepisów w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania objętego programem X, nieruchomości rolne stanowiące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w tym niezabudowaną działkę nr 254/2 o pow. 1,50 ha.

Od tego czasu Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą z wykorzystaniem przedmiotowego gospodarstwa (w ramach której wykorzystuje on m.in. działkę gruntu oznaczoną nr 254/2).

W związku z prowadzoną działalnością rolniczą Wnioskodawca posiada wpis w rejestrze REGON (w kategorii "osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą"). Wnioskodawca nie posiada natomiast wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym jest on podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności rolniczej.

Wnioskodawca nie posiada i nie posiadał przy tym statusu rolnika ryczałtowego. Jednocześnie nie udostępniał i nie udostępnia on innym osobom należących do niego gruntów na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub użyczenia.

W dniu 10 listopada 2015 r. Wnioskodawca wystąpił o ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na budowie 12 budynków mieszkalnych na wyżej wskazywanej działce nr 254/2 (dla terenu tego nie został opracowany przez właściwą gminę plan zagospodarowania przestrzennego).

Decyzją z dnia 20 stycznia 2016 r. zostały ustalone warunki zabudowy dla przedmiotowej inwestycji (budowy dwunastu budynków o funkcji mieszkalnej w zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej).

Wnioskodawca dokonał przy tym podziału działki nr 254/2 na 13 (trzynaście) działek.

W rejestrze gruntów działki te opisano jako grunt orny. Wnioskodawca korzysta z tych działek na potrzeby prowadzonej działalności rolniczej (do czasu ich ewentualnej sprzedaży).

W dniu 21 czerwca 2017 r. i 29 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca dokonał zbycia dwóch z trzynastu wyżej wskazywanych działek gruntu, przy czym nie prowadził on działań marketingowych w tym przedmiocie, które wymagałyby zaangażowania jakichkolwiek środków. W umowach sprzedaży wskazano, że zbywca z tytułu dokonania czynności sprzedaży jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, czego wyrazem było wystawienie przez niego stosownych faktur VAT z tytułu dokonania tych czynności.

Wnioskodawca dokonał opodatkowania wyżej wskazywanych czynności sprzedaży zarówno podatkiem od towarów i usług, jak i podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Należy przy tym wskazać, że były to jedyne (do dnia sporządzenia niniejszego wniosku) transakcje sprzedaży nieruchomości dokonane przez Wnioskodawcę (stan faktyczny).

W przyszłości Wnioskodawca zamierza zbyć jedenaście pozostałych działek gruntu powstałych w wyniku podziału działki nr 254/2, przy czym nie jest on w stanie określić, w jakim czasie i z jaką częstotliwością będzie on dokonywać tych czynności, albowiem będzie to zależne od zainteresowania nabywców.

Jednocześnie jednak Wnioskodawca nie będzie podejmować w tym zakresie działań marketingowych, które miałyby się wiązać z zaangażowaniem środków finansowych (zdarzenie przyszłe).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podaje, że:

* w przeszłości nabył (poza darowizną nieruchomości otrzymaną od rodziców w dniu 29 lutego 2008 r.) dwie nieruchomości rolne: w 2009 r. o powierzchni ok. 10 ha i w 2015 r. o powierzchni ok. 3 ha; nieruchomości te zostały nabyte w celu powiększenia prowadzonego przez niego gospodarstwa rolnego i są wykorzystywane wyłącznie dla celów rolniczych, w przeszłości nie dokonywał sprzedaży innych - aniżeli wymienione we wniosku z dnia 16 lipca 2018 r. - czynności odpłatnego zbycia nieruchomości, do działek gruntu zbytych w czerwcu i sierpniu 2017 r. nie zostały podłączone przed ich sprzedażą żadne media,

* działki gruntu, zbyte w czerwcu i sierpniu 2017 r., były do momentu ich sprzedaży wykorzystywane w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności rolniczej, tj. była prowadzona na nich gospodarka rolna (produkcja roślinna),

* umowy sprzedaży działek gruntu z czerwca i sierpnia 2017 r. były zainicjowane przez kupujących; Wnioskodawca nie podejmował żadnych działań marketingowych w celu sprzedaży działek, w szczególności nie zamieszczał żadnych ogłoszeń, które zawierałyby ofertę ich sprzedaży, a kupujący zgłosili się do niego sami, przy czym nie jest on w stanie wskazać, w jaki sposób kupujący powzięli informację o możliwości nabycia działek,

* żadne elementy, opisanego we wniosku z dnia 16 lipca 2018 r., stanu faktycznego nie były do tej pory objęte czynnościami sprawdzającymi, a Wnioskodawca nie dokonywał żadnych korekt deklaracji podatkowych, które miałyby dotyczyć tego stanu faktycznego; Wnioskodawca nie występował także z żadnym wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych,

* do pozostałych 11 wydzielonych działek gruntu nie zostały podłączone media i nie zamierza dokonać ich podłączenia przed ewentualną ich dalszą sprzedażą; Wnioskodawca pragnie jednak wyjaśnić, że przy doprowadzaniu prądu do dwóch sprzedanych przez niego w czerwcu i sierpniu 2017 r. działek gruntu, operator energetyczny dokonał zbiorczego opracowania planu podłączenia do prądu także 11 pozostałych wydzielonych przez Wnioskodawcę działek gruntu, przez co istnieje potencjalna możliwość podłączenia tych działek do prądu; nie był jednak inicjatorem opracowania takiego planu, ani nie ma zamiaru faktycznego podłączenia tych działek do prądu przed ich ewentualną dalszą sprzedażą,

* wszystkie wydzielone przez niego działki gruntu są i będą przez niego wykorzystywane do chwili ich ewentualnej sprzedaży, w prowadzonej przez niego działalności rolniczej; prowadzi na tych działkach gospodarkę rolną (produkcję roślinną),

* zamierza sprzedać 11 pozostałych działek gruntu bez podejmowania w tym zakresie jakichkolwiek działań marketingowych, w szczególności nie zamierza ogłaszać zamiaru zbycia działek; zamierza oczekiwać na nabywców i dokona sprzedaży działek dopiero wtedy, gdy potencjalni kupujący zwrócą się do niego z zapytaniem o możliwość nabycia takich działek,

* nie zamierza dokonywać sprzedaży działek w celach zarobkowych, w sposób ciągły i zorganizowany; świadczą o tym: brak zamiaru podejmowania przez Wnioskodawcę jakichkolwiek działań marketingowych w celu szybkiej sprzedaży działek; prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności rolniczej na działkach (ich ciągłe rolnicze wykorzystywanie, które nie wymusza na Wnioskodawcy konieczności szybkiej sprzedaży działek); okoliczność, że pomiędzy poszczególnymi czynnościami sprzedaży występują i będą występować różnej długości przerwy; zamiar sprzedaży działek podyktowany jest w szczególności trudnościami związanymi z uprawą działek, a wywołanymi ich usytuowaniem (są one położone w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, w klinie występującym pomiędzy dwiema drogami publicznymi).

W związku z powyższym opisem Wnioskodawca sformułował następujące pytania.

Pytanie dotyczące stanu faktycznego sformułowane w uzupełnieniu wniosku.

Czy czynności sprzedaży w dniu 21 czerwca 2017 r. i w dniu 29 sierpnia 2017 r., dwóch działek gruntu, powstałych w wyniku podziału należącej do Wnioskodawcy działki nr 254/2, nabytej przez niego w drodze umowy darowizny z dnia 29 lutego 2008 r., dla której zostały ustalone decyzją z dnia 20 stycznia 2016 r. warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie dwunastu budynków o funkcji mieszkalnej, winny podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli Wnioskodawca dokonał czynności sprzedaży tych działek gruntu po upływie 5 (pięciu) lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie, w przeszłości nie dokonywał on odpłatnego zbycia innych nieruchomości, nie prowadził on żadnych działań marketingowych w celu ich sprzedaży, działki te nie zostały uzbrojone w media przed ich sprzedażą i były one wykorzystywane do dnia ich zbycia w prowadzonej działalności rolniczej?

Pytanie dotyczące zdarzenia przyszłego sformułowane we wniosku.

Czy czynność sprzedaży przez Wnioskodawcę jedenastu działek gruntu, powstałych w wyniku podziału należącej do niego działki nr 254/2, wykorzystywanej przez Wnioskodawcę w prowadzonej przez niego działalności rolniczej, nabytej przez niego w drodze umowy darowizny z dnia 29 lutego 2008 r., dla której zostały ustalone decyzją z dnia 20 stycznia 2016 r. warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie dwunastu budynków o funkcji mieszkalnej, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

W sformułowanym w uzupełnieniu wniosku własnym stanowisku Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu dokonanych przez niego w dniach 21 czerwca 2017 r. i 29 sierpnia 2017 r. sprzedaży dwóch działek gruntu, powstałych w wyniku podziału działki nabytej przez niego w dniu 29 lutego 2008 r., nie osiągnął on przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych albowiem sprzedaż tych nieruchomości nastąpiła po upływie pięcioletniego okresu warunkującego jego zastosowanie, a którego początek biegu wyznaczała data nabycia tego prawa do majątku Wnioskodawcy (2008 r.). Z tego samego względu należy przyjąć, że Wnioskodawca nie osiągnie takiego przychodu z tytułu sprzedaży pozostałych jedenastu działek gruntu powstałych w wyniku podziału działki nr 254/2, nabytej przez niego w dniu 29 lutego 2008 r.

Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, brak jest podstaw do przyjęcia, że dokonane przez niego czynności sprzedaży wyżej wskazywanych działek nastąpiły i będą następować w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wykonaniu działalności gospodarczej.

W tym przedmiocie Wnioskodawca wyjaśnia, że dokonał sprzedaży działek gruntu (i zamierza dokonać sprzedaży kolejnych) w ramach posiadanego majątku prywatnego. Jednocześnie nie podejmował i nie będzie on podejmować aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, w których angażowałby on środki podobne do tych wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców. Sam fakt uzyskania przez Wnioskodawcę, w odniesieniu do działki nr 254/2, która została podzielona na trzynaście mniejszych działek, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu przed sprzedażą tych działek, nie może natomiast przesądzać, że działania te były podejmowane w ramach działalności gospodarczej. Podobnie dokonanie podziału działki na kilkanaście mniejszych nie może decydować o możliwości przypisania Wnioskodawcy "zawodowego" charakteru działalności (w zakresie obrotu nieruchomościami). Poza tym dokonywane przez Wnioskodawcę czynności sprzedaży nie noszą znamion czynności powtarzalnych, nie mają one charakteru stałości, a pomiędzy poszczególnymi transakcjami występują (będą występować) różnej długości przerwy (Wnioskodawca dokonał sprzedaży dwóch działek gruntu w czerwcu 2017 r. i sierpniu 2017 r.; od tego czasu nie dokonał on sprzedaży kolejnych działek). Co więcej Wnioskodawca nie dokonywał w przeszłości czynności sprzedaży innych nieruchomości, a zamiar sprzedaży wydzielonych działek podyktowany jest w szczególności trudnościami w uprawie działek, które położone są w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, w pasie znajdującym się miedzy dwiema drogami publicznymi.

W świetle powyższego należy przyjąć, że dokonane i zamierzone przez Wnioskodawcę transakcje sprzedaży nieruchomości nie były i nie będą wykonywane w ramach działalności gospodarczej. Należy bowiem podkreślić, że w kluczowym dla polskiego systemu prawnego wyroku Słaby i in. (C-180/11, C-181/11, EU:C:2011:589) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej zauważył, że dostawę gruntu przeznaczonego pod zabudowę należy uznać za objętą, na gruncie podatku VAT (dokonywaną w ramach działalności gospodarczej), na podstawie prawa krajowego państwa członkowskiego, jeżeli państwo to skorzystało z możliwości przewidzianej w art. 12 ust. 1 dyrektywy 2006/112 niezależnie od częstotliwości takich transakcji oraz od kwestii, czy sprzedawca prowadzi działalność producenta, handlowca lub usługodawcy, pod warunkiem że transakcja ta nie stanowi jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Jednocześnie wskazał on, że osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie przeznaczonym następnie pod zabudowę, nie można uznać za podatnika VAT w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 dyrektywy 2006/112, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, a sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby. W związku z tym w orzecznictwie sądowym wskazuje się, że istotna jest w takim wypadku ocena, czy strona, dokonując sprzedaży gruntów zachowywała się tak jak handlowiec (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 kwietnia 2014 r., I FSK 781/13, LEX nr 1455822).

W ocenie Wnioskodawcy dokonuje on zaś sprzedaży działek gruntu w ramach zarządu swoim majątkiem prywatnym, uzyskanym w drodze darowizny. Trudno uznać przy tym, by w odniesieniu do tych transakcji (już dokonanych i przyszłych) miałby być on profesjonalnym handlowcem. Wnioskodawca wykonuje bowiem działalność rolniczą (nie trudni się profesjonalnie obrotem nieruchomościami) i nie podejmuje takich form aktywności przy planowaniu zbywania należących do niego działek, które wykraczałyby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

Z tych względów, zdaniem Wnioskodawcy, dwie czynności sprzedaży działek gruntu dokonane przez niego w czerwcu i sierpniu 2017 r., nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (stan faktyczny). Tak samo nie powinny podlegać opodatkowaniu tym podatkiem czynności sprzedaży pozostałych 11 (jedenastu) działek gruntu, których to czynności Wnioskodawca zamierza dokonać w przyszłości (w ramach opisanego zdarzenia przyszłego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 cytowanej na wstępie ustawy źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie skutkuje powstaniem przychodu. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, iż działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Za takim rozumieniem pojęcia "zorganizowany" przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r. I SA/Op18/08).

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności, (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania - na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - działań podjętych przez Wnioskodawcę do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, że nieruchomości (wydzielone działki) nie są i nie były wykorzystywane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej i nie zostały nabyte w celu dalszej odsprzedaży. Na podstawie treści wniosku nie można również stwierdzić, by sprzedaż działek miała nastąpić w ramach działalności handlowej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły.

Treść wniosku przemawia więc za tym, że dokonana w 2017 r. sprzedaż dwóch działek oraz ewentualna sprzedaż kolejnych 11 działek nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej, a zatem nie spowoduje powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, skutki podatkowe planowanego odpłatnego zbycia działek, należy rozpatrywać w kontekście przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości, jeżeli nie jest dokonywane w wykonywaniu działalności gospodarczej i następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie skutkuje powstaniem przychodu w rozumieniu ustawy.

Zatem powstanie przychodu podatkowego z tytułu sprzedaży nieruchomości (działek) uzależnione jest od daty ich nabycia, które należy utożsamiać z chwilą przeniesienia własności w rozumieniu cywilnoprawnym.

Z treści wniosku wynika, że w dniu 29 lutego 2008 r. Wnioskodawca nabył w drodze darowizny od swoich rodziców nieruchomości rolne stanowiące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w tym niezabudowaną działkę nr 254/2 o pow. 1,50 ha, której dokonał podziału na 13 działek. W dniu 21 czerwca 2017 r. i 29 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca dokonał zbycia dwóch z trzynastu wyżej wskazywanych działek gruntu. Jednocześnie w przyszłości zamierza zbyć jedenaście pozostałych działek gruntu.

W tym miejscu wskazać należy, że wydzielenie działek (podział) z nieruchomości gruntowej nie powoduje zmiany ich właściciela. Na skutek dokonania tej czynności nie następuje przeniesienie prawa własności działek, a więc nie dochodzi do ich nabycia. Zatem pięcioletni termin, wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości nr 254/2 przez Wnioskodawcę, tj. w drodze umowy darowizny w 2008 r. Na powyższe nie ma wpływu podział tej nieruchomości, w wyniku którego nastąpi zmiana powierzchni. W powołanym przepisie mowa jest bowiem o dacie nabycia nieruchomości, a nie dacie podziału.

Dokonując zatem oceny skutków prawnych przedstawionego w sprawie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należy wskazać, że zarówno dokonana w 2017 r. sprzedaż dwóch działek powstałych w wyniku podziału nieruchomości gruntowej nabytej w 2008 r. jak i ewentualna sprzedaż w przyszłości pozostałych jedenastu wydzielonych działek nie stanowi źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ terminu, o którym mowa w tym przepisie i tym samym nie skutkuje obowiązkiem uiszczenia podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl