0115-KDIT2-3.4010.47.2017.2.PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-3.4010.47.2017.2.PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2017 r. (data wpływu 7 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2017 r. (data wpływu 29 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 23 maja 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 19 grudnia 2016 r. Wnioskodawca zawarł z Gminą Miasto umowę "Porozumienie nr X" w sprawie otrzymania od Gminy Miasto środków finansowych (dotacji) na realizacje zadania pn. "Z."

Otrzymana kwota w wysokości 24 660,97 zł (słownie: dwadzieścia cztery tysiące sześćset sześćdziesiąt złotych i dziewięćdziesiąt siedem groszy) wynikała z rozliczenia wydatków poniesionych na remont instalacji centralnego ogrzewania oraz wymiany źródła ciepła w będącej własnością wnioskodawcy nieruchomości przy ul. Y.

Dotacja pokrywała 50% poniesionych i rozliczonych rachunkami wydatków.

W związku z otrzymaną dotacją Gmina Miasto wystawiła i doręczyła Wnioskodawcy PIT-8C.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 maja 2017 r. Wnioskodawca wskazuje, że wskazana we wniosku dotacja była dotacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Poniżej wskazanie podstaw prawnych otrzymania dotacji:

Artykuł 126. i n. ustawy Finanse publiczne.

Artykuł 126. (Definicja dotacji) Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Artykuł 403 ust. 4 w zw. z art. 400a ust. 1 pkt 21, oraz art. 403 ust. 5 i 6 ustawy - Prawo ochrony środowiska.

Artykuł 403. (Zadania gmin i powiatów w zakresie finansowania ochrony środowiska i gospodarki wodnej]

1. Do zadań powiatów należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 18, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów powiatów, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

2. Do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

4. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

1)

podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:

a)

osób fizycznych,

b)

wspólnot mieszkaniowych,

c)

osób prawnych,

d)

przedsiębiorców;

e)

2) jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

5. Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (tu Uchwała Rady Miasta X.).

6. Udzielenie dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, następuje na podstawie umowy zawartej przez gminę lub powiat z podmiotami określonymi w ust. 4 (tu Porozumienie nr W. z dnia 19 grudnia 2016 r. pomiędzy Gminą Miasto a Wnioskodawcę). W przypadku gdy dotacja stanowi pomoc publiczną lub pomoc de minimis jej udzielenie następuje z uwzględnieniem warunków dopuszczalności tej pomocy określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej.

Na podstawie wskazanych powyżej przepisów, w szczególności art. 403 ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, poz. 1238, z 2014 r. poz. 40, poz. 47) Rada Miasta X. uchwaliła:

* Uchwałę Rady Miasta X. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej ze środków budżetu Gminy Miasto X. wraz ze sposobem jej rozliczania i kontrolą wykonania, na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji realizowanych na terenie Gminy Miasto z zakresu ochrony środowiska, służących ochronie powietrza, polegających na wymianie źródeł ciepła.

§ 2. Środki finansowe w budżecie Gminy Miasto X. przeznaczone na udzielanie dotacji celowej, o której mowa w § 1 uchwały, pochodzić będą z dotacji udzielonej Gminie Miasto X. (...),

* Załącznik do Uchwały Rady Miasta X. z dnia 24 marca 2015 r. Zasady udzielania dotacji celowej ze środków budżetu Gminy Miasto X. wraz ze sposobem jej rozliczania i kontrolą wykonania, na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji z zakresu ochrony środowiska, służących ochronie powietrza, polegających na wymianie źródeł ciepła i prowadzeniu prac termomodernizacyjnych realizowanych w obrębie granic administracyjnych Gminy Miasto X.

Rozdział 1 Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Dotacje celowe, ze środków stanowiących dochód budżetu Gminy Miasto X.

Pomocniczo znajdują zastosowanie przepisy prawa miejscowego:

* Uchwała Rady Miasta X. z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie uchwalenia budżetu Miasta na 2016 rok Dziennik Urzędowy Województwa X X., dnia 24 grudnia 2015 r. Poz. XXX

* Załącznik Nr 4 do Uchwały Rady Miasta X. z dnia 15 grudnia 2015 r. str-53.

pozycja DOTACJE UDZIELANE Z BUDŻETU MIASTA X. NA 2016 r.

2. DOTACJE DLA JEDNOSTEK SPOZA SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH. CELOWA Klasyfikacja 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska Wyszczególnienie 90005 Ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu - Z.

Jednocześnie w związku z przedstawionym stanem faktycznym, w razie nie przychylenia się do stanowiska Wnioskodawcy o podleganiu otrzymanej dotacji przedmiotowemu zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Rozdział 3, Zwolnienia przedmiotowe: art. 21 ust. 1 pkt 129 - dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36 (ust. 36 nie mający w sprawie zastosowania), proszę Dyrektora o zajęcie stanowiska w sprawie możliwości zaliczenia wydatków poniesionych bezpośrednio w celu uzyskania dotacji (zgodnie z umową przedstawioną do rozliczenia dotacji i rachunkami za wykonanie prac objętych finansowaniem - polegających na wymianie źródeł ciepła i prowadzeniu prac termomodernizacyjnych) do kosztów uzyskania tego przychodu.

W tej sprawie uzupełniając stan faktyczny uprzejmie informuję, że 31 października 2016 r. została przez Wnioskodawcę złożona do GM poprzedzająca podpisanie Porozumienia Ankieta - będąca wnioskiem o udział w Programie X II. Następnie zawarta umowa dotacji (Porozumienie) przewidywała rozliczenie do 55% wydatków, bez których poniesienia i następnie zakwalifikowania do rozliczenia nie przyznano by dotacji. Rozliczenie wydatków przedstawiają rachunki przedłożone następnie GM.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana w ramach umowy z Gminą Miasto Porozumienie nr W. z dnia 19 grudnia 2016 r. z budżetu Gminy Miasta dotacja, która nie została otrzymana na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mieści się w kategoriach dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zadanie pn. "Z." należy do zadań własnych Gminy Miasto X. w zakresie ochrony środowiska i przyrody.

Realizacja wskazanego zadania (własnego gminy) znajduje dodatkowe oparcie w przepisach ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, w szczególności w postanowieniach:

* art. 403 ust. 2 w zw. z art. 400a ust. 1 pkt 21, który stanowi, że do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza, oraz

* art. 403 ust. 4-6, na podstawie którego Gmina Miasto X. może udzielać z budżetu gminy w formie umowy z osobami fizycznymi (tj. z podmiotami niezaliczonymi do sektora finansów publicznych) dotacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych na zasadach uprzednio określonych w uchwale Rady Miasta X.

Przechodząc na grunt prawa miejscowego należy zwrócić uwagę, że zasady udzielania dotacji zostały przyjęte Uchwałą Rady Miasta X. z dnia 24 marca w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej ze środków budżetu Gminy Miasto X. wraz ze sposobem jej rozliczania i kontrolą wykonania, na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji realizowanych na terenie Gminy Miasto X. z zakresu ochrony środowiska, służących ochronie powietrza, polegających na wymianie źródeł ciepła.

Doprecyzowując natomiast pochodzenie środków przekazanych przez Gminę Miasto X. tytułem zawartej umowy należy wskazać, że Uchwała Rady Miasta X. z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie uchwalenia budżetu Miasta na 2016 rok środki przeznaczone na przedmiotową dotację klasyfikuje pod nr 90005 - Ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu - Likwidacja niskiej emisji wspierająca wzrost efektywności energetycznej i rozwój rozproszonych odnawialnych źródeł energii. Z.

W szczególności należy zauważyć, że wydatkowanie dotacji przewiduje Załącznik nr 7 - Dotacje udzielane z budżetu Miasta X. na rok 2016, II. Dotacje Majątkowe, 2. Dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych - "Z".

Konkludując, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że środki otrzymane od Gminy Miasto X. tytułem zawartej umowy "Porozumienie nr W. x" z dnia 19 grudnia 2016 r. są dotacją (w rozumieniu przepisów o finansach publicznych) otrzymaną z budżetu Gminy Miasta X.

W związku z powyższym, mając jednocześnie na uwadze, że dotacja (ani żadna jej część) nie została otrzymana na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej to na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych za prawidłowe należy uznać stanowisko stwierdzające, że otrzymane środki mieszczą się w kategoriach dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z własną interpretacją Wnioskodawcy, w sytuacji podlegania obowiązkowi podatkowemu przychodu, którego źródłem jest przedmiotowa dotacja, wydatki poniesione na przeprowadzenie prac objętych finansowaniem są kosztami, o których mowa w art. 22 ust. 1. "Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do tego źródła, o czym świadczy użycie słowa w "szczególności". Wobec tego przychodem z innych źródeł będzie dla podatnika każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2017 r. stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania świadczenia oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł z Gminą Miasto X. umowę w sprawie otrzymania środków finansowych (dotacji) na realizacje zadania pn. "Z." Otrzymana kwota wynikała z rozliczenia wydatków poniesionych na remont instalacji centralnego ogrzewania oraz wymiany źródła ciepła w będącej własnością Wnioskodawcy nieruchomości. Dotacja pokrywała 50% poniesionych i rozliczonych rachunkami wydatków. Ponadto w przesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wyjaśnił, że wskazana we wniosku dotacja była dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymaną z budżetu Gminy Miasta X.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że skoro otrzymana dotacja była dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, a ponadto została sfinansowana z budżetu Gminy Miasta X. - to korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl