0115-KDIT2-3.4010.45.2017.2.AD - Obowiązek podatkowy CIT dla czynności związanych z działalnością rolniczą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-3.4010.45.2017.2.AD Obowiązek podatkowy CIT dla czynności związanych z działalnością rolniczą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2017 r. (data wpływu 11 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2017 r. (data wpływu 31 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca podlega pod przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z tym jest zobowiązany do przekazania sprawozdania finansowego do urzędu skarbowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca jako podmiot podlega pod przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z tym jest zobowiązany do przekazania sprawozdania finansowego do urzędu skarbowego. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 25 maja 2017 r. (data wpływu 31 maja 2017 r.).

W ww. wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzącą działalność rolniczą polegającą na chowie i sprzedaży trzody chlewnej spełniającą definicję działalności rolniczej określonej w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i stosownie do regulacji art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej.

Więc do przychodów Wnioskodawcy z działalności nie stosuje się przepisów ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Oprócz przychodów wyłącznie z działalności rolniczej Wnioskodawca uzyskuje również przychody ściśle związane z tą działalnością, między innymi:

* dofinansowanie z Agencji Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa do unieszkodliwiania odpadów poprodukcyjnych (są to przychody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych),

* przychody ze sprzedaży środków trwałych wykorzystywanych w działalności rolniczej,

* odsetki bankowe od środków na rachunkach bankowych związanych z prowadzoną działalnością rolniczą,

* refundacje kosztów wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w gospodarstwie otrzymane z Urzędu Pracy.

Jednakże procentowy udział tych przychodów jest niewielki i nie przekracza 3% ogółu przychodów z działalności rolniczej.

Działalność rolnicza została zdefiniowana w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i z przytoczonego przepisu wynika, że do przychodów z działalności rolniczej zalicza się tylko i wyłącznie przychody określone w art. 2 ust. 2, a nie wszystkie przychody związane z działalnością rolniczą.

Wobec tego do przychodów wyżej wymienionych uzyskiwanych w związku z działalnością rolniczą (działalność rolnicza jest źródłem tych przychodów), lecz nie wymienionych w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca jest zobowiązany płacić zaliczki i składać zeznanie roczne CIT-8 o wysokości tych dochodów (stracie).

Zatem jedynym (dla Wnioskodawcy) obowiązkiem wynikającym z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest złożenie zeznania CIT-8 za rok podatkowy o osiągniętych dochodach (stratach) dotyczących przychodów, które uzyskuje w związku z prowadzoną działalnością rolniczą, a nie są przychodami z działalności rolniczej wymienionymi w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca oświadcza, że dokumentację rachunkową i obowiązki wynikające z formy prawnej prowadzonej działalności (spółka kapitałowa) spełnia według ustawy o rachunkowości.

Zgodnie z ww. ustawą (art. 45) Wnioskodawca sporządza roczne sprawozdanie finansowe i składa do właściwego organu rejestrowego (sąd) wraz z odpisem uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku lub pokryciu straty za rok oraz dodatkowo jako spółka z ograniczoną działalnością sporządza sprawozdanie z działalności.

W związku z powyższym opisem w uzupełnieniu wniosku sformułowano następujące pytania.

1. Czy stosownie do regulacji art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, że przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, Wnioskodawca nie podlega pod przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2. Czy mimo, że przepisów ustawy o podatku dochodowym nie stosuje się do działalności rolniczej, na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca jest zobowiązany do przekazania rocznego sprawozdania finansowego do urzędu skarbowego?

W sformułowanym w uzupełnieniu wniosku własnym stanowisku Wnioskodawca podaje, że jego zdaniem stosownie do regulacji art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisów tej ustawy nie stosuje się do niego, gdyż podstawową działalnością jaką prowadzi jest działalność rolnicza (chów i sprzedaż trzody chlewnej) spełniająca definicję działalności rolniczej określonej w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca uważa, że skoro przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stosuje się do działalności rolniczej, to również obowiązek (wynikający z art. 27 ust. 2 tejże ustawy) złożenia rocznego sprawozdania finansowego do urzędu skarbowego jego nie dotyczy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy.

Dla celów podatku dochodowego działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w którym wskazano, że działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że regulacja art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wskazuje, że przychody z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej zostały wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zawarty w tym przepisie zwrot normatywny "przychodów z działalności rolniczej" oznacza, że ustawodawca odwołuje się w nim do efektów działalności rolniczej (jej przychodów), a nie do działalności rolniczej jako takiej. W związku z tym, omawianym zwolnieniem przedmiotowym, którego zakresu nie można interpretować rozszerzająco, objęte są tylko te czynności (zdarzenia gospodarcze), które zostały wprost wymienione w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że ustawodawca precyzuje wyraźnie, co dla celów podatku dochodowego od osób prawnych należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w ww. art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ma charakter wyczerpujący. W konsekwencji, przychody uzyskane z czynności wykraczających poza ustawowo zdefiniowany zakres działalności rolniczej należy traktować jako "pozarolnicze" i tym samym podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych według zasad określonych w ustawie.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzącą działalność rolniczą polegającą na chowie i sprzedaży trzody chlewnej spełniającą definicję działalności rolniczej określonej w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oprócz przychodów wyłącznie z działalności rolniczej Wnioskodawca uzyskuje również przychody ścisłe związane z tą działalnością, między innymi:

* dofinansowanie z Agencji Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa do unieszkodliwiania odpadów poprodukcyjnych (są to przychody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych),

* przychody ze sprzedaży środków trwałych wykorzystywanych w działalności rolniczej,

* odsetki bankowe od środków na rachunkach bankowych związanych z prowadzoną działalnością rolniczą,

* refundacje kosztów wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w gospodarstwie otrzymane z Urzędu Pracy.

Odnosząc zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny do wyżej przytoczonych przepisów należy wskazać, że pomimo że ww. przychody są związane z wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością rolniczą, nie stanowią jednak przychodu z działalności rolniczej, lecz jedynie przychód z tą działalnością związany. Przymiot "związania" z określonym źródłem przychodu nie oznacza pochodzenia z tego źródła. Powyższe oznacza więc, że nie można potraktować przychodu z ww. tytułów jako wyłączonego z przedmiotowego zakresu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 i tym samym do tych przychodów oraz wszystkich innych, uzyskiwanych w związku z prowadzoną działalnością rolniczą, a nie wymienionych w art. 2 ust. 2 - podatnik obowiązany jest stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na gruncie przepisów prawa podatkowego należy zważyć, że art. 1 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Zgodnie z art. 3 ust. 1 tej ustawy podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Artykuł 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określa natomiast przedmiot opodatkowania oraz stratę. W myśl art. 9 ust. 1 ustawy podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Natomiast w zakresie dotyczącym składania sprawozdań, o których mowa w art. 27 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będących przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy, przepis brzmi, podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują do urzędu skarbowego sprawozdanie wraz z opinią i raportem podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek złożenia opinii i raportu nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe, na podstawie odrębnych przepisów, są zwolnione z obowiązku badania.

Odrębne przepisy, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 27 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawarte są w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047).

W treści wniosku Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z zapisami ustawy o rachunkowości jako spółka kapitałowa prowadzi dokumentację rachunkową i wywiązuje się z obowiązków nałożonych tą ustawą, tj.m.in. na podstawie art. 45 ustawy sporządza roczne sprawozdanie finansowe i składa do właściwego organu rejestrowego (sąd) wraz z odpisem uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku lub pokryciu straty za rok oraz dodatkowo jako spółka z ograniczoną działalnością sporządza sprawozdanie z działalności.

Mając zatem na względzie przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny z którego wynika, że osiągnął on również dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych stwierdzić należy, że spoczywa na nim obowiązek wynikający z treści art. 27 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczący sporządzenia sprawozdania finansowego i przekazania go do urzędu skarbowego.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe albowiem nie uwzględnia ono faktu, że Wnioskodawca oprócz działalności stricto rolniczej uzyskuje również przychody, które są co prawda związane z wykonywaną przez niego działalnością rolniczą, lecz nie stanowią jednak przychodu z działalności rolniczej, lecz jedynie przychód z tą działalnością związany. Wobec tego do tych przychodów Wnioskodawca obowiązany jest stosować przepisy cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tym także wynikający z art. 27 ust. 2 obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego i przekazania go do urzędu skarbowego.

Końcowo podkreślić należy, że przedmiot niniejszej interpretacji stanowi - adekwatnie do treści pytań postawionych przez Wnioskodawcę - wyłącznie kwestia ustalenia czy Wnioskodawca jako podmiot podlega pod przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z tym jest zobowiązany do przekazania sprawozdania finansowego do urzędu skarbowego. Tutejszy organ nie poddał natomiast ocenie kwestii związanych ze sposobem opodatkowania bądź zwolnienia od opodatkowania wskazanych we wniosku przez przychodów z uwagi na brak żądania w tym zakresie.

Przepisy rozdziału 1a ustawy - Ordynacja podatkowa stanowią bowiem, że interpretacja indywidualna wydana w tym trybie, może dotyczyć tylko przepisów prawa podatkowego, przy czym wnioskodawca jest zobowiązany wskazać je w złożonym wniosku.

Zakres żądania Wnioskodawcy wyznacza natomiast w szczególności:

* stan faktyczny przedstawiony we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,

* stan prawny (przepisy prawa) wskazany przez wnioskodawcę oraz

* zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazuje pytanie (pytania) wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, że w przedmiotowej interpretacji tutejszy organ ustosunkowuje się wyłącznie do argumentacji i stanu faktycznego zawartych we wniosku Wnioskodawcy. Regulacje art. 14a-14d ustawy - Ordynacja podatkowa nie przewidują bowiem prowadzenia postępowania dowodowego w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie natomiast z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-2198 Gdańsk w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl