0115-KDIT2-2.4011.94.2017.1.HD - Zwolnienie z PIT stypendiów doktoranckich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-2.4011.94.2017.1.HD Zwolnienie z PIT stypendiów doktoranckich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2017 r. (data wpływu 20 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku stypendiów doktoranckich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku stypendiów doktoranckich.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach swej działalności prowadzi stacjonarne studia doktoranckie.

Części uczestników tych studiów Wnioskodawca wypłaca stypendia doktoranckie w wysokości 1.500 zł brutto miesięcznie, tj. zgodnie z art. 200 ust. 2 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym w wysokości nie niższej niż 60% minimalnego wynagrodzenia zasadniczego asystenta ustalonego w przepisach o wynagradzaniu nauczycieli akademickich.

Stypendia wypłacane są ze środków pochodzących z dotacji celowej na działalność podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni, jednostek naukowych Polskiej Akademii Nauk, instytutów badawczych i międzynarodowych instytutów naukowych polegającą na prowadzeniu badań naukowych lub prac rozwojowych oraz zadań z nimi związanych, służących rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich, finansowanych w wewnętrznym trybie konkursowym (art. 18 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 19 ust. 1 i 2 ustawy o zasadach finansowania nauki).

Stypendia wypłacane są w trybie konkursowym, w oparciu o regulamin przyznawania stypendiów doktoranckich uczestnikom stacjonarnych studiów doktoranckich prowadzonych w Instytucie Maszyn Przepływowych PAN finansowanych z dotacji celowej MNiSW.

Wnioskodawca potrąca od wypłacanego stypendium zaliczkę na podatek dochodowy.

Pojawiła się jednak wątpliwość, co do prawidłowości takiego postępowania, z uwagi na to, że - jak się wydaje - powyższe stypendium otrzymywane przez uczestników studiów doktoranckich jest zwolnione od podatku od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy stypendia doktoranckie, otrzymywane przez uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich prowadzonych przez Wnioskodawcę, a wypłacane przez Wnioskodawcę ze środków pochodzących z dotacji celowej na działalność podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni, jednostek naukowych Polskiej Akademii Nauk, instytutów badawczych i międzynarodowych instytutów naukowych polegającą na prowadzeniu badań naukowych lub prac rozwojowych oraz zadań z nimi związanych, służących rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich, finansowanych w wewnętrznym trybie konkursowym - zwolnione są od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, stypendia doktoranckie, jakie otrzymują uczestnicy prowadzonych przez Wnioskodawcę stacjonarnych studiów doktoranckich, a wypłacane przez Wnioskodawcę ze środków pochodzących z dotacji celowej na działalność podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni, jednostek naukowych Polskiej Akademii Nauk, instytutów badawczych i międzynarodowych instytutów naukowych polegającą na prowadzeniu badań naukowych lub prac rozwojowych oraz zadań z nimi związanych, służących rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich, finansowanych w wewnętrznym trybie konkursowym - są zwolnione od podatku na podstawie 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Wnioskodawca prowadzi studia doktoranckie na podstawie art. 50 ustawy o PAN, zgodnie z którym (art. 50 ust. 4 pkt 1 i 2) instytut może prowadzić:

1.

wspólnie z innymi instytutami Akademii, uczelniami, a także z innymi jednostkami naukowymi, o których mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, studia doktoranckie na zasadach określonych w przepisach o szkolnictwie wyższym;

2.

studia doktoranckie na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym użyte w niej określenie jednostka naukowa oznacza m.in. instytut naukowy Polskiej Akademii Nauk.

Zgodnie natomiast z art. 200 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym:

1. Uczestnik stacjonarnych studiów doktoranckich może otrzymywać stypendium doktoranckie.

2. Minimalne stypendium, o którym mowa w ust. 1, nie może być niższe niż 60% minimalnego wynagrodzenia zasadniczego asystenta ustalonego w przepisach o wynagradzaniu nauczycieli akademickich.

3. Decyzję o przyznaniu stypendium doktoranckiego, okresie jego pobierania oraz wysokości podejmuje w uczelni rektor, a w jednostce naukowej - jej dyrektor.

4. (uchylony).

5. Stypendia, o których mowa w ust. 1, w uczelni publicznej są finansowane w szczególności w ramach środków, o których mowa w art. 98 ust. 1, a w jednostkach naukowych w szczególności w ramach środków przewidzianych na rozwój kadr naukowych w przepisach o finansowaniu nauki.

Z art. 200 ust. 5 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym wynika wprost, że stypendia w jednostkach naukowych mogą być finansowane w szczególności ze środków na rozwój kadr, o których mowa w przepisach o finansowaniu nauki. O środkach na rozwój kadr mowa jest w art. 18 ust. 1 pkt 1 lit. a i e ustawy o zasadach finansowania nauki - wchodzą one w skład środków na utrzymanie potencjału badawczego i objęte są dotacją podmiotową (art. 19 ust. 1 ustawy o zasadach finansowania nauki).

Natomiast stypendia wypłacane przez Wnioskodawcę są finansowane ze środków na działalność podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni, jednostek naukowych Polskiej Akademii Nauk, instytutów badawczych i międzynarodowych instytutów naukowych polegającą na prowadzeniu badań naukowych lub prac rozwojowych oraz zadań z nimi związanych, służących rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich, finansowanych w wewnętrznym trybie konkursowym (art. 18 ust. 1 pkt 3 ustawy o zasadach finansowania nauki), które mogą być przeznaczone na stypendia dla uczestników studiów doktoranckich uczestniczących w realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych (art. 19 ust. 2 ustawy o zasadach finansowania nauki). Środki te przekazywane są Wnioskodawcy w formie dotacji celowej (art. 19 ust. 1 ustawy o zasadach finansowania nauki).

W ocenie Wnioskodawcy okoliczność, że wypłacane przez niego stypendia nie są wypłacane ze środków na rozwój kadr naukowych nie ma wpływu na prawo do zwolnienia, o którym mowa art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla zwolnienia istotne jest bowiem aby stypendium otrzymywane było na podstawie ustawy prawo o szkolnictwie wyższym, a nie z jakiej dotacji.

Użycie w art. 200 ust. 5 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym zwrotu "w szczególności", oznacza, że katalog źródeł finansowania jest otwarty i stypendia mogą być wypłacane także z innych środków. Na ten cel, w szczególności - tak jak to czyni Wnioskodawca - mogą być przeznaczane środki z dotacji celowej, co wynika wprost z art. 18 ust. 1 pkt 3 i 19 ust. 2 ustawy o zasadach finansowania nauki. Wysokość tej dotacji zależy między innymi od liczby uczestników studiów doktoranckich prowadzonych w jednostce naukowej w roku akademickim, na który składany jest wniosek (art. 18 ust. 4a ustawy o zasadach finansowania nauki).

Wskazanie w art. 200 ust. 5 ustawy o szkolnictwie wyższym, że stypendia mogą być wypłacane ze środków na rozwój kadr naukowych oznacza jedynie, że jednostka naukowa może (ale nie jest do tego zobowiązana) tak zadysponować dotacją podmiotową, tzn. że może ją przeznaczyć także na stypendia doktoranckie. Stąd sama okoliczność, że prawo o szkolnictwie wyższym nie wymienia dotacji celowej jako źródła finansowania stypendiów doktoranckich - nie powoduje, aby stypendia z niej finansowane, traciły charakter stypendiów doktoranckich otrzymywanych na podstawie ustawy prawo o szkolnictwie wyższym.

Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że stypendia doktoranckie, jakie wypłaca uczestnikom prowadzonych przez siebie stacjonarnych studiów doktoranckich, w wysokości zgodnej z art. 200 ust. 2 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym - są przez tych uczestników otrzymywane na podstawie ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i tym samym spełniona jest przesłanka zwolnienia wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są inne źródła.

Przepis art. 20 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Stypendia należą do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże nie wszystkie stypendia podlegają opodatkowaniu. Niektóre z nich ustawodawca zwolnił od podatku, wymieniając w katalogu zwolnień przedmiotowych określonym w art. 21 ust. 1 tej ustawy.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Należy przy tym podkreślić, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy określa rodzaje (grupy) stypendiów, dla których ustawodawca przewidział preferencję podatkową w postaci zwolnienia od podatku.

Wobec powyższego wolne od podatku są:

* stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, tj. stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. z 2016 r. poz. 882, z późn. zm.);

* stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym, tj. stypendia adresowane do doktorantów przyznawane na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1842, z późn. zm.);

* inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Podkreślić również należy, że ww. zwolnienie jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, co oznacza, że wszelkie odstępstwa od tej zasady muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Zatem korzystanie ze zwolnienia od podatku jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach swej działalności prowadzi stacjonarne studia doktoranckie. Części uczestników tych studiów Wnioskodawca wypłaca stypendia doktoranckie w wysokości 1.500 zł brutto miesięcznie, tj. zgodnie z art. 200 ust. 2 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym w wysokości nie niższej niż 60% minimalnego wynagrodzenia zasadniczego asystenta ustalonego w przepisach o wynagradzaniu nauczycieli akademickich. Stypendia wypłacane są ze środków pochodzących z dotacji celowej na działalność podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni, jednostek naukowych Polskiej Akademii Nauk, instytutów badawczych i międzynarodowych instytutów naukowych polegającą na prowadzeniu badań naukowych lub prac rozwojowych oraz zadań z nimi związanych, służących rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich, finansowanych w wewnętrznym trybie konkursowym (art. 18 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 19 ust. 1 i 2 ustawy o zasadach finansowania nauki). Stypendia wypłacane są w trybie konkursowym, w oparciu o regulamin przyznawania stypendiów doktoranckich uczestnikom stacjonarnych studiów doktoranckich prowadzonych w Instytucie Maszyn Przepływowych PAN finansowanych z dotacji celowej MNiSW.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia z opodatkowania świadczenia przyznanego stypendystom - wynikające z powołanego art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - będą spełnione. Należy bowiem zauważyć, że otrzymywane przez uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich stypendia doktoranckie wypłacane są przez Wnioskodawcę na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1842, z późn. zm.).

Należy podkreślić, że jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl