0115-KDIT2-2.4011.92.2017.2.AG - Zwolnienie z PIT świadczenia małżeńskiego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-2.4011.92.2017.2.AG Zwolnienie z PIT świadczenia małżeńskiego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2017 r. (data wpływu 12 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczenia otrzymywanego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 19 czerwca 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczenia otrzymywanego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 2003 r. do 2005 r. Wnioskodawczyni pobierała świadczenie emerytalne z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Polsce. W 2005 r., po śmierci pierwszego męża, przeszła na rentę rodzinną z ZUS, którą pobiera do chwili obecnej. W 2008 r. ponownie zawarła związek małżeński.

Wnioskodawczyni jest obywatelką Polski, a od czerwca 2015 r. również Stanów Zjednoczonych Ameryki (dalej: USA). W chwili obecnej mieszka na stałe w Polsce. W 2015 i 2016 r. Jej miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (nieograniczony obowiązek podatkowy i rezydencja podatkowa) znajdowało się w Polsce i Wnioskodawczyni nadal jest rezydentem podatkowym w Polsce. Jej centrum interesów osobistych i gospodarczych, ośrodek interesów życiowych, znajdował i znajduje się wyłącznie w Polsce. Wnioskodawczyni posiada tutaj nieruchomości, ubezpieczenie zdrowotne, rentę rodzinną, rodzinę i znajomych. W USA nie posiada żadnych nieruchomości, opieki medycznej ani zabezpieczenia emerytalno-rentowego, nie jest tam rezydentem podatkowym. Znajdują się tam jedynie jej powiązania rodzinne (mama, siostra, syn). Do 2015 r. w USA przebywał i pracował Jej mąż, który był tam rezydentem podatkowym. Pobyty Wnioskodawczyni w USA nie przekraczały 183 dni w ciągu roku.

Jej mąż także posiada podwójne obywatelstwo, tj. Polski i USA, i otrzymuje emeryturę z Social Security Administration z tytułu pracy wyłącznie w USA. Jako żona w związku z osiągnięciem wymaganego wieku (62 lata) Wnioskodawczyni nabyła w lipcu 2015 r. uprawnienie do świadczenia małżeńskiego spouse benefit z Social Security Administration w wysokości... dolarów amerykańskich. Świadczenie to przysługuje wyłącznie współmałżonkowi emeryta i ma na celu częściową rekompensatę utraty przez wspólne gospodarstwo domowe dochodów, spowodowanych jego przejściem na emeryturę.

Za lata 2015 i 2016 od otrzymywanych świadczeń z Social Security Administration został odprowadzony podatek dochodowy od osób fizycznych, tj.:

* za 2015 r. - od lipca do grudnia, zobowiązanie podatkowe wykazane w PIT-36 oraz w załączniku PIT/ZG wynosiło... zł;

* za 2016 r. - od stycznia do grudnia, zobowiązanie podatkowe wykazane w PIT-36 oraz w załączniku PIT/ZG wynosiło... zł.

Otrzymywane przez Wnioskodawczynię świadczenie dla współmałżonka z Social Security Administration w USA zostało przyznane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA. Nie jest to renta, emerytura czy zasiłek wypłacany z USA. Świadczenie to jest dodatkiem rodzinnym i odpowiednikiem świadczenia rodzinnego w rozumieniu polskich przepisów.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 ust. 1 pkt 8 określa dodatek rodzinny jako jedno ze świadczeń rodzinnych, należy zatem zakwalifikować świadczenie dla współmałżonka z USA jako odpowiednik świadczenia rodzinnego określonego w polskim prawie.

Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na oficjalnej stronie Social Security Administration (www.ssa.gov) świadczenie spouse benefit, czyli tzw. świadczenie małżeńskie wypłacane jest współmałżonkowi emeryta po ukończeniu 62 roku życia do momentu śmierci małżonka pobierającego świadczenie emerytalne z Social Security Administration. Po śmierci małżonka pobierającego emeryturę współmałżonek pobierający świadczenie małżeńskie uprawniony jest do ubiegania się o rentę rodzinną, zwaną świadczeniem emerytalnym dla wdów i wdowców.

Na podstawie broszury na oficjalnej stronie Social Security Administration spouse benefit określane jest jako jedno ze świadczeń rodzinnych obok świadczeń dla małżonków poniżej 62 lat, sprawujących opiekę nad nieletnimi lub niepełnosprawnymi dziećmi, dla dzieci niepełnoletnich, a także dla dzieci niepełnosprawnych. Świadczenia rodzinne z Social Security Administration w USA są zwolnione z podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dochód w postaci spouse benefit otrzymywany z Social Security Administration, zaliczany do świadczeń rodzinnych zwolnionych z opodatkowania w USA, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce?

Zdaniem Wnioskodawczyni, świadczenia rodzinne w USA, w tym świadczenie dla współmałżonka wypłacane z Social Security Administration, zgodnie z przepisami prawa podatkowego USA nie podlegają opodatkowaniu. Otrzymywane świadczenie małżeńskie z USA jest odpowiednikiem świadczenia rodzinnego w rozumieniu polskich przepisów, a zatem w myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych powinno być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa w art. 2a obliguje organ podatkowy do rozstrzygania na korzyść podatnika w przypadku niedających się usunąć wątpliwości, co do przepisów prawa podatkowego. Wskazane na oficjalnej stronie Ministerstwa Finansów umowy dotyczące podwójnego opodatkowania - umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie w dniu 8 października 1974 r., a także Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Warszawie w dniu 13 lutego 2013 r., wskazują, iż pobieranie podatku dochodowego od osób fizycznych od świadczenia małżeńskiego jest nieprawidłowe.

Wnioskodawczyni powołała interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 czerwca 2013 r. (sygn. akt ILPB2/415-208/13-4/TR), Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 sierpnia 2013 r. (sygn. akt IPPB4/415-339/13-6/JK), a także z dnia 8 lipca 2016 r. (sygn. akt IPPB4/4511-639/16-2/MS1), które Jej zdaniem wskazują jednoznacznie na zwolnienie przedmiotowe dotyczące świadczenia małżeńskiego (rodzinnego) otrzymywanego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawczyni jest obywatelką Polski, a od czerwca 2015 r. również Stanów Zjednoczonych Ameryki (dalej: USA). W chwili obecnej mieszka na stałe w Polsce. W 2015 i 2016 r. Jej miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (nieograniczony obowiązek podatkowy i rezydencja podatkowa) znajdowało się w Polsce i Wnioskodawczyni nadal jest rezydentem podatkowym w Polsce. Jej centrum interesów osobistych i gospodarczych, ośrodek interesów życiowych, znajdowało i znajduje się wyłącznie w Polsce. Wnioskodawczyni posiada tutaj nieruchomości, ubezpieczenie zdrowotne, rentę rodzinną, rodzinę i znajomych. W USA nie posiada żadnych nieruchomości, opieki medycznej ani zabezpieczenia emerytalno-rentowego, nie jest tam rezydentem podatkowym. Znajdują się tam jedynie jej powiązania rodzinne (mama, siostra, syn). Do 2015 r. w USA przebywał i pracował Jej mąż, który był tam rezydentem podatkowym. Pobyty Wnioskodawczyni w USA nigdy nie przekroczyły 183 dni w roku.

Jej mąż także posiada podwójne obywatelstwo, tj. Polski i USA, i otrzymuje emeryturę z Social Security Administration z tytułu pracy wyłącznie w USA. Jako żona w związku z osiągnięciem wymaganego wieku (62 lata) Wnioskodawczyni nabyła w lipcu 2015 r. uprawnienie do świadczenia małżeńskiego spouse benefit z Social Security Administration w wysokości 290 dolarów amerykańskich. Świadczenie to przysługuje wyłącznie współmałżonkowi emeryta i ma na celu częściową rekompensatę utraty przez wspólne gospodarstwo domowe dochodów, spowodowanych jego przejściem na emeryturę. Otrzymywane przez Wnioskodawczynię świadczenie dla współmałżonka z Social Security Administration w USA zostało przyznane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA. Nie jest to renta, emerytura czy zasiłek wypłacany z USA. Świadczenie to jest dodatkiem rodzinnym i odpowiednikiem świadczenia rodzinnego w rozumieniu polskich przepisów.

W pierwszej kolejności wyjaśnić należy, że wskazana przez Wnioskodawczynię Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w dniu 13 lutego 2013 r. nie ma statusu obowiązującej.

W takim przypadku do dochodów uzyskanych przez Wnioskodawczynię, w 2015 i 2016 r. ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, zastosowanie znajdują postanowienia umowy z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178). Wskazana umowa nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń małżeńskich. Oznacza to, że dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 umowy ("Ogólne zasady opodatkowania").

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. umowy, osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł z tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Stosownie do art. 5 ust. 2 tejże umowy - postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a.

prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b.

przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

W myśl art. 5 ust. 3 ww. umowy polsko-amerykańskiej - bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia małżeńskiego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 umowy, zgodnie z którym państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów, w tym m.in. świadczenia małżeńskiego, osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym od 15 maja 2014 r. do 31 marca 2016 r. - wolne od podatku są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2016 r. - wolne od podatku są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy zatem stwierdzić, iż zgodnie z postanowieniami umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu świadczenia wskazane we wniosku otrzymywane ze Stanów Zjednoczonych Ameryki przez osoby mające miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Jednakże, w sytuacji gdy świadczenie małżeńskie otrzymywane ze Stanów Zjednoczonych Ameryki stanowi świadczenie rodzinne przyznane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych tam obowiązujących, wówczas w Polsce świadczenie to korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a na Wnioskodawczyni nie ciąży obowiązek wykazania ww. przychodu w zeznaniach rocznych za 2015 i 2016 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl