0115-KDIT2-2.4011.65.2018.1.BK - Powstanie przychodu w związku z udziałem w obchodach jubileuszowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-2.4011.65.2018.1.BK Powstanie przychodu w związku z udziałem w obchodach jubileuszowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2018 r. (data wpływu 9 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednoosobową spółką Gminy Miejskiej, przedsiębiorstwem użyteczności publicznej prowadzącym działalność gospodarczą związaną z zaopatrzeniem odbiorców w ciepło na podstawie udzielonych koncesji w zakresie: wytwarzania ciepła, przesyłania i dystrybucji ciepła, obrotu ciepłem oraz wytwarzania energii elektrycznej. Spółka jest zobowiązana do dostarczania ciepła dla mieszkańców (gospodarstwa domowe), obiektów użyteczności publicznej (szkoły, przedszkola, instytucje, itp.) oraz dla klientów biznesowych.

W bieżącym roku kalendarzowym minie 50 rocznica założenia firmy. W związku ze zbliżającymi się obchodami 50-lecia istnienia Spółki, Wnioskodawca zamierza zorganizować spotkanie jubileuszowe (dalej: "obchody jubileuszowe"). Planowane wydarzenie będzie przypadać w podobnym czasie, co obchody Święta D.

W obchodach jubileuszowych uczestniczyć będą zarówno pracownicy Wnioskodawcy, jak również zaproszeni goście, w gronie których znajdować się będą przedstawiciele władz lokalnych oraz przedstawiciele firm zewnętrznych, z którymi Wnioskodawca współpracuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (dalej również łącznie: "Goście" lub "Uczestnicy"). Każdy z Uczestników będzie miał możliwość zaproszenia osoby towarzyszącej.

Program obchodów jubileuszowych zakłada, że w ramach przedmiotowego spotkania odbędą się kolejno po sobie następujące wydarzenia:

(i) Konferencja jubileuszowa - w ramach tej części spotkania Spółka m.in. zaprezentuje podsumowanie wyników swojej dotychczasowej działalności oraz plany i perspektywy związane z rozwojem działalności Spółki w kolejnych latach. Ponadto Spółka uhonoruje swoich zasłużonych pracowników poprzez wręczenie nagród oraz pamiątkowych dyplomów. Części oficjalnej będzie towarzyszyć odpowiednia oprawa multimedialna.

(ii) Konferencja branżowa - w ramach tej części spotkania odbędą się prelekcje, w trakcie których zostaną poruszone zagadnienia związane z branżą ciepłowniczą, a także panel dyskusyjny poświęcony wzajemnej wymianie wiedzy oraz doświadczeń pomiędzy Wnioskodawcą, a zaproszonymi przedstawicielami firm zewnętrznych.

(iii) Gala jubileuszowa - ta część będzie miała charakter spotkania integracyjnego, w którym przewidziany jest udział pracowników Spółki oraz zaproszonych gości z zewnątrz.

Głównym celem organizacji obchodów jubileuszowych jest osiągnięcie korzyści biznesowych w postaci wzrostu motywacji oraz poprawy zaangażowania pracowników w zakresie wykonywanych obowiązków, a także umacnianie więzi pomiędzy Spółką, a jej pracownikami oraz Spółką i zaproszonymi Gośćmi. Wydarzenie to ma również zapewnić budowanie pozytywnych relacji biznesowych z kontrahentami zewnętrznymi oraz stwarzać szansę na ich dalszy rozwój w przyszłości. W efekcie ma to prowadzić do lepszego funkcjonowania przedsiębiorstwa Wnioskodawcy oraz zwiększenia wydajności pracy, poprawy relacji interpersonalnych, budowania pozytywnej atmosfery w pracy oraz w stosunkach z kontrahentami, co przełoży się na możliwość osiągania przez Spółkę większych przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poniesie wydatki związane z organizacją obchodów jubileuszowych z tytułu:

* kompleksowego przygotowania przedmiotowej uroczystości w centrum biznesowo-konferencyjnym (wynajem sali konferencyjnej oraz sali bankietowej, konsumpcja: tzw. "szwedzki stół" oraz serwowane posiłki i napoje, obsługa kelnerska);

* obsługi konferansjerskiej;

* oprawy muzycznej (koncert wokalny, obsługa didżeja);

* wynagrodzenia dla organizatorów pokazu spektaklu laserowego;

* kosztu upominków i materiałów reklamowych;

* kosztu potencjalnych noclegów dla zaproszonych gości.

Organizacja obchodów jubileuszowych zostanie sfinansowana ze środków obrotowych Wnioskodawcy. Na pokrycie planowanych wydatków nie będą angażowane środki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Pracowniczych. Ponadto Wnioskodawca będzie także korzystał ze wsparcia sponsorów, którzy w ramach zaproponowanych pakietów pokryją część wydatków związanych z organizacją omawianego przedsięwzięcia.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że udział pracowników Spółki w obchodach jubileuszowych będzie dobrowolny, przy czym każdy z nich jest zobowiązany do wcześniejszego powiadomienia Wnioskodawcy o swoim planowanym udziale ze wskazaniem czy pojawi się sam, czy też z osobą towarzyszącą. Spółka przewiduje, że każdy z pracowników biorących udział w obchodach jubileuszowych będzie ponosił symboliczną opłatę w wysokości 20 zł. Wartość ww. opłaty będzie równa dla każdego pracownika. Jednocześnie w przypadku udziału osoby towarzyszącej, koszt jej udziału będzie każdorazowo wynosił 160 zł.

Natomiast zaproszeni przez Spółkę goście z zewnątrz, będą brali udział w obchodach jubileuszowych nieodpłatnie. Dodatkowo, na podstawie wcześniejszego powiadomienia o udziale takich osób, Spółka planuje zorganizować oraz pokryć koszty ich noclegu (jeden nocleg przed lub po zakończeniu wydarzenia).

Spółka nie będzie dokonywała weryfikacji obecności Uczestników, tzn. Wnioskodawca nie będzie sprawdzał czy Goście, którzy pierwotnie zadeklarowali swój udział w obchodach jubileuszowych, rzeczywiście wezmą w nich udział. Spółka będzie dokonywała jedynie wstępnego oszacowania w celu zorientowania się, jakie zamówienia ma złożyć (dotyczące np. cateringu, przygotowania materiałów na panel dyskusyjny, sali na spotkanie itp.).

Wnioskodawca nie będzie prowadzić ewidencji, z jakich atrakcji i w jakiej ilości Goście skorzystali, tym bardziej że zarówno udział w obchodach jubileuszowych, jak i korzystanie z ww. dodatkowych atrakcji związanych z tym wydarzeniem jest całkowicie dobrowolne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy pracownicy oraz goście zaproszeni przez Wnioskodawcę, którzy będą brali udział w obchodach jubileuszowych Spółki uzyskają przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym, na Wnioskodawcy będzie spoczywał obowiązek obliczenia i poboru zaliczek na podatek dochodowy w tym zakresie?

Zdaniem Wnioskodawcy, pracownicy oraz goście zaproszeni przez Spółkę, którzy będą brali udział w obchodach jubileuszowych Wnioskodawcy nie uzyskają przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek obliczenia i poboru zaliczek na podatek dochodowy w tym zakresie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami (...) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Jednocześnie, w dalszych ustępach art. 11 ww. ustawy, ustawodawca sprecyzował, jak należy obliczać wartość pieniężną świadczeń w naturze oraz wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie, zgodnie z art. 11 ust. 2 tejże ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Stosownie do art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W myśl art. 11 ust. 2b ww. ustawy, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Jednocześnie, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W art. 12 ust. 3 cyt. ustawy ustawodawca wskazał, że wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Jako, że obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "nieodpłatne świadczenie", w celu określenia jak właściwie interpretować ww. definicję, należy odnieść się np. do uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 października 2006 r. (sygn. akt FPS 1/06), w której organ uznał, że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, termin "nieodpłatne świadczenie" ma "szerszy zakres niż w prawie cywilnym, obejmuje bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy".

Z powyższych przepisów wynika, że przychodami ze stosunku pracy mogą być wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz świadczenia nieodpłatne, czy też częściowo odpłatne lub świadczenia w naturze, które skutkują powstaniem po stronie pracownika przysporzenia majątkowego, mającego swoje źródło w stosunku pracy. Z uwagi na fakt, że katalog świadczeń stanowiących przychód ze stosunku pracy jest otwarty, niektóre świadczenia pozostające w związku ze stosunkiem pracy mogą być traktowane jako element wynagrodzenia za pracę i w ten sam sposób opodatkowywane.

Zgodnie z art. 31 ww. ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Mając na uwadze powyższe, dokonując oceny czy udział w obchodach jubileuszowych prowadzi do powstania przychodu z tytułu nieodpłatnych (lub częściowo odpłatnych - w przypadku pracowników) świadczeń w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizyczncyh, w ocenie Spółki należy odnieść się do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13 (Dz. U. z 2014 r. poz. 947; dalej: wyrok TK).

Zgodnie z wyrokiem TK, za przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym można uznać jedynie takie świadczenia, które:

* zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie), oraz

* zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść, oraz

* korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

Pomimo, że wyrok TK dotyczy konkretnie przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oraz dochodu ze stosunku pracy, to jednak, w ocenie Spółki, przeprowadzoną w nim analizę w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym nieodpłatnych świadczeń, stosuje się także do osób w tym m.in. otrzymujących świadczenia od podmiotów, z którymi osoby te związane są umową cywilnoprawną

Jak zostało wskazane w wyroku TK, obiektywne kryterium - wystąpienia po stronie pracownika przysporzenia majątkowego (korzyści) - nie jest spełnione, w przypadku, gdy pracodawca proponuje pracownikom udział w spotkaniach integracyjnych, choćby organizowanych poza miejscem pracy. W tym przypadku, nawet jeśli pracownik uczestniczy w spotkaniu dobrowolnie, po jego stronie nie pojawia się korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku.

Natomiast bez elementu realnego w postaci otrzymania korzyści przez pracownika nie może on uzyskać przychodu, gdyż nie występuje zdarzenie, z którym ustawa o podatku p.d.o.f. wiąże powstanie obowiązku podatkowego. Tym bardziej, bez skonkretyzowanego i indywidualnie przypisanego świadczenia, brak jest podstaw do określenia jego wysokości.

Odnosząc wytyczne wskazane w wyroku TK do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, zdaniem Wnioskodawcy obiektywne kryterium wystąpienia przysporzenia majątkowego nie zostanie spełnione, gdyż w przypadku Uczestników obchodów jubileuszowych, którzy będą brali udział w ww. spotkaniu dobrowolnie, nie pojawi się żadna korzyść (choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku). Nie można bowiem zakładać, że wydatek byłby poniesiony przez poszczególnych Uczestników obchodów jubileuszowych, gdyby Wnioskodawca nie organizował ww. spotkania.

W ocenie Spółki, korzyść z organizacji oraz udziału w obchodach jubileuszowych uzyskuje przede wszystkim Wnioskodawca, który realizuje w ten sposób swój główny cel, jakim jest osiągnięcie korzyści biznesowych w postaci wzmocnienia wizerunku Spółki, zarówno jako atrakcyjnego pracodawcy na rynku pracy, jak i stabilnego i zaufanego kontrahenta handlowego, który od wielu lat działa na rynku i odnosi liczne sukcesy. Dodatkowo, organizacja jubileuszu ma również na celu poprawę zaangażowania pracowników w wykonywaną pracę, wzmocnienia więzi istniejących oraz poprawę więzi interpersonalnych pomiędzy pracownikami a Wnioskodawcą (jak również pomiędzy gośćmi z zewnątrz a Spółką).

W przypadku organizacji spotkań o charakterze integracyjnym nie jest możliwe ustalenie w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych skonkretyzowanej i indywidualnie ustalonej wartości świadczenia otrzymanego przez konkretnego uczestnika (w szczególności nie jest możliwe zweryfikowanie co uczestnicy zjedli bądź z jakich atrakcji skorzystali), a szacowanie wartości świadczenia lub przypisanie pracownikowi jako przychodu wartości statystycznej tj. takiej samej wartości wszystkim uczestnikom wydarzenia (bez względu na to, czy ostatecznie wzięli udział w tym spotkaniu, czy też nie oraz bez względu na stopień, w jakim korzystali z dodatkowych atrakcji w ramach ww. wydarzenia) jest niedopuszczalne w ramach ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych - co również zostało potwierdzone w ww. wyroku TK.

W konsekwencji korzyść, o której mowa w związku z uczestnictwem w obchodach jubileuszowych, nie jest wymierna i nie może zostać przypisana poszczególnym uczestnikom obchodów w ściśle określonej wartości dla każdego z uczestników ww. wydarzenia.

Tym samym w przypadku pracowników Spółki, którzy wstępnie zadeklarują swój udział w ww. wydarzeniu i będą zobowiązani do uiszczenia symbolicznej opłaty z tego tytułu - nie powstanie przychód ze stosunku pracy w wysokości stanowiącej różnicę między wartością ww. świadczenia ustaloną według zasad określonych w art. 11 ust. 2 lub 2a a odpłatnością ponoszoną przez tego podatnika.

Jednocześnie, również w przypadku gości spoza Spółki, którzy zostaną zaproszeni przez Wnioskodawcę do udziału w obchodach jubileuszowych ze względu na fakt, że są przedstawicielami podmiotów, z którymi Wnioskodawca współpracuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie powstanie przychód podatkowy z tytułu uczestnictwa w ww. wydarzeniu. Pomimo, że Spółka będzie wysyłała zaproszenia na obchody jubileuszowe do poszczególnych podmiotów, i będzie prosiła ich o potwierdzenie swojej obecności, nie można wykluczyć, że ostatecznie nie przybędą oni na uroczystość. Jak wskazano powyżej, Spółka nie będzie prowadziła ewidencji obecności.

Ponadto, nawet jeśli gość spoza Spółki będzie brał udział w obchodach jubileuszowych dobrowolnie, po jego stronie nie pojawia się korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku, gdyż nie można zakładać, że taki wydatek byłby poniesiony przez uczestnika, gdyby Spółka nie organizowała ww. wydarzenia. Korzyść z organizacji/udziału w obchodach jubileuszowych uzyskuje przede wszystkim Wnioskodawca, który realizuje w ten sposób swój cel, jakim jest w przypadku przedstawicieli podmiotów, z którymi Wnioskodawca współpracuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej budowanie pozytywnych relacji biznesowych oraz stwarzanie szans na ich dalszy rozwój w przyszłości.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, umożliwienie pracownikom oraz gościom zaproszonym przez Spółkę udziału w obchodach jubileuszowych organizowanych przez Wnioskodawcę, nie doprowadzi do powstania po ich stronie podlegającego opodatkowaniu przychodu. Tym samym na Wnioskodawcy jako płatniku nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Stanowisko prezentowane przez Spółkę, znajduje odzwierciedlenie w licznych wyrokach sądów administracyjnych oraz w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej (a wcześniej: Ministra Finansów) m.in.:

* Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia z dnia 14 stycznia 2015 r. (sygn. akt II FSK 2770/14) wskazał, że: "(...) błędne jest (...) stanowisko, że udział pracownika Spółki oraz członka jego rodziny w zorganizowanej przez Spółkę imprezie integracyjnej, stanowi opodatkowany przychód ze stosunku pracy w postaci innego nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu art. 12 ust. 1 w zw. z art. 11 ust. 1 ustawy p.d.o.f. Na tle przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego nie można, bowiem uznać, że świadczenie zostało spełnione w interesie pracownika i przyniosło mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatków, które musiałby ponieść. Nie można przy tym zakładać, że gdyby skarżąca nie zorganizowała i nie sfinansowała tego spotkania, to osoby w nim uczestniczące poniosłyby wydatki na podobny cel. Nie sposób także przypisać indywidualnie uczestnikowi spotkania uzyskania konkretnej, wymiernej korzyści, która mogłaby stanowić jego przychód a w przypadku pracownika Spółki oraz członków jego rodziny przychód ze stosunku pracy";

* Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 21 marca 2017 r. (sygn. 2461-IBPB-2-2.4511.1141.2016.1.MMA), zgodził się ze stanowiskiem prezentowanym przez podatnika a tym samym potwierdził, że "Brak jest (...) podstaw, aby do poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów imprezy integracyjnej/firmowej zastosować działanie arytmetyczne polegające na podzieleniu kosztów tej imprezy przez liczbę pracowników, którzy zgłosili swój udział w spotkaniu.";

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 6 kwietnia 2016 r. (sygn. IPPB4/4511-56/16-4/MS2) stwierdził, że " (...) nieodpłatne świadczenie jest przychodem pracownika ze stosunku pracy - gdy świadczenie to powoduje wystąpienie po stronie pracownika przysporzenia: w postaci nabycia wymiernej korzyści majątkowej lub w postaci również wymiernego zaoszczędzenia wydatku." oraz " (...) w przypadku organizowania imprez integracyjnych tylko dla pracowników, czy imprez integracyjnych, na które zostaną zaproszeni pracownicy i będzie możliwa obecność osób towarzyszących oraz osób współpracujących z Wnioskodawczynią w ramach umów cywilnoprawnych (...) nie można mówić o przychodzie ze świadczenia nieodpłatnego. Impreza integracyjna organizowana przez pracodawcę nie spełnia kryterium wystąpienia po stronie uczestników przysporzenia majątkowego (korzyści). Skoro, imprezy integracyjne będą miały charakter ogólnodostępny i udział w imprezach jest dobrowolny, po stronie uczestników nie pojawi się korzyść w postaci zaoszczędzenia wydatku. Nie sposób bowiem zakładać, że gdyby nie impreza organizowana przez Wnioskodawczynię, uczestnik wydałby pieniądze na uczestnictwo w takim przedsięwzięciu";

* Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 10 marca 2016 r. (sygn. ITPB2/4511-44/16/MM) uznał, że "udział w imprezie jubileuszowej i jednocześnie integracyjnej polegającej na wycieczce i wyjściu do kina, która miała na celu podniesienie wydajności pracy, co ma bezpośredni wpływ na wizerunek pracodawcy dbającego o interes swoich pracowników i w efekcie przekłada się na renomę pracodawcy oraz przynosi wymierne korzyści dla prowadzonej działalności nie stanowi dla pracowników i osób im towarzyszących nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji po stronie pracownika nie powstanie przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe oznacza, że na Wnioskodawcy nie ciążył obowiązek płatnika określony w art. 31 oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

Podsumowując, zdaniem Spółki pracownicy oraz goście zaproszeni przez Wnioskodawcę, którzy będą brali udział w obchodach jubileuszowych Spółki nie uzyskają przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek obliczenia i poboru zaliczek na podatek dochodowy w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie natomiast do art. 11 ust. 2 ww. ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b ww. ustawy).

Przepisy ustawy nie definiują pojęcia nieodpłatne świadczenie. W uchwałach z dnia 18 listopada 2002 r., sygn. akt FPS 9/02 oraz z dnia 16 października 2006 r., sygn. akt II FPS 1/06 NSA ustalił znaczenie terminu nieodpłatne świadczenie na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stwierdził bowiem, że ma ono szerszy zakres niż w prawie cywilnym, ponieważ obejmuje wszelkie zjawiska o charakterze gospodarczym i zdarzenia prawne, których konsekwencją jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne oraz gospodarcze w działalności osób prawnych, których następstwem jest nieodpłatne, czyli niezwiązane z kosztami lub inną formą świadczenia przysporzenie majątku tej osobie, mające wyraźny finansowy wymiar. W uchwale z dnia 24 maja 2010 r., sygn. akt II FPS 1/10 NSA potwierdził, że powyższe stanowisko ma zastosowanie także odnośnie podatku dochodowego od osób fizycznych w stosunku do sytuacji wynikających z art. 11 ust. 1 w związku z art. 12 ust. 1 i 3 tej ustawy.

Z treści wniosku wynika, że w związku ze zbliżającymi się obchodami 50-lecia istnienia Spółki, Wnioskodawca zamierza zorganizować spotkanie jubileuszowe (dalej: "obchody jubileuszowe"). Planowane wydarzenie będzie przypadać w podobnym czasie, co obchody Święta D.

W obchodach jubileuszowych uczestniczyć będą zarówno pracownicy Wnioskodawcy, jak również zaproszeni goście, w gronie których znajdować się będą przedstawiciele władz lokalnych oraz przedstawiciele firm zewnętrznych, z którymi Wnioskodawca współpracuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (dalej również łącznie: "Goście" lub "Uczestnicy"). Każdy z Uczestników będzie miał możliwość zaproszenia osoby towarzyszącej.

Program obchodów jubileuszowych zakłada, że w ramach przedmiotowego spotkania odbędą się kolejno po sobie następujące wydarzenia:

(i) Konferencja jubileuszowa - w ramach tej części spotkania Spółka m.in. zaprezentuje podsumowanie wyników swojej dotychczasowej działalności oraz plany i perspektywy związane z rozwojem działalności Spółki w kolejnych latach. Ponadto Spółka uhonoruje swoich zasłużonych pracowników poprzez wręczenie nagród oraz pamiątkowych dyplomów. Części oficjalnej będzie towarzyszyć odpowiednia oprawa multimedialna.

(ii) Konferencja branżowa - w ramach tej części spotkania odbędą się prelekcje, w trakcie których zostaną poruszone zagadnienia związane z branżą ciepłowniczą, a także panel dyskusyjny poświęcony wzajemnej wymianie wiedzy oraz doświadczeń pomiędzy Wnioskodawcą, a zaproszonymi przedstawicielami firm zewnętrznych.

(iii) Gala jubileuszowa - ta część będzie miała charakter spotkania integracyjnego, w którym przewidziany jest udział pracowników Spółki oraz zaproszonych gości z zewnątrz.

Głównym celem organizacji obchodów jubileuszowych jest osiągnięcie korzyści biznesowych w postaci wzrostu motywacji oraz poprawy zaangażowania pracowników w zakresie wykonywanych obowiązków, a także umacnianie więzi pomiędzy Spółką, a jej pracownikami oraz Spółką i zaproszonymi Gośćmi. Wydarzenie to ma również zapewnić budowanie pozytywnych relacji biznesowych z kontrahentami zewnętrznymi oraz stwarzać szansę na ich dalszy rozwój w przyszłości. W efekcie ma to prowadzić do lepszego funkcjonowania przedsiębiorstwa Wnioskodawcy oraz zwiększenia wydajności pracy, poprawy relacji interpersonalnych, budowania pozytywnej atmosfery w pracy oraz w stosunkach z kontrahentami, co przełoży się na możliwość osiągania przez Spółkę większych przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poniesie wydatki związane z organizacją obchodów jubileuszowych z tytułu:

* kompleksowego przygotowania przedmiotowej uroczystości w centrum biznesowo-konferencyjnym (wynajem sali konferencyjnej oraz sali bankietowej, konsumpcja: tzw. "szwedzki stół" oraz serwowane posiłki i napoje, obsługa kelnerska);

* obsługi konferansjerskiej;

* oprawy muzycznej (koncert wokalny, obsługa didżeja);

* wynagrodzenia dla organizatorów pokazu spektaklu laserowego;

* kosztu upominków i materiałów reklamowych;

* kosztu potencjalnych noclegów dla zaproszonych gości.

Organizacja obchodów jubileuszowych zostanie sfinansowana ze środków obrotowych Wnioskodawcy. Na pokrycie planowanych wydatków nie będą angażowane środki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Pracowniczych. Ponadto Wnioskodawca będzie także korzystał ze wsparcia sponsorów, którzy w ramach zaproponowanych pakietów pokryją część wydatków związanych z organizacją omawianego przedsięwzięcia.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że udział pracowników Spółki w obchodach jubileuszowych będzie dobrowolny, przy czym każdy z nich jest zobowiązany do wcześniejszego powiadomienia Wnioskodawcy o swoim planowanym udziale ze wskazaniem czy pojawi się sam, czy też z osobą towarzyszącą. Spółka przewiduje, że każdy z pracowników biorących udział w obchodach jubileuszowych będzie ponosił symboliczną opłatę w wysokości 20 zł. Wartość ww. opłaty będzie równa dla każdego pracownika. Jednocześnie w przypadku udziału osoby towarzyszącej, koszt jej udziału będzie każdorazowo wynosił 160 zł.

Natomiast zaproszeni przez Spółkę goście z zewnątrz, będą brali udział w obchodach jubileuszowych nieodpłatnie. Dodatkowo, na podstawie wcześniejszego powiadomienia o udziale takich osób, Spółka planuje zorganizować oraz pokryć koszty ich noclegu (jeden nocleg przed lub po zakończeniu wydarzenia).

Spółka nie będzie dokonywała weryfikacji obecności Uczestników, tzn. Wnioskodawca nie będzie sprawdzał czy Goście, którzy pierwotnie zadeklarowali swój udział w obchodach jubileuszowych, rzeczywiście wezmą w nich udział. Spółka będzie dokonywała jedynie wstępnego oszacowania w celu zorientowania się, jakie zamówienia ma złożyć (dotyczące np. cateringu, przygotowania materiałów na panel dyskusyjny, sali na spotkanie itp.).

Wnioskodawca nie będzie prowadzić ewidencji, z jakich atrakcji i w jakiej ilości Goście skorzystali, tym bardziej że zarówno udział w obchodach jubileuszowych, jak i korzystanie z ww. dodatkowych atrakcji związanych z tym wydarzeniem jest całkowicie dobrowolne.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnić należy, że dokonując oceny, czy udział w obchodach jubileuszowych prowadzi do powstania przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy kierować się wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13 (Dz. U. z 2014 r. poz. 947), w którym stwierdzono, że za przychód pracownika mogą być uznane świadczenia, które:

* po pierwsze, zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),

* po drugie, zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

* po trzecie, korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

W ocenie Trybunału Konstytucyjnego, obiektywne kryterium - wystąpienia po stronie pracownika przysporzenia majątkowego (korzyści) - nie jest natomiast spełnione, gdy pracodawca proponuje swoim pracownikom udział w spotkaniach integracyjnych, czy szkoleniach choćby organizowanych poza miejscem pracy (imprezy wyjazdowe). W tym przypadku, nawet jeśli pracownik uczestniczy w spotkaniu (konferencji, szkoleniu) dobrowolnie, to po jego stronie nie pojawia się żadna korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku.

Natomiast, bez elementu realnego w postaci otrzymania korzyści przez pracownika nie uzyskuje on przychodu. Nie występuje zdarzenie, z którym ustawa wiąże powstanie obowiązku podatkowego. Tym bardziej, bez skonkretyzowanego i indywidualnie przypisanego świadczenia, brak jest podstaw do określenia jego wysokości. Tak więc, udział w spotkaniu (wyjeździe) integracyjnym, czy szkoleniu zaoferowanym przez pracodawcę pracownikom, nie oznacza uzyskania przychodu przez pracownika, gdyż brak jest podstaw, by świadczenie adresowane do wszystkich przypisać indywidualnym uczestnikom, jako ich wymierną korzyść.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, iż udział pracowników i zaproszonych przez Wnioskodawcę gości wraz z osobami towarzyszącymi w organizowanych przez niego obchodach jubileuszowych, nie będzie generować po ich stronie przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do wskazanych przez Wnioskodawcę wyroków sądów administracyjnych i interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl