0115-KDIT2-2.4011.52.2017.2.IL - Dokonywanie odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-2.4011.52.2017.2.IL Dokonywanie odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2017 r. (data wpływu 20 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 maja 2017 r. (data wpływu 10 maja 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dokonywania odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 8 maja 2017 r. (data wpływu 10 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dokonywania odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wraz z żoną jest rodziną zastępczą dla już dorosłych wnuczek na mocy wyroku Sądu Rejonowego Wydział Rodzinny i Nieletnich.

W lipcu 2016 r. jedna z wnuczek - Paulina ur. 29 listopada 1996 r. po ukończeniu szkoły ponadgimnazjalnej, otrzymała świadectwo maturalne i podjęła decyzję o niekontynuowaniu dalszej nauki i usamodzielnieniu się, a więc do 31 sierpnia 2016 r. zamieszkiwała razem z Wnioskodawcą i jego żoną, będąc na ich utrzymaniu. Od 1 września 2016 r. zamieszkała w wynajętym mieszkaniu, podjęła pracę zarobkową tworząc tym samym odrębne gospodarstwo domowe. Wnuczka Wnioskodawcy osiągnęła dochód powyżej kwoty 3089 zł podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych, wykazany w PIT-37 za 2016 r., tj. przychód 7.400 zł koszty uzyskania przychodów 445 zł dochód 6.995 zł

Wychowywana przez Wnioskodawcę wnuczka w ramach rodziny zastępczej, po otrzymaniu świadectwa maturalnego do 31 sierpnia 2016 r. nie pracowała. Od 1 września 2016 r. opuściła rodzinę zastępczą, założyła własne gospodarstwo domowe i podjęła pracę, aby na to gospodarstwo łożyć. Osiągnięte przez Wnioskodawcę i jego żonę dochody pozwalają na odliczenie od podatku ulgi na pełnoletnie dzieci.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca wspólnie z żoną ma prawo do odliczenia od podatku ulgi na wnuczkę w myśl art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za okres styczeń - sierpień 2016 r. pomimo przekroczenia przez nią wskazanego dochodu tj. kwoty 3.089 zł po opuszczeniu wspólnego gospodarstwa domowego prowadzonego wspólnie z Wnioskodawcą i jego żoną i założeniu własnej rodziny tj. własnego gospodarstwa domowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu wspólnie z żoną ulga za okres nauki wnuczki i zamieszkiwania we wspólnym gospodarstwie domowym. Wnuczka w tym czasie tj. od 1 stycznia 2016 do 31 sierpnia 2016 r. czyli ośmiu miesięcy 2016 r. nie osiągała żadnych dochodów i była na wyłącznym utrzymaniu Wnioskodawcy i jego żony. Wnioskodawca uważa, że zgodnie z art. 63 ustawy o systemie oświaty określa się czas trwania roku szkolnego czyli nauki od 1 września do 31 sierpnia i właśnie w tym okresie posiada się status ucznia. Moment otrzymania przez ucznia świadectwa szkolnego wynika z organizacji roku szkolnego i jest niezależny od ucznia, a prawo do wakacji szkolnych nadaje cyt. wyżej artykuł bez różnicowania uczniów na kontynuujących naukę na wyższym poziomie, czy też kończących etap swojej edukacji. Wnuczka osiągnęła w 2016 r. dochody przewyższające kwotę 3089 zł, ale już prowadząc sama, odrębne gospodarstwo domowe. Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca wskazuje, ze zgodnie z art. 27f ust. 2c pkt 2 ww. ustawy odliczenie, o którym mowa w ust. 1 nie przysługuje poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko wstąpiło w związek małżeński, czyli utworzyło własną rodzinę - własne gospodarstwo domowe i w związku z tym jego dochody dla uprawnionych do odliczenia nie mają żadnego znaczenia, a więc do miesiąca kalendarzowego przed wstąpieniem w związek małżeński przysługuje odliczenie

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W myśl art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.), od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1.

wykonywał władzę rodzicielską;

2.

pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3.

sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy, odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1.

jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a.

pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112.000 zł,

b.

niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56.000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2.

dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3.

trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

a.

92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b.

166,67 zł na trzecie dziecko,

c.

225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Stosownie do art. 27f ust. 2a ww. ustawy, za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka (art. 27f ust. 2b ww. ustawy).

W świetle art. 27f ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1.

na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

2.

wstąpiło w związek małżeński.

W przypadku, gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem (art. 27f ust. 3 ustawy).

Jednocześnie jak stanowi art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Według art. 27f ust. 5 ww. ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1.

odpis aktu urodzenia dziecka;

2.

zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3.

odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4.

zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej (art. 27f ust. 6).

Treść powołanego wyżej art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 wskazuje, że obejmuje on swoją dyspozycją dzieci:

* bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

* do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Jak wynika z art. 27f ust. 7 cyt. ustawy podatkowej, przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Z ww. przepisów wynika, że ulga prorodzinna nie ma zastosowania w sytuacji, gdy do podatnika lub jego dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Zasada ta nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c albo w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, albo w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (art. 6 ust. 9 ustawy).

Zgodnie z zacytowanymi przepisami ulga prorodzinna, przy spełnieniu określonych wymogów, przysługuje podatnikowi m.in. utrzymującemu pełnoletnie dziecko w związku z wykonywaniem ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca i jego żona są rodzicami zastępczymi dla swoich wnuczek. Jedna z wnuczek Paulina ur. 29 listopada 1996 r. po ukończeniu szkoły ponadgimnazjalnej, otrzymała świadectwo maturalne i podjęła decyzję o niekontynuowaniu dalszej nauki i usamodzielnieniu się, a więc do 31 sierpnia 2016 r. zamieszkiwała razem z Wnioskodawcą i jego żoną, będąc na ich utrzymaniu. Od 1 września 2016 r. zamieszkała w wynajętym mieszkaniu, podjęła pracę zarobkową tworząc tym samym odrębne gospodarstwo domowe. Wnuczka osiągnęła dochód powyżej kwoty 3089 zł podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych, wykazany w PIT-37 za 2016 r., tj. przychód 7.400 zł koszty uzyskania przychodów 445 zł dochód 6.995 zł

Przystępując do analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego podkreślić należy, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Jak wynika z powyższych uregulowań prawnych, aby móc skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy m.in. utrzymywać w roku podatkowym pełnoletnie dziecko do ukończenia 25 roku życia, uczące się w szkołach ściśle przez ustawę określonych, które w roku podatkowym nie uzyskało dochodów, do których stosuje się zasady opodatkowania, określone w art. 27 lub art. 30b, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej. W 2016 r. wysokość ww. dochodu wynosiła 3.089 zł, co wynika z wyliczenia ilorazu kwoty zmniejszającej podatek, tj. kwoty 556 zł 02 gr oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, tj. 18%.

Odnosząc się do powyższych uregulowań prawnych nie można zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż przysługuje mu ulga na wnuczkę Paulinę za okres od stycznia do sierpnia 2016 r. tj. za okres kiedy wnuczka była na jego utrzymaniu i przebywała we wspólnym gospodarstwie domowym, oraz nie osiągała jeszcze dochodów, ponieważ jak wynika z zacytowanych przepisów ustawodawca jednoznacznie wskazał jako warunek skorzystania z przedmiotowej ulgi limit dochodu uzyskanego w roku podatkowym przez pełnoletnie uczące się dziecko. Limit osiągniętego dochodu dotyczy więc całego roku podatkowego, a nie jego części, czy poszczególnych miesięcy. Ustawodawca w żaden sposób nie dzieli roku podatkowego na czas gdy pełnoletni uczeń uczęszcza do szkoły i na okres gdy podejmuje pracę.

Ponieważ, w przypadku wnuczki Pauliny uzyskany przez nią w 2016 r. dochód przekroczył kwotę, o której mowa w art. 27f w powiązaniu z art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. kwotę 3.089 zł - to nie została spełniona jedna z przesłanek warunkujących możliwość skorzystania z omawianej ulgi. Oznacza to, że Wnioskodawca nie może skorzystać w rozliczeniu za rok 2016 z ulgi prorodzinnej na wnuczkę Paulinę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl