0115-KDIT2-2.4011.498.2018.2.ŁS - Określenie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lutego 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-2.4011.498.2018.2.ŁS Określenie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2018 r. (data wpływu 18 grudnia 2018 r.), uzupełnionym pismem złożonym dnia 7 lutego 2019 r. oraz pismem z dnia 8 lutego 2019 r. (data wpływu 11 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 7 lutego 2019 r. i 11 lutego 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Brat Wnioskodawczyni (B.G.) mieszkał w S. mając we własności gospodarstwo o powierzchni rolnej 1.9813 ha wraz z domem mieszkalnym i zabudowaniami gospodarczymi. Ww. nieruchomość została przepisana przez ojca Wnioskodawczyni (S.G.) na zmarłego brata Wnioskodawczyni w dniu 8 grudnia 1986 r. Ojciec Wnioskodawczyni (S.G.) zmarł 2 grudnia 2007 r. Po śmierci brata w dniu 24 stycznia 2016 r. na podstawie ustawy spadek po nim nabyła Wnioskodawczyni wraz z rodzeństwem - siostra D. L., siostra G. W., brat M. G. w 1/4 części dla każdego. Nabycie spadku po zmarłym bracie zostało potwierdzone postanowieniem Sądu Rejonowego w O. w dniu 18 lipca 2016 r. Jako spadkobiercy nabytej nieruchomości wszyscy zamierzają sprzedać w całości gospodarstwo rolnikowi, który zapewnia, że na nabytych gruntach będzie kontynuował działalność rolniczą. Oświadczenie nabywcy będzie zawarte w treści aktu notarialnego. W trakcie realizacji wstępnej umowy sprzedaży stwierdzono, że w planie zagospodarowania przestrzennego gminy działka będąca przedmiotem sprzedaży została przez gminę przekształcona w działkę przemysłową bez poinformowania zmarłego brata Wnioskodawczyni, bez zmiany wpisów w księdze wieczystej. Sprzedawana nieruchomość według wpisu w księdze wieczystej i rocznych opłatach podatku stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Łączna powierzchnia nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego wynosi 1,9813 ha. W skład gospodarstwa rolnego wchodzą trzy ewidencyjnie wyodrębnione nieruchomości stanowiące użytki rolne:

1.

działka nr XXA (0,24 ha) zabudowana budynkiem gospodarczym i mieszkalnym oznaczona w ewidencji gruntów i budynków jako Br-PsIV (grunty rolne zabudowane, pastwiska). W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka leży na terenie oznaczonym symbolem 9RM/MN/U tereny zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, usługowej;

2.

działka nr XXB niezabudowana oznaczona w ewidencji gruntów i budynków jako RIVb (grunty orne) i PsIV (pastwiska). W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka leży na terenie oznaczonym symbolami: 18KD-D tereny dróg publicznych, droga klasy dojazdowej, 9MN tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, 9RM/MN/U - tereny zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, usługowej;

3.

działka nr XXC niezabudowana oznaczona w ewidencji gruntów i budynków jako RIVb (grunty orne) i W-RIVa (grunty orne, rowy). W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka leży na terenie oznaczonym symbolami: 1KD-D - tereny dróg publicznych, droga klasy dojazdowej, P- tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów.

Łączna powierzchnia działek wymienionych w pkt 2 i 3 wynosi 1,7413 ha. Wymienione powyżej trzy wyodrębnione ewidencyjnie nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego sklasyfikowane są jako użytki rolne. Sprzedaż udziału w przedmiotowej nieruchomości nie nastąpi w ramach wykonywania działalności gospodarczej. Do zbycia oddziedziczonej nieruchomości dojdzie w 2019 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego nabytych w drodze spadku stanowiących udział spadkowy Wnioskodawczyni w 1/4 części będzie mogła Ona skorzystać ze zwolnienia z zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przedmiotowej sprawie istotny jest fakt że nieruchomość mająca być przedmiotem sprzedaży stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Nabywca nieruchomości na nabytych gruntach prowadził będzie - według jego oświadczenia - działalność rolniczą, grunty nie utracą więc charakteru rolnego. Oświadczenie nabywcy w tym zakresie zawarte zostanie - jak podkreśla Wnioskodawczyni - w treści aktu notarialnego. Przeznaczenie gruntów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego nie ma według Wnioskodawczyni znaczenia.

Powyższe okoliczności dają w Jej ocenie prawo do skorzystania przy sprzedaży nieruchomości ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, sprzedaż udziału w przedmiotowej nieruchomości nie nastąpi w ramach wykonywania działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowanego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d. innych rzeczy, - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c-przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Stosownie zaś do art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.

Artykuł 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został dodany przez art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 23 października 2018 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 2159) zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2019 r. i stosownie do art. 16 ustawy zmieniającej ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia gruntów, które w związku z tym odpłatnym zbyciem utraciły charakter rolny.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że brat Wnioskodawczyni (B.G.) mieszkał w S. mając we własności gospodarstwo o powierzchni rolnej 1.9813 ha wraz z domem mieszkalnym i zabudowaniami gospodarczymi. Ww. nieruchomość została przepisana przez ojca Wnioskodawczyni (S.G.) na zmarłego brata Wnioskodawczyni w dniu 8 grudnia 1986 r. Ojciec Wnioskodawczyni (S.G.) zmarł 2 grudnia 2007 r. Po śmierci brata w dniu 24 stycznia 2016 r. na podstawie ustawy spadek po nim nabyła Wnioskodawczyni wraz z rodzeństwem - siostra D. L., siostra G. W., brat M. G. w 1/4 części dla każdego. Nabycie spadku po zmarłym bracie zostało potwierdzone postanowieniem Sądu Rejonowego w O. w dniu 18 lipca 2016 r. Jako spadkobiercy nabytej nieruchomości wszyscy zamierzają sprzedać w całości gospodarstwo rolnikowi, który zapewnia, że na nabytych gruntach będzie kontynuował działalność rolniczą. Oświadczenie nabywcy będzie zawarte w treści aktu notarialnego. W trakcie realizacji wstępnej umowy sprzedaży stwierdzono, że w planie zagospodarowania przestrzennego gminy działka będąca przedmiotem sprzedaży została przez gminę przekształcona w działkę przemysłową bez poinformowania zmarłego brata Wnioskodawczyni, bez zmiany wpisów w księdze wieczystej. Sprzedawana nieruchomość według wpisu w księdze wieczystej i rocznych opłatach podatku stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Łączna powierzchnia nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego wynosi 1,9813 ha. W skład gospodarstwa rolnego wchodzą trzy ewidencyjnie wyodrębnione nieruchomości stanowiące użytki rolne:

1.

działka nr XXA (0,24 ha) zabudowana budynkiem gospodarczym i mieszkalnym oznaczona w ewidencji gruntów i budynków jako Br-PsIV (grunty rolne zabudowane, pastwiska). W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka leży na terenie oznaczonym symbolem 9RM/MN/U tereny zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, usługowej;

2.

działka nr XXB niezabudowana oznaczona w ewidencji gruntów i budynków jako RIVb (grunty orne) i PsIV (pastwiska). W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka leży na terenie oznaczonym symbolami: 18KD-D tereny dróg publicznych, droga klasy dojazdowej, 9MN tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, 9RM/MN/U tereny zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, usługowej;

3.

działka nr XXC niezabudowana oznaczona w ewidencji gruntów i budynków jako RIVb (grunty orne) i W-RIVa (grunty orne, rowy). W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka leży na terenie oznaczonym symbolami: 1KD-D tereny dróg publicznych, droga klasy dojazdowej, P- tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów.

Łączna powierzchnia działek wymienionych w pkt 2 i 3 wynosi 1,7413 ha. Wymienione powyżej trzy wyodrębnione ewidencyjnie nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego sklasyfikowane są jako użytki rolne. Sprzedaż udziału w przedmiotowej nieruchomości nie nastąpi w ramach wykonywania działalności gospodarczej. Do zbycia oddziedziczonej nieruchomości dojdzie w 2019 r.

Mając na uwadze wyżej przywołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że odpłatne zbycie w 2019 r. udziału w nieruchomości nabytego w drodze spadku po zmarłym bracie Wnioskodawczyni, z uwagi na upływ pięcioletniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustalonego zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 5 ww. ustawy, nie będzie stanowić źródła przychodu w rozumieniu ww. przepisu, a uzyskany z tej transakcji przychód nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Konsekwencją uznania, że z tytułu planowanego odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, brak jest możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skoro Wnioskodawczyni nie uzyska przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, to nie wystąpi przychód, który mógłby korzystać ze zwolnienia podatkowego.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl