0115-KDIT2-2.4011.385.2018.1.ENB - Opodatkowanie jednorazowej wypłaty z funduszu emerytalnego z Wielkiej Brytanii.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 listopada 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-2.4011.385.2018.1.ENB Opodatkowanie jednorazowej wypłaty z funduszu emerytalnego z Wielkiej Brytanii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2018 r. (data wpływu 26 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania jednorazowej wypłaty z funduszu emerytalnego z Wielkiej Brytanii-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania jednorazowej wypłaty z funduszu emerytalnego z Wielkiej Brytanii.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce. Jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Kuzyn Wnioskodawcy oszczędzał na swoją przyszłą emeryturę w ramach brytyjskiego funduszu emerytalnego gromadząc oszczędności na zbiorowym koncie emerytalnym ("collective retirement account") w ramach zarejestrowanego programu emerytalnego ("registered pension scheme") działającego w oparciu o brytyjskie regulacje prawne.

Kuzyn Wnioskodawcy zmarł. Wnioskodawca został wskazany przez swojego kuzyna jako beneficjent powyższego programu emerytalnego na wypadek jego śmierci.

Wnioskodawca otrzyma z tego funduszu emerytalnego jednorazowe zryczałtowane świadczenie bezpośrednio na swój rachunek bankowy prowadzony w polskim banku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane przez Wnioskodawcę jednorazowe świadczenie pieniężne z brytyjskiego funduszu emerytalnego będzie podlegać w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma On miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z tym podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych zwanej dalej: "ustawą o PIT".

W Jego ocenie w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie Konwencja z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych zwana dalej: "konwencją" a to ze względu na art. 4a ustawy o PIT, który przewiduje stosowanie wyżej wskazanego art. 3 ust. 1 ustawy o PIT z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W świetle konwencji zgodnie z jej art. 17 ust. 2 jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w jednym Umawiającym się Państwie i wypłacane na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie.

Mając na uwadze powyższe zdaniem Wnioskodawcy, jednorazowe świadczenie pieniężne, które zostanie wypłacone na rzecz Wnioskodawcy przez brytyjski fundusz emerytalny będzie podlegać opodatkowaniu tylko w Wielkiej Brytanii. Zdaniem Wnioskodawcy w Polsce świadczenie to nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazuje również, że podobnie na ten temat wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2013 r. (sygn. IPTPB2/415- 52/13-4/JR).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

W myśl art. 17 ust. 1 Konwencji z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840) z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ww. Konwencji, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w jednym Umawiającym się Państwie i wypłacane na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie.

W świetle powyższego, jednorazowa wypłata w ramach systemu emerytalnego utworzonego w Wielkiej Brytanii i wypłacana na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega opodatkowaniu tylko w Wielkiej Brytanii.

W sytuacji przedstawionej we wniosku Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce, gdzie podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Kuzyn Wnioskodawcy oszczędzał na swoją przyszłą emeryturę w ramach brytyjskiego funduszu emerytalnego gromadząc oszczędności na zbiorowym koncie emerytalnym ("collective retirement account") w ramach zarejestrowanego programu emerytalnego ("registered pension scheme") działającego w oparciu o brytyjskie regulacje prawne. Kuzyn Wnioskodawcy zmarł, a Wnioskodawca został wskazany przez swojego kuzyna jako beneficjent powyższego programu emerytalnego na wypadek jego śmierci.

Wnioskodawca otrzyma z tego funduszu emerytalnego jednorazowe zryczałtowane świadczenie bezpośrednio na swój rachunek bankowy prowadzony w polskim banku.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony powyżej stan prawny stwierdzić należy, że ww. jednorazowe świadczenie, które Wnioskodawca otrzyma z brytyjskiego funduszu emerytalnego, w ramach zarejestrowanego programu emerytalnego działającego w oparciu o brytyjskie regulacje prawne nie podlega opodatkowaniu w Polsce zgodnie z postanowieniami art. 17 ust. 2 Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od ww. dochodu w Polsce.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl