0115-KDIT2-2.4011.244.2017.1.AG - Pięcioletni termin w związku z opodatkowaniem przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-2.4011.244.2017.1.AG Pięcioletni termin w związku z opodatkowaniem przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2017 r. (data wpływu 11 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2017 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Mąż Wnioskodawczyni dnia 19 maja 2009 r. zawarł z P. P. Ś., w formie aktu notarialnego, umowę nieodpłatnego zniesienia współwłasności i ustanowienia odrębnej własności lokali. Mąż Wnioskodawczyni i P. P. Ś. byli współwłaścicielami nieruchomości zabudowanej w udziałach wynoszących po 1/2 części. Nieruchomość ta jest zabudowana i znajduje się na niej budynek mieszkalny mieszczący dwa samodzielne lokale mieszkalne. Nieruchomość ta położona jest w..., przy ulicy. Składa się z działki oznaczonej w ewidencji gruntów numerem..., o obszarze... ha. Dla ww. nieruchomości Sąd Rejonowy w. Wydział V Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr.... Wyżej wymienieni nabyli powyższą nieruchomość ze spadku po J. Ś. i T. Ś. na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego w M. z dnia... r. Niniejszym aktem notarialnym mąż Wnioskodawczyni i P. P. Ś. znieśli współwłasność nieruchomości objętej KW... i ustanowili odrębną własność dla lokali mieszkalnych znajdujących się w ww. budynku. Dnia 23 marca 2015 r. w formie aktu notarialnego, Wnioskodawczyni i Jej mąż zawarli umowę majątkową małżeńską rozszerzającą wspólność ustawową.

Umową tą rozszerzyli wspólność ustawową majątkową istniejącą w ich związku małżeńskim na wszystkie nieruchomości, nabyte przez każdego z nich przed zawarciem tejże umowy, w tym ww. nieruchomość. Z uwagi na konieczność ustanowienia drogi dojazdowej do ww. nieruchomości małżonkowie dnia 30 sierpnia 2016 r. zawarli w formie aktu notarialnego z S. S., A. A. K. i G. K. umowę sprzedaży nieruchomości sąsiadującej - 1/2 części nieruchomości składającej się z działki numer... o obszarze... ha położoną w... przy ulicy... W chwili obecnej małżonkowie zamierzają sprzedać ww. nieruchomość nabytą na podstawie spadku, która następnie na podstawie umowy majątkowej małżeńskiej stała się współwłasnością małżonków, a do której w kolejnym etapie dołączono fragment innej nieruchomości celem zapewnienia dojazdu. Tym samym zawarcie umowy sprzedaży całej nieruchomości nastąpi przed upływem 5 lat od daty zawarcia umowy rozszerzającej wspólność majątkową małżeńską o tę nieruchomość.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych będzie podlegała sprzedaż przedmiotowej nieruchomości wchodzącej w skład majątku wspólnego małżonków, w tym m.in. w części dotyczącej udziału należącego do małżonki, która stała się współwłaścicielem nieruchomości w drodze umowy majątkowej małżeńskiej rozszerzającej wspólność ustawową, do której to transakcji sprzedaży dojdzie przed upływem 5 lat od dnia zawarcia umowy majątkowej małżeńskiej, a po upływie ponad 19 lat od dnia nabycia nieruchomości przez małżonka na podstawie spadku?

2. Czy rozszerzenie wspólności majątkowej na mocy umowy zawartej pomiędzy małżonkami mieści się w pojęciu nabycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a u.p.d.o.f.?

Zdaniem Wnioskodawczyni, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych będą podlegały wyłącznie środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży części nieruchomości, tj. działki nr..., zakupionej w 2016 r., a rozszerzenie wspólności majątkowej na mocy umowy zawartej pomiędzy małżonkami nie mieści się w pojęciu nabycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a u.p.d.o.f.

W ocenie Wnioskodawczyni, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie będą podlegały pozostałe środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, gdyż zawarcie umowy majątkowej małżeńskiej rozszerzającej wspólność majątkową małżeńską o nieruchomość nie skutkuje uznaniem, iż doszło do nabycia własności nieruchomości w tej dacie dla potrzeb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Według stanowiska Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku wskazanego w wyroku z dnia 29 października 2014 r. sygn. I SA/Gd 964/14 "wspólność małżeńską, która jest współwłasnością łączną, cechuje bezudziałowy charakter. Oznacza to, że w przypadku sprzedaży nieruchomości każdy z małżonków zbywa całą nieruchomość, a nie udziały w tej nieruchomości, a cały przychód ze sprzedaży wchodzi niepodzielnie do majątku wspólnego (uchwała Sądu Najwyższego z 15 stycznia 1993 r., III CZP 142/91, OSP 1993/3, poz. 54). Z powyższego również wynika, że z chwilą objęcia nieruchomości wspólnością majątkową nie następuje jakiekolwiek wydzielenie części nieruchomości, a żadnemu ze współwłaścicieli nie przysługuje własność fizycznie wydzielonej części rzeczy. Każdy ze współwłaścicieli jest właścicielem całej rzeczy. Nie można również powiedzieć, że z chwilą zawarcia umowy majątkowej strona takiej umowy wyzbyła się prawa, a na skutek wyłączenia z tej współwłasności ponownie nabyła. Objęcie przedmiotów wspólnością ustawową i założenie, że wobec braku odmiennych postanowień każdy z małżonków posiada 1/2 udziału, jest czynnością prawną organizacyjną, której przedmiotem jest regulacja majątkowo-prawnych stosunków małżonków. Nie oznacza to, że od momentu zawarcia umowy majątkowej małżonek, który dotychczas władał całą nieruchomością, będzie miał prawo władania tylko połową i tylko w tej części będzie mógł nią rozporządzić, zaś drugą połową rozporządzał będzie drugi małżonek.

Takie rozumowanie pozostawałoby w sprzeczności z zasadą wspólności ustawowej. Udział we współwłasności ustawowej nie może być przedmiotem obrotu. W orzecznictwie nie ma wątpliwości co do tego, że w przypadku objęcia wspólnością ustawową nieruchomości, stanowiącej odrębną własność, małżonek, który stałby się w ten sposób współwłaścicielem, w przypadku sprzedaży tej nieruchomości, korzystałby ze zwolnienia przysługującego drugiemu małżonkowi, na skutek upływu terminu 5 lat, liczonego od momentu nabycia nieruchomości przez pierwszego małżonka. Stanowisko takie podzielił również, zdaniem Wnioskodawczyni, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 26 lutego 2015 r. sygn. III SA/Wa 1984/14, w którym przyjął, że "powiększenie majątku wspólnego małżonków umową zawartą na podstawie art. 47 § 1 k.r.o. o zabudowaną nieruchomość, stanowiącą dotąd przedmiot majątku odrębnego jednego z małżonków, nie stanowi dla drugiego małżonka nabycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f. i nie ma wpływu na powstanie obowiązku podatkowego w tym podatku".

Takie samo zdanie wyraził także Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 27 listopada 2015 r. sygn. I SA/Po 759/15, gdzie w uzasadnieniu wskazano, iż "Sąd rozpoznający niniejszą sprawę w pełni podziela wyrażony w piśmiennictwie prawniczym pogląd, według którego włączenie do majątku małżonków, w drodze umowy rozszerzającej wspólność majątkową, nieruchomości stanowiącej majątek osobisty jednego małżonka nie jest odpłatnym nabyciem tej nieruchomości w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f. (...)". Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 2 kwietnia 2015 r. sygn. I SA/Ol 40/15 również prezentuje jasne stanowisko w tym zakresie: "zatem nie można przychylić się do stanowiska organu odwoławczego, że dokonane w niniejszej sprawie rozszerzenie wspólności majątkowej na mocy umowy zawartej pomiędzy skarżącym i jego żoną w dniu (...) mieściło się w pojęciu nabycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) u.p.d.o.f. Czynność ta, wbrew uznaniu organów podatkowych, nie wywierała skutku w postaci powstania obowiązku podatkowego w związku ze zbyciem prawa własności lokalu mieszkalnego przed upływem 5 lat od dnia zawarcia ww. umowy przez małżonków. Okres pięcioletni, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f., należy bowiem w analizowanym przypadku liczyć od daty nabycia prawa przez małżonka, któremu przysługiwało to prawo przed jego objęciem wspólnością majątkową".

Naczelny Sąd Administracyjny w tezie wyroku z dnia 7 marca 2017 r. sygn. II FSK 410/15 jednoznacznie wskazał, iż "włączenie do majątku małżonków w drodze umowy rozszerzającej ustawową wspólność majątkową nieruchomości stanowiącej majątek odrębny jednego małżonka nie jest nabyciem tej nieruchomości w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361) przez drugiego małżonka".

Mając na względzie powyższe należy zauważyć, iż w zakresie przedmiotu zapytania istnieje jednolita linia orzecznicza uznająca, że włączenie do majątku małżonków, w drodze umowy rozszerzającej wspólność majątkową, nieruchomości stanowiącej majątek osobisty jednego małżonka nie jest odpłatnym nabyciem dla drugiego małżonka.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonywaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w ww. przepisie.

Zatem dla określenia skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości istotne jest ustalenie daty jej nabycia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że mąż Wnioskodawczyni dnia 19 maja 2009 r. zawarł z P. P. Ś., w formie aktu notarialnego, umowę nieodpłatnego zniesienia współwłasności i ustanowienia odrębnej własności lokali. Mąż Wnioskodawczyni i P. P. Ś. byli współwłaścicielami nieruchomości zabudowanej w udziałach wynoszących po 1/2 części. Nieruchomość ta jest zabudowana i znajduje się na niej budynek mieszkalny mieszczący dwa samodzielne lokale mieszkalne. Wyżej wymienieni nabyli powyższą nieruchomość ze spadku po J. Ś. i T. Ś. na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego w... z dnia... r. Dnia 23 marca 2015 r. w formie aktu notarialnego, Wnioskodawczyni i Jej mąż zawarli umowę majątkową małżeńską rozszerzającą wspólność ustawową na wszystkie nieruchomości, nabyte przez każdego z nich przed zawarciem tejże umowy, w tym ww. nieruchomość. Z uwagi na konieczność ustanowienia drogi dojazdowej do ww. nieruchomości małżonkowie dnia 30 sierpnia 2016 r. nabyli nieruchomość sąsiadującą - 1/2 części nieruchomości. W chwili obecnej małżonkowie zamierzają sprzedać ww. nieruchomości.

Stosunki majątkowe pomiędzy małżonkami zostały uregulowane w ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2017 r. poz. 682). Zgodnie z art. 31 § 1 ww. ustawy, z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków. Wspólność małżeńską, która jest współwłasnością łączną cechuje zatem bezudziałowy charakter.

W myśl art. 33 ww. ustawy, do majątku osobistego każdego z małżonków należą między innymi przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności ustawowej, przedmioty nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę, chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił.

Małżonkowie mogą przez umowę zawartą w formie aktu notarialnego wspólność ustawową rozszerzyć lub ograniczyć albo ustanowić rozdzielność majątkową lub rozdzielność majątkową z wyrównaniem dorobków (umowa majątkowa). Umowa taka może poprzedzać zawarcie małżeństwa (art. 47 § 1 Kodeksu).

Wspólność ustawową strony mogą zatem kształtować, przy utrzymaniu majątku wspólnego, w dwójnasób - bądź przez jej umowne ograniczenie, bądź przez rozszerzenie, zaś zawarcie omawianej umowy jest czynnością prawną organizacyjną, która reguluje stosunki majątkowe małżonków przez czas trwania ich związku małżeńskiego.

W przypadku tzw. wspólności rozszerzonej obejmuje ona przedmioty (prawa) majątkowe, które według zasad ustroju ustawowej wspólności należą do majątku osobistego, stąd też małżonkowie mogą włączyć do tego rodzaju wspólności przedmioty nabyte przez nich przed zawarciem małżeństwa, a także przedmioty należące z mocy ustawy do majątku osobistego jednego z małżonków. Należy zatem przyjąć, iż prawo dopuszcza - z wyjątkiem ograniczeń określonych w art. 49 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego - możliwość przesunięcia określonych przedmiotów majątkowych z majątku współmałżonka.

Zatem, w kwestii umowy rozszerzającej wspólność majątkową małżeńską z dnia 23 marca 2015 r. wskazać należy, że tego typu umowy mają charakter czynności prawnej rozporządzającej o charakterze nieodpłatnym. Włączenie do majątku małżonków w drodze umowy rozszerzającej ustawową wspólność majątkową nieruchomości stanowiącej majątek odrębny jednego małżonka, nie skutkuje tym, że drugi małżonek w dniu zawarcia tej umowy nabywa udział w nieruchomości w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Włączenie nieruchomości do majątku wspólnego małżonków skutkuje tym, że nieruchomość ta staje się majątkiem wspólnym obojga małżonków.

Powyższe oznacza, że za datę nabycia przez Wnioskodawczynię nieruchomości, która znajdowała się uprzednio w majątku odrębnym Jej małżonka, a następnie włączona została do majątku wspólnego małżonków w drodze umowy zawartej w dniu 23 marca 2015 r., rozszerzającej wspólność ustawową małżeńską, przyjąć należy dzień, w którym małżonek nabył tę nieruchomość do majątku odrębnego. Planowane zbycie tej nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce jej nabycie, wobec czego nie będzie stanowiło źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast sprzedaż nieruchomości, stanowiącej drogę dojazdową, nabytej na podstawie umowy z dnia 30 sierpnia 2016 r., będzie stanowiła źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, jeżeli dojdzie do niej przed upływem 5 lat, licząc od końca roku, w którym miało miejsce jej nabycie.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 30e ust. 4 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2 cytowanej ustawy).

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 3 ww. ustawy).

Jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający (art. 19 ust. 4 cytowanej ustawy).

Stosownie do przepisu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wartość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Reasumując, planowane odpłatne zbycie nieruchomości, której współwłaścicielką Wnioskodawczyni stała się w 2015 r. w wyniku zawarcia umowy rozszerzającej wspólność majątkową małżeńską, nie będzie stanowiło źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem będzie miało miejsce po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Natomiast, odpłatne zbycie nieruchomości stanowiącej drogę dojazdową, nabytej w drodze umowy z dnia 30 sierpnia 2016 r., jeżeli dokonane zostanie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, będzie stanowiło źródło przychodu w rozumieniu ww. przepisu, a w konsekwencji dochód uzyskany z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do powołanego orzecznictwa sądów administracyjnych podkreślić należy, że orzeczenia te zostały wydane w odmiennych stanach faktycznych i nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl