0115-KDIT2-2.4011.215.2017.1.ENB - VAT w rozliczeniach gminy w związku z montażem zestawów solarnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-2.4011.215.2017.1.ENB VAT w rozliczeniach gminy w związku z montażem zestawów solarnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2017 r. (data wpływu 13 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2017 r. (data wpływu 2 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku VAT dla dzierżawy sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawu kolektora słonecznego zainstalowanego na budynku mieszkalnym o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m2 - jest prawidłowe,

* stawki podatku VAT dla dzierżawy sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawu kolektora słonecznego zainstalowanego na budynku mieszkalnym o powierzchni użytkowej przekraczającej 300 m2 - jest nieprawidłowe,

* stawki podatku VAT dla dzierżawy sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawu kolektora słonecznego zainstalowanego na gruncie (wykonane poza budynkiem) i na budynkach gospodarczych - jest prawidłowe,

* ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wpłaty należności czynszowych-jest nieprawidłowe,

* braku opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego przekazania przez Gminę po 10 latach od zakończenia realizacji projektu prawa własności zestawów solarnych na rzecz mieszkańców - jest nieprawidłowe,

* braku opodatkowania podatkiem VAT dofinansowania otrzymanego przez Gminę na realizację projektu pt. "...." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku VAT dla dzierżawy sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawu kolektora słonecznego zainstalowanego na budynku mieszkalnym o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m2,

* stawki podatku VAT dla dzierżawy sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawu kolektora słonecznego zainstalowanego na budynku mieszkalnym o powierzchni użytkowej przekraczającej 300 m2,

* stawki podatku VAT dla dzierżawy sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawu kolektora słonecznego zainstalowanego na gruncie (wykonane poza budynkiem) i na budynkach gospodarczych,

* ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wpłaty należności czynszowych,

* braku opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego przekazania przez Gminę po 10 latach od zakończenia realizacji projektu prawa własności zestawów solarnych na rzecz mieszkańców,

* stawki podatku VAT dla wykonawcy usług montażu zestawów solarnych w zależności od miejsca zainstalowania,

* braku opodatkowania podatkiem VAT dofinansowania otrzymanego przez Gminę na realizację projektu pt. "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 sierpnia 2017 r. (data wpływu 2 sierpnia 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej odnośnie pytań oznaczonych we wniosku jako nr 1, 2 i 3.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina...jest beneficjentem dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa....na lata 2014 - 2020 w ramach Działania 4.1 Wsparcie wykorzystania OZE, z którego uzyskała dofinansowanie na realizację Projektu pt. "...".

Projekt przewiduje wspomaganie procesu przygotowania ciepłej wody użytkowej za pośrednictwem systemu solarnego, a tym samym częściowe zastąpienie energii pozyskiwanej ze źródeł konwencjonalnych (węgiel, gaz, olej, energia elektryczna) energią słoneczną pozyskiwaną przez system solarny.

Przedmiotem projektu jest dostawa i montaż urządzeń służących do pozyskania energii cieplnej ze źródeł odnawialnych. W ramach projektu przewiduje się wykonanie robót budowlanych związanych z instalacją kolektorów-słonecznych. Inwestycja będzie realizowana na działkach osób fizycznych - mieszkańców Gminy. Kolektory słoneczne będą rozmieszczone na powierzchni dachu lub ściany budynku mieszkalnego. W przypadku gdy nie ma możliwości zamontowania kolektorów słonecznych na dachu lub ścianie budynku mieszkalnego będą zamontowane na terenie (gruncie) przy wykorzystaniu konstrukcji wolnostojących lub na budynku gospodarczym (garaż, stodoła, obora, itp.). Przewiduje się montaż instalacji na wielorodzinnym budynku wspólnoty mieszkaniowej (blok).

Przed rozpoczęciem zadania zostanie podpisana z mieszkańcami Gminy umowa udziału w zadaniu której zapisy będą informować, iż Gmina zabezpieczy realizację projektu, tj. zgodnie z przepisami Prawo zamówień publicznych, wyłoni dostawcę zestawów instalacyjnych, ustali harmonogram realizacji prac instalacyjnych, będzie sprawować bieżący nadzór inwestorski nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe projektu. Zaś mieszkaniec Gminy oświadczy, że wytworzoną energię cieplną będzie wykorzystywał tylko na potrzeby własne na terenie nieruchomości, w budynku mieszkalnym. Po zakończeniu prac instalacyjnych sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu pozostają własnością Gminy przez cały czas realizacji projektu i przez czas trwałości projektu, licząc od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji projektu do upływu okresu amortyzacji zestawów solarnych (tj. 10 lat).

Umowa użyczenia stanowić również będzie, iż mieszkaniec przekaże Gminie (do bezpłatnego używania) część nieruchomości o powierzchni niezbędnej do instalacji zestawu w budynku mieszkalnym/gruncie, z przeznaczeniem na zainstalowanie instalacji oraz część wewnętrzną budynku niezbędną do zainstalowania pozostałej części instalacji nieodzownej do prawidłowego funkcjonowania zestawu i udziela w tym zakresie prawa dysponowania nieruchomością na cele budowlane, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Użyczający wyrazi zgodę na udostępnienie Gminie w użyczenie lub osobom przez niego wskazanym nieruchomości w celu przeprowadzenia niezbędnych prac adaptacyjnych związanych z montażem zestawu.

Właściciel nieruchomości w umowie użytkowania zobowiąże się do uiszczenia czynszu dzierżawnego za korzystanie z wykonanych instalacji jednorazowo w ustalonym w umowie terminie. Wartość czynszu oszacowano na poziomie 15% kosztów związanych z zakupem i montażem instalacji solarnych powiększonych o podatek VAT. Kwota czynszu dzierżawnego wniesiona przez mieszkańca obejmuje wynagrodzenia za korzystanie z instalacji w okresie od jej uruchomienia do zakończenia realizacji umowy oraz prawa własności instalacji.

Odpłatność mieszkańców za użytkowanie zainstalowanych urządzeń stanowić ma formę czynszu dzierżawnego będącego zryczałtowaną ceną, płatną jednorazowo w formie zaliczki, zgodnie z ustalonym w umowie terminem, podlegającą opodatkowaniu wg stawek 23% i obniżonej 8% stawki w zależności od miejsca zainstalowania instalacji oraz powierzchni budynku, którego dotyczy inwestycja wg poniższego rozróżnienia:

1.

solary zainstalowane na dachu lub przytwierdzone do ściany budynku mieszkalnego o powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego nieprzekraczającej 300 m2 - czynsz dzierżawczy opodatkowany według stawki 8%,

2.

solary zainstalowane w/na budynkach mieszkalnych o powierzchni mieszkalnej powyżej 300 m2 w części odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego w ogólnej powierzchni budynku, przekraczającej 300 m2 - czynsz dzierżawczy opodatkowany stawką 23%,

3.

solary zainstalowane w systemie wolnostojącym na gruncie (wykonane poza budynkiem) i budynkach gospodarczych - czynsz opodatkowany stawką podatku w wysokości 23%.

Gmina uzależnia wykonanie instalacji zestawu solarnego/realizację inwestycji/ na nieruchomościach poszczególnych mieszkańców od dokonania przez nich zapłaty czynszu dzierżawnego. Gmina nie zrealizuje inwestycji na nieruchomościach tych mieszkańców, którzy nie uiszczą czynszu. Zapłata czynszu dzierżawnego będzie stanowiła zaliczkę na poczet przyszłego udostępnienia zestawu solarnego na rzecz mieszkańca. Z tytułu otrzymanej zaliczki Gmina wystawi fakturę.

Montaż zestawów solarnych na budynkach mieszkalnych będzie dokonywany w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy tych budynków.

Budynki mieszkalne jednorodzinne o pow. do 300 m2 będą spełniały definicje budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), natomiast budynki pozostałe nie będą spełniały definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Klasyfikacja budynków, na których będą zamontowane zestawy solarne według PKOB:

* budynki mieszkalne jednorodzinne - PKOB 1110,

* budynki mieszkalne wielorodzinne - PKOB 1122,

* garaże - PKOB 1242,

* obory, stodoły/budynki gospodarstw rolnych/ - PKOB 1271.

Po 10-letnim okresie, nieodpłatnie mieszkańcy, na budynkach na których zainstalowane zostaną kolektory słoneczne, przejmą prawo własności instalacji, bez konieczności dokonywania przez nich płatności na rzecz Gminy. Przejęcie własności zostanie udokumentowane protokołem podpisanym przez strony: przekazującą i przyjmującą układ solarny.

Gmina informuje, że do chwili obecnej ponosiła wydatki na studium wykonalności projektu, jednak nie dokonała jeszcze odliczenia podatku VAT. Gmina uzyskała interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 1061-IPTPP1.4512.132.2017.1.ŻR w zakresie prawa do odliczenia i zamierza z niego skorzystać ponieważ w przedmiotowym projekcie VAT jest kosztem niekwalifikowanym.

Ponadto Gmina ma obowiązek przeprowadzenia postępowań przetargowych wg procedur odpowiadających wartości szacunkowej zamówienia w celu uniknięcia ewentualnych korekt finansowych za naruszenie przepisów dotyczących publikacji ogłoszeń o zamówieniu we właściwym publikatorze. Instytucja Zarządzająca Programem poinformowała Gminę, że zakres zamówienia na dostawę i montaż instalacji solarnych kwalifikuje się do kategorii dostaw.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją projektu pn. "..." będą wystawione na Gminę..., NIP....

Gmina...będzie wykorzystywała nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (dzierżawa instalacji solarnych).

Gmina...w zakresie realizacji zamówienia na dostawę i montaż instalacji solarnych jest zamawiającym w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż Gmina...jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na pytanie organu "Jakie unormowania zawarte są w umowie między Gminą a mieszkańcami dotyczące obowiązków i praw stron?" Wnioskodawca wskazał, iż unormowania, które zostały zawarte w umowie użyczenia między Gminą a mieszkańcami dotyczą następujących obowiązków i praw stron:

UMOWA UŻYCZENIA

Instalacje solarne

zawarta w dniu........................................2017 r. pomiędzy:

Gminą...z siedzibą we...., ul.....NIP...reprezentowaną przez:

- ................................... zwaną w dalszej treści umowy "Biorącym w użyczenie" a....................................zwanym/zwanymi w dalszej treści umowy "Użyczający" (l)

zwanymi w dalszej części łącznie "Stronami", a każdy z nich oddzielnie "Stroną" o treści następującej:

§ 1. Przedmiot umowy.

Przedmiotem umowy jest użyczenie nieruchomości zabudowanej i określenie warunków użyczenia nieruchomości dla potrzeb realizacji projektu pn. "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa....na lata 2014-2020 - Działanie 4.1 Wsparcie Wykorzystania OZE, który swoim zakresem obejmuje zakup i montaż zestawu solarnego do podgrzewania CWU dla potrzeb gospodarstwa domowego Użyczającego.

§ 2. Przedmiot użyczenia.

1. Użyczający oświadcza, że:

1. jest właścicielem/współwłaścicielem nieruchomości zabudowanej/w budowie (2) oznaczonej jako działka geodezyjna Nr...położonej w miejscowości...........i budynku mieszkalnego oznaczonego numerem porządkowym...... przy ul............ oraz posiada pełne prawo do dysponowania nieruchomością, a w tym także prawo do zawarcia niniejszej umowy i przez jej zawarcie nie naruszy interesu osób trzecich i wynika to z następujących dokumentów potwierdzających powyższe prawo do dysponowania ww. nieruchomością: KW..................... (3).

2. Instalacja solarna nie będzie wykorzystywana do prowadzenia agroturystyki, działalności gospodarczej, działalności rolniczej oraz będzie służyła potrzebom budynku mieszkalnego (gospodarstwa domowego), a budynek, jest przeznaczony i wykorzystywany na cele mieszkaniowe, co najmniej w połowie powierzchni całkowitej przez osobę/osoby fizyczną posiadającą prawo do dysponowania nim.

3. Zobowiązuje się w terminie i miejscu wskazanym przez Biorącego w użyczenie do zawarcia umowy o warunkach organizacyjnych i finansowych w przypadku uzyskania przez Gminę dofinansowania na realizację projektu określonego w § 1.

2. Użyczający użycza i oddaje Biorącemu w użyczenie do bezpłatnego używania część dachu/ściany/gruntu oraz część wewnętrzną budynku mieszkalnego o powierzchni niezbędnej do zainstalowania zestawu solarnego i jego prawidłowego funkcjonowania, o którym mowa w ust. 1, z przeznaczeniem na realizację projektu określonego w § 1 i udziela w tym zakresie prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.

3. Użyczający ponadto wyraża zgodę na udostępnienie Biorącemu w użyczenie lub osobom przez niego wskazanym, nieruchomości określonej w ust. 1 w celu przeprowadzenia niezbędnych prac związanych z montażem zestawu solarnego. Przez cały okres trwania umowy zapewni dostęp Biorącemu w użyczenie lub osobom przez niego wskazanym, do zainstalowanych urządzeń po wcześniejszym zawiadomieniu.

4. Wydanie przedmiotu użyczenia nastąpi z dniem podpisania niniejszej umowy.

5. Użyczający oświadcza, że ww. nieruchomość zamieszkuje......osoby a w przypadku domu w budowie będzie zamieszkiwać........................osób.

§ 3.Cel użyczenia.

Biorący w użyczenie zapewnia, że:

1.

będzie używał użyczonej rzeczy zgodnie z jej przeznaczeniem,

2.

bez zgody Użyczającego nie odda jej w użyczenie osobie trzeciej.

§ 4. Okres użyczenia.

Umowa zostaje zawarta na czas określony od dnia podpisania umowy do upływu okresu trwałości projektu, który wynosi 10 lat i jest liczony od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta - Gminy....w ramach projektu, o którym mowa w § 1.

§ 5. Warunki rozwiązania umowy.

1. Umowa użyczenia ulega rozwiązaniu ze skutkiem natychmiastowym w następujących przypadkach:

1.

gdy nie dojdzie do podpisania umowy o dofinansowanie projektu określonego w § 1,

2.

rozwiązania umowy dotyczącej zobowiązań organizacyjnych i finansowych związanych z montażem i eksploatacją zestawu solarnego zawartej pomiędzy tymi samymi stronami,

3.

rozwiązania umowy dotyczącej zobowiązań organizacyjnych i finansowych związanych z montażem i eksploatacją zestawu solarnego zawartej pomiędzy tymi samymi stronami,

2. W przypadku rozwiązania niniejszej umowy przez Użyczającego, dokona on zwrotu nakładów poniesionych przez Biorącego w użyczenie wg zasad określonych w umowie dotyczącej zobowiązań organizacyjnych i finansowych związanych z montażem i eksploatacją zestawu solarnego zawartej pomiędzy tymi samymi stronami.

3. Postanowienia ust. 2 mają zastosowanie w przypadku, zbycia nieruchomości, jeśli nabywca lub następca prawny nie wstąpi w prawa strony niniejszej umowy.

§ 6. Zwrot przedmiotu użyczenia.

1. Po zakończeniu okresu użyczenia Biorący w użyczenie zobowiązany jest zwrócić przedmiot umowy w stanie niepogorszonym wraz z zainstalowana infrastrukturą, bez dodatkowego wezwania ze strony Użyczającego, co zostanie stwierdzone protokołem odbioru podpisanym przez obie strony. Jednakże Biorący w użyczenie nie ponosi odpowiedzialności za zużycie rzeczy będące następstwem właściwego użytkowania przez Użyczającego lub czynników niezależnych od Biorącego w użyczenie.

2. Użyczający ma obowiązek przejęcia przedmiotu użyczenia i dalsze użytkowanie zainstalowanej infrastruktury zgodnie z przeznaczeniem przez okres min. 5 lat od daty przejęcia.

§ 7. Zmiana umowy.

Wszelkie zmiany umowy mogą być dokonywane przez strony w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

§ 8. Postanowienia końcowe.

1. Użyczający oświadcza, że wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych na potrzeby niezbędne do realizacji przedmiotowego projektu, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r., o ochronie danych osobowych oraz na zamieszczanie materiałów ilustrujących realizowany projekt, włącznie z fotografiami, w zbiorze materiałów promocyjnych projektu.

2. Do spraw nieuregulowanych niniejszą umową zastosowane mają właściwe przepisy Kodeksu cywilnego.

3. Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

Użyczający: (Czytelny podpis) Biorący w użyczenie - Gmina....: (Czytelny podpis).

Unormowania w zakresie dzierżawy, które zostaną zawarte w umowie o warunkach organizacyjno - finansowych montażu instalacji solarnych między Gminą a mieszkańcami dotyczą następujących obowiązków i praw stron: "UMOWA o warunkach organizacyjno - finansowych montażu instalacji solarnych zawarta w dniu..............................pomiędzy: Gminą...z siedzibą we....,...NIP...reprezentowaną przez:............................ zwaną w dalszej treści umowy "Gminą" a 1.Panią/Panem..... zam....; legitymujący się dowodem osobistym nr......wydany przez...... PESEL:....zwanym/zwanymi w dalszej treści umowy Właścicielem, o następującej treści:

§ 1. Przedmiot umowy.

Przedmiotem niniejszej umowy jest ustalenie wzajemnych zobowiązań stron pod względem organizacyjnym i finansowym, które wynikają z montażu i eksploatacji zestawu solarnego składającego się z systemu kolektorów słonecznych, zasobnika c.w.u, osprzętu instalacyjnego w budynku będącym własnością/współwłasnością Właściciela dla potrzeb ciepłej wody użytkowej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa....na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej IV Działanie 4.1 Wsparcie wykorzystania OZE.

§ 2. Postanowienia ogólne.

1. Właściciel oświadcza, że:

1.

jest mieszkańcem Gminy....,

2.

działka oznaczona nr ewidencyjnym...... położona w miejscowości.... przy ulicy oraz znajdujący się na niej budynek mieszkalny o nr..... jest jego własnością/współwłasnością/posiada inny tytuł prawny do dysponowania tym budynkiem,

3.

w przypadku nowobudowanego budynku zostanie on oddany do użytkowania i będzie zamieszkały najpóźniej w terminie zakończenia projektu, o którym mowa w § 1,

4.

wyraża zgodę na zakup i montaż zestawów solarnych w budynku będącego jego własnością/współwłasnością w ramach projektu, o którym mowa w § 1,

5.

na działce wymienionej w pkt 2

* nie jest prowadzona działalność rolnicza,

* jest prowadzona działalność rolnicza,

6.

w budynku wymienionym w pkt 2

* nie jest prowadzona agroturystyka ani żadna działalność gospodarcza,

* jest prowadzona agroturystyka lub działalność gospodarcza,

7.

efekty projektu o którym mowa w § 1

* będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej, rolniczej lub agroturystycznej,

* nie będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej, rolniczej lub agroturystycznej,

8.

instalacja będzie służyła potrzebom budynku mieszkalnego, o którym mowa w pkt 2, a budynek, jest przeznaczony i wykorzystywany na cele mieszkaniowe, co najmniej w połowie powierzchni całkowitej przez osobę/osoby fizyczną posiadającą prawo do dysponowania nim,

9.

budynek, o którym mowa w pkt 2, posiada warunki techniczne spełniające odpowiednie przepisy, które umożliwiają montaż zestawów solarnych tj.: posiada instalację elektryczną, instalację ciepłej i zimnej wody wolną powierzę wewnątrz budynku umożliwiająca montaż urządzeń, wolną powierzchnię dachu lub elewacji lub gruntu umożliwiającą montaż luster solarnych itp.

10.

jest świadomy wszelkich niedogodności związanych z prowadzeniem robót w budynku mieszkalnym, o którym mowa w pkt 2 i z tego tytułu nie będzie dochodziła żadnych roszczeń i odszkodowań,

11.

w ankiecie uczestnictwa w projekcie zakupu i instalacji zestawów solarnych złożonej w 2016 r. podał prawdziwe dane dotyczące budynku, które zostaną uwzględnione przy doborze parametrów instalacji solarnej dla budynku będącego jego własnością/współwłasnością.

2. Właściciel upoważnia Gminę, do występowania w jego imieniu przed właściwymi organami administracyjnymi, przy ubieganiu się o uzyskanie przewidzianych przepisami prawa niezbędnych opinii, decyzji, zezwoleń i innych dokumentów niezbędnych dla prawidłowej realizacji projektu, o którym mowa w § 1, dotyczących nieruchomości Właściciela określonej w ust. 1 pkt 2.

3. Gmina zobowiązuje się do prowadzenia wszelkich spraw związanych z rzeczową realizacją projektu, o którym mowa w § 1, w tym jego rozliczenie i promocję.

4. W budynku Właściciela zostanie zamontowany zestaw............. solarny.

§ 3. Określenie warunków organizacyjnych.

1. Gmina zobowiązuje się do zabezpieczenia rzeczowej realizacji projektu, na którą się składa: wyłonienie wykonawcy montażu zestawów solarnych oraz nadzoru inwestorskiego zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych, ustalenie dla niego harmonogramu realizacji dokumentacji technicznej i montażu zestawów solarnych, sprawowanie bieżącego nadzoru nad przebiegiem prac, prowadzenie odbiorów końcowych oraz rozliczenie finansowe przedmiotowego projektu.

2. Właściciel wyraża zgodę, aby wykonawca instalacji solarnej wyłoniony przez Gminę zamontował zestaw solarny i przeprowadził niezbędne do jego funkcjonowania roboty w budynku będącego jego własnością.

3. Wykonawca zestawu solarnego dokona montażu i uruchomienia zestawu solarnego w budynku Właściciela na co składa się montaż urządzeń i włączenie ich do wodnej instalacji wewnętrznej.

4. Właściciel zobowiązuje się do wykonania na własny koszt prac remontowych będących wynikiem prac montażowych zestawu solarnego typu: uzupełnienie okładzin podłóg uzupełnienia tynku, malowanie, naprawa elewacji i innych prac przywracających poprzedni wygląd i estetykę budynku.

§ 4. Określenie warunków własnościowych i eksploatacyjnych.

1. Po zakończeniu prac montażowych zamontowane w budynku Właściciela wyposażenie i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego pozostaną własnością Gminy przez 10 lat od dnia finansowego zakończenia projektu, o którym mowa w § 1.

2. Począwszy od terminu zakończenia i odbioru prac montażowych w budynku będącym własnością Właściciela, Gmina w ramach uiszczonego czynszu dzierżawnego określonego zgodnie z § 5 ust. 2 umowy wydzierżawi Właścicielowi sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego zgodnie z jego przeznaczeniem do zakończenia okresu trwania umowy, o którym mowa w § 6. Koszty serwisowania w okresie 5 lat od dnia finansowego zakończenia Projektu ponosi Gmina.

3. Po upływie okresu trwania umowy o którym mowa w § 6 kompletny zestaw solarny zostanie przekazany Właścicielowi. Ustala się, że Właściciel zobowiązuje się do dalszego użytkowania zainstalowanej infrastruktury zgodnie z przeznaczeniem przez okres min 5 lat od daty przekazania i wykonywania w tym względzie we własnym zakresie stosownych przeglądów i napraw.

4. W trakcie trwania umowy Właściciel zobowiązuje się do właściwej eksploatacji wszystkich urządzeń wchodzących w skład kompletnego zestawu solarnego zgodnie z wytycznymi w tym zakresie.

5. W przypadku uszkodzenia zestawu solarnego nie objętego gwarancją (np. celowego lub nieumyślnego uszkodzenia powstałego w wyniku niewłaściwej eksploatacji) Właściciel zobowiązany jest do pokrycia kosztów jego naprawy.

6. Przez cały okres trwania umowy Właściciel zobowiązuje się do zapewnienia Gminie, a także osobom przez nią wskazanym, bezpłatnego dostępu do zainstalowanych zestawów solarnych, po uprzednim zawiadomieniu przez Gminę.

7. Dokładny termin rozpoczęcia prac związanych z montażem zestawów solarnych zostanie ustalony po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego i zawarciu umowy z wykonawcą robót o czym Właściciel zostanie poinformowany. W uzasadnionych przypadkach Właściciel może wnieść o wyznaczenie innego terminu.

§ 5. Określenie warunków finansowych i czynszu dzierżawnego.

1. Właściciel zobowiązuje się do zapłaty czynszu dzierżawnego, którego równowartość stanowić będzie 15% kosztów kwalifikowanych, przez które rozumie się wartość netto indywidualnego zestawu solarnego objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej, powiększoną o obowiązującą stawkę podatku VAT.

2. Właściciel zobowiązuje się do zapłaty czynszu dzierżawnego jednorazowo w wysokości brutto........ zł słownie: złotych brutto, w tym.....% podatku VAT, w terminie 30 dni od dnia podpisania mniejszej umowy na konto Gminy Nr (koniecznie z dopiskiem SOLARY) na podstawie faktury VAT wystawionej przez Gminę.

3. W przypadku wystąpienia kosztów niekwalifikowalnych projektu (koszt nie objęty refundacją ze środków Unii Europejskiej) Właściciel zobowiązuje się również do sfinansowania tych kosztów we własnym zakresie.

4. W przypadku dokonania wpłaty czynszu dzierżawnego przez Właściciela kwoty, o której mowa w § 5 ust. 3 pkt 1 i niezrealizowania projektu cała kwota zostanie przez Gminę zwrócona na konto Właściciela.

5. Nie dokonanie przez Właściciela wpłaty w terminie i wysokości określonej § 5 ust. 3 pkt 1 będzie równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie i rozwiązaniem niniejszej umowy.

6. Ostateczna wartość czynszu dzierżawnego zostanie określona po przeprowadzeniu postepowań przetargowych na wybór wykonawcy/wykonawców.

7. Właściciel zwróci Gminie 100% poniesionych kosztów na wykonanie instalacji solarnej pomniejszoną o wpłatę, o której mowa w § 5 pkt 2 w terminie 30 dni od dnia stwierdzenia niedotrzymania warunku, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 umowy.

§ 6. Okres umowy.

1. Umowa zostaje zawarta na czas określony od dnia podpisania umowy do upływu 10 lat od dnia finansowego zakończenia projektu określonego § 1.

§ 7. Rozwiązanie umowy.

1. Umowa ulega rozwiązaniu ze skutkiem natychmiastowym w następujących przypadkach:

1. gdy nie dojdzie do podpisania umowy o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu operacyjnego Województwa...na lata 2014-2020.

2. Właściciel nie realizuje zobowiązań wynikających z niniejszej umowy.

3. Rozwiązania umowy użyczenia zawartej pomiędzy tymi samymi stronami.

2. W przypadku rozwiązania umowy z powodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3 z przyczyn leżących po strome Właściciela, Właściciel zobowiązuje się do:

1.

sfinansowania w 100% poniesionych kosztów związanych z objęciem budynku Właściciela projektem, o którym mowa w § 1, do dnia rezygnacji,

2.

sfinansowania 85% kosztów związanych z objęciem projektem budynku innego Właściciela, które stanie się konieczne dla prawidłowej realizacji i rozliczenia projektu z instytucją współfinansującą oraz zachowanie jego trwałości.

3. Postanowienia § 7 ust. 2 mają zastosowanie w przypadku, zbycia nieruchomości, jeśli nabywca lub następca prawny nie wstąpi w prawa Właściciela jako strony niniejszej umowy.

§ 8. Postanowienia końcowe.

1. Właściciel oświadcza, że wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133, poz. 883 z późn. zm.) oraz na zamieszczanie materiałów ilustrujących realizowany projekt, włącznie z fotografiami, w zbiorze materiałów promocyjnych.

2. Wszelkie zmiany i uzupełnienia treści niniejszej umowy, wymagają aneksu sporządzonego w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

3. Wszelkie spory wynikłe na tle realizacji niniejszej umowy, rozstrzygać będzie sąd właściwy miejscowo dla siedziby Gminy.

4. W sprawach nieuregulowanych niniejszą umową stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.

5. Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, jeden dla Właściciela i jeden dla Gminy.

Właściciel: (Czytelny podpis) Gmina: (Czytelny podpis).

Mieszkaniec w ramach zawartych umów oczekuje od Gminy umożliwienia odpłatnego korzystania z gminnych kolektorów słonecznych zamontowanych na nieruchomości będącej jego własnością celem ograniczenia zużywania energii elektrycznej na potrzeby wytworzenia ciepłej wody oraz bezpłatny 5 letni serwis.

Wnioskodawca oczekuje od podmiotu dokonującego świadczeń na rzecz Gminy zainstalowania około 240 instalacji kolektorów słonecznych na nieruchomościach zabudowanych budynkami mieszkalnymi lub gospodarczymi, stanowiącymi własność prywatną mieszkańców gminy, wykonanie serwisu internetowego, do obsługi zgłoszeń awarii przez mieszkańców i serwisowanie w okresie gwarancji.

Należności czynszowe będą płacone przez mieszkańców przed zainstalowaniem zestawu kolektorów słonecznych.

Realizacja inwestycji polegająca na montażu zestawów kolektorów solarnych będzie dokonywana w ramach termomodernizacji obiektów budowlanych lub ich części.

Realizacja projektu pt. "...." uzależniona jest od otrzymania dofinansowania. Ponadto Gminie przyznano dofinansowanie na wnioskowany projekt na mocy umowy nr....z dnia 29 grudnia 2016 r. zawartej między Województwem....a Gminą.... Całkowita wartość projektu wynosi 2 395 519,91 zł. Całkowite wydatki kwalifikowane projektu wynoszą 1 972 076,42 zł. Całkowite dofinansowanie wynosi 1 676 264,95 zł - 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych. Przyznane dofinansowanie w wysokości 85% jest obliczone od wartości netto projektu. Podatek VAT stanowi koszt niekwalifikowany. Wkład własny Gminy....w realizację projektu wynosi 719 254,96 zł.

Dofinansowanie przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa....na lata 2014 - 2020 obejmuje koszty ogólne i inwestycyjne tj.

* zakup i montaż instalacji solarnych (240 zestawów) - 2 291 091,00 zł,

* studium wykonalności projektu - 8 950,00 zł,

* koszty osobowe - 50 000,00 zł,

* serwis ICT/Tik - 12 300,00 zł,

* nadzór inwestorski - 24 600,00 zł,

* promocja projektu - 6 150,00 zł.

Dofinansowanie nie obejmuje kosztów dokumentacji technicznej w wysokości 2 428,91 zł.

W przypadku nieotrzymania dofinansowania przez Gminę projekt nie byłby realizowany. Gmina w dniu 29 grudnia 2016 r. zawarła Umowę Nr...o dofinansowanie Projektu w ramach Osi Priorytetowej 4 Energia przyjazna środowisku, Działanie 4.1 Wsparcie wykorzystania OZE RPOW.... na lata 2014-2020 pn. "....".

Wartość projektu jest kalkulowana na podstawie wartości rynkowej robót i usług wg załączonych kosztorysów inwestorskich. Procentowa wysokość dofinansowania jest stała i wynosi 85% kosztów kwalifikowanych projektu. Zatem wysokość otrzymanego dofinansowanie w ujęciu procentowym nie jest uzależniona od ilości nieruchomości biorących udział w projekcie. Wartość projektu jest uzależniona od ilości gospodarstw biorących udział w projekcie. We wnioskowanym projekcie założono wykonanie 240 instalacji solarnych - ilość ta musi zostać osiągnięta, ponieważ stanowi to wskaźnik projektu. W przypadku losowej rezygnacji mieszkańca z projektu zostanie zrekrutowana nowa osoba z listy rezerwowej.

Gmina przystąpiła do realizacji projektu kierując się koniecznością osiągnięcia celów Projektu, w szczególności efektu ekologicznego, które w trakcie realizacji Projektu i po jego zakończeniu będą ściśle monitorowane. Zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie Projektu w trakcie realizacji Projektu oraz przez 5 lat od daty przyznania pomocy, Gmina nie może przenieść własności posiadania instalacji solarnych bez zgody instytucji dofinansowującej. Gmina, planując przystąpienie do realizacji Projektu, wypełnia swoje ustawowe zadania. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Przepis art. 6 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak wynika z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej. Na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r. poz. 672 z późn. zm.), w szczególności art. 403 ust. 2 w związku z art. 400a ust. 1 pkt 21 i 22 do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, które obejmuje przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza oraz wspomaganie wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzania bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii.

Wkład własny Gminy....w realizację projektu wynosi 719 254,96 zł i zostanie on pokryty dochodami własnymi Gminy, do których zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2017 r. Nr 1453) należą wpływy z czynszy dzierżawnych, w tym uzyskane w ramach zawartych umów z mieszkańcami Gminy. Wkład własny Gminy może zostać pokryty również przychodami budżetu gminy w postaci kredytów lub pożyczek zaciągniętych na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 217 ust. 2 pkt 2 lub 3 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 z późn. zm.).

W związku z realizacją przez Wnioskodawcę projektu, w tym wzajemne prawa i obowiązki Gminy oraz właścicieli nieruchomości, na których będą instalowane kolektory słoneczne reguluje Umowa użyczenia i planowana do zawarcia Umowa o warunkach organizacyjno - finansowych montażu instalacji solarnych. Jak wynika z ich postanowień Gmina zabezpieczy realizację Projektu, tj. zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) wyłoni wykonawcę instalacji fotowoltaicznych i kolektorów słonecznych, ustali harmonogram realizacji prac dokumentacyjnych i montażowych, będzie sprawować bieżący nadzór nad przebiegiem prac przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe Projektu. Właściciel w umowie oświadcza, że wyraża zgodę na zakup i montaż instalacji solarnej oraz na przeprowadzenie wszelkich niezbędnych prac na nieruchomości będącej jego własnością w ramach Projektu przez wykonawcę instalacji solarnej wyłonionym przez Gminę. Wykonawca instalacji solarnej dokona montażu i uruchomienia zestawu instalacji solarnej. Nadzór inwestorski będzie pełnił wykonawca także wyłoniony przez Gminę. Jednocześnie Gmina podkreśliła, że w odniesieniu do realizacji przedmiotowej inwestycji wyłącznie Gmina (a nie mieszkańcy - właściciele nieruchomości) będzie występowała w charakterze inwestora (usługobiorcy). W szczególności umowa z firmą na montaż instalacji solarnej zawarta zostanie przez Gminę (bez żadnego udziału mieszkańców), faktura za wykonawstwo wystawiona będzie przez wykonawcę tylko na Gminę i jedynie Gmina będzie zobowiązana do zapłaty wynagrodzenia wykonawcy dostawy i usługi montażu. Z uwagi na powyższe Wnioskodawca nie będzie wykonywał na rzecz mieszkańców kompleksowej usługi budowlano/montażowej związanej z instalacją/montażem zestawów kolektorów słonecznych.

Klasyfikacja statystyczna:

* dla czynności nabywanych przez Wnioskodawcę:

1.

solary zainstalowane na dachu lub przytwierdzone do ściany budynku mieszkalnego o powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego nieprzekraczającej 300 m2 - PKWiU 43.22.12.0,

2.

solary zainstalowane w/na budynkach mieszkalnych o powierzchni mieszkalnej powyżej 300 m2, w części odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego w ogólnej powierzchni budynku, przekraczającej 300 m2 - PKWiU 43.22.12.0,

3.

solary zainstalowane w systemie wolnostojącym na gruncie (wykonane poza budynkiem) i budynkach gospodarczych - PKWiU 43.22.12.0,

4.

w przypadku instalacji zlokalizowanej częściowo w budynku mieszkalnym (zasobnik na wodę wewnętrzna instalacja, urządzania sterujące) i częściowo na budynku gospodarczym (np. montaż paneli solarnych na budynku gospodarczym) - PKWiU 43.22.12,

* dla czynności wykonywanych przez Gminę na rzecz mieszkańca wydzierżawienie instalacji solarnych - PKWiU 77.39.19.0.

Gmina zamierza wydzierżawić przedmiotowe zestawy kolektorów słonecznych na okres od dnia podpisania umowy do upływu 10 lat od dnia finansowego zakończenia projektu.

Opłata z tytułu dzierżawy zestawu kolektorów słonecznych może wynieść średnio 1 516,59 zł.

Gmina zgodnie z Umową Nr...o dofinansowanie Projektu w ramach Osi Priorytetowej 4 Energia przyjazna środowisku, Działanie 4.1 Wsparcie wykorzystania OZE RPOW.... na lata 2014-2020 będzie ponosiła wydatki do kwoty całkowitej wartości Projektu tj. 2 395 519,91 zł, w tym koszty kwalifikowalne 1 972 076,42 zł, z tego 1 676 264,95 zł dofinansowanie UE natomiast 295 811,47 zł - wkład własny Gminy.

Wartość kolektorów słonecznych zainstalowanych w ramach realizowanego projektu "...." zostanie określona na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów związanych z realizacją przedmiotowego projektu, w tym z tytułu umowy zawartej z dostawcą instalacji solarnych wyłonionym przez Gminę w postępowaniu przetargowym na dostawę i montaż instalacji solarnych stosownie do przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.).

Na podstawie wartości wynikających z Umowy o dofinansowanie Nr...średnią wartość kolektorów słonecznych stanowić może 8 216,99 zł.

Relacja czynszu z tytułu odpłatnej dzierżawy zestawu kolektorów słonecznych z nakładami ponoszonymi przez Wnioskodawcę na realizację inwestycji polegającej na montażu przedmiotowego zestawu wynosi 18,45.

Czynsz z tytułu odpłatnej dzierżawy kolektorów słonecznych odpowiada 18,45% kosztów netto związanych z przedmiotową inwestycją, tj. montażem kolektorów słonecznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1.

(we wniosku oznaczone jako nr 1) Czy czynsz dzierżawny stanowiący zryczałtowana cenę za użytkowanie sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawu kolektora słonecznego zainstalowanego na dachu lub przytwierdzonego do ściany budynku mieszkalnego o powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego nieprzekraczającej 300 m2 - uiszczonego jednorazowo, zgodnie z ustalonym w umowie terminem w formie zaliczki podlega opodatkowaniu według stawki 8%?

2.

(we wniosku oznaczone jako nr 2) Czy czynsz dzierżawny stanowiący zryczałtowaną cenę za użytkowanie sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawu kolektora słonecznego zainstalowanego w/na budynkach mieszkalnych o powierzchni mieszkalnej powyżej 300 m2 w części odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej budynku, przekraczającej 300 m2 - uiszczonego jednorazowo, zgodnie z ustalonym w umowie terminem w formie zaliczki, podlega opodatkowaniu wg stawki 23%?

3.

(we wniosku oznaczone jako nr 3) Czy czynsz dzierżawny stanowiący zryczałtowaną cenę za użytkowanie sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawu kolektora słonecznego, którego montażu dokonano w systemie wolnostojącym na gruncie (wykonane poza budynkiem) i na budynkach gospodarczych - uiszczonego jednorazowo, zgodnie z ustalonym w umowie terminem w formie zaliczki, podlega opodatkowaniu wg stawki 23%?

4.

(we wniosku oznaczone jako nr 4) W którym momencie w przedstawionej sytuacji od należności czynszowych powstanie obowiązek podatkowy:

* czy w terminie ustalonym w umowie jak w dacie jednorazowej wpłaty czynszu,

* czy w dacie wpłaty na konto bankowe Gminy?

5.

(we wniosku oznaczone jako nr 5) Czy nieodpłatne przekazanie przez Gminę po 10 latach od zakończenia realizacji projektu prawa własności kolektorów słonecznych na rzecz mieszkańców Gminy, na budynkach mieszkalnych bądź wykonane poza budynkiem na których zostaną zamontowane instalacje solarne, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT?

6.

(we wniosku oznaczone jako nr 7) Czy opodatkowaniu podatkiem VAT będzie podlegała kwota dofinansowania, tj. dotacja otrzymana przez Gminę....w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa....na lata 2014 - 2020 w ramach Działania 4.1 Wsparcie wykorzystania OZE na realizację przedmiotowego Projektu pt. "...."?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1 (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku),

Opłaty czynszowe za użytkowanie kolektorów słonecznych, które zainstalowane będą na dachu lub przytwierdzone do ściany budyniu mieszkalnego o powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego nie przekraczające 300 m2, powinny być opodatkowane według stawki 23%.

Podstawę stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 15 ustawy o VAT. Przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 stanowi, iż opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dzierżawa stanowi usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i stosownie do przepisów art. 41 ust. 1 ustawy stawka podstawowa wynosi 23%.

Ad. 2 (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku),

Czynsz dzierżawny za instalacje na budynkach mieszkalnych o powierzchni mieszkalnej powyżej 300 m2, w części przekraczającej 300 m2, z którymi związane są instalacje opodatkowany będzie stawką 23%.

Podstawę stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 15 ustawy o VAT. Przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 stanowi, iż opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dzierżawa stanowi usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i stosownie do przepisów art. 41 ust. 1 ustawy stawka podstawowa wynosi 23%.

Ad. 3 (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku),

Czynsz dzierżawny kolektorów słonecznych w systemie wolnostojącym na gruncie (wykonane poza budynkiem) podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%. Podstawę stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 15 ustawy o VAT. Przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 stanowi, iż opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dzierżawa stanowi usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i stosownie do przepisów art. 41 ust. 1 ustawy stawka podstawowa wynosi 23%.

Ad.4

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy powstanie w terminie ustalonym w umowie na podstawie wystawionej faktury VAT, tj. umownej dacie jednorazowej wpłaty czynszu.

Treść art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret trzecie stanowi, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze.

Artykuł 86 ust. 10b pkt 1 stanowi, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę i dokument celny.

Podstawą dokonywania rozliczeń są dokumenty księgowe, które potwierdzają dokonanie określonych czynności dostawy towarów czy wykonania usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktura VAT z tytułu nabycia towarów lub usług potwierdzająca dokonanie płatności przed dostawą towaru lub wykonaniem usługi jest dokumentem uprawniającym do dokonywania rozliczeń w przypadku, gdy wiąże się to z powstaniem po stronie zbywcy obowiązku podatkowego.

Z treści art. 106b ust. 1 pkt 1 i 4 wynika, że podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług dokonywane na rzecz innego podatnika podatku od wartości dodanej oraz dokumentującą otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem tych czynności.

Ad.5

Przeniesienie prawa własności instalacji solarnych na rzecz właścicieli budynków nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT po upływie 10-lat od zakończenia realizacji projektu, w sytuacji gdy mieszkańcy, na budynkach na których zainstalowane zostaną kolektory słoneczne, przejmą prawo własności instalacji, bez konieczności dokonywania przez nich dodatkowych płatności na rzecz Gminy. Przejęcie własności zostanie udokumentowane protokołem podpisanym przez strony: przekazującą i przyjmującą układ solarny.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót. Obrót jest kwotą należną z tytułu sprzedaży pomniejszoną o kwotę należnego podatku a w przypadku nieodpłatnego przeniesienia własności instalacji na rzecz ich użytkowników, nie nastąpi sprzedaż i nie wystąpi obowiązek podatkowy w zakresie VAT, po żadnej ze stron.

Ad.7

Kwota dofinansowania, tj. dotacja otrzymana przez Gminę....w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa....na lata 2014 -2020 w ramach Działania 4.1 Wsparcie wykorzystania OZE na realizację przedmiotowego Projektu pt. "...." nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ otrzymana dotacja nie stanowi podstawy opodatkowania w myśl przepisów art. 19a ust. 5 pkt 2 i art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

* prawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla dzierżawy sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawu kolektora słonecznego zainstalowanego na budynku mieszkalnym o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m2,

* nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla dzierżawy sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawu kolektora słonecznego zainstalowanego na budynku mieszkalnym o powierzchni użytkowej przekraczającej 300 m2,

* prawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla dzierżawy sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawu kolektora słonecznego zainstalowanego na gruncie (wykonane poza budynkiem) i na budynkach gospodarczych,

* nieprawidłowe - w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wpłaty należności czynszowych,

* nieprawidłowe - w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego przekazania przez Gminę po 10 latach od zakończenia realizacji projektu prawa własności zestawów solarnych na rzecz mieszkańców,

* nieprawidłowe - w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT dofinansowania otrzymanego przez Gminę na realizację projektu pt. "....".

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Tak więc, w świetle przytoczonych powyżej przepisów, zestaw solarny spełnia definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa....na lata 2014 - 2020 w ramach Działania 4.1 Wsparcie wykorzystania OZE, uzyskała dofinansowanie na realizację Projektu pt. "....". Przedmiotem projektu jest dostawa i montaż urządzeń służących do pozyskania energii cieplnej ze źródeł odnawialnych. W ramach projektu przewiduje się wykonanie robót budowlanych związanych z instalacją kolektorów-słonecznych. Inwestycja będzie realizowana na działkach osób fizycznych - mieszkańców Gminy. Przed rozpoczęciem zadania zostanie podpisana z mieszkańcami Gminy umowa udziału w zadaniu. Właściciel nieruchomości w umowie użytkowania zobowiąże się do uiszczenia czynszu dzierżawnego za korzystanie z wykonanych instalacji jednorazowo w ustalonym w umowie terminie. Wartość czynszu oszacowano na poziomie 15% kosztów związanych z zakupem i montażem instalacji solarnych powiększonych o podatek VAT. Kwota czynszu dzierżawczego wniesiona przez mieszkańca obejmuje wynagrodzenia za korzystanie z instalacji w okresie od jej uruchomienia do zakończenia realizacji umowy oraz prawa własności instalacji. Gmina uzależnia wykonanie instalacji zestawu solarnego/realizację inwestycji/ na nieruchomościach poszczególnych mieszkańców od dokonania przez nich zapłaty czynszu dzierżawnego. Gmina nie zrealizuje inwestycji na nieruchomościach tych mieszkańców, którzy nie uiszczą czynszu. Zapłata czynszu dzierżawnego będzie stanowiła zaliczkę na poczet przyszłego udostępnienia zestawu solarnego na rzecz mieszkańca. Z tytułu otrzymanej zaliczki Gmina wystawi fakturę.

W tym miejscu wskazać należy, iż zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, z późn. zm.) - przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Jak wynika z powyższego, dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Na gruncie podatku od towarów i usług dzierżawa wpisuje się w definicję usługi zawartą w art. 8 ust. 1 ustawy, zatem czynsz z tytułu dzierżawy - jako wynagrodzenie za świadczoną usługę - podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W świetle przywołanych wyżej przepisów wykonywane przez Gminę na rzecz mieszkańców za wynagrodzeniem świadczenie wpisuje się w definicję usługi, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. A zatem umożliwienie odpłatnego korzystania z gminnych kolektorów słonecznych zamontowanych na nieruchomości będącej własnością mieszkańca podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że dla czynności odpłatnego udostępniania przez Gminę mienia wytworzonego w ramach zrealizowanego projektu w oparciu o umowę dzierżawy, za którą Zainteresowany będzie pobierał wynagrodzenie (czynsz dzierżawny), Wnioskodawca nie będzie działał jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będzie mógł skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku Gmina wystąpi w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność - jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy - będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przy czym, należy zauważyć, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosowanie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy, jak również przepisy rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku jak również stawki obniżonej dla wykonywanych przez Gminę czynności polegających na odpłatnym udostępnianiu przez Gminę mienia wytworzonego w ramach projektu w oparciu o umowę dzierżawy, w związku z czym, usługi te podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że odpłatne udostępnienie przez Gminę mieszkańcom mienia wytworzonego w ramach projektu, niezależnie od tego gdzie zostanie wykonane (tj. czy w budynku mieszkalnym, czy w gospodarczym, bez względu na powierzchnię, czy też poza bryłą budynku) będzie podlegało opodatkowaniu podstawową 23% stawką podatku VAT.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1 i 3 należało uznać za prawidłowe. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego jako nr 2 stanowisko jest za nieprawidłowe, bowiem Wnioskodawca odnosząc się do stawki za czynsz dzierżawny za instalacje na budynkach mieszkalnych, nawiązał jedynie do części przekraczającej 300 m2.

Przechodząc do kwestii ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wpłaty należności czynszowych zauważyć należy, iż obowiązek podatkowy zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W myśl art. 19a ust. 3 ustawy, usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.

Z kolei na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret trzeci ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze.

Stosownie do art. 19a ust. 7 ustawy w przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku gdy nie określono takiego terminu - z chwilą upływu terminu płatności.

W art. 19a ust. 8 ustawy określono natomiast, że jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Artykuł 106b ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, że podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

W myśl art. 106i ust. 1 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie z art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z upływem terminu płatności - w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina w ramach realizacji projektu zawarła z mieszkańcami umowy w zakresie dzierżawy zestawów solarnych. Zapłata czynszu dzierżawnego będzie stanowiła zaliczkę na poczet przyszłego udostępnienia zestawu solarnego na rzecz mieszkańca. Z tytułu otrzymanej zaliczki Gmina wystawi fakturę. Właściciel zobowiązuje się do zapłaty czynszu dzierżawnego jednorazowo w terminie 30 dni od dnia podpisania mniejszej umowy na konto Gminy, na podstawie faktury VAT wystawionej przez Gminę. Z wniosku (§ 5 ust. 2 Umowy o warunkach organizacyjno-finansowych montażu instalacji solarnych) wynika, że Właściciel zobowiązuje się do zapłaty czynszu dzierżawnego jednorazowo w wysokości brutto..... zł słownie złotych brutto, w tym....% podatku VAT, w terminie 30 dni od dnia podpisania niniejszej umowy na konto Gminy Nr (koniecznie z dopiskiem SOLARY) na podstawie faktury VAT wystawionej przez Gminę.

Co do zasady fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem przepisów szczególnych, dotyczących między innymi czynności takich jak najem, dzierżawa, leasing. W przypadku bowiem świadczenia usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, fakturę należy wystawić nie później niż z upływem terminu płatności.

Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że determinantą momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku świadczenia usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze jest data wystawienia faktury, ale pod warunkiem, że faktura zostanie wystawiona przed upływem terminu płatności. Natomiast, jeżeli podatnik nie wystawi faktury lub wystawi ją w terminie późniejszym niż przypadający za usługę termin płatności, obowiązek podatkowy powstaje nie w chwili wystawienia faktury, lecz zawsze z chwilą upływu terminu płatności za daną usługę (tj. usługę najmu, dzierżawy, leasingu lub usługę o podobnym charakterze).

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca w umowie dzierżawy nie określa precyzyjnie daty terminu płatności (30 dni od dnia podpisania umowy na konto Gminy, na podstawie faktury VAT wystawionej przez Gminę), to obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usługi dzierżawy w opisanym przypadku powstaje z datą wystawienia faktury. Powyższe wynika z tego, że termin płatności określony w umowie bezpośrednio powiązany jest z datą wystawienia faktury dla mieszkańca.

Skoro w analizowanym przypadku mamy do czynienia z usługą dzierżawy i Wnioskodawca wystawia faktury, to obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu wpłaty należności czynszowych powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret trzeci ustawy z datą wystawienia faktury. Jeżeli jednak faktura zostałaby wystawiona po upływie terminu płatności tj. później niż 30 dni od dnia podpisania umowy o warunkach organizacyjno-finansowych, obowiązek podatkowy powstanie nie później, niż z chwilą upływu płatności czynszu.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 4 należało uznać za nieprawidłowe, bowiem z treści art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret trzeci jednoznaczne wynika, iż z tytułu świadczenia usług dzierżawy obowiązek podatkowy powstaje z datą wystawienia faktury.

Odnosząc się natomiast do kwestii objętych zakresem pytań nr 5 i 6 (we wniosku 6 i 7) należy wskazać, że stosownie do treści art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 z późn. zm.), rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Natomiast na mocy art. 47 § 1 Kodeksu cywilnego, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

W myśl art. 47 § 2 Kodeksu cywilnego, częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Zgodnie z art. 47 § 3 Kodeksu cywilnego, przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Na podstawie art. 48 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca dokonał nakładów w postaci montażu zestawów solarnych na nieruchomościach stanowiących własność mieszkańców (uczestników projektu). Zatem Gmina ma jedynie prawo do nakładów wykonanych na budynkach należących do mieszkańców. Tym samym, przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz mieszkańca powyższych zestawów solarnych nie będzie stanowiło dostawy towarów lecz świadczenie usług. Jak wynika z wniosku, klasyfikacja statystyczna dla czynności nabywanych przez Gminę, to PKWiU 43.22.12.0 oraz 43.22.12, zatem po okresie trwałości projektu Gmina przekaże mieszkańcom również taką usługę.

Jednocześnie nie można zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż ww. czynność będzie nieodpłatna.

Zgodnie bowiem z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2.

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Ponadto, w myśl art. 29a ust. 7 ustawy podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1.

stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2.

udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3.

otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.

Z powołanych wyżej przepisów wynika również, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie stanowi więc podstawy opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Tak więc podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE. L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia "subwencja bezpośrednio związana z ceną".

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd.v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest beneficjentem dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa...na lata 2014 - 2020 w ramach Działania 4.1 Wsparcie wykorzystania OZE, z którego uzyskała dofinansowanie na realizację Projektu pt. "...". Realizacja projektu uzależniona jest od otrzymania dofinansowania. Dofinansowanie obejmuje koszty ogólne i inwestycyjne projektu, a w przypadku nieotrzymania dofinansowania projekt nie byłby realizowany. Wartość projektu jest kalkulowana na podstawie wartości rynkowej robót i usług wg załączonych kosztorysów inwestorskich. Wartość projektu jest uzależniona od ilości gospodarstw biorących udział w projekcie. We wnioskowanym projekcie założono wykonanie 240 instalacji solarnych - ilość ta musi zostać osiągnięta, ponieważ stanowi to wskaźnik projektu. W przypadku losowej rezygnacji mieszkańca z projektu zostanie zrekrutowana nowa osoba z listy rezerwowej.

W związku z tym stwierdzić należy, że dofinansowanie związane z wykonaniem instalacji solarnych w 240 nieruchomościach podlega opodatkowaniu, gdyż zostało ono przyznane na zrealizowanie tej konkretnej inwestycji, a nie na jakąkolwiek ogólną działalność Wnioskodawcy. Dofinansowanie stanowi w tym przypadku zapłatę otrzymaną od osoby trzeciej za usługę jaką będzie świadczyć Gmina na rzecz mieszkańców z tytułu przekazania im nakładów. Dofinansowanie stanowi w istocie wynagrodzenie za świadczone przez Wnioskodawcę usługi i powinno być uznane za zapłatę (dotację, subwencję lub inną dopłatę o podobnym charakterze) otrzymaną od osoby trzeciej, mającą bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, iż "przeniesienie prawa własności instalacji solarnych na rzecz właścicieli budynków nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT po upływie 10-lat od zakończenia realizacji projektu", oraz "kwota dofinansowania, tj. dotacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ otrzymana dotacja nie stanowi podstawy opodatkowania w myśl przepisów art. 19a ust. 5 pkt 2 i art. 29a ust. 1 ustawy o VAT", należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Przy czym należy wskazać, iż przedmiotem interpretacji nie była ocena cywilnoprawnych umów zawieranych pomiędzy Gminą a mieszkańcami. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą ważność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie:

* stawki podatku VAT dla dzierżawy sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawu kolektora słonecznego zainstalowanego na budynku mieszkalnym o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m2,

* stawki podatku VAT dla dzierżawy sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawu kolektora słonecznego zainstalowanego na budynku mieszkalnym o powierzchni użytkowej przekraczającej 300 m2,

* stawki podatku VAT dla dzierżawy sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawu kolektora słonecznego zainstalowanego na gruncie (wykonane poza budynkiem) i na budynkach gospodarczych,

* ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wpłaty należności czynszowych,

* braku opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego przekazania przez Gminę po 10 latach od zakończenia realizacji projektu prawa własności zestawów solarnych na rzecz mieszkańców,

* braku opodatkowania podatkiem VAT dofinansowania otrzymanego przez Gminę na realizację projektu pt. "...".

Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w...., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl